Personal Shopper (2016)

Frankrijk / Duitsland / Tsjechiƫ / Belgiƫ
Drama / Thriller

geregisseerd door Olivier Assayas
met Kristen Stewart, Lars Eidinger en Sigrid Bouaziz

De 25-jarige Maureen heeft een baan die ze haat: ze bekommert zich om de garderobe van een mediafiguur. Iets beters vond ze echter niet om haar verblijf in Parijs te kunnen betalen, en te wachten. Wachten tot de geest van haar tweelingbroer opduikt. Deze is enkele maanden eerder verdwenen. Tot dan blijft de pauzetoets van haar leven ingedrukt.

avatar van FlorisV
Leukste meme over de sterk wisselende emoties die Kristen Stewart in haar films uit!

avatar van IH88
Mooi dat je soms bij herziening een klik kan krijgen met een film. Geen liefde op het eerste gezicht, maar een slow burner. Hetzelfde geldt een beetje voor Kristen Stewart...

avatar van umbra
Kristen Stewart

Matige film over een vrouw en tevens medium die wacht tot ze een teken ontvang van haar overleden tweelingbroer. Een redelijk mysterieus verhaal waarbij niet alle puzzelstukjes aangereikt worden. Traag en ook eentonig. Echt vervelend wordt het niet, en dit is vooral te danken aan Kristen Stewart die de film met gemak draagt. Net geen 3.0 sterren.

avatar van Nicholas
Bij vlagen ietwat schizofrene film waarin niet altijd succesvol 2 concept-verhalen door elkaar worden gehusseld, maar dat wél in de kern een mooi verhaal vertelt over een jonge vrouw, gespeeld door Stewart, die het overlijden van haar tweelingbroer nog niet heeft verwerkt en zich door allerlei bochten wringt om haarzelf er maar van te overtuigen dat ze zó dichtbij het loslaten is dat het op te lossen valt door een simpele tik of twee (of het ridicule morse-code/seance verhaal).

Ondanks de enigszins oninteressante (thrillerachtige) verhaallijn rond de moord op Kyra en de appende stalker, verveelt de film geen moment, hoewel het duiden van geesten en verschijningen voor mij persoonlijk iets meer aan de verbeelding over had mogen gelaten. Ironisch, aangezien de filmmaker een begrip als abstract(e kunst) zo centraal stelt en dit in principe een uitgelezen kans is om gebruik te maken van een dergelijk begrip in een film over de dood en wat er al dan niet op volgt.