Dekalog, Dziesiec (1989)

Alternatieve titels: Dekalog X | Decalogue X | Dekalog 10

Polen

geregisseerd door Krzysztof Kieslowski
met Zbigniew Zamachowski, Jerzy Stuhr en Olaf Lubaszenko

Twee broers erven de kapitale postzegelverzameling van hun vader. Ze willen de verzameling verkopen. Maar het bedrag te ontvangen wat ze gedacht hadden is onmogelijk.

FisherKing
Dit is de zwarte Komedie met twee broers die teveel aan geld denken: Het sluit de reeks in een lichte toon af.

avatar van Freud
Vijf dekalogen op een dag: of hoe de ontdekking dat mijn dvd morgen al terug binnen moet mijn hele dag kan inpalmen...
Deze aflevering is inderdaad een leuke afsluiter, maar het is misschien wel spijtig dat de sfeer van deze zo totaal niet strookt met de rest van de cyclus. Maar ik ben verzot op die twee acteurs, bovendien is deze erg grappig (en tegelijk schrijnend) dus ik geef hem toch nog 4 sterren.

Ik heb ook het interview met Kieslowski gezien dat als bonus op de dvd stond: wat een ratelkont is me dat zeg! Het kan ook gelegen hebben aan de domme vragen, maar hij zweeg geen moment, en hij heeft zeker drie keer hetzelfde verteld...

Laatste deel, en inderdaad wat luchtiger.

Veel verschilt het verder niet van de rest. Over het geheel kan ik zeggen dat ik het weinig indrukwekkend vond. Vooral de verhaallijntjes zijn soms erg pijnlijk, en visueel is het allemaal erg karig. Acteerprestaties zijn meestal wel aardig, gelukkig duurt het allemaal niet te lang, en enige echte positieve aan de reeks is de soundtrack.

Verder is dit weer een typisch verhaaltje over hoe geld niet gelukkig maakt etc etc etc. Toch wel erg simplistisch en mak uitgewerkt allemaal, maar het kijkt wel weer goed weg.

Ook voor de laatste Dekalog 2.5*. Maf eigenlijk, dat een reeks die 600 minuten duurt zijn hoogtepunt kent in de eerste 5 minuten. Al helemaal omdat dat hoogtepunt sferisch erg knap was, maar verder niet zo speciaal. Aan het budget, acteurs, ideeën armoede zal het niet gelegen hebben. Ik vraag me af aan wat wel.

Ik ben het met Onderhond eens.

Afgelopen week de Dekalog serie gekeken, en waar het in de eerste delen nog schommelde tussen een 3 en 3,5, daar zwakte de serie gaandeweg al af naar een 2,5. De verhalen werden op den duur stuk voor stuk tamelijk voorspelbaar, en door de afwezigheid van een ingewikkeld plot, zelfs ronduit saai.

Toch blijf ik het concept over de tien geboden, toegepast op een aantal mensen in een blok flatgebouwen, erg aardig vinden. Helaas dat de uitwerking het een beetje verpest.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
3.0* voor deze. En ook voor de hele serie.

En als geheel had ik er toch ook wel wat meer van verwacht. Het had allemaal iets uitdagender gemogen. De delen 1, 5 en 6 staken er wat bovenuit. 2,8 en 9 vond ik duidelijk minder. Als geheel best aardig, bij vlagen goed, maar dat ligt ver beneden mijn verwachtingen

Ben het met Onderhond eens dat het enige echt heel goede aan de reeks de muziek is.

neo (crew)
Preisner, hiep hoi.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Ja, zeker niet de eerste keer dat ik zijn muziek zeer kan waarderen.

FisherKing
De films zijn zo vol symboliek, dat ik er hier van kan genieten.

Kieslowski zelf noemt (in een interview) Dekalog een cyclus ipv een serie. Dan heeft ie een latere discussie al voorzien

Kan iemand mij een tip geven of/waar er een box oid met alle Dekalog-films te koop is?
bvd!

avatar van Baggerman
Het makkelijkst wegkijkende deel. Grappig vond ik dat de (hier gestorven) postzegelverzamelaar volgens mij in deel 8 voorkomt als hij zijn nieuwe aanwinsten showt aan de hoofdpersoon in die episode. Ik vroeg me al af waar dat op sloeg!

Overall heb ik toch wel plezier beleefd aan deze reeks. Het is nergens superbijzonder, maar zoals al eerder gezegd, de Oostblokkerige sfeer spreekt me aan en de films duren niet lang. En trucjes met terugkerende personages als hierboven beschreven werken bij mij nu eenmaal wel! (stiekem ben ik dus toch vatbaar voor soap).

Onderhond schreef:

Ik begreep van de extra's op mijn DVD (interview met de regisseur) dat er toendertijd 100.000 (ik denk dollar) is uitgetrokken voor de hele serie! Dat vind ik toch een vrij krap budget!!

Qua acteurs kan het inderdaad zeker niet hebben gelegen (het neusje van de Poolse zalm lijkt me hierin mee te spelen!).

avatar van 93.9
Goed filmpje hoor!

avatar van Ithildin
neo schreef:
Preisner, hiep hoi.

Het 'Requiem for my Friend' dat Preisner nav het overlijden van Kieslowski heeft gecomponeerd is een echte aanrader! Iets zwaarder dan zijn filmmuziek en o zo mooi...

avatar van The One Ring
Allereerst dacht ik dat Kieslowski een fout gemaakt had. Hij sloeg het gebod 'Gij zult geen valse idolen maken' over en maakte ineens van 'Gij zult niet begeren wat van een ander is' twee geboden: 'Gij zult niet de vrouw van een ander begeren' en 'Gij zult niet de spullen van een ander begeren'. Nou lees ik dat Kieslowski niet zozeer fout was, maar de katholieke en Lutheriaanse indeling van de geboden gebruikte, die iets anders is dan de standaard. Weer wat geleerd.

Afijn, zoals hier al vaker opgemerkt is dit het luchtigste deel van de reeks. Dat is een goede keuze, het knoopt alles met een lach aan elkaar. Het wordt nog net geen komedie en er is een serieuze ondertoon, maar het is gewoon erg leuke deze twee derderangs oplichters te volgen. Geweldig hoe het aanvankelijk om geld lijkt te gaan, maar hoe ze uiteindelijk helemaal opgingen in de postzegelverzamelwoede. De verslaving van het proberen krijgen van de laatste zegel werd bij mij erg voelbaar, alsof de obsessies van de hoofdpersonen op mij geprojecteerd werden. De ontknoping is perfect: de twee mannen lachend om een setje postzegels gekocht bij het postkantoor. Wat deze Dekalog zegt over de tien geboden is niet half zo interessant als hoe het past in het menselijke spectrum van de hele serie: niet alles is droevig en ellende, maar er valt ook wat te lachen met de mensheid. Duidelijk een van mijn favoriete delen.

En nu meteen even het complete oordeel over de hele serie. De afzonderlijke waarderingen op een rijtje:

1. Dekalog 1 (3,5*)
7. Dekalog 7 (2,5*)
8. Dekalog 8 (3*)
9. Dekalog 9 (3,5*)
10. Dekalog 10 (4*)

Maar de beoordeling van de serie als geheel is meer dan de som van zijn delen. Niet iedere aflevering mag dan helemaal raak zijn en het ontbreekt aan een groot meesterwerk, maar de complete Dekalog als één film heeft toch iets onweerstaanbaar. Tien microcosmossen over menselijke onhebbelijkheden die samen een macrocosmos vormen van de mensheid in veel van zijn facetten. Dat op zichzelf zou iedere regisseur nog kunnen bedenken, maar Kieslowski verdient pluspunten doordat hij zijn personages zo eerlijk neerzet. Ze hebben erg veel fouten, maar blijven sympathiek en menselijk. Wellicht is dit de reden dat Dekalog zowel koud als warm aanvoelt. Er is gewoon iets zeer bevredigends en zelfs magisch aan de hele serie als geheel.

Zonder twijfel vier sterren voor het totaalplaatje, zelfs al zou hij dat door zijn afzonderlijke delen wellicht niet verdienen.

The One Ring schreef:
Hij sloeg het gebod 'Gij zult geen valse idolen maken' over

Was dat niet het gebod van de eerste Dekalog? Computer = vals idool..?

avatar van The One Ring
Baggerman schreef:

Was dat niet het gebod van de eerste Dekalog? Computer = vals idool..?

Nee, dat is 'Vereer naast mij geen andere goden.' Ze liggen erg dicht bij elkaar, maar bij die ene die Kieslowski volgens mij miste gaat het echt om afbeeldingen maken.

avatar van Baggerman
Ik zie dat mijn kennis van de tien geboden niet is als dat die was. Dacht het om hetzelfde gebod ging.

Maar ja, volgens wijlen komiek George Carlin kunnen we ook wel met één gebod af: Be nice! Zie: YouTube - George Carlin The Ten Commandments Broken Down

avatar van Spetie
Een vrij luchtig laatste deel van de Dekalogreeks en dat is eigenlijk precies waar ik hoopte voorafgaand aan het kijken. Kieslowski slaagt er in dit laatste deel in, de twee hoofdrolspelers ondanks hun hebzucht en oplichterij sympathiek neer te zetten en dat is best knap. Het verhaal zelf was best boeiend en bij vlagen soms zelfs grappig. Het einde waarbij beide mannen uiteindelijk precies hetzelfde blijken te denken, is toch wel een prachtig einde van deze reeks. De personages in dit laatste deel zijn echte mensen met al hun tekortkomingen, die fouten maken en die op sommige momenten zelf ook inzien dat ze fout zaten. Fijne afsluiter dus.

Uiteindelijk is de hele Dekalogreeks toch wel aangenaam kijkvoer gebleken. Hier en daar zit er wel een mindere film tussen, maar als gemiddeld gezien steekt de hele reeks toch wel goed in elkaar, waarbij de meeste delen toch bovengemiddeld bleken te zijn, met Dekalog 9 uiteindelijk als mijn favoriete deel, maar 10 mag er ook zijn. Alleen deel 8 was echt minder dan de rest. Als geheel krijgt de reeks van mij 3,5*.

Nog even mijn waarderingen op een rijtje:

Dekalog 01 – 3.5*
Dekalog 08 – 2.0*
Dekalog 09 – 4.0*
Dekalog 10 – 3.5*

avatar van ArnoldusK
Helemaal eens met the One Ring.
Mooi verwoord!
Zal de hele reeks niet snel vergeten.

avatar van LimeLou
Verrassend licht einde van een erg melancholische filmreeks. Zeker een van de betere Dekalog delen.

avatar van Verhoeven
Ook hier geen 'Beschermengel'?