The Daughter (2015)

Australië

geregisseerd door Simon Stone
met Paul Schneider, Geoffrey Rush en Ewen Leslie

Christian keert terug naar zijn ouderlijk huis in een slaapstadje waar zijn vader Henry gaat trouwen met de veel jongere Anna. Thuis komt Christian weer in contact met zijn jeugdvriend Oliver, die in het stadje is gebleven om te werken bij de houtmolen van zijn vader en nu zonder werk zit. Wanneer Christian Olivers vrouw Charlotte, dochter Hedvig en vader Walter leert kennen, ontdekt hij een geheim dat Olivers gezin uit elkaar kan scheuren.

avatar van niethie
Zelden meegemaakt dat een einde zo'n grote groep mensen, inclusief mijzelf, zo geheel murw sloeg. Er ging echt een golf van stilte door de zaal die alleen maar onderbroken kon worden door een voorzichtig applaus. Het betrof dan ook een schitterend, intens en pijnlijke uiting van jarenlange opgekropte gevoelens die plots als een rijtje dominostenen omver ging en dit me met alle vezels in mijn lichaam deed voelen. Eigenlijk misdadig om het meest geliefde en onschuldige personage van de film hier dan in te betrekken, maar het werkte als nooit te voren en het feit dat ze het open laten is helemaal een aanslag op je zenuwen en zorgt voor een waar tranendal. Voortreffelijke rolverdelingen van vrijwel de gehele cast (vooral nieuwkomer Odessa Young verrast) maar het is toch allemaal net wat te soapie en van andere films afgekeken om echt voor meesterwerk door te gaan. En er is lang geen film geweest waar ik het mijzelf meer kwalijk nam om dat te constateren want alleen om de, nu al driemaal genoemde, laatste 20 minuten had ik het dit stukje familiekroniek al gegund. Sfeer deed me trouwens enigszins denken aan die uit de, tevens recente en Australische productie, miniserie Top of the Lake, zelfde soort duistere dramatiek en bosrijke locaties. (3,5*)

Emotioneel indrukwekkend. Must see!

Vanaf 1 september in de bioscoop (Cherry Pickers Filmdistributie)

Overtuigend geacteerd drama. Toch vind ik het opeenstapelen van ellende een beetje te makkelijk instrument om de kijker emotioneel te raken. Werkelijk iedereen heeft of een vreselijk geheim, of door hun gedrag een reden om sorry te zeggen tegen de dochter. Sorry hoor je dan ook regelmatig, maar dat schiet tekort.

avatar van Actarus
na de comments hier en de trailer, heb ik er echt zin in gekregen...dit is het soort films dat me perfect liggen...Ik word graag emotioneel overbluft tijdens film, dus laat maar komen!

avatar van McSavah
Inderdaad nogal serie-achtig en ook Deens/Scandinavisch (door Ibsen dan waarschijnlijk) aandoend, maar het is verder wel goed gemaakt.

avatar van McSavah
yesplease schreef:

Inderdaad, vooral als die opeenstapeling door te veel toevalligheden tot stand komt. Zo moet Charlotte natuurlijk net op die dag invallen bij Hedvigs klas. Met als gevolg dat de emotie eerder pathetisch overkomt dan dat het mij als kijker daadwerkelijk aangrijpt.

avatar van VincentL
The Daughter

Verrassend goed. Het filmaanbod van Pathé vind ik nogal mager op het moment, daarom besloot ik maar eens een volledig onbekende film te gaan aanschouwen. Onbevooroordeeld een film in stappen heeft zo zijn voor- en nadelen. Ik hoopte dus maar dat Simon Stone mij aangenaam kon verrassen.

En dat doet hij. Ondanks de korte speelduur weet Stone een rustige film met een trage, gestage opbouw neer te zetten. Hij neemt ruim de tijd om de mystiek van het verleden van zijn personages op te voeren en laat die in een sterke climax tot uiting te laten komen. De rustige opbouw in de film helpt je om het wat complexe web van relaties helder te krijgen. Dat Stone naarmate het einde van zijn verhaalontwikkeling in zicht komt een paar open deuren intrapt is hem vergeven. De film vervalt namelijk nooit echt tot clichématigheden en komt zeker niet in een sleur terecht. Het einde is krachtig, heftig en goed, met een prachtige cliffhanger tot slot. Sterk uitgewerkt verhaal.

De film stoelt niet alleen op een sterke uitwerking van het verhaal, ook de acteerprestaties zijn prima op orde. Er is een sterke chemie tussen alle leden van de cast. Het onderhuidse gevoel dat iets ergens niet goed zit wordt door allen versterkt. Met name Odessa Young weet voor een 17-jarige een bijzonder sterke prestatie neer te zetten. Ze is een essentiële schakel in het verhaal en weet prima met de daarbij komende druk om te gaan.
Ook moet ik Paul Schneider nog even noemen, die ook uiterst sterk speelt. Zijn manische karakter krijg via hem bijzonder veel overtuiging met zich mee.

Het verhaal komt bijzonder goed tot zijn recht in de setting waar het zich afspeelt. De gehele beginsetting creëert al een sfeer van onbehagen - fabriek moet sluiten, inwoners trekken weg, etc. Deze sfeer wordt goed versterkt met de introductie van Christiaan. Die onbehaaglijke, dubbele sfeer die daarna blijft hangen is erg sterk.

De synthese die ontstaat door het verhaal, de acteerprestaties, setting en sfeer maken The Daughter tot een bijzonder aangename verrassing. Een kleine productie met een laag tempo, die een prima afwisseling is op het bombastische cinemageweld van vandaag de dag.

Mijn interesse is gewekt...............klinkt goed....Ga hem zeker bekijken en kom er op terug.
Dank voor de recensies.

avatar van schumacher
Beetje te saai voor mij.

schumacher schreef:
Beetje te saai voor mij.
Een beetje saai?? je zegt het nog netjes. Saai langdradig en nog eens waardeloos ook. Ik denk dat je een bepaald type mens moet zijn om dit te kunnen waarderen.

avatar van schumacher
Debo schreef:

Ik heb de film vroeger afgezet ook maar ik wilde daardoor geen slechte punten geven ook snap je .
Al is het mijn goed recht natuurlijk. Maar idd, ik vond er ook niet veel aan, niet mijn ding en ik ben nochthans zo eentje die vrij snel tevreden is zolang het maar kan boeien of vermakelijk is.

avatar van Walter S.
Debo schreef:

Ben ik natuurlijk zeer benieuwd wat voor type mens dat dan mag zijn.

Ik heb geen enkel probleem met films die traag op gang komen, ik heb ook niet het gevoel dat er weinig gebeurt. Ik hou veel meer van dit soort verhalen over gewone mensen dan van cliché actiefilm nummer zoveel (zag gister Jack Reacher, aardig, helemaal niet slecht maar al 1000 keer eerder gezien) of van die andere snelle films.

Ik kan me prima mee laten slepen in dit soort films en in de emoties van de personages. De vader die te horen krijgt dat zijn dochter die alles voor hem is niet zijn dochter is en zijn reactie daarop die indirect voor het onmetelijke drama zorgt kan ik mij als vader van twee dochters die alles voor me zijn heel goed voorstellen. Ik zou net zo reageren vrees ik. Ik moest dan ook even iets wegslikken bij de gebeurtenissen daarna.

Verder sluit ik mij aan bij de bijdrage van VincentL, die verwoord mijn mening prima, scheelt mij weer een stuk typwerk.

avatar van Pazmaster
Een behoorlijk saaie start, ik zat me behoorlijk te vervelen, maar gelukkig komt het in het laatste halve uur een beetje tot leven en wordt het toch nog boeiend. Er wordt wel prima gespeeld maar door het saaie stuk van een uur kom ik toch niet verder dan een krappe voldoende.

avatar van vluchtheuvel
een film met onverwacht einde, ik was geschokt door deze film, fantastisch echt een drama

avatar van DjFrankie
Dit is echt drama. Maar voor mijn gevoel aan de saaie kant.

avatar van Actarus
Sterk, echt sterk!
Het verhaal zit goed in elkaar, zonder gaatjes. Voorspelbaar, maar uitstekend gebracht door de gehele cast...De regie is top, en deze manier van filmen zie je weinig. Kijk al uit naar het volgende werk van deze onbekende regisseur...
Na het einde blijf je verslagen achter door het intense drama dat op je afkomt...
Kleinschalig maar krachtig drama!

lezertje
Wat een enorme desillusionerende misser, deze bewerking van Henrik Ibsens ‘De wilde eend’. Een zich zeer traag ontwikkelend familiedrama, zodat je als kijker voldoende tijd hebt om de puzzelstukjes aan elkaar te passen. Dat neemt vroegtijdig een hoop spanning weg. En als je eenmaal weet hoe de kaarten geschud zijn, dan is het lot van het hoofdpersonage ook niet meer zo moeilijk te raden. En dan opeens: Is de film afgelopen. Scenarioschrijver en regisseur Simon Stone vond het zeker niet de moeite waard om de het verhaal netjes af te ronden. Zelden op dit forum zoveel onterechte ‘Hosanna’ over een film hen zien storten. De ene ster is voor het acteerwerk van de cast, en dat is dan ook meteen het enige dat deugt aan dit fiasco.

Vildanden van Henrik Ibsen wordt vrij algemeen beschouwd als het meesterwerk van deze productieve 19e-eeuwse toneelschrijver. Regisseur en scenarist Simon Stone heeft bij de transformatie van deze parel van de wereldliteratuur naar het hedendaagse Australië, in weerwil van een aantal aanpassingen, de kern van het verhaal —rechtlijnig streven naar de waarheid ongeacht de gevolgen— in takt gelaten.
Mede dankzij het bekwame acteerwerk van de cast, in het bijzonder van de jonge Odessa Young, weet Stone daarmee de centrale boodschap van het stuk —dat mensen niet kunnen omgaan met de onvervalste waardheid— in stand te houden. Stone kiest voor een open einde dat minstens zo veel indruk maakt als de ontknoping van het origineel. Een mooie, confronterende en (voor wie daar gevoelig voor is) leerzame film.

avatar van blurp194
Wham.

Dit is een film met impact. Er schiet me niet zo direct een voorbeeld te binnen van een film die net als deze een verhaal langzaam opbouwt naar een climax die je verbijsterd en stil achterlaat, die je zo volledig opzuigt en je dan verslagen op straat gooit. Eigenlijk een perfect voorbeeld van hoe sterk het medium film kan zijn. Maar niet echt een film om een vrolijke avond uit mee te beginnen. U bent gewaarschuwd.

Het verhaal, losjes gebaseerd op een oud toneelstuk van de beroemde schrijver Henrik Ibsen, is misschien het zwakste punt - want nogal cliche, en met wellicht vooral de symboliek van Ibsen overgenomen. Maar de karakters blijven eigenlijk achteraf gezien verrassend vlak, en het meest opvallend is dat eigenlijk - alweer achteraf - zo bij de dochter. Wel de rol van de titel, maar ook ietwat het vijfde wiel aan de wagen, het lijdend voorwerp. Wel erg mooi gespeeld door Odessa Young, die zich niet laat overweldigen door de erg sterke cast - Rush, Neill, Otto, om maar even wat te noemen. Een perfecte cast die zonder uitzondering mooi werk laat zien overigens, en de setting in het druilerige donkere bos is ook passend gekozen.

Als enige kritiekpuntje dan eigenlijk dat het geheel toch wel wat drammerig aankomt, en wat erg zwaar op de hand is. Maar aan de andere kant bekruipt me dan ook de gedachte dat zulke dingen in het echt gebeuren. Het zal je dochter maar wezen.

Goeie film waarin een man voor het huwelijk van zijn vader terugkeert naar het stadje waar hij is opgegroeid. Een mooi en origineel verhaal met vooral een trage, doch uitstekende opbouw. Gelukkig wordt het familiegeheim niet tot het einde bewaard, wat vooral tijdens het laatste gedeelte een paar goeie scenes oplevert (zeker ook vanwege het acteerwerk). Het einde was me iets te geforceerd.

Helaas was dit voor mij zonde van de tijd. Erg traag, weinig acteervermogen en een slap verhaal. Hoe mensen in deze film met elkaar omgaan, is bijna niet voor te stellen. En dan dat einde. Jammer!

avatar van Bye Birdy!
De film werkt langzaam maar zeker toe naar een onontkoombaar einde. Draadje voor draadje wordt aangetrokken. Traag, pijnlijk en slopend, maar (de uitwerking van) het einde was teleurstellend, wat mij betreft.

avatar van wendyvortex
Ibsen vertaald naar Australië 2015, goed geacteerd met bijrollen van fijne acteurs als Geoffrey Rush en Sam Neill. Mooi gefilmd ook. De uitwerking van de duistere geheimen uit het verleden, lijkt mij voor de éénentwintigste eeuw echter wel een beetje overtrokken.

avatar van IH88
The Daughter

Indrukwekkende film waarin ieder personage uiteindelijk verstrikt raakt in een familiedrama met verschrikkelijke gevolgen. Het familiedrama zelf is wat voorspelbaar en weinig origineel, maar ik denk ook niet dat de regisseur de kijker omver wilde blazen met een grote twist. The Daughter is een film die langzaam onder je huid gaat zitten, en na een dronken ontboezeming van een personage gaat het van kwaad tot erger. Van de acteurs maken de jonge Odessa Young en Ewen Leslie een onuitwisbare indruk, met Sam Neill die nog jaren van dit soort rollen mag spelen. Geweldig acteur. Het open einde maakt deze film voor mij helemaal (op hartverscheurende wijze) af.