Sand Castle (2017)

Verenigd Koninkrijk
Drama / Oorlog

geregisseerd door Fernando Coimbra
met Nicholas Hoult, Henry Cavill en Logan Marshall-Green

'Sand Castle' volgt een militaire eenheid die in een onveilig Iraaks dorpje, Baqubah genaamd, een watersysteem moet repareren. Sommige dorpelingen stellen hun komst op prijs, maar er zijn inwoners die hun nabijheid als vijandelijkheid opvatten. Zij zien hen liever vertrekken en zijn bereid geweld toe te passen.

Vanaf 21 april te zien op Netflix.

Trailer geplaatst!

avatar van Pazmaster
Redelijk filmpje over een aantal soldaten in Irak die zich in een hopeloze situatie bevinden. Er wordt niet slecht gespeeld en het ziet er best aardig uit, maar de actie is ook weer niet spectaculair. Het einde valt een klein beetje tegen. Redelijk dus maar meer ook niet.

avatar van tattoobob
Geen slechte recenties op IMBb.

Sand Castle

Gisteren totaal onverwachts ‘Sand Castle’ gezien maar, achteraf toch wel iets tegengevallen. Netflix komt hier weer met hun eigen film aangezet en ik ben van mening dat ze iets te veel inkopen en dus ook zo slechte dingen beginnen aan te bieden, al was dit niet ‘zo slecht voor woorden’ maar, de film had tientallen keren beter gekund en dat kwam vooral voor het dunne en vooral saaie concept dat deze film met zich mee sleept! Oké, goed: ik heb me ook echt wel weten te vermaken op sommige momenten maar, dat kwam puur vooral door de actie waar de film zich mee mengt (bijvoorbeeld de inval s’ nachts was prima vermaak).

Ik moet zeggen dat de trailer mij aansprak maar, ik wil niet meer uitgaan van trailers aangezien dat altijd de totale film verpest, een hype-modus ook wel en dan tegenvallend onder het kijken. Sand Castle weet vaak wel vaart te drukken in de film maar, ik kon maar niet wennen aan het concept en dan is de film soms nog wel warrig in elkaar gezet. Met voorbeeld het hoofdconcept draait erom dat de groep van Sgt. Harper dat en stad voor water moet voorzien. Daarbij worden vooral verschillende scenes gebruikt dat we de truck op en neer zien rijden en mensen van water moeten voorzien.

De film begint bij een introductie van vooral soldaat Ocre. Een jongen dat helemaal het leger niet in wou maar, dit vooral voor geld deed om zijn studie aan een universiteit te kunnen betalen. Hierbij worden we gelijk in de scene gedrukt dat hij zijn hand plet met de deur van een humvee en hiermee wilt voorkomen dat hij uitgezonden word naar oorlog’s gebied, dit lukt niet want de dokter heeft ergere verwondingen gezien bij soldaten die ook gewoon weg gingen dus, hij moest mee. Wanneer dit is gebeurd gaan we vooral naar het Irakese gedeelte waar Sgt. Harper zijn team naar toe worden gestuurd om een stad te voorzien van water want de U.S. soldaten hebben het water systeem kapot gemaakt en moeten dit zelf repareren om zo het vertrouwen van de inwoners terug te winnen. Wat wij vooral niet weten bij het zien van de film, en wat de soldaten in zoverre nog niet weten is gewoon het feit dat de mensen die daar wonen extreem bang zijn voor iets. Voor wat krijg je ook nog netjes te horen toen Orce werd benaderd door een school directeur aangezien hij graag water wou hebben. Ocre vertelde hem of hij bepaalde mensen weet te vinden die voor hem willen werken en of deze personen dan om een bepaalde tijd langs willen komen. De directeur wil wat doen inruil voor water, zo kreeg ik het idee. Wanneer de soldaten het water inleveren vragen ze de school directeur om 1 ding, arbeiders. Ze krijgen de arbeiders nadat de sjeik geweigerd had en ze gaan rustig aan het werk. De sjeik had voor een ding gewaarschuwd. De VS heeft overdag de leiding in het land, in de avonden komen de jihadisten aan het werk en zo wou hij niet mee werken hier aan.

Toch heeft de directeur met zijn team dit ook wel van dichtbij meegemaakt, dat volgens mij een werknemer (?) of wie het ook was ondersteboven aan een paal hing en in de fik was gezet. Dit deed de Amerikanen en de Irakezen wel wat, en vooral de Amerikanen gingen aan het werk uitvalbasissen van de jihadisten aan vallen (althans eentje wel gepakt. Wanneer dit allemaal voorbij is komen we uit bij een aanslag op het waterstation, ze hebben dus gewerkt voor jan lul, en dan eindigt de film best snel maar ook echt saai. Ocre krijgt snel te horen dat hij huiswaarts moest en zonder pardon word de film daar afgekapt, had hem graag nog thuis willen zien komen o.i.d..

De film is dus erg afwisselend, het einde is bijvoorbeeld echt k.*.t. maar tussendoor worden er gave beelden geschoten, film had echter wel iets beter gekund en de actie is niet bepaald om over naar huis te schrijven, nogal dun en weinig spanning. Prima om een keer te zien, daar echt niet van maar, ondanks de vele competitie in deze film genre-wereld is er niet echt iets spectaculairs aan Sand Castle en vond ik het vaak maar een lange zit.

Ik zou iedereen aanraden om de eerste 30 min te skippen

avatar van schumacher
Ik vond dit zeker geen slechte film.
Het is geene saving private ryan of hacksaw ridge.
De acteurs zijn oke en het is een goed verhaal.
Dit is geen aktie film, het is een oorlogs drama.
Zeker leuk om eens gezien te hebben.

schumacher schreef:
Het is geene saving private ryan

Slechte vergelijking al zeg ik het zelf.

Bericht verplaatst naar Film > Algemeen > Netflix

avatar van schumacher
Kondoro0614 schreef:

Slechte vergelijking al zeg ik het zelf.

Er staat oorlog dus de vergelijking mag zeker gemaakt worden.
Oorlog / Drama bij beide films.

En ik ben het dus niet eens met de negatieve reacties hier, ik vond die echt deftig, niet de top neen, ik heb al beter gezien maar zeker een degelijke film.

schumacher schreef:

Er staat oorlog dus de vergelijking mag zeker gemaakt worden.
Oorlog / Drama bij beide films.

Een film als dit kun je beter vergelijken met Jarhead (2005) (dan heb ik eigenlijk alweer een te goeie uitgekozen). Deze film is niet vergelijkbaar met top films, daar is deze echt te slecht voor en al helemáál niet met zo'n mooie tweede wereldoorlog klassieker. Dan mag er wel oorlog staan, gaat er ook echt wel om in wat voor context/concept deze film staat.

Wat mij betreft geslaagd, beter dan verwacht eigenlijk. Is gewoon een degelijk verslag van hoe destijds in Irak oorlog moest worden gevoerd. Bedrieglijk rustig leek het aldaar, maar het gevaar en de vijandigheden lagen constant op de loer. Die boodschap wil Coimbra overbrengen met Sand Castle denk ik, en het resultaat is bevredigend en ligt dicht bij de realiteit. Hoult doet het verrassend goed in de hoofdrol als de angstige soldaat die in den beginne liever vandaag dan morgen naar huis terugkeert, maar gaandeweg toch emotioneel betrokken raakt bij de gebeurtenissen. De moeite waard.

coumi schreef:

Zo zit elke oorlog in elkaar als een bepaald team/land zich in een oorlogsgebied begeeft. Meestal weten de tegenstanders alle slimme plekken en is daardoor het gevaar zeer groot. Kijk maar naar de Vietcong oorlog, die was erg gevaarlijk, dat maakt deze film dan helaas ook niet speciaal.

avatar van tn2543
Wel een goede film. Was op veel momenten erg spannend maar verloor ook soms mijn aandacht. Ik heb betere oorlogsfilms gezien. Anderzijds was deze film niet heel slecht en gaf naar mijn gevoel en realistisch beeld van de dramatiek op dat moment..

Kondoro0614 schreef:
Sand Castle

Gelukkig wordt er streng op spoilers gelet op deze site. Man, man, man......houdt er rekening mee dat veel film liefhebbers Moviemeter lezen om een idee te krijgen of het kijken naar de betreffende film waard is. Niet om het hele verhaal en alle scenes stap voor stap uitgemeten te krijgen. Zou je zelf toch ook niet willen lijkt mij?

Ook al zijn er vele voorgangers die hetzelfde pad practisch bewandelen, toch is dit oorlogsverhaal prima te genieten. "Sand Castle" bevat alle gewenste ingredienten.
Er is de onderlinge broederschap, wat de film vooral doet denken aan "Jarhead".
Maar er is ook drama, strijd en actie.
Alles uiterst realistisch in beeld gebracht, soms tikkeltje hard.

Waku schreef:

Ik heb alle gevoelige informatie gewoon in de spoilers gegooid en de informatie wat niet in de spoilers staat word sowieso weggeven in de plotomschrijving of trailer, ik snap nu niet wat je bedoelt. Daarnaast is dit gewoon mijn film verslag en persoonlijke mening, daar is MovieMeter ook voor gemaakt. Wat je niet wilt lezen daar moet je door heen scrollen.

avatar van james_cameron
Prima Netflix-original, deze (anti-)oorlogsfilm die de volledige speelduur de juiste snaar weet te raken. Geen moraallesjes dus en geen zoetsappig gedoe. Nicholas Hoult is uitstekend in de hoofdrol en de film ziet er tot in de puntjes verzorgd uit, inclusief een aantal overtuigend in beeld gebrachte aktiescenes. Kan zich meten met een genregenoot als Jarhead.

Redelijke film over een soldaat die zich niet thuis voelt in het leger tot hij op een nieuwe missie wordt gestuurd. Het duurt nogal even voordat het verhaal goed op gang komt en ook het hoofdpersonage had wat beter uitgewerkt mogen worden. Wel een aantal goeie (actie-)scenes en de film ziet er verder ook goed uit en ook de casting is prima.

avatar van pumba
Geen topper maar zeker de moeite waard om te kijken. De film keek makkelijk weg en het balans tussen drama en actie was prima uitgewerkt. Acteurs hebben het verhaal goed overgebracht en vond het geen moment saai.
Enige minpunt van de film vond ik het redelijk afgekapte einde... naar mijn zegge had dat wel iets meer aandacht mogen krijgen.
Al met al toch een ruime voldoende

avatar van Toontje G
Had er wat meer van verwacht maar niet onaardig.

avatar van IH88
“A war story can't be true unless it's got some shame attached to it.”

De zinloosheid van de oorlog. Soms ontkom je er niet aan om oorlog te voeren, maar Sand Castle laat zien hoe zinloos het kan zijn. Een never ending cycle met op elke actie een tegenreactie. En je ziet wat het met militairen kan doen. Matt Ocre (Hoult) is een slimme, wat naïeve maar vooral pacifistische gast die je door de oorlog steeds meer ziet veranderen. Sterk geacteerd door Hoult.

De film komt wat langzaam op gang, maar zodra ze beginnen te werken aan de waterleidingen in een klein stadje in Irak wordt het beter. De hitte is bijna letterlijk voelbaar en de actiescènes zijn sterk in beeld gebracht. Op het einde zie je de verandering bij Ocre. De jongeman, die geen zin had in de oorlog, is veranderd in een man die zijn kamerdaden niet in de steek wil laten. Dat kun je ook positief uitleggen, maar door al het voorgaande kun je er wel je vraagtekens bij zetten

Een behoorlijk goede film. Er zijn er meer van dit genre. Blackhawke down niveau is het niet. Een (1)"private" staat hier centraal. Patriotische Amerikaanse film. Realistisch in beeld gebracht.

avatar van hoffhaan
Toch wel sterke enigszins onder gewaardeerde film. Goede actie en de oorlog wordt weergegeven op een manier waarvan ik als leek denk zo zou het kunnen zijn, realistisch dus. Ik heb ervan genoten. 3.5

avatar van knusse stoel
IH88 schreef:
“A war story can't be true unless it's got some shame attached to it.”

De film komt wat langzaam op gang, maar zodra ze beginnen te werken aan de waterleidingen in een klein stadje in Irak wordt het beter. De hitte is bijna letterlijk voelbaar en de actiescènes zijn sterk in beeld gebracht. Op het einde zie je de verandering bij Ocre. De jongeman, die geen zin had in de oorlog, is veranderd in een man die zijn kameraden niet in de steek wil laten. Dat kun je ook positief uitleggen, maar door al het voorgaande kun je er wel je vraagtekens bij zetten

Een fraaie oorlogsfilm met helaas bijbehorend oorlogsgeweld. Vorige week "Black hawk down" gezien en deze film haalt dat niveau niet maar is dan ook anders qua opbouw en verhaal. Onze waardering is een mooie 7+!

avatar van kleez
‘Sorry’, vond dit een goede film. Stom einde? Neu vond ik ook niet!

Weet iemand alleen waarom (specifiek) hij naar huis werd gestuurd?

Het is geen Jarhead, maar vond dit zeker een goede film!!

avatar van martijn011
Met deze bloedhete temperaturen maar eens een film opgezocht die zich afspeelt in een nog hetere leefomgeving.
De film speelt zich af tijdens de inval van de VS in Irak en we volgen een groepje soldaten wat als missie heeft om een watersysteem te repareren.
Ik heb me eigenlijk prima vermaakt met deze Netflix-original. Alhoewel ik vooral het karakter van hoofdpersoon Matt Ocre, vertolkt door acteur Nicholas Hoult, totaal niet uit de verf vond komen, is de rest van de cast wel goed op dreef.

Wat me het meest opviel in positieve zin waren de actiescènes en het scheppen van de sfeer die in zo'n gebied hangt. Kwam beide erg overtuigend over.
Verder is dit geen heel memorabele film, ik vraag me af wat ik er over een paar jaar nog van weet, maar wel een hele onderhoudende.
Ruim voldoende.