The Outsider (2018)

Misdaad / Drama

geregisseerd door Martin Zandvliet
met Jared Leto, Tadanobu Asano en Kippei Shîna

In het naoorlogse Japan wordt de Amerikaanse deserteur Nick Lowell vrijgelaten uit de gevangenis en losgelaten in een meedogenloze stad. Voor hem ligt een natie waar de oude tradities zijn overgoten met de olie en en het bloed van de moderne industrie. Traditionele yakuza-families strijden tegen hun hedendaagse rivalen, geleid door meedogenloze criminelen. Doelloos en achtervolgt door spijt probeert Nick een schuld terug te betalen aan zijn celgenoot Kiyoshi en de oude Osaka-familie die zijn vrijheid heeft afgekocht.

avatar van AJK
AJK
Ja staat er nu op ben benieuwd

avatar van cjufc
Als liefhebber van dit genre, kon mij dit zeker wel bekoren. Alleen, vooral hoe het einde was. Schreeuwd dit wel om een vervolg, of beter nog maak er een serie van;) aangezien ze dat bij Netflix perfect kunnen;) dit zou wel top zijn voor een serie! Jared Leto speelde deze rol top!

avatar van AJK
AJK
Film gezien.
Ik hou wel van dit soort films,japanse yakuza.
Leto speelt als gewoonlijk goed.
Harde film.Mooi geschoten goede acteurs.
Realistisch gezien kan volgens mij een niet japanse infiltreren
in de Yakuza.Maar goed film blijft fictie.
3.0.

avatar van dvdfreak123
Toch wel een sterke film deze The outsider. Natuurlijk realistisch is het niet want een amerikaan zou nooit zomaar bij de Yakuza kunnen infiltreren zoals hierboven al gezegd. Maar als je je daar kan over zetten is het toch wel een zeer goede film vind ik. Werd toch wel meegesleurd in het verhaal vond ik. Leto speelt zeer goed in deze vond ik (Met momenten echte een ijskoude killer. En met momenten Laat hij dan ook zijn zachtere kant zien door het liefdesverhaal in de film) . Hou ook van dit soort gangsterfilms over maffia enzo dus is ook wel echt mijn ding zulke films. Maar een film waar ik elke seconde van genoten heb. 8/10

avatar van david bohm
Lijkt een aardig budget te hebben deze Netflix maar bioscoopwaardig vind ik het allemaal niet.

Een degelijk haast wat saai rise & fall verhaal dat zich afspeelt binnen de yakuza. Jared Leto heeft charisma maar zijn personage blijft eendimensionaal. De Japanse equivalenten zoals die van Kitano zijn echt beter.

avatar van Elchapo
Had er veel van verwacht,helaas helaas het is 'm niet,langdradig weinig actie en teveel geklets......1.5 stars.

Was geen top film, duurde lang voor er iets gebeurde, maar hij boeide wel omdat je wilde weten hoe en wat en waarom hij daar was. Uiteindelijk werd het spannend, en zeker zal hier een tweede deel van komen.
toch 3 sterren. Maar ook maar net.

avatar van centurion81
dvdfreak123 schreef:

Ik sluit me hier helemaal bij aan. Ik vind actiefilms tenzij echt heel goed (zoals bv John Wick) helemaal niets, maar dit soort trage films met weinig uitleg, veel sfeer en een stoïcijnse hoofdpersoon spreken me juist erg aan. Vond de cinematografie ook heel mooi. 4* dan ook!

avatar van Justinvdk
Juist doordat het geen overvloed aan actie was scoort hij bij mij nog vrij goed. Daardoor had de wel aanwezige actie ook impact.

avatar van Vascago
Vrij langdradig en mat. En Jared Leto kan idd weinig met dit personage want het is zoals ik hierboven ook al ergens een keer las, een erg 1-dimensionaal karakter.

Een 2 kan er nog vanaf.

kappeuter (moderator)
Een klinische Yakuza film met matige en ongeïnspireerde hoofdrol van Jared Leto, een acteur die de hele tijd kijkt als een konijn die in de koplampen staart.
Het verhaaltje boeide me weinig.
De wreedheden horen bij het genre, maar door het ontbreken van spanningsopbouw is het vooral vorm, weinig inhoud.
De pakken van de yakuza-leden lijken net uit de confectiefabriek gehaald, het is wat te gemaakt allemaal.

Zeer goeie film , alleen het einde was voor mij toch net te onrealistisch waarvoor ik net geen 5 sterren kan geven maar dat weerhield zeer zeker niet om van deze film te genieten PLUS ik waardeer Jared als een acteur een stuk meer als voorheen '' 4,5'' sterren

Eindelijk een Netflix speelfilm die wel mij weet te overtuigen.
Prima en sfeervol misddad verhaal in broeierig Osaka begin jaren 50.
Soms best harde scenes, hetgeen in dit genre ook thuis hoort.
Minpuntje is dat het vele bloed dat er af en toe stroomt wel erg nep uit ziet.
Verder een boeiend en pakkend verhaal die mij 2 uur wist te boeien.
Als er een award werd uitgerekt voor de meest stoicijnse blik zou Jared die zeker hebben gewonnen.

cjufc schreef:

avatar van kleez
Waku schreef:

Niks san toe te voegen!

avatar van cjufc
Waku schreef:

Strak plan, wat betreft die serie...mij zegen hebben ze...graag zelfs.

Ja toch! Vooral het einde, dat was meer een nieuw begin! voor mij begon het pas op het eind.
Zou wel strak zijn een serie over de yakuza's

eindelijk een yakuza film...dacht ik, maar wat een onlogische en voorspelbare film..

voordat hij een 'yakuza- eed' heeft afgelegd moet hij zijn vingers afstaan ? die straf krijg je pas als je yakuza bent, hij is op dat moment civiel. Daarna mag hij doodleuk een yakuza-eed afleggen terwijl niemand hem in die familie wil.

De chauffeur wordt doodgeschoten door de moordenaars die naast de auto staan terwijl leto en de yakuza-baas duidelijk op de achterbank zitten, maar omdat ze 'bukken' worden ze niet gezien. Trouwens, waarom wordt er gericht geschoten op de chauffeur ? misschien even paar keer op de achterbank mikken ?

Hij is gevlucht uit de marine, maar hij voelt zich opeens betrokken in een wereldvreemde yakuza wereld ? op het einde gaat hij zelfs wraak nemen voor hun (of voor het meisje?). van waar die heldhaftigheid ? je bent een laffe marinier die is ondergedoken.

Nergens kwam de yakuza intimiderend over in de film, terwijl ze dat echt wel zijn.

avatar van schumacher
Er waren een paar goeie scenes maar meer ook niet en ik vind dat taaltje ook maar niks, was niet leuk als je daarop moet zitten luisteren.

avatar van Kondoro0614
Gisteravond hebben we maar snel besloten om de nieuwe ‘Netflix Original’ film eens op te zetten met een leuke titel ‘The Outsider’ die qua trailer er nog best strak uit zag al zeg ik het me zelf. Ik stond best wel open voor deze Japanse ‘maffiafilm’ waar het uiteraard erg veel draait om de ‘Yakuza’, een Japanse term voor de maffia daar, waar iedereen volgens mij zo’n beetje bang voor is. Verbeter mij hierin, of als mensen wat meer informatie hierover weten hoor ik het graag aangezien ik hierin nog niet bekend ben.

Ik moet wel zeggen dat ik véél meer had verwacht van deze hele film dan dat er daadwerkelijk uit is gekomen, en ik had als snel en vaak het gevoel dat ik een beetje naar een pitloze film zat te kijken die de peper niet in zijn reet had, het kende geen snelheid en mijn concentratie was soms ver te zoeken. Dit had ik zeker in het begin van de film maar, na maten het einde naderde begon ik ook meer te geloven in de film en er zeker van te genieten. Qua actie valt het allemaal wel mee, de film is ‘hard’ op sommige vlakken maar daar blijft het ook wel snel bij.

“A penguin walks into a bar. Says to the bartender, have you seen my brother? Bartender looks at the penguin and says, what's he look like?”

Tja, om Leto nou als hoofdrol in een Yakuza film te zien spelen valt soms misschien iets tegen. Ik vind dat de beste man aardig kan acteren en hij heeft een bepaalde gezichtsuitdrukking waarmee veel gezegd kan worden, en hem in een Japanse maffiafilm vond ik dan ook niet bepaald een ‘grote’ ramp in dat opzichte. Hij acteerde prima, ook in deze film was dat wel te merken en ik vond zijn rol uitzonderlijk maar wel erg cliché. Voor de rest kende de film voor mij een totaal onbekende cast waarmee ik niet echt heel veel kon.

De film opent goed in een Japanse gevangenis waar het lijkt dat Leto zijn eerste met leden van Yakuza families krijgt en hier ook mee in de gevangenis zit. Hij word mee genomen naar een familie en hier ingeweden tot voorwaardig lid waar je soms al een paar goed harde scenes ziet voorbij komen en de film zich vaak wel laat kennen.

Al gauw maken we de opmars mee van Leto en de familie waar hij in zit, die daarna steeds harder beginnen te worden. Een heuze oorlog tussen de rivalende families breekt uit en Leto moet er ook alles aan doen om zijn eigen te redden waarna de film best abrupt eindigt.

De film kent echter wel wat harde mooie scenes, waar bloedgebruik zeker niet achtergehouden word. Zo zien we ook mooi hoe ze vingers van zichzelf er afsnijden (al wel waren het vingertopjes), kelen door gesneden worden en kogels die je om de oren vliegen, ‘The Oustider’ is zeker geen film die dingen verbergt zoals je de laatste tijd wel vaker ziet. Ik ben best moe, heb vannacht niet geslapen en moest er om 04:30 alweer uit dus ik houd het even lekker kort.

Matige film waarin een Amerikaanse soldaat zich na de oorlog aansluit bij de Yakuza in Japan. Het toch al vrij simpele plot kent een trage vooruitgang waardoor het nogal langdradig wordt (op een paar korte, brute momenten na). Strak in beeld gebracht en wel een aardig kijkje in een andere cultuur. Jared Leto zet een uitstekende rol neer, maar zijn personage blijft te veel een mysterie. Net geen 3.0 sterren.

Best fijn.

Al is het maar omdat je hier geen Last Samurai perikelen krijgt. Dat zou, gezien het plot, best gekund hebben. Maar Zandvliet is geen Amerikaan en Leto is ook niet meteen een Cruise-type natuurlijk. Dat zorgt voor een interessante mix van Oost en West.

Het fijne aan de film is dat de kern van het yakuza genre is nog steeds inzit. Snel en hard geweld, verder veel gepraat, veel moeilijke blikken en onderhuidse spanning. Dat zit er nog steeds in, alleen is het qua regie net wat slicker gemaakt. Daar waar films van Kitano en Miike vaakt nog wat bruusker zijn, vlot deze film net wat beter.

Ook fijn dat er gewoon een stel goeie Japanse acteurs gecast zijn, die ook het merendeel van de film in eigen taal mogen acteren. Leto doet het goed, maar ik heb toch meer genoten van Asano. Ook erg leuk om Omori en Shina te zien, Kutsuna is een ontdekking. Het is ook fijn dat Leto niet veel onderdoet voor dit gezelschap, zijn stijl van acteren past wel bij het Japanse.

Naar het einde toe wordt het dan net iets té gelikt, al zitten er nog steeds wel mooie scenes in. Als geheel net niet sterk genoeg om met de betere films in het genre mee te kunnen, maar denkende aan wat er allemaal fout had kunnen gaan met deze film, een dikke meevaller.

avatar van Smugmarty
'Ongemakkelijk...'

Een openingsscene in een na-oorlogse Japanse gevangenis... met een verwilderde Nick Lowell (Leto) als Amerikaanse ex- militair/ gevangene.
Nick red een Yakuza van een verhanging door een rivaliserende gevangenisbende..en valt daarmee in de gratie van de Osana Clan... So far... so good.

In rap tempo ontvouwt zich daarna echter een redelijk voorspelbaar plot.... Nick werkt zich op in de clan, wordt verliefd op een zus van een clan-lid (de onmogelijke liefde) en krijgt het aan de stok met ander jaloers en hooggeplaatst clan-lid die het op dezelfde vrouw heeft gemunt.

De pluspunten bestaan uit onder meer authentieke Japanse tatoeages die in een mooie scenes zelfs met de hand gezet worden door bamboepriem met touw en de rauwe bloederige scene waarin Nick zich als een echte hardzak laat zien.

Maar toch blijft het niet overtuigend. Nick met zijn jongensachtige uiterlijk. De onvermurwbare blik (toont nagenoeg geen emotie) die bij een harde killer moet horen. Maar ook bijvoorbeeld de 'foute' rivaliserende schurk die arrogant en gemeen kijkend een soort karikatuur van de Aziatische bad-guy-bendelid moet vertegenwoordigen (hij doet nog net geen Bruce Lee duimpje langs zijn neus ; ) maken het niet beter.

Een 2 voor mij en (helaas) vaak typerend Netflix score

avatar van nadrin
Als je zo weinig te vertellen hebt. Waarom er zo lang overdoen