A Prayer Before Dawn (2017)

Frankrijk / Verenigd Koninkrijk / Cambodja / Verenigde Staten / China
Actie / Drama

geregisseerd door Jean-Stéphane Sauvaire
met Joe Cole, Vithaya Pansringarm en Panya Yimmumphai

In de Klong Prem-gevangenis zijn er tien regels. Als je ze schendt, is het bijna zeker dat je zult sterven. Als je ze niet schendt, zul je zeker sterven. Billy Moore zit gevangen in een van de beruchtste gevangenissen ter wereld, het beruchte 'Bangkok Hilton'. Billy weigert om er te sterven en wordt een leerling van de dodelijk vechtkunst Muay Thai. In het proces vindt hij vriendschap die hem zal helpen op zijn ongelooflijke reis naar verlossing.

• vanaf 20 november te koop op dvd

avatar van Basto
Erg sterke rauwe realistische gevangenisfilm. Weinig dialoog, maar een sterke geluidsband die de innerlijke emotie van de hoofdpersoon overbrengt. Fantastische casting met tientallen volledig getatoeëerde criminelen.

Dikke 4

kappeuter (moderator)
Vanaf 24 mei in de bioscoop (The Searchers)

avatar van Verhoeven
Toffe film! Zit in al zijn smerigheid, hardheid en lichamelijkheid iets waarachtigs.

avatar van mrklm
Deprimerende verfilming van het sombere waargebeurde verhaal van Billy Moore, die zelf een cameo heeft in de slotscène maar hier gespeeld wordt door Joe Cole. Moore is een thai-bokser die vrij plotseling van zijn bed wordt gelicht en terecht komt in een Thaise gevangenis, waar de omstandigheden werkelijk verschrikkelijk zijn en waar hij alleen kan overleven met behulp van drugs, vechtlust en sporadisch menselijk contact met ladyboy Fame [een uitstekende Pornchanok Mabklang]. Meer verhaal is er niet en het gebrek aan karakterisering is een ander groot minpunt. Daar staat tegenover dat regisseur Jean-Stéphane Sauvaire de even erbarmelijke als gevaarlijke omstandigheden in de gevangenis op indrukwekkende wijze tot leven te brengt, dat de bijrollen stuk voor stuk geloofwaardig zijn en dat de bokswedstrijden voortreffelijk zijn geënsceneerd. Onvermijdelijk zeer gewelddadig en een film waar je absoluut niet vrolijk van wordt, maar ondanks het oppervlakkige scenario zonder twijfel goed gemaakt.

avatar van Redlop
Keihard mistroostig gevangenisverhaal dat beangstigend realistisch als een aflevering van Banged up abroad oogt. Billy Moore deed me denken aan de rol van Jack O'Connell in Starred Up. Aanrader.

Wat me naar de bioscoop trok blijkt ook het (enige) sterke punt van de film te zijn: de film laat op realistische, in ieder geval geloofwaardige, wijze het leven in een Thaise cel zien (en wie wil daar niet eens een kijkje nemen?) en dat leven is precies zoals je het je voorstelt: hard, grauw, verontrustend met uiteindelijk de wet van de jungle ‘to kill or be killed’. Nu is de hoofdpersoon een bokser en voor niemand bang zodat hij zijn mannetje weet te staan en zijn situatie eigenlijk nooit penibel wordt, zelfs niet terwijl hij een westerling is (om een of andere reden geloven zijn medegevangenen hem dat hij geen familie en dus geen geld heeft). Omdat de film zo realistisch is en dus ook de drama niet overdrijft, gebeurt er eigenlijk weinig: de film is zeg maar net zo saai en eentonig als het gevangenisleven zelf. En de film is monomanisch gericht op het vechten en de constante dreiging van vechten, verkrachting en moord zodat de film als het ware net zo genadeloos in blijft beuken op de kijker met z’n harde, grauwe shots als in de film er vrijwel continu wordt ingebeukt op lichamen. Zo wordt er geen enkele aandacht gegeven aan de juridische kant van de zaak of zelfs niet aan het eten of zo in de gevangenis. Zelfs het innerlijke leven van de hoofpersoon – zijn verlangens, zijn hoop, zijn angsten, etc – blijven buiten het kader van de film. Er is slechts een dun subplotje van een corrupte bewaarder en een even dunne subplotje van een affaire met een ladyboy naast het hoofdplot van vechten waarbij de film in het tweede uur ronduit een soort Rocky wordt omdat de hoofdpersoon dan z’n bokscarrière in de gevangenis mag voortzetten en de film dan een uur lang boksen laat zien.

Door deze monomane focus op het vechten en het beuken en op de grauwe, donkere cellen is de film zonder meer hard en intens, maar ook voor de kijker wordt het gebeuk afmattend en de film langdradig. Ik had er meer van verwacht. Voor de intensiteit beloon ik de film met drie-en-halve ster maar daarmee ben ik genereus.

avatar van bombario
Overtuigende en intense boekverfilming, maar daardoor ook een tikje saai. Dat krijg je toch snel bij een waargebeurd verhaal dat de werkelijkheid geen geweld aandoet.

Drugsverslaafde Britse kickbokser komt in een Thaise cel, moet daar zien te overleven en grijpt uiteindelijk een reddingsboei in de vorm van zijn sport. Veel spannender wordt het niet, maar het wordt enorm direct en rauw in beeld gebracht. Wat een treurnis daar in die cellen. En wat je moet je enorm sterk in je schoenen staan om daar te midden van de drugs en de bendes psychisch en lichamelijk overeind te blijven.

Fascinerend qua beelden en sfeer, maar het (waargebeurde) verhaal blijft achter. Wel een groot compliment voor de hoofdrolspeler die ik van de eerste tot de laatste seconde geloofde.

avatar van wwelover
Intense en donkere film. Sterk geacteerd door Joe Cole en veel realistische beelden. Ook interessant dat de meeste gevangen in de film ook echt ex-gevangenen zijn. Het is niet zo gelikt gefilmd als bijvoorbeeld Warrior, maar dat hoeft hier ook niet zo. Voor het verhaal hoef je niet echt naar deze film te gaan. Het plot is wat mager en vooral niet altijd goed uitgewerkt.

avatar van Shadowed
Grote tegenvaller.

Veel goede geluiden van mensen. Voordeel was ook dat ik in een lekker lege bioscoopzaal zat en me dus even ging klaarmaken voor een vlot actiedramagevangenisfilmpje. Dit idee kan het zijn geweest voor mijn teleurstelling, maar ik kwam zonder indruk de zaal uit.

Cole is best overtuigend als Billy Moore. De film moet het meer hebben van de walgelijkheid, vieze omstandigheden en droevige sfeer in de gevangenis. Maar het leiden van de hoofdpersoon kwam niet echt over. Het leek ook alsof de film nog 1 uur langer duurde.

Setting en acteerwerk is overtuigend, leuke cameo van de echte Billy Moore. De Actie is meer sportachtige actie. Dat valt overigens erg tegen, aangezien de camera enorm aan het schudden is terwijl het gebeurd, zodat je eigenlijk niet eens weet wat er aan het gebeuren is.

Daarnaast weinig dialogen en plot, waardoor de film soms wat moeilijk te volgen is. Echt meeleven doe je ook niet. Boodschap komt ook maar zwakjes over.

Een rauwe, fysieke film, die me regelmatig naar adem deed happen. Mooie, intense en overtuigende rol van Joe Cole, die ik volkomen geloofwaardig vind als getroebleerde jongeman die in een, ook al levensecht ogende, Thaise gevangenis belandt. Je moet er tegen kunnen (de hardheid, de vuiligheid, de onverschilligheid), en misschien even 'doorbijten', maar dan biedt de film ook veel moois. Blijft me nog wel even bij, deze filmervaring.

avatar van extremezz
Rauw en realistisch zijn 2 woorden die deze film omschrijven , verwacht geen Hollywood verhaaltje zou ik zeggen. Aanrader en daar ik geen boeken lees maakt mij dit boek toch nieuwsgieriger naar details.Alcatras is een betere plek denk ik...