• 8.524.544 stemmen

Met onder meer: Boguslaw Linda, Tadeusz Łomnicki en Monika Goździk

Oorspronkelijke taal: Pools

Releasedatum: 29 september 1988

Plot Przypadek

Witek holt om de trein te halen. We zien drie versies van hoe dit de rest van zijn leven zou kunnen beïnvloeden. In versie 1 haalt hij de trein, ontmoet een communist en wordt partijlid. In versie 2 loopt hij in zijn haast een spoorwegagent omver, wordt gearresteerd, krijgt een taakstraf en wordt een militant lid van de oppositie. In versie 3 mist hij de trein, ontmoet een meisje, gaat terug studeren en leidt een rustig leven als een arts die niets met politiek te maken wil hebben.

imageimageimageimageimageimageimageimage

avatar van ghostman

ghostman

Eerste v/d 2 of 3 "echte meesterwerken" van Kieslowski. Deze film is overigens van 1981/82 en niet van 1987.

*****/*****

avatar van Queto Yurlunyur

Queto Yurlunyur

De film kwam pas in 1987 uit (na jarenlange problemen met censuur in Polen), vandaar dat IMDb en MM dat jaartal voeren.

avatar van boerenpummel

boerenpummel

Dit is de film van Kieslowski die me het meeste aanspreekt.

avatar van mister blonde

mister blonde

• 12046 berichten

Is dit op dvd? Lijkt me geweldig.

avatar van Goodfella_90

Goodfella_90

Kan je regio 1 afspelen? In dat geval zou je bij amazon.uk terecht kunnen. Wel prijzig.

avatar van Vinokourov

Vinokourov

Leuk concept dat later veel meer bekendheid kreeg met Lola Rennt (niets ten nadele van die film overigens). Tijdje geleden dat ik deze film heb gezien, maar volgens mij vond ik het eerste verhaal het beste en de muziek op het einde (en het einde zelf) vond ik trouwens ook wel mooi.

avatar van Ik Doe Moeilijk

Ik Doe Moeilijk

mister blonde schreef:

Is dit op dvd? Lijkt me geweldig.

Deze is door Artificial Eye uitgebracht(R2) en voor €7,99 te koop bij Play.com

avatar van Gizzmann

Gizzmann

Ah! Erg lang naar deze titel opzoek geweest, ooit op deze site gevonden, maar wist alleen nog vaag de poster en dat het een interessant plot had.

Nu ik het terug lees valt het plot wat tegen, maar ik ga er zeker een keer achteraan!

avatar van Mug

Mug

Ruim voor Trois Couleurs: Rouge (1994) maakte Kieslowski reeds een film over 'het lot', namelijk deze weergaloze prent.

Een drietal (van tig) mogelijkheden van hoe iemands leven beïnvloed wordt door 1 gebeurtenis. Voorbode van o.a. Sliding Doors (1998), Lola Rennt (1998) en Mr. Nobody (2009).

Przypadek is veel meer een politiek pamflet. De drie verhalen symboliseren de drie stromingen in communistisch Polen: 1) lid/kameraad van de partij; 2) lid van het verzet; 3) je compleet afzijdig houden van alle politieke 'ellende'. De hoofdrolspeler komt er berooid van af in alledrie de verhalen, in het laatste verhaal zelfs het allerslechtste.

Het is geen gemakkelijke film as usual, dialogen over ethische zaken en het katholieke geloof. Ach, waar draait het anders over in Kieslowski's films...? Daarnaast is nu ieder shot/personage belangrijk om het totaalplaatje te kunnen overzien, waardoor het behoorlijk ingenieus in elkaar steekt.

Vele jaren verboden, je kunt je afvragen hoe Kieslowski überhaupt de mogelijkheid heeft gehad zo'n grote film te kunnen draaien in de hol van de leeuw bij klaarlichte dag.

avatar van wibro

wibro

Het plot van Blind Chance dat bestaat uit een drietal verhalen waarbij drie mogelijkheden de revue passeren van de hoofdrolspeler heb ik al eens meer gezien en op visueel vlak trouwens veel mooier. Dat laatste weegt bij mij wel mee bij het beoordelen van deze film en niet in de laatste plaats omdat Kieslowski's films uit zijn Franse periode juist uitmunten in schitterend camerawerk, kleurengebruik en niet te vergeten de prachtige scores van Zbigniew Preisner.

Trouwens, ik moest bij het zien van deze film toch vooral denken aan de Sovjet films die in de nadagen van de Sovjet Unie gemaakt werden. Ook die oogden net als deze film oerlelijk, symboliserend het verval van het communistische systeem zou ik haast zeggen. Dat Blind Chance vele jaren niet in Polen vertoond mocht worden spreekt natuurlijk vanzelf. Kritiek op de Partij was nog steeds een gevoelig onderwerp in het Polen van de eerste helft van de jaren tachtig die toen gekenmerkt werd door landelijke stakingen die georganiseerd werden door de autonome onafhankelijke vakbond Solidarność.

avatar van tbouwh

tbouwh

Kieslowski presenteert een allegorie van drie doodlopende paden; de drie alternerende verhaallijnen zijn de drie wegen die de denkbeeldige Pool in kon slaan in een tijd van straffe staatscontrole. De hoofdpersoon lijkt uit een film van Kieslowski's mentor Zanussi te zijn weggelopen.

Ik had de synopsis onder geen beding moeten lezen voor het kijken. De film is in essentie zo conceptueel dat ze me op dramatisch vlak nauwelijks wist te pakken. Ook het tragische einde kwam maar half binnen - dit is Kieslowski met megafoon, zoals ik hem nog niet vaak zag. Nog eerder dan een harde speling van het lot is dit een roep om commitment of, zo je wilt, een nekslag voor het apolitieke.