ad

Met onder meer: Paul Bettany, Sophia Lillis en Peter Macdissi

Releasedatum: 25 november 2020

• Amazon Prime Bekijk via Amazon Prime

Over Uncle Frank

"No one comes home without baggage."

Frank is in 1973 een beroemde professor aan de universiteit van New York. Zijn dorpje in South Carolina heeft hij reeds lang achter zich gelaten en contact met zijn familie heeft hij evenmin. Zijn nichtje Beth is daarentegen aanwezig in zijn leven, maar verzwijgt dit voor haar familie. Wanneer het familielid Mac komt te overlijden, moet Frank noodgedwongen naar huis terugkeren.

imageimageimageimageimageimageimage

Mac Bledsoe

Aunt Butch

Neva Bledsoe

scorsese

Redelijke film over een meisje die goed met haar oom uit New York kan opschieten en daar gaat studeren. Mooie personages ingevuld door een uitstekende cast. Maar vergeleken met het andere werk van Alan Ball mist de film wat scherpte. De relatie tussen het meisje en de oom wordt tijdens de eerste helft goed neergezet, daarna wordt het verhaal wat meer clichématig.

avatar van keukenzout

keukenzout

Heel lief filmpje. Niet heel veel diepgang of een interessante spanningsboog, tamelijk overbodige voiceover maar gewoon mooi, feelgood.

avatar van knuppel ihhh

knuppel ihhh

He mijn commentaar is verwijderd. Jammer dat moviemeter censureert. Wat niet in de omschrijving van de film staat is dat de film over homofiele relaties gaat.

avatar van OoM_JaN

OoM_JaN

Aardige film over 'Oom Frank'. Het speelt zich af in het begin van de 70-eg jaren in Amerika. Beth, het nichtje van Frank, komt er achter dat Frank homo is. Hij houd dit echter angstvallig verborgen voor zijn familie. Wanneer Frank's vader overlijdt zet dit een serie gebeurtenissen in gang waardoor Frank moet kiezen wie hij wil zijn...

Zoveel beter dan ik verwachtte op basis van de omschrijving. Des te jammer dat sommige commentaren te veel verklaren (had eigenlijk als spoiler opgenomen moeten worden).

De film begint rustig. Pas na verloop van tijd wordt duidelijk hoe de vork in de steel zit. Volhouden dus.

Soms - zoals nu - is een film beoordelen erg makkelijk

Wil ik 'm terugkijken? JA

Leef (boos, tranen, lachen) ik mee met karakters? JA

Dan heeft de cast en regisseur prima werk geleverd. Voor mij beslist een 4/5.

avatar van Joure

Joure

Pracht van een film en wat wordt er geweldig geacteerd! Een aangrijpend en ontroerend verhaal over geheimen, verlies en relaties. Een zeer aangename verrassing.

avatar van Collins

Collins

De film volgt een scenario dat vaker in films wordt gevolgd. De dood van een persoon is de aanleiding voor familie uit het gehele land om samen te komen voor de begrafenis. Een mooie aanleiding om het verleden op te rakelen en onuitgesproken gevoelens te uiten.

De film richt zich op de oudste zoon Frank die in gezelschap van zijn ruimdenkende nichtje Beth de reis naar zijn oude thuis onderneemt. Een thuis waaraan hij niet veel positieve herinneringen heeft en waar hij dan ook liever wegblijft. Gelegen in het diepe Zuiden van de Verenigde Staten kenmerkt zijn geboortestreek zich door de ultraconservatieve en godsvruchtige houding van zijn bewoners. Frank’s familie is niet anders. Frank is dat wel.

De film begint eens niet met de terugkomst, maar neemt de tijd voor een nadere kennismaking met de hoofdpersonages door hen te vergezellen op hun reis naar het Zuiden. De eerste helft van de film ontpopt zich als een roadmovie en intrigeert. Verteld vanuit het perspectief van nichtje Beth, krijgt de kijker inzicht in haar bewondering voor haar ontwikkelde oom en maakt de kijker (net als Beth) kennis met de donkere kanten van oom Frank en de items uit zijn onverwerkte verleden. Zijn moeilijke verhouding met zijn vader is er één van. Met behulp van flashbacks, dialogen en terloopse momenten wordt een traumatisch verleden onthuld en wordt de afstand die Frank tot zijn familie heeft verduidelijkt.

De film neemt de tijd. Afgezien van de langzaam ingebrachte aanwijzingen die inzicht verschaffen in de relatie tussen Frank en zijn vader en wat melodramatisch gebakkelei tussen personages, kabbelt het middendeel van de film rustig voort tegen een achtergrond van een zomers Amerika uit de vroege jaren 70. Beetje drama. Beetje luchthartigheid. Rustgevende cinema is het. Heel spannend is het verhaal eigenlijk niet, maar het heeft wel iets.

Pas tegen het einde komt puntje bij paaltje en is er dynamiek als confrontaties en openbaringen eenduidig voor het voetlicht treden. Een beetje vuur om de ingeslapen kijker wakker te schudden. Tegen die tijd is het de kijker ook wel duidelijk geworden dat de film niet teveel de duisternis wil betreden en op een goed gevoel mikt. De persoonlijke afgronden en depressies die de personages doormaken zijn dan ook niet al te diep. De personages ondergaan de gebruikelijke emotionele feelgood momenten en halen uiteindelijk opgelucht adem. Het moet wel leuk blijven natuurlijk.

BBarbie

Film over uit de kast komen in het zuiden van Amerika, waar het conservatieve gedachtegoed over hel en verdoemenis nog wellicht tiert. De film kent een aantal dramatische knelpunten, maar over het algemeen blijft de sfeer tamelijk luchtig vooral dankzij de inbreng van Peter Macdissi en Sophia Lillis. Paul Bettany zet een erg sterke titelrol neer. Een mooie film met een mooie afsluiting.

avatar van Thomas83

Thomas83

Dit valt me echt tegen van Ball. Ik had niet verwacht dat uitgerekend hij ooit zo'n onoprechte, brave en melodramatische film zou maken. Het is een rare gewaarwording om in een film van hem van die typetjes langs te zien komen, zowel gay als conservatief. Het lijkt ook wel alsof de film steeds maar weer de snelste weg naar drama probeert te vinden. Erg zonde, want je hebt toch een heel behoorlijke cast. Enkel Bettany weet echt uit te blinken in een over het algemeen ingetogen rol in een film die dat absoluut niet is.

Beth is een wat saai personage, te naïef. Met haar begint de film met een coming of age-inslag die later totaal overbodig blijkt. Het verhaal gaat haast volledig over Frank. Wally is ook al zo'n naïeveling. In elk geval wordt hij dan nog gespeeld door Macdissi, die altijd leuk is om te zien spelen met zijn wagonladingen aan charisma, maar zijn personage lijkt uiteindelijk toch vooral aanwezig om de homofobie van Frank zijn familie te relativeren ("in andere landen wordt je onthoofd"). Het is erg grappig als Frank zijn broer onverwacht "no problem" zegt, maar er gaat natuurlijk wel een slechte boodschap uit van dit ineens zo makkelijke einde. 2.0*.

avatar van Frankie Boy

Frankie Boy

Wat ouders en in dit geval de vader zijn zoon aan doet wat betreft zijn gay zijn is in en in triest en draagt dat mee voor de rest van zijn leven, met alle vreselijke gevolgen van dien.. En dat de vader in zijn testament zelfs nog ongekend tekeer gaat tegen zijn gay zoon is natuurlijk helemaal schrijnend. Absoluut een indringende film, maar mist wat mij betreft toch wat meer diepgang. Ondanks dat zeker een aanrader deze film.

avatar van james_cameron

james_cameron

Onderhoudend familiedrama met een sterke rol van Paul Bettany, als een professor aan de universiteit van New York die zijn ware aard zijn hele leven noodgedwongen verborgen heeft gehouden voor zijn familie. Mooi rustig opgebouwd, met veel aandacht voor subtiel spel en fraaie dialogen; het is dan ook des te spijtiger dat de film in de finale een beetje wegglijdt in melodrama en hysterische toestanden. Dat had zeker beter gekund en vooral gemoeten.

avatar van floor87

floor87

Wauw, vandaag toevallig opgezet via Prime. Wat een goede film zeg. Goede verhaallijn, uitgediepte karakters, subtiele humor. Je kan merken dat er een boek als onderlegger is. Een zwaar onderwerp, maar de film wordt nergens echt te zwaar en weet een lichte toon te behouden.

En wat is de usa toch conservatief. Je zal daar maar gay zijn..