A Prayer Before Dawn (2017)

Verenigd Koninkrijk / Frankrijk / China / Cambodja / Verenigde Staten
Biografie / Misdaad

geregisseerd door Jean-Stéphane Sauvaire
met Joe Cole, Vithaya Pansringarm en Panya Yimmumphai

In de Klong Prem-gevangenis zijn er tien regels. Als je ze schendt, is het bijna zeker dat je zult sterven. Als je ze niet schendt, zul je zeker sterven. Billy Moore zit gevangen in een van de beruchtste gevangenissen ter wereld, het beruchte 'Bangkok Hilton'. Billy weigert om er te sterven en wordt een leerling van de dodelijk vechtkunst Muay Thai. In het proces vindt hij vriendschap die hem zal helpen op zijn ongelooflijke reis naar verlossing.

avatar van Grindhouse62
Waku schreef:
Het meeste is eigenlijk al gezegd.
Snoeiharde, brute en rumoerige gevangenisfilm..
Nauwelijks een soundtrack aanwezig maar het geluid in de gevangenis hel is al oorverdovend en beklemmend genoeg. Bikkelharde confrontaties en verkrachting scenes komen ongecensueerd en daarom extra confronterend binnen. Niet voor tere zieltjes weggelegd dit waargebeurde gevangenis verhaal.
Steengoed en uitermate realistisch, dat dan weer wel!
Helemaal mee eens. Heb veel gevangenisfilms gezien en deze staat voor mij zeker bovenaan in het lijstje als 1 van de beste gevangenisfilms. Zeer rauw en beklemmend. Een topper. Van mij 5.0

avatar van assowise
Dappere keuze om niet teveel thai te vertalen. Billy komt door zijn eigen stupiditeit in de gevangenis in Thailand, waar straffen voor drugs doorgaans heel zwaar uitpakken. Hij spreekt ook vrijwel geen thai en op deze manier zie je wat hij moet ondergaan en hoe hij moet overleven.

Erg sterke film met soms brute scenes. Gebaseerd op de biografie van Billy dus als je denkt dat dit allemaal te ver gaat....

Aanrader

avatar van wimaroca
Niet mijn ding zo'n films,zal best goed zijn geacteerd ,maar ik heb helemaal niet meegeleefd met die Billy ,

Je weet als je in zo'n land bent,(ik zou nóóit naar zo'n land heengaan) dat je het risico loopt dat je in zo'n bak terechtkomt,

Ik sta te denken moet ik er dan wel op stemmen?

Rauwe film die de sfeer in een Thaïse gevangenis weergeeft en hoe een alcohol en drugsverslaafde bokser er moet zien te overleven. Film moet het vooral hebben van het visuele want dialogen zijn zeer schaars. Ook de Muay Thai gevechten zijn rauw en realistisch. Een kleine poging van de regisseur om enige affectie met een ladyboy te vinden vind ik niet echt geslaagd. Maar past wel in het Thaïs milieu. Ladyboys horen nu eenmaal bij Thailand. Film blijft gans de duur op zelfde ritme zonder ups en downs. Alleen feit dat het waargebeurd is kon mij bekoren vandaar 3*...

avatar van psychopath
Goede film, drama en gevangenis hou ik wel van. Doet me denken aan het boek levenslang in Thailand waar Nederlandse taxichauffeur Pedro in de bangkwang gevangenis 9 jaar zat.

avatar van Rodger
prima en realistische gevangenis film,.. ergens waar jezelf niet in terug wilt zien..
3.5 ***

avatar van boemboem27
Geen onaardige film ,wel erg rumoerig met al dat Thaise gepraat en geschreeuw.
Bijna geen soundtrack/filmmuziek aanwezig.
Kon waarschijnlijk niet goed vertaald worden wat de film erg rommelig maakt.
De gevechten en de trainingen zien er verder goed uit maar wel vaak erge closeups waardoor je weinig overzicht hebt van de situatie/gevecht.
bijna 2 uur durend had wel iets korter gekund

avatar van mcdaktari
Normaal gesproken ben ik niet zo'n liefhebber van die bajes vechtfilms, maar A Prayer Before Dawn vond ik toch veel anders dan de rest. Het ziet er sowieso veel realistischer uit dan andere bajes films en Joe Cole acteert ook nog eens buitengewoon sterk, net zoals de Thaise acteurs. Het blijkt ook nog een waargebeurd verhaal te zijn, maar ik had er nog nooit van gehoord. Ik vond het toch zeker de moeite waard deze bajesfilm.

Aardige film over een man die vanwege drugs terecht komt in een gevangenis in Bangkok. Gebaseerd op een waargebeurd verhaal. Behoorlijk realistisch in beeld gebracht en vooral ook erg rauw (mede door het locatiewerk in een echte Thaise gevangenis). Weinig dialogen en hierdoor wel al snel wat langdradig. De film had ook gemakkelijk wat korter kunnen zijn.

avatar van david bohm
Bedwelmende film die je in het gevangenisleven voert. Zeker in het begin van de film wordt er nauwelijks gesproken en als dat wel het geval is dan in het Thais. Het gebeuren achter de tralies wordt verteld met een aantal heftige scenes.De cast, zowel de acteurs als de figuranten zorgen voor een intense beleving. Joe Cole speelt goed, vrij sober. De gevechten zijn sterk in beeld gebracht.
Al met al een rauwe, realistisch aandoende film waarbij het medische issue van de protagonist zelfs als een beetje too much aanvoelt.
Aanrader als je van gevangenisfilms houdt.

avatar van Abe Sjipkop
Ik dacht al waar ken ik die gast van, maar die speelt ook in Peaky Blinders. Maar goed gister deze film gezien en ik moet zeggen hij heeft mij geen moment verveeld. Als je van gevangenis films houd dan is dit zeker een must see.

avatar van as
as
Fijn! Tuurlijk is het in essentie een underdog story maar hier is dat vrijwel ontdaan van alle sentiment en romantiek. Fijn gefilmd ook. De camera glijdt bijna door het gevangenisleven heen. Dicht op de huid: die tattoo-scene bijvoorbeeld is van een ongekende schoonheid. Dat liefdesverhaaltje wordt er een beetje met de haren bijgesleept om de boel schijnbaar wat te verlichten. Maar dat was helemaal niet nodig geweest. 4*en.

avatar van Aficionao
Wat een beauty, vooral het camera werk heeft diepe indruk op mij gemaakt!

In de gevangenissen waar je zeker niet moet belanden. Goed opgenomen. Weinig Thai sprekend maar goed te begrijpen.

avatar van Ajax&Litmanen1
Ik kwam dit tegen tijdens mijn zoektocht op Netflix naar een nieuwe film. Nog nooit van gehoord, niet van de film en niet van dit waargebeurde verhaal. Zeker het eerste uur is echt enorm sterk als je mee krijgt hoe het leven in een Thaise gevangenis is. Mensonterend is dan wel het goede woord. Verkrachtingen, in elkaar geslagen worden, een smerig drapje als maaltijd, met tientallen naast elkaar slapen op de vloer zonder enige privacy. Ik zou binnen een week denk ik al gek worden. Het is wel enorm interessant om dit soort dingen altijd in een film te zien (en dan een paar keer denken dat je blij bent dat je er zelf niet vast zit). Ook goed dat je gewoon de gevangen hun eigen taal hoort spreken. Het vaak aanwezige laagje Hollywood in dit soort films was gelukkig aardig afwezig. De band met de ladyboy vond ik weer minder interessant.

Jammer dat het tweede uur van de film meer Rocky in Thailand genoemd kan worden. Het boksen is knap gefilmd en de belangen zijn groot (bedreigd worden dat ze HIV-bloed in je spuiten bijvoorbeeld...), maar het leverde me wel gedachten op dat ik het allemaal al wel eens heb gezien in films. Het maakt de film van een topper nu gewoon vrij sterk, maar niet meer dan dat.

Eerste uur perfect. Ziet er prima uit. Erg rauw.
Uiteindelijk ging ik me toch vervelen. Duurde te lang en te weinig verhaal.