• 8.348.293 stemmen

Met onder meer: Adrianna Biedrzyńska, Janusz Gajos en Artur Barciś

Oorspronkelijke taal: Pools

Releasedatum: 2 maart 1990

Plot Dekalog, Cztery

"Honour thy father and thy mother."

Jonge Anka en haar vader wonen samen sinds de dood van haar moeder en zijn meer intieme vrienden dan dochter en vader. Op een dag ontdekt Anka een brief van haar moeder. Door de inhoud van deze brief gaat ze nadenken over haar relatie met haar vader... als dat maar haar vader is?

imageimageimageimageimageimageimageimage

Michał, ojciec Anki

Profesor w szkole teatralnej, wykładowca Anki

Taksówkarz Waldemar Rekowski

Adam, przyjaciel Michała

Jarek, chłopak Anki

avatar van Freud

Freud

Een van de afleveringen die ik nog niet eerder had gezien, maar tegelijk een van de mooiste (films én actrice ) Ik had even het gevoel dat het allemaal ging ontsporen wegens te grote gevoelens, maar het komt allemaal erg mooi op zijn pootjes terecht. Muziek en beelden zijn prachtig, en zo hoort het ook. 4 sterren.

Onderhond

Tja, een stabiele camera die een troosteloze living in een arm Pools huis registreert. Kan mij verhaaltje van Dekalog 3 hier eigenlijk gewoon herhalen, al vond ik het acteerwerk wel iets beter. Er was een zekere chemie tussen de hoofdrolspeler (huy!).

Minder is dan wel dat het verhaaltje hier zo pointless is dat je op het einde jezelf afvraagt wat je nu net gezien hebt. Puberende aandachttrekkertje in het Oost-blok, ze bestaan, ook daar.

TV-film die over het algemeen even knap is als een Poolse wagen uit hetzelfde jaar, maar wegens ietwat aardig acteerspel, korte lengte en aardige muziek nog enigszins te pruimen valt. Maar ook hier niet meer dan een kleine 2*

avatar van Baggerman

Baggerman

Ik kan het niet helpen, maar dat jaren zeventig/tachtig oostblokkerige sfeertje in deze films spreekt me enorm aan. Deze Dekalog vond ik beter dan 2 en 3. Dit keer raadde ik wel het juiste gebod. Ik kijk ze netjes op volgorde en begin het steeds meer te waarderen dat ze zich allemaal in hetzelfde flatgebouw afspelen. Zo stap de doctor van deel 2 in dit deel in de lift bij de hoofdpersonen. Ik ga ook steeds meer letten op dit soort akkefietjes….

Wie is trouwens die kerel met die kano? Volgens mij zag ik hem ook al in het ziekenhuis in deel 2??? Heeft hij enige betekenis?

avatar van Freud

Freud

Ik weet niet direct wie je bedoelt met die laatste spoiler, maar Kieslowski werkt wel vaker met personages die gewoon voorbij komen, zonder dat je ze echt kent. Een beetje zoals die dikke rode mevrouw in de strips van Kiekeboe .

avatar van FisherKing

FisherKing

De hele serie speelt in het flatgebouw of is er nauw mee verbonden. Dat staat voor een soort universum, en bepaalde personages horen daarbij.

avatar van Baggerman

Baggerman

Even IMDB geraadpleegd......

De persoon/acteur komt in acht van de tien episodes voor (hij is o.a. de 'zwerver' bij het vuurtje!) en heeft geen tekst. In Cztery is hij twee keer in beeld en beide keren kijken de hoofdpersonen hem veelbetekend aan/na. Hij kwam op mij over als een soort controlerende engel of god, dus vandaar mijn vraag!

avatar van Mochizuki Rokuro

Mochizuki Rokuro

Twintig jaar na dato zendt ARTE de serie nog 'ns uit. Haal ik mijn ontbrekende Dekalog delen alsnog in. Dit is mijn 8e en ik moet zeggen dat het een zeer aangename herbeleving is. Met de kadrering en andere filmtechniek van Kieslowski (zo die er is) heb ik niet veel op, maar licht, narratieve essentie, muziek en acteren wél. Hier ook weer puik. De muziek is hier vooral zeer fraai en de acteurs maken dit tot een top aflevering uit de serie als je 't mij vraagt.

avatar van JJ_D

JJ_D

Gisterenavond gezien met Spaans ondertitels (in pindakaas-land is zelfs Engelse ondertiteling niet altijd voorhanden), en heb er bijgevolg weinig van begrepen.

Wat ik wel wilde meegeven is dat dit deel er esthetischer uitzag dan alle vorige, maar dat kan natuurlijk een voortvloeisel zijn van het feit dat ik na een tijdje geen ondertitels meer aan het lezen was, en mij dus ongeremd kon overleveren aan de visuele kant van de zaak...

avatar van offermans

offermans

De mooiste en spannendste van de eerste vier. Prachtig gefilmd en fantastische gespeeld. Aanrader.

avatar van The One Ring

The One Ring

Mooi deel dit. Voor het eerst in de serie werd ik ook echt geboeid door het spel met het centrale gebod. Toen de film begon wist ik niet om welk gebod het ging, maar ik raadde het snel genoeg: "Eer uw vader en moeder." Geweldig hoe Kieslowksi daar een twist aan geeft door de vraag te stellen of de vader wel de vader is en of het iets uitmaakt of je vader ook biologisch gezien je ouwe heer is. Het sterke acteerwerk maakt de relatie tussen de twee hoofdpersonen geloofwaardig en interessant. Het is een pijnlijk verhaal eigenlijk, maar Kieslowski kiest niet voor een negatief einde. Al had die twist waarin die brief niet de echte brief bleek te zijn van mij niet gehoeven.

Na deel 1 was ik bang dat Dekalog vooral een moralistische serie zou worden waarin mensen gestraft worden voor het niet gehoorzamen van de geboden. Gelukkig blijkt Kieslowski toch meer in gedachten te hebben.

avatar van Spetie

Spetie

Leuk dat de stijgende lijn in de Dekalog reeks zich voortzet. Waar ik deel drie alweer wat beter vond dan deel twee, daar komt dit vierde deel qua niveau heel dicht in de buurt van het eerste deel. Vooral het acteerwerk van en tussen de twee hoofdpersonen in dit deel is van een behoorlijk hoog niveau en dat is ook een van de voornaamste redenen waarom dit deel zo goed uit de verf komt.

Verder ben ik het wel met het bericht van The One Ring eens over het feit dat Kieslowski er goed in slaagt de afwisseling vast te houden en gelukkig niet elk deel even dramatisch afloopt en de films daardoor gelukkig wel wat minder voorspelbaar blijven. Ook is het wel leuk om te ontdekken om welk gebod het gaat en op welke manier Kieslowski het toepast. Op naar het volgende deel maar weer.