Russkiy Kovcheg (2002)

Rusland / Duitsland / Japan / Canada / Finland
Drama / Fantasy

geregisseerd door Aleksandr Sokurov
met Sergei Dontsov, Mariya Kuznetsova en Leonid Mozgovoy

Een man wordt op één of ander magische wijze in het Rusland van de vroege 18de eeuw wakker. In de Hermitage in Sint-Petersburg, één van de belangrijkste musea ter wereld, botst hij tegen een Franse cynische aristocraat uit de 19de eeuw op. Samen struinen ze door 300 jaar Russische geschiedenis.

Mochizuki Rokuro schreef:
Volgens mij is dat dezelfde film/transfer, maar alleen met een andere hoes.

staat wel allebei filmfreak bij, ik denk het ook.

NYSe schreef:
Gewoon een kwaliteitsdvd. Bluray zal ongetwijfeld nog mooier zijn, maar zo'n ding heb ik (nog) niet

kwaliteit is kwaliteit. Tot op een gegeven moment. Ik ben sinds een paar maanden over op een grote tv en kijk eigenlijk alleen nog maar 720p en 1080p HD dingen. Als je na gewenning dan je legale Braveheart dvd in een malle bui weer eens in de speler stopt doet het zeer aan je ogen, I kid you not. Ook deels verwachtingspatroon, want bij oude films heb ik er minder last van, maar je raakt wel verwend.

en die remasters van oudjes op blu-ray zijn geweldig.

avatar van NYSe
John Milton schreef:

staat wel allebei filmfreak bij, ik denk het ook.

Zou heel goed kunnen, al ben ik die andere nooit tegengekomen (in winkels noch op de website).

avatar van mjk87
Fantastisch experiment. Zo ergens halverwege vroeg ik me af of ik geen cut had gemist, of dat ze gewoon goed zijn verstopt. Des te knapper is het als blijkt dat het echt slechts één take is.

Dat is natuurlijk een gimmick, maar heeft wel degelijk betekenis. Niet alleen is dit ergens reëel want niemand krijgt een stuk montage in zijn eigen leven als hij een museum bezoekt, dus zo aan een stuk door geeft echt het gevoel van een rondleiding, maar tevens geeft het een spanning dat de camera nooit zomaar uit kan en door het tempo werkt het rustgevend en als een trance. De muziek helpt overigens ook mee, zo steeds dreigend op de achtergrond en af en toe poëtische pianomuziek tussendoor. Daarnaast zijn de verscheidene kamers allemaal mooi belicht, is het leuk zo door 300 jaar Russische geschiedenis te gaan en is het altijd fijn als Nederlander nog even Rembrandts 'Terugkeer van de Verloren Zien' uitgebreid in beeld te zien (al is het maar doordat ik die daar zag in een andere zaal vanwege een renovatie in de eigen kamer).

Wel is het zo dat niet elk stuk even geslaagd is en de film net iets te lang duurt om echt de aandacht erbij te houden. 4,0*.

avatar van John Milton
Voor de tweede maal gezien, nu thuis op 720p. Wederom zeer indrukwekkend en cijfer blijft staan. Ook wéér genoten van de extras, m.n de docu in one breath, die ook op YouTube staat. Misschien toch maar eens de rest van Sokurov's werk bekijken. Vriendin was ook very impressed door deze film, dus dat belooft wat.

P.s. Ik vond de 7.4 op IMDb al erg , maar die 2,95 ster hier op MM is helemaal een blamage...

John Milton schreef:
Vriendin was ook very impressed door deze film, dus dat belooft wat.

Hoezo ??? Hebben jullie de film na afloop nog eens samen nagespeeld? Ook in one shot.

avatar van John Milton
Haha nee hoor, ik doelde meer op de grotere kans dat de verdere Sokurovs ook genietbaar zullen zijn

avatar van Sol1
Ik heb deze film circa drie jaar geleden gekocht bij een vestiging van V&D (of all vendors, in het kader van "de filmcollectie" reeks) hier in de regio Haaglanden, maar nooit goed en wel beseft dat het een film is van Aleksandr Sokurov.

Deze vertelling is heel mooi, het systeem achter de film eveneens en leidt tot een relatief aangename, van de rest afwijkende en prettige film, voor wie het wat rustiger wil houden.

Goed om met Sokurov kennis te maken, maar naar mijn persoonlijke mening niet echt vergelijkbaar met het duidelijk meer existentialistische werk uit zijn andere films. Om misverstanden te voorkomen: die films waardeer ik, maar zijn moeilijker toegankelijk, minder mainstream.

Wie deze film waardeert, hoeft dat nog niet direct met andere films van deze regisseur te doen.

Wat mij betreft wel een positieve ervaring.

avatar van wibro
Na gisteren Victoria gezien te hebben die met Russian Ark gemeen heeft dat die ook in één take is opgenomen kan ik zeggen dat ik Russian Ark in dat experiment toch wel beter geslaagd vind. Het gaat in deze film i.t.t. Victoria niet om een conventioneel verhaal maar meer om een wandelgang door de Russische geschiedenis en daar de Russische geschiedenis mij zeer interesseert, vooral die van de vorige eeuw, kon ik best wel genieten van dit filmpje, hoewel het in de tweede helft best wel saai begon te worden. Op de deftig uitziende hoogwaardigheidsbekleders en hun aanhang in hun 18e en 19e eeuwse outfit raakte ik op een gegeven moment danig uitgekeken. Ik had liever wat meer beelden willen zien van Russen gekleed volgens de mode van de vorige en huidige eeuw. Het eerste deel van deze film die hoofdzakelijk bestond uit een wandelgang door zalen met beroemde schilderijen van o.a. Vlaamse en Hollandse meesters vond ik daarom ook verreweg het beste.

avatar van JJ_D
eRCee schreef:
Maar saai is het zeker. Vooral het langdurig stilstaan bij schilderijen. Waarschijnlijk speelt ook het gebrek aan kennis van de Russische cultuur mij daarbij parten. Hoeveel historische personages zal ik wel niet gemist hebben?

Een wandeling dus. Door drie eeuwen Russische geschiedenis. Door de stamboom van de Romanovs. En door het Hermitage.

“Interessant”, lees ik hier. “Boeiend.” “Intrigerend.” Enzovoort. Maar kan iemand mij vertellen waar het eigenlijk precies over gaat? Ik bedoel: hoe verhoudt Sokurov zich tot de Russische geschiedenis? De Franse aristocraat noemt de Russische intellectuele bagage ergens “een kopie” van de Europese cultuur. Het communisme lijkt onderweg op de korrel genomen te worden. Net als het absolutisme dat inherent met het tsarisme verbonden is - bijvoorbeeld in de gedaante van Peter en Catharina, wier rariteiten worden beklemtoond. En ook religieus fanatisme moet er aan geloven. En protocollaire ledigheid. Kortom, wat is dit? Een ode? Een blamage?

Is ‘Russian Ark’ nationalistisch? Of net niet? Of het www lees ik dat de verteller-cineast onderweg het juk van de Europeaan afwerpt door hem te verlaten - kortom de film illustreert de suprematie van het Slavische boven het Europese, waar Peter en Catharina bij wijze van dwaling toe geneigd waren. Quid? Draaft dirigent Valery Gergiev ruim twee decennia terug reeds op als hoeder van de Russische identiteit? Of is het zoals NYSe zo treffend schrijft:
NYSe schreef:
De laatste scène, wanneer bijna duizend edelen op de vooravond van de Russische Revolutie een groots bal verlaten, is verrassend genoeg erg ontroerend: het feest is voorbij, de geschiedenis zoals ze die kennen is klaar. Met gebogen hoofd beginnen ze hun aftocht, terwijl een vioolorkestje door blijft spelen, als bij de ondergang van de Titanic. Als de camera naar een open raam draait zien we dan ook niks dan zee. De historische figuren zijn letterlijk en figuurlijk buiten beeld, maar de Hermitage vormt een ark die de Russische essentie, haar cultuur en geschiedenis, behoudt.

Wie weet? En nog: is cultuur eigenlijk een reddingsboei (lees: is het Hermitage een baken dat beschermd moet worden), of is het een onecht artefact dat vervreemdt van het leven zelf – cfr. de opmerking van NYSe, cfr. de jongen die door de rondspokende advocaat-van-de-duivel het vuur aan de schenen wordt gelegd, cfr. de blinde vrouw die belachelijk wordt gemaakt, cfr...?

Enfin, mij is het allemaal te onduidelijk. Cinematografisch en organisatorisch mag ‘Russkiy Kovcheg’ dan wel een heuse prestatie zijn, daar hebben we de Guinness World Records voor. Mag film als genre helder communiceren, alstublieft?

Een pretentieuze one-take wandeling door de Russische geschiedenis met prachtige decors en schitterende kostuums. Daarmee heb ik het wel gehad wat betreft de positieve punten van deze bombastische film. Ik ben altijd erg geïnteresseerd in geschiedenisfilms, maar deze begon mij al snel te vervelen. Ik vermoed dat het wat mij betreft bij deze kennismaking met Aleksandr Sokurov zal blijven.