Dekalog, Piec (1988)

Alternatieve titels: Dekalog V | Decalogue V | Dekalog 5

Polen

geregisseerd door Krzysztof Kieslowski
met Mirosław Baka, Krzysztof Globisz en Jan Tesarz

Rond een flatgebouw in een troosteloze wijk van Warschau is een taxichauffeur werkzaam, die één van de bewoners bijzonder irriteert. De bewoner laat hem naar een afgelegen plaats rijden waar hij de chauffeur vermoordt. Hij wordt ter dood veroordeeld en een advocaat die net voor zijn bar-examen is geslaagd, praat nog even met hem.

Kijk de bioscoopversie hiervan. A Short Film About Killing.

avatar van Freud
Zonder twijfel de meest aangrijpende van de (eerste vijf) dekalogen, maar ik miste een beetje de subtiliteit van de vorige. De muziek is wel schitterend, net als de acteurs. Camerawerk is degelijk maar niet zo overdonderend als bij deel twee. Dus ook hier geen 5 sterren, maar 4 moet er wel afkunnen denk ik.

Kieslowski aan de slag met kleurfilterjes.

Zag er visueel al een pak beter uit, al komt het toch niet allemaal even goed uit te verf. Veel controle in de kleurkeuze was er vaak niet denk ik. Soms weinig subtiel en nogal varienend in kwaliteit. Daarbij is Kieslowski ook niet meteen een cameravirtuoos, en bestaat de soundtrack naast enkele aardige nummertjes iets te veel uit toevallig voorbijrijdende wagens. Doet toch allemaal af aan de ervaring.

Verder een redelijk verhaaltje, dat pas op het einde boeiend wordt. Toch is het nergens indrukwekkend of aangrijpend. Beetje loos voor een drama.

3 nipte *, 't blijft een vreemd regisseur. Ik zie een hoop potentieel in Kieslowski, maar het komt er echt maar met mondjesmaat uit, over verschillende films heen. He zou misschien leuker zijn moest hij wat spaarzamer met z'n projecten omspringen of zo.

avatar van Mug
Mug
Indrukwekkend document tegen de doodstraf. De eerste helft (de aanloop naar de moord en de moord zelf) zit vol prachtige shots. De laatste helft (het gesprek en de straf) is emotioneel en afschuwelijk.

De kleurenfilters die Onderhond al aanhaalde vond ik irritant. Dan weer mooi, maar vaak ook ontzettend lelijk (en donker). Een storende factor in het totale plaatje.

Ik ben wel ontzettend benieuwd naar de lange versie. Ik ga eens op speurtocht.

avatar van BASWAS
De eerste film die ik zie van de Dekalog serie. Wat een prachtig menselijk filmpje over de soms onmenselijke kanten van het leven.
Af en toe ben je terecht of onterecht pissig over iets. Een mooi lelijke vondst om dan bij zo'n onderwerp in een film een filter te gebruiken die met een gelige kleur aangeeft dat je af en toe door het leven behoorlijk in de zeik genomen kan worden.

Ik begrijp uit vorige reacties dat de beste regisseurs het liefst thuis op een ivoren zetel zitten in een luie bioscoopstoel.
Het aardige van de 'minder goede' regie van Kieslowski lijkt mij dat zijn manier van filmen niet afleid van het onderwerp en de bijbehorende kwetsbaarheden door allerlei mooi-filmerij. Hij is meer de man van het kleine inventieve filmische gebaar. In deze film bijvoorbeeld het kijkshot onder de eigen arm/oksel door of het even lekker treiterig spelen met een steen voor die valt. Het zijn net die kleine sensitieve dingetjes in een film die het zeer aardig of onaardig doen in het soms zeer grove sociale verkeer ook al zijn ze wel of niet wettelijk toegestaan.

Ook sterk vanaf het begin is het dubbelspel in de hoofdrol van een aardige gozer die ook een enorme klootzak kan zijn. Geen eenduidigheid maar juist het paradoxale benadrukken en dat ook laten voelen. Ik vind Dekalog 5 echt een film die tot in de puntjes verzorgd is waar die verzorgd moet zijn.

En voor de doe-hetzelf-beter regisseurs thuis op de wal, soms misschien even buiten een luchtje gaan scheppen om een beetje fris leven op te snuiven dat niet uit de spuitbus van een reclamespotje komt.
Of, anders misschien wat beter naar het werk van Kieslowski kijken. Ondanks zwarte gaatjes in het gebit van het aards bestaan een aardig blijvende cineast met een letterlijke en figuurlijke hartelijkheid naast al die steriel gefakete tandpastaglimlachen.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Ik vond deze toch wel weer beter dan de drie vorige Dekalog-afleveringen. Prettig kleingehouden, met opvallend weinig extra dramatische wendingen, wat het vertelde ten goede komt. Mooie hoofdrol ook.

Ben ook niet zo weg van de kleurenfilters en ik miste Preisners geniale momenten in sommige andere Kieslowski's een beetje.

De lange versie ga ik ook maar eens zien. Zou best kunnen dat wat ruimer de tijd nemen (zeker in het begin) de film ten goede komt.

avatar van Baggerman
Geweldige film!

Je voelt gewoon dat de 'Spike-uit-Buffy-the-Vampireslayer-look-a-like' op rottigheid uit is en langzamerhand wordt de spanning opgevoerd (en krijg je een steeds grotere hekel aan zowel hem als de taxichauffeur!).

De acteerprestaties van vooral Spike als de advocaat zijn erg goed.

In deze film weer tweemaal ontmoetingen met het mysterieuze personage dat ook in delen 1 t/m 4 steeds even te zien is. Dit keer zie je hem vlak voor Spike de moord pleegt en vlak voor de advocaat Spike bezoekt. Hij lijkt een soort engel of god, die waarschuwend oogcontact zoekt met de hoofdpersoon. Ik blijf nu op hem letten!!!

Sterk vond ik ook hoe de filmmaker later tóch weer sympathie voor Spike weet op te wekken (nou ja, in ieder geval bij mij!).

Nu nog deel 6 t/ 10 bekijken. Op DVD blijven ze helaas overal prijzig....

Ja! Na het erg goede eerste deel, toch 'slechts' aardige (3,5 sterren) Dekalog deeltjes gezien. Erg traag en dat had mijn motivatie de rest te gaan zien wat getemperd. Maar dit fantastische 5de deel maakte indruk.

Ik had a Short Film About Killing al gezien, maar deze maakte dus toch erg veel indruk. Meer dan de langere versie. Of het nu op zijn plaats viel voor mij, of dat deze compactere versie meer indruk maakte door het wel heel effectief vertellen van het verhaal, weet ik niet. Beste dat ik van Kieslowski heb gezien en dat zegt wat. De langere film heeft zeker zijn pluspuntjes. Zo wordt op een subtiele manier duidelijk hoe de dader gepakt wordt. Vond ik het enige nadeel van deze film. Hoewel dat compleet ondergeschikt is, had er (zoals in de film) wel even aandacht aan geschonken mogen worden. Daarnaast had de rol van de advocaat meer aandacht, wat een welkome afwisseling was en zeker van belang voor het pleidooi tegen de doodstraf.

Toch vond ik de versie van een uur beter, dus. Uiterst effectieve film die bij mij het juiste gevoel (denk ik) bij the killer wist op te roepen. Hoewel zijn daad volstrekt zinloos was en ook verder niet wordt uitgelegd, denk ik toch dat ik een gevoel heb bij het waarom. Had je (of heb je) als kind (of misschien nu nog), nooit eens het ongeremde verlangen iets te doen dat niet mag? Iets waar niemand wat van weet? Gewoon iets doen om te zien wat de gevolgen ervan zijn? De meeste van ons weten dit verlangen gelukkig onder controle te houden of te beperken tot een daad die niet direct gezien wordt als iets gruwelijks. Zo heb ik als kind ooit eens de poten uit het lijf van een spin getrokken. Ik vond dit achteraf zo zielig, dat ik nooit meer zoiets heb gedaan.
Maar hoe groot is die stap voor mensen met een dergelijke gevoel, om iets te doen als dit? Je ziet het steeds vaker in het nieuws; niet altijd even groot. Beangstigend dat iedereen die het in zijn hoofd haalt iets te doen dat niet mag, dit in extreme vorm kan gaan doen, zoals hier in de film.

Ook vond ik de scènes die volgde indrukwekkend. Het personage wist medelijden op te wekken. Knap, na zo'n verdorven daad. Heel erg sterk in beeld (cinematografie, die kamertjes camerawerk) gebracht; de angst voor de dood. Zeer sterk gespeeld ook. Erg naargeestige scènes. Sterk pleidooi tegen de doodstraf ook. De film kiest niet voor een makkelijke weg, door bijvoorbeeld een onschuldige man te veroordelen. Het is een pleidooi met als voorbeeld een zinloze en gruwelijke moord. Sterk contrast. De film zindert na. Weet niet of de langere versie ook bij een tweede keer dit gevoel had opgeroepen, de versie van een uur lukte dat in elk geval wel. Daarom 4,5 sterren (waar de langere versie 4 sterren krijgt).

Baggerman schreef:

Hij fungeert volgens mij inderdaad als een waarschuwing voor de hoofdpersonen, maar toch staat hij compleet machteloos tegenover de situatie. Hij kan en mag niet ingrijpen, maar is wel alwetend. Het is eigenlijk inderdaad God of lot of iets dergelijks. De personen handelen op basis van een ethiek, die pakt soms slecht uit voor hen. Er bestaat geen grond voor deze ethiek zolang ze zichzelf, hun eigen lot, blijven verloochen. Oftewel: door deze mysterieuze persoon ten tonele te voeren worden de menselijke keuzes weer menselijk. Er is niet meer zoiets als een heilig, eenduidig gebod. Er is alleen de vrije mens en de leegte. Anyway ik vind het een geweldige serie

Om op Onderhond in te gaan. Kieslowski is regisseur en scenarioschrijver, geen filmer. Voor de dekaloog is voor elk deel een andere cameraman ingehuurd(Een cameraman heeft twee delen gefilmd, dat is de uitzondering)

avatar van Baggerman
Ik Doe Moeilijk schreef:

Het interview met de maker bekeken op de extra's van mijn dvd. Je hebt gelijk zoals je het beschrijft: het personage is een soort engel of God (dat mag je zelf bepalen volgens Kieslowski!) en is slechts een observator,

avatar van Lars
Mug schreef:

Ik ben wel ontzettend benieuwd naar de lange versie. Ik ga eens op speurtocht.

De kleuren filters komen in lange Film wat mooier uit...Minst ik heb ze achter elkaar gekeken vanavond. En de lange Film heeft zeker wel mooie sombere beeld met weinig kleur. Ik zag dat voor eerste keer bij Double Life of Veronique en sprak me toen al erg aan maar bij Dekalog 5 is beeld er echt stuk onduidelijker door. Maar de lange film is beeld echt veel duidelijker en wat minder rommelig donker.

avatar van JJ_D
Zonder twijfel de mooiste Dekaloog tot nog toe, en waarschijnlijk ook de meest interessante. Met een Spaanse ondertitel raakte JJ_D helaas niet in het verhaal, maar de kleurenfilters plaatsen het schrijnende verhaal in een geheel eigen dimensie. Bovendien heeft het hoofdpersonage (ene Miroslaw Baka) precies de juiste "kop" om de rol van vreemde, psychopatische eend neer te zetten. Toegegeven, 'Gummo' is nooit veraf als we Lazar Jacek ongegeneerd in het rond zien spieden naar potentiële slachtoffers.

In plaats van deze te herbekijken ga ik binnenkort voor de lange versie. Maar eerst natuurlijk de Dekaloog afwerken...mét Engelse ondertiteling.

avatar van The One Ring
Duidelijk een van de beste Dekalogen, ondanks dat het wellicht de meest rechtlijnige uit de reeks is. In de voorgaande films wilde Kieslowski complexere ethische vragen stellen rond de tien gebodenen bleken de films niet altijd eenvoudig te verklaren. Deel 5 is echter simpelweg een moord gevolgd door een straf. Basaler kan bijna niet. Ook het idee om 'Gij zult niet doden' aan de doodstraf te koppelen is niet bijster origineel, aangezien dat gebod erg vaak genoemd wordt in anti-doodstrafdiscussies (het werd ook al in High Noon aangehaald).

Toch is dit een uiterst effectieve film, dankzij de uitvoering. Het trage begin werkt hier beter dan ooit, omdat alle banale handelingen dankzij de filters al meteen iets naargeestigs hebben. Jacek die een droep duiven wegjaagt voelt al gelijk wat gewichtiger aan. Er zit een Hitchcockiaanse spanning in. De moord is akelig door zijn lengte, al begrijp ik dat de A Short FIlm About Killer nog wat explicieter is. De doodstrafscènes zijn vooral op hun best als de beul de strop klaarmaakt in dat kale kamertje en zodra Jacek om zijn leven schreeuwt.

Geen kritiek op de filters van mijn kant. Wellicht is het een simpele truuk, maar het wordt er wel erg naargeestig door. Wel een opvallende stijlbreuk ten opzichte van de andere Dekalogen. Verraad daarmee ook dat zijn afkomst anders is dan de voorgaande delen.

avatar van Spetie
Dekalog vijf is wederom een goede film. Het is iedere keer weer afwachten wat het wordt, maar dit deel is het beste tot nu toe, al zitten er nog steeds net geen vier sterren in het vat. Kieslowski stelt met deze film de doodstraf aan de kaak. Het is wat mij betreft ook het zwaarste gebod, maar Kieslowski past het goed toe. Kieslowski probeert in dit deel ook met kleurtjes te goochelen, maar dat vond ik niet altijd even geslaagd en soms zelfs behoorlijk lelijk. Het verhaal is echter wel sterk en de nare gebeurtenissen die in deze film plaatsvinden, worden op een uiterst effectieve wijze in beeld gebracht, waardoor Kieslowski er ook in slaagt om een sterke, maar erg sombere en depressieve sfeer te scheppen.

Ja deze beviel me wel en ik hoop dat dit niveau de komende delen gehandhaafd blijft. Ik ben er na vijf delen in ieder geval wel van overtuigd dat dit een hele aardige reeks is. Op naar deel zes!

avatar van narva77
Baggerman schreef:

@Baggerman,

je bedoelt die man die eerst optreedt als een soort landmeter (met zo'n lat in zijn handen) op een kruispunt of bij een stoplicht? En die later in de gevangenis met een ladder in zijn handen loopt?
Dat personage kwam inderdaad ook al voor in deel 1, 2, 3, en 4. En in deel 6 (en dus ook in "A Short Film About Love" komt hij ook voor inderdaad! In deel 6 zie je hem o.a. uit het portiek van de flat komen met een racefiets in zijn handen! Interessant figuur, je leert hem niet kennen, maar je gaat er wél op letten....

Mooie aflevering weer, met inderdaad een ietwat vreemde en afwijkende kleurenfilter, ten opzichte van de eerste vier delen dan. Maar wél erg mooi vond ik, ik heb me niet gestoord aan dit kleurgebruik, ik vond het eigenlijk wel passen bij het verhaal van deel 5.

Mooi om te zien ook, hoe Kieslowski speelt met kleuren; in dit deel 5 bv. met een theezakje, wat langzaam oplost in het kokende water, en in deel 6 met een fles melk die omvalt, en met het bloed in de waterkom of wasbak (zonder te spoileren?!).

In "Trois Couleurs: Bleu" zie je dat óók, het shot met het suikerklontje, dat langzaam wordt "gevuld" met koffie!

Ik moet deel zes nog eventjes uitkijken trouwens, vannacht overwon de slaap, na de films "The Ruins" en "The Damned" op de BBC....

BTW: een maat van mij heeft trouwens bijna nét zo'n auto als de taxi van de taxichauffeur, een F.S.O.! Óók in het rood, maar dan minder opgepimpt (zonder die extra lampen e.d.)!

F.S.O. rules!

avatar van Baldur
Vond de langere versie wat sterker.

avatar van kevin_vp
L'étranger - Albert Camus. Heftig!

avatar van Verhoeven
De 'Beschermengel' dit keer in twee gedaantes. De eerste keer werkzaam als een verkeersregelaar of landmeter op de weg en de tweede keer als schilder / klusjesman in de gevangenis. Zag ik het overigens goed dat hij met de hoofdpersoon contact zocht in de vorm van het hoofd schudden?