A Prayer Before Dawn (2017)

Verenigd Koninkrijk / Frankrijk / China / Cambodja / Verenigde Staten
Actie / Drama

geregisseerd door Jean-Stéphane Sauvaire
met Joe Cole, Vithaya Pansringarm en Panya Yimmumphai

In de Klong Prem-gevangenis zijn er tien regels. Als je ze schendt, is het bijna zeker dat je zult sterven. Als je ze niet schendt, zul je zeker sterven. Billy Moore zit gevangen in een van de beruchtste gevangenissen ter wereld, het beruchte 'Bangkok Hilton'. Billy weigert om er te sterven en wordt een leerling van de dodelijk vechtkunst Muay Thai. In het proces vindt hij vriendschap die hem zal helpen op zijn ongelooflijke reis naar verlossing.

avatar van Grindhouse62
Waku schreef:
Het meeste is eigenlijk al gezegd.
Snoeiharde, brute en rumoerige gevangenisfilm..
Nauwelijks een soundtrack aanwezig maar het geluid in de gevangenis hel is al oorverdovend en beklemmend genoeg. Bikkelharde confrontaties en verkrachting scenes komen ongecensueerd en daarom extra confronterend binnen. Niet voor tere zieltjes weggelegd dit waargebeurde gevangenis verhaal.
Steengoed en uitermate realistisch, dat dan weer wel!
Helemaal mee eens. Heb veel gevangenisfilms gezien en deze staat voor mij zeker bovenaan in het lijstje als 1 van de beste gevangenisfilms. Zeer rauw en beklemmend. Een topper. Van mij 5.0

avatar van assowise
Dappere keuze om niet teveel thai te vertalen. Billy komt door zijn eigen stupiditeit in de gevangenis in Thailand, waar straffen voor drugs doorgaans heel zwaar uitpakken. Hij spreekt ook vrijwel geen thai en op deze manier zie je wat hij moet ondergaan en hoe hij moet overleven.

Erg sterke film met soms brute scenes. Gebaseerd op de biografie van Billy dus als je denkt dat dit allemaal te ver gaat....

Aanrader

avatar van wimaroca
Niet mijn ding zo'n films,zal best goed zijn geacteerd ,maar ik heb helemaal niet meegeleefd met die Billy ,

Je weet als je in zo'n land bent,(ik zou nóóit naar zo'n land heengaan) dat je het risico loopt dat je in zo'n bak terechtkomt,

Ik sta te denken moet ik er dan wel op stemmen?

Rauwe film die de sfeer in een Thaïse gevangenis weergeeft en hoe een alcohol en drugsverslaafde bokser er moet zien te overleven. Film moet het vooral hebben van het visuele want dialogen zijn zeer schaars. Ook de Muay Thai gevechten zijn rauw en realistisch. Een kleine poging van de regisseur om enige affectie met een ladyboy te vinden vind ik niet echt geslaagd. Maar past wel in het Thaïs milieu. Ladyboys horen nu eenmaal bij Thailand. Film blijft gans de duur op zelfde ritme zonder ups en downs. Alleen feit dat het waargebeurd is kon mij bekoren vandaar 3*...

avatar van psychopath
Goede film, drama en gevangenis hou ik wel van. Doet me denken aan het boek levenslang in Thailand waar Nederlandse taxichauffeur Pedro in de bangkwang gevangenis 9 jaar zat.

avatar van Rodger
prima en realistische gevangenis film,.. ergens waar jezelf niet in terug wilt zien..
3.5 ***