Kodachrome (2017)

Drama / Roadmovie

geregisseerd door Mark Raso
met Ed Harris, Jason Sudeikis en Elizabeth Olsen

Matt staat op het punt zijn baan te verliezen wanneer hij bezoek krijgt van de persoonlijk assistente van zijn vader. Zij weet hem te vertellen dat zijn vader Ben, van wie hij vervreemd is, stervende is en een laatste tentoonstelling wil realiseren. Zijn wens is dat Matt hen vervoegt in hun reis door de Verenigde Staten terwijl ze op zoek zijn naar het allerlaatste fotolab dat Kodachrome film kan ontwikkelen.

Vanaf 20 april 2018 te zien op Netflix.

avatar van Gastel
Mooie roadmovie met een werkelijk schitterend einde.

avatar van Mark de Jong
E.O. original ?
1 ster voor de muziek.

avatar van Pazmaster
Mark de Jong schreef:
E.O. original ?
1 ster voor de muziek.

E.O. ??? Dan heb je zeker nog nooit een E.O. film gezien? Daar heb je echt een teiltje bij nodig! Deze film heeft niets met geloof, God of Jezus te maken.
Maar dat terzijde. Het is best een aardig Netflix filmpje, niet heel erg origineel maar de sfeer is goed en er speelt een aardige cast. Een simpele maar toch degelijke roadmovie met een vleugje drama en af en toe een lach. Zeker niet slecht!

Goeie film waarin een man een roadtrip maakt met zijn vervreemde en zieke vader en diens zuster. Een nogal voorspelbare roadmovie met een prettig tempo. Drie mooie personages ingevuld door een fijne cast. De soundtrack is een beetje gemakkelijk, maar is wel mooi en weet de juiste sfeer te creëren. Een kleine 3.5 sterren.

avatar van max cady
Erg flauw en voorspelbaar in zowel verhaal als soundtrack. Dat lijkt me de beste omschrijving voor deze film

avatar van mikey
Niet door te komen deze draak. Uitgezet, op naar de volgende netflex missur.

avatar van terschelling
Werkelijk zeer integere Harris, klein, weinig woorden, 'Did you hear that'?
Als je 1 punt geeft......onthoudt je dan van commentaar, dat voegt niets toe!!!!.

Moet me er wat door heen trekken,maar ik ben erg subjectief want ik schuw "relatiefilms' wat voor relatievorm dan ook...Ik ben niet zo geinteresseerd in mensen in particular....wel wat ze doen, creeeren, voortbrengen, bedenken....Ik hoef al hun gevoelens,gedachten, macro-micro niet te weten... Harris in een goede rol, zoon boeit geen seconde en begrijp waarom pa hem links liet liggen..(lol).Goed gespeeld dus...Moet me nog door 50 minuten heen worstelen...maar goed...heel klein zesje.De film is met aandacht gemaakt (zesje dus)maar slaat de plank wat mis. Dit trekt geen volle zalen en is waarschijnlijk snel uit de bios gehaald...waar na je het van Netflix in je kamer krijgt. Netflop....
Alleen echte kanjer acteurs hadden wat neer kunnen zetten met dit verhaal! (Nicholson bv...maar is ie niet dood ...of 87????)
De film weet niet echt te boeien. Punt.

Nieuwe recensie na het zien van de rest...Een film die de bocht uit vliegt vanwege melodrama...En je ziet alle gebeurtenissen al van ver aankomen...een vijf

En wat vond ik er nou van:
Een echte Roadmovie en daar hou ik toch wel van. Vooral als het ook om een mooi gegeven gaat zoals in deze film. Natuurlijk is de reden vrij simpel maar de verhouding tussen zoon en vader word zo bijzonder mooi uitgelicht. De drama over een vader die niet lang meer te leven heeft en op zijn laatste trip zaken tussen hem een zijn zoon uitgesproken wil hebben al doet hij net alsof van niet. 2 Kerels die recht tegenover elkaar staan en dus meer op elkaar lijken dan ze willen doen geloven. En dan de mooie rol van de persoonlijk assistente/verpleegster die daar tussen gevangen zit. Soms vergeet je waarom ze nou juist aan deze trip zijn begonnen. Ed Harris, Jason Sudeikis en Elizabeth Olsen spelen de sterren van de hemel. En als je dan ook ziet hoe mooi het is gefilmd heb je automatisch een pareltje te pakken. Ik heb erg genoten van deze film, ik hou van de lagen in de karakters en je raakt dan ook snel in het verhaal gezogen. (ik wel dus) Een ECHTE aanrader.

Kodachrome riep bij mij, als fotograaf, speciale herinneringen op. Ik heb tientallen rolletjes vol geschoten met deze unieke emulsie. Jaren geleden kon je deze film nog laten ontwikkelen bij Capi lux in Amsterdam, daarna nog alleen in Zwitserland en het laatste bij kodak in Kansas. Steve McCurry van Geographic heeft het laatste rolletje in 2011 laten ontwikkelen. De titel gaf bij mij dus een iets andere verwachting maar viel zeker niet tegen. Een mooie sfeervolle en karakter volle film met herkenbare (foto) elementen. De moeite waard om te zien.

avatar van IH88
“No matter how good something looks, you can't beat the real thing.”

Uitstekende Netflix film. Ed Harris, Sudeikis en miss ‘Lizzy’ Olsen zijn fantastisch samen, en ik zou een petitie willen starten om Olsen vanaf nu gewoon in iedere film te casten. Het verhaal heeft een wat voorspelbaar verloop en iedereen weet wel dat vader en zoon zich uiteindelijk zullen verzoenen, maar door het acteerwerk en het script is Kodachrome een indrukwekkende film geworden. Soms humoristisch, maar de film raakte bij mij ook een gevoelige snaar. Dit soort vader/zoon films hebben altijd wel een bepaalde emotionele impact, zeker als het zo goed wordt uitgevoerd. En nogmaals, Harris, Sudeikis en Olsen kan ik niet genoeg roemen.

avatar van CorvisChristi
Ik zal toegeven dat ik deze film voor een groot deel om de volgende reden heb gezien: Elizabeth Olsen. Want na het zien van deze film, heeft zij toch echt wel een plek verovert in mijn persoonlijke top 3 van beste en meest favoriete actrices van dit moment.

Het verhaal zelf sprak me in eerste instantie niet zo aan, maar na de trailer gezien te hebben, toch maar uiteindelijk gekeken.
En erachter gekomen dat Kodachrome een kleine, eerlijke film is met een verhaal die weliswaar wat lijdt aan voorspelbaarheid en sentimentaliteit (wat overigens eigenlijk niet eens storend is), maar vooral erg goed is door het werkelijk waanzinnige acteerwerk van de drie hoofdrolspelers. Daarnaast doen de mooie beelden van het Amerikaanse landschap, de sfeer en de muziek ook veel goed.

Jason Sudeikis staat centraal en is uitstekend met zijn behouden en introverte spel, maar ik moet bekennen dat hij, iedere keer als hij een scene deelt met Harris of Olsen, er bijna geen spaan van hem heel gelaten wordt. Want wat Ed Harris en 'Lizzy' Olsen hier neerzetten qua acteerwerk, is van zo'n akelig hoog niveau, dat het bijna belachelijk is.

En zo komt het dat een film als Kodachrome, die schromelijk aan het grote publiek voorbij zal gaan, hoogstwaarschijnlijk niet de aandacht krijgt, die het verdient.
Want deze 'straight to'-Netflix-film is namelijk helemaal niet verkeerd. Een bescheiden juweeltje die ik dan ook aan iedereen kan aanraden.

avatar van CorvisChristi
IH88 schreef:

Heel strak plan! Ik doe mee!

Overigens Zwolle84, verbaast het me, dat je deze film nog niet gezien/beoordeelt hebt.
Gauw doen, zou ik zeggen, want de film is zeker niet verkeerd !!

avatar van Zwolle84
CorvisChristi schreef:

Gauw doen, zou ik zeggen, want de film is zeker niet verkeerd !!

Hij staat ook klaar, maar ik wil eigenlijk binnenkort een Lizzy-re-run doen met al haar niet-Marvelfilms.

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Vooral de moeite waard door het personage wat Ed Harris neerzet, een personage die groter is dan het magere plot.
Hier had ik helaas wat meer goede hoop op, maar het verhaaltje rondom Jason Sudeikis en Elizabeth Olsen was nergens interessant en haalde de vaart behoorlijk uit de film.
De scene op het einde dat ze toch nog net even binnen komt lopen was natuurlijk al helemaal mierzoet en super voorspelbaar, dat hebben we nooit eerder gezien?

Maar afgezien van die irritatiepunten, was het voor 1 keer best wel te pruimen. Dit is vooral te danken aan Ed Harris en de beelden van de roadtrip zelf.

avatar van Zwolle84
CorvisChristi schreef:

Nu kon ik me ook niet meer inhouden.

Fijne film. Zo’n road movie met een beetje drama gemixt met een hoop lucht doet het al snel goed. Wel was het - verrassend, I know - Olsen die de film voor mij moest dragen. Dit is duidelijk weer de filmhuis-Olsen die met een enkele blik en precies op het juiste moment de juiste aarzeling in haar dialogen hele verhalen tussen de regels door weet te vertellen.

Toen ze een halfuur voor het einde uit beeld verdween, bleek toch wel dat de voorspelbare relatie tussen vader en zoon me een stuk minder wist te emotioneren. Daarvoor kleurt het te veel binnen de lijntjes en weet je exact wat er zal gaan gebeuren.

Maar zeker een van de fijnere Netflix-producties. Nu maar hopen op die blu-ray om de Lizzy-collectie weer te completeren. Of worden die Flixfilms nooit in een later stadium alsnog fysiek uitgebracht?

avatar van Brabants
Heerlijke roadmovie die bol staat van de clichés. Ondanks deze clichés en dat het allemaal zeer voorspelbaar is, is het wel een warme film. Karakterontwikkeling is zeer goed en de film tuft op een heerlijk tempo voort. Zeker een aanrader.

avatar van Duke Nukem
Kodachrome is een aardige roadmovie met uitstekend acteerwerk van Harris en Olsen. Sudeikis haalt duidelijk niet datzelfde niveau, ik vind hem beter passen in komedies dan in drama. Op de momenten dat hij hard zijn best doet om de traatjes te laten rollen en verdriet te laten zien, moest ik eigenlijk een lachje onderdrukken. De film is heel voorspelbaar en zeemzoet, natuurlijk sluiten vader en zoon vrede en worden de jongen en het meisje verliefd, maar wist mij wel te charmeren.

avatar van Rodger
Echt een roadmovie zoals deze moet of kan zijn. Je weet bijna vanaf het begin hoe deze gaat aflopen...
Maar toch blijf je deze afkijken.
Leuk ook de link naar de bijna vergeten Kodak rolletjes.. voor de oudere onder on
3.5 ***

Mooie film; herkenbaar voor de oude generatie vader zoon relatie; beetje drama maar uiteindelijk toch een feel good movie

Heerlijke roadmovie met ijzersterke cast.
Dankzij puik acteerwerk van met name Ed Harris maar zeker ook de aantrekkelijke Elizabeth Olsen is dit zeker een film die de Netflix middelmaat ontspringt. Door de soms bijtende sarcastische dialogen doet
"Kodachrome" je zelfs een beetje glimlachen. Maar het uit het leven gegrepen verhaal is samen met het eerder genoemde uitstekende acteerwerk al een genot om naar te kijken.

avatar van macrobody
Ruim voldoende voor deze film. Jason Sudeikis lijkt erg op Kiefer Sutherland vind ik. Ed Harris speelt erg goed en de dialogen waren best pittig. Ik denk niet dat iedereen daar gecharmeerd van zal zijn.

Zeer basic.

Zo'n film die eigenlijk op geen enkel moment weet te verrassen. Alle dramatische wendingen heb je wel al eerder gezien, de personages zijn ook bekende stereotypen en zelfs de onderlinge relaties en problemen komen niet bepaald fris over.

Aan de acteurs ligt het niet echt dat deze film niet weet te beklijven, anderzijds weten ze ook geen meerwaarde te bieden. Ze vullen hun personages aardig in, maar daar blijft het dan ook bij. Rest een film die een redelijk sfeertje weet te scheppen en af en toe wat luchtiger uit de hoek durft te komen.

Wanneer Olsen echter na een dik uurtje uit de film verdwijnt wordt het allemaal wat té klef en melig. Raso toont zich ook geen begaafd regisseur, hij kan een redelijk filmpje neerzetten maar daar blijft het dan ook bij. Alles is middelmaat eigenlijk, behalve dan de muziek, die is best slecht.

Echt slecht is het niet, maar ik vrees dat het niet lang zal blijven hangen.

avatar van fritsy
Zal wel familie kiekjes op staan!!