Shepherds and Butchers (2016)

Alternatieve titel: The Hangman: Shepherds and Butchers

Zuid-Afrika / Verenigde Staten / Duitsland

geregisseerd door Oliver Schmitz
met Garion Dowds, Steve Coogan en Andrea Riseborough

Zuid Afrika, 1987. Wanneer Leon, een 19-jarige blanke gevangenisbewaarder, zeven zwarte mannen doodschiet lijkt de uitkomst van het proces en de straf van de rechtbank een uitgemaakte zaak. Advocaat John Weber neemt met tegenzin de schijnbaar niet te winnen zaak aan. John, een gepassioneerde tegenstander van de doodstraf, ontdekt dat Leon in de dodencel van de meest beruchte gevangenis van het land werkte, onder zware omstandigheden. Als de hoorzittingen beginnen krijgt John de gelegenheid om het hele systeem van de doodstraf ter discussie te brengen.

avatar van Kaiser
Was niet echt een aanklacht tegen de doodstraf maar meer een aanklacht hoe die in dit geval uitgevoerd werd. Ben benieuwd wat er van deze film waar is. Het aantal executies in 1987 klopt maar het lijkt me toch sterk dat een 17 jarige zonder enige training deze allemaal heeft uit moeten voeren.

avatar van numb nuts
Kaiser schreef:
maar dat word toch juist in de film vertelt?meelopen doen wat je verteld word en je bek houden?

avatar van Kaiser
Ik las vantevoren dat het boek losjes op waarheid gebaseerd is en dat het een aanklacht tegen de doodstraf was daarom ben ik benieuwd wat er waar is en wat er verhaal is. Deze film laat je achter met de vraag of het systeem fout was of die ene leidinggevende.

Film is gebaseerd op ware gebeurtenissen nog in het Zuid-Afrika van de apartheid.
Steve Coogan zet een goede act neer (al had ik wel even heimwee naar een Spencer Tracy e.a.) als de advocaat die in zijn afkeer voor de doodstraf elementen vindt om zijn client te verdedigen.
Meerdere sterke, aangrijpende en gruwelijke scenes in deze film die nu niet bepaald een topwerk is, maar toch interessant en boeiend om volgen.
Sommige rollen worden nogal stijfjes gebracht.

Goeie film waarin een gevangenisbewaarder terecht staat voor het doodschieten van zeven mannen in een busje. De film speelt zich af in het Zuid-Afrika van 1987, maar het politieke klimaat van destijds speelt hier niet echt een rol. De film gaat meer over de doodstraf en hoe deze werd uitgevoerd. Een nogal standaard rechtbankdrama, maar wel solide gebracht en het verhaal zelf is gewoon boeiend.

avatar van PapaBeartje
Intrigerend verhaal, van een advocaat die zijn cliënt te hulp moet staan, in een onmogelijk uitgangspositie. Steve Coogan & Garion Dowds zetten een hele goede rol neer. De film kent een aantal heftige scenes, die toch best als schokkend ervaren kunnen/mogen worden. Verhaal zat goed in elkaar.

avatar van popcorn en cola
Erg traag, wist me niet echt te boeien. Wellicht omdat ik ook een mening heb over dit eenzijdig belichte verhaal.

Hoewel het een rechtbankdrama is en waar gebeurd, twee genres die me erg liggen, was deze film toch wat té saai om een hoge score toe te kennen.
Alles gaat een beetje te traag, er zit weinig spanning in en kon me dus niet erg boeien.
Ken betere films in beide genres.