Genre: Biografie / Oorlog
Speelduur: 110 minuten
Oorsprong:
Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Geregisseerd door: Matthew Heineman
Met onder meer: Rosamund Pike, Jamie Dornan en Stanley Tucci
IMDb beoordeling: 6,7 (20.910)
Gesproken taal: Engels, Spaans en Italiaans
Releasedatum: 28 maart 2019
On Demand:
- Bekijk via Pathé Thuis
- Bekijk via Videoland
- Bekijk via iTunes
- Niet beschikbaar op Netflix
- Niet beschikbaar op Amazon Prime
- Niet beschikbaar op Disney+
- Niet beschikbaar op Google Play
- Niet beschikbaar op meJane
Plot A Private War
"The Most Powerful Weapon Is The Truth"
Vertelt het verhaal van de Amerikaanse oorlogsjournaliste Marie Colvin, werkzaam bij The Sunday Times, een Britse krant. Ver verwijderd van de frontlinie moet Colvin een persoonlijke strijd uitvechten wanneer ze te maken krijgt met een posttraumatische stressstoornis. Ondanks dit moet ze haar gezondheid en veiligheid op het spel zetten om op nieuws te blijven jagen.
Externe links
- Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op Amazon
- IMDb (6,7 / 20910)
- Trailer (YouTube, ondertiteld)
- A Private War (MusicMeter)
- Koop op iTunes voor € 9,99
- Pathé Thuis: vanaf € 5,99 / huur € 2,99
- Kijk op Videoland
Social Media
Acteurs en actrices
Marie Colvin
Paul Conroy
Sean Ryan
Tony Shaw
Norm Coburn
Professor David Irens
Kate Richardson
Rita Williams
Zoe
Gaddafi
Video's en trailers
Reviews & comments
macrobody
-
- 2166 berichten
- 1800 stemmen
Wat wil je nou allemaal zeggen. Ik zei al dat het me niet uitmaakt wie er nou een grotere schurk is. Je lijkt Assad helemaal de hemel in prijzen terwijl het gewoon een terrorist op een regeringszetel is. Dat de motieven van de VS in het hele (midden-) Oosten dubieus en tegenstrijdig zijn lijkt me sowieso al duidelijk sinds de Sovjets Afghanistan zijn binnen gevallen in 1979. De Irak-Iran oorlog, de Irakoorlogen, alles in Libanon, Syrië, Iran, Saoedi-Arabië, Palestina, Jemen etc. Etc ... Er valt veel over de motieven van de VS te zeggen. Maar dat maakt het niet goed dat er gewoon criminelen aan het bewind staan in die landen.
Daarom haal ik graag mijn buurman erbij. Het is persoonlijk voor hem. Al het politieke geneuzel interesseert hem niet. Hij is puur en alleen gevlucht voor de terreur van Assad. Zijn hele buurt is plat gebombardeerd door Assad. Familieleden vermoord en verdwenen.Ik ben zelf niet zo'n complotdenker. Veel te vermoeiend en het heeft geen zin. Ik weet prima hoe de situatie is en ik heb me er ook in verdiept (vanwege mijn studie).
Volgens mij is deze film ook geen documentaire. Het gaat over het leven van Colvin. Alle politiek eromheen is gewoon too much. En ja, het is eenzijdig en wellicht gekleurd, maar was zij dat ook niet en draait de film niet om haar? Aan wie is het eigenlijk om wederhoor plaats te laten vinden?
Kijk alleen al naar het gesteggel rondom haar dood. De fotograaf die bij haar was zegt dat Assad het deed. Assad zegt dat terroristen het deden. Wie zou jij eerder geloven? Een regering die van alles verdoezelt of een ooggetuige?
Had je echt iets anders verwacht afgaande op wat haar verhaal daadwerkelijk is?
Overigens worden er genoeg films puur voor het entertainment gemaakt. We moeten nou ook niet doen alsof deze film een grote buzz heeft veroorzaakt.
Ja daar heb je helemaal gelijk in. Het verhaal is eigenlijk precies zoals een Marie Colvin het had gewild als puppet van de westerse propaganda. Maar ik denk dat jij en je buurman toch op een heel ander kanaal communiceren. 99% van de bombardementen op Syrië zijn van westerse landen en Israël. Wat is de kans dat Marie door een van die bommen is getroffen? Vraag eens aan die buurman waarom hij heeft gewacht tot een oorlog uitbrak voordat hij zijn heil ergens anders zocht. Had ie ook veel eerder kunnen doen als er zomaar mensen verdwijnen. En vraag ook eens wanneer die weer terug gaat want de oorlog is blijkbaar over want ik hoor er niets meer van in ieder geval.
scorsese
-
- 11767 berichten
- 10178 stemmen
Uitstekende film over een oorlogsjournaliste die al decennia lang verslag doet van meerdere oorlogen met gevaar voor eigen leven. Gebaseerd op het professionele en persoonlijke leven van Marie Colvin. Een boeiend hoofdpersonage dat hier sterk neergezet wordt door Rosamund Pike. De film toont goed wat voor werk ze doet en wat het werk met haar doet. De vele oorlogsgebieden die ze bezoekt ogen realistisch. Een kleine 4.0 sterren.
schumacher
-
- 3884 berichten
- 3609 stemmen
Jezus, wat een enorme irritante stem dat die hoofdrolspeelster heeft, ik kan daar niet op luisteren op zo ene, ergerlijk tot en met.
Film zelf tja, ze tonen maar wat ze willen tonen.
In het begin pakte het me nog een beetje maar later in de film begon het saai en vooral eentonig te worden, mijn aandacht zakte echt weg en dan begin ik naar de smartphone te grijpen, nooit een goed teken want bij een heel goeie film zal ik niet snel naar de smartphone grijpen.
Nee, voor mij was dit geen topper, irritante stem waar ik me echt aan zitten ergeren heb en de film kan voor mij het niveau niet aanhouden vh begin en werd te ééntonig.
missl
-
- 3868 berichten
- 5319 stemmen
Spannend begin en dat was het eind ook, het tussenstuk kabbelt maar wat voort. Ik had graag wat meer gezien van haar persoonlijke beweegredenen.
Ronald Hoekstra
-
- 17 berichten
- 149 stemmen
Jezus, wat een enorme irritante stem dat die hoofdrolspeelster heeft, ik kan daar niet op luisteren op zo ene, ergerlijk tot en met.
Film zelf tja, ze tonen maar wat ze willen tonen.
In het begin pakte het me nog een beetje maar later in de film begon het saai en vooral eentonig te worden, mijn aandacht zakte echt weg en dan begin ik naar de smartphone te grijpen, nooit een goed teken want bij een heel goeie film zal ik niet snel naar de smartphone grijpen.
Nee, voor mij was dit geen topper, irritante stem waar ik me echt aan zitten ergeren heb en de film kan voor mij het niveau niet aanhouden vh begin en werd te ééntonig.
Movsin
-
- 7671 berichten
- 8081 stemmen
De oorlogsellende, voornamelijk in het Midden-Oosten op een rij, aan de hand van het verhaal van een gedreven, risiconemende verslageefster.
Ondanks dat je bij het zien van al de verwoestingen en het menselijk leed je weer ineenkrimpt van medelijden en schaamte om wat de mensheid van de samenleving bakt en ondanks dat Rosamund Pike een behoorlijk doorleefde vertolking neerzet, is dit toch geen film die boven ander soortgelijke uitsteekt. Een beter script in zijn totaliteit gaat mogelijks naar een beter resultaat geleid.
Niettemin aanbevolen, al was het maar om nog eens op de drama's die zich "ver van ons bed" afspelen te worden gewezen en uit respect voor de dame die dit laatste gezegde niet wou aanvaarden.
Shadowed
-
- 8321 berichten
- 5238 stemmen
Brak.
Ik vind het toch wel complimenten waard dat een regisseur die schijnbaar meerdere beruchte docu-titels op zijn naam heeft totaal geen idee leek te hebben hoe je een echt meeslepende film over een pijnlijk onderwerp in de maatschappij kan neerzetten.
Deze film kent zo veel scenes die beter hadden kunnen zijn maar dit niet zijn, dat het gewoon irritaties begint op te wekken. Die eerste shot bijvoorbeeld was van best hoge klasse en schept degelijke verwachtingen, maar wat we daarna krijgen is geen doorkomen aan.
Alle respect voor het beroep wat Colvin deed en ernstig dat het ook haar leven heeft gekost, maar zo'n film als deze is gewoon een mislukte poging. Het voornaamste, en irritantste wat de film elke keer doet, is een interessante scene onderbreken met een saaie en rustige scene. Zo kan je nooit helemaal lekker in het verhaal getrokken worden, terwijl de film echt wel aardige momenten kent.
Pike zelf is dan ook erg vervelend. Soms praat ze als een soort halvegare, en ik vermoed dat ze vooral deze rol aannam voor de prijzen en niet voor het respect voor Colvin. Dat gevoel bleef namelijk maar doorbreken. Bovendien speelt ze maar saai en ik kan totaal geen medeleven tonen voor haar.
De rauwe oorlogsscenes zijn ook wat aan de makke kant van regie. De sets zijn erg indrukwekkend en de omgeving rauw, maar het camerawerk is super klassiek en tam. Daardoor zijn de scenes beslist niet spannend en hebben ook geen rauw gevoel. Het ziet er mooi uit, dat zeker. Maar een Children of Men manier van in beeld brengen had zo veel beter kunnen werken. In elk opzicht.
De film is door de irritante manier van sceneovergangen tijdens interessante stukken beslist niet intrigerend en de aandacht verslapt vervolgens na enige tijd. Dat er zo'n saai karakter die Pike speelt in de lead staat helpt ook niet echt. Ik wil best geloven hoe dapper ze was en hoe interessant zo'n baan was, maar laat het dan ook zien. Niet dit.
Ik heb alle respect voor wat ze deed en wat voor persoon ze was, maar ik beoordeel in dit geval op wat ik zie en dat zijn voornamelijk irritaties. In het laatste half uur gaat het tempo wat naar boven en kent de film indrukwekkende stukken, maar nog steeds met pitloze en te klassieke regie.
J.Ch.
-
- 536 berichten
- 680 stemmen
Niet het genre film dat ik vaak kijk, maar om een of andere reden sprak het beeld van Rosamund Pike met een ooglapje mij aan. In die opwelling daarom de dvd meegenomen bij de bibliotheek. A Private War bleek vervolgens veel indrukwekkender dan ik had verwacht. Daarom ben ik ook lichtelijk verbaasd over de negatieve recensies hierboven.
Allereerst vind ik dat Rosamund Pike voor deze rol alle lof verdient. Het kan niet gemakkelijk zijn om niet alleen een echt bestaand persoon met een iconisch imago te spelen, maar ook nog iemand die helemaal niet erg sympathiek is, en dan haar dan toch zo neer te zetten dat ze bewondering afdwingt. Marie Colvin in deze film blijft raadselachtig en altijd een beetje op afstand. Af en toe wordt er een tipje van de sluier opgelicht wat betreft haar afkomst en beweegredenen, maar het meeste indruk maakt het om Colvin aan het werk te zien. Ze is ambitieus en koppig in het veld, lijkt nergens bang voor te zijn maar blijft toch niet onbewogen.
Niemand met een hart kan ook onbewogen blijven na te hebben gezien wat Marie Colvin gezien moet hebben. Ik vind het persoonlijk goed dat hieraan aandacht werd besteed. De PTSS die Colvin zelf probeert te bagatelliseren neemt de film heel serieus. Ik denk wel dat het de film goed had gedaan als er iets meer evenwicht was geweest tussen de scènes met een goed functionerende Colvin aan het werk en de scènes waarin ze thuis alles behalve stabiel zichzelf probeert te handhaven. Soms richt de film zich kort op de vraag waarom Colvin toch elke keer weer teruggaat naar oorlogsgebied, maar de makers hadden óf dat meer aandacht moeten geven, óf er helemaal niet aan moeten beginnen. Nu zijn er soms wat onbevredigende scènes die de overgang tussen thuis en oorlogsgebied markeren. In hoeverre werd ze bijvoorbeeld, terwijl ze nog opgenomen was in de inrichting, gedwongen door haar redacteur om weer aan het werk te gaan? Werk die scène beter uit of laat hem weg.
De balans is dus niet perfect, maar ik vind het wel bewonderenswaardig dat de film niet vervalt in melodrama. Colvin wordt niet neergezet als een tragische heldin en ook niet als een cynische reporter die al het contact met haar gevoel kwijt is. Ook de band die ze opbouwt met fotograaf Paul Conroy voelt heel natuurlijk en ongeforceerd, en de chemie tussen de acteurs klopt precies.
Verder vind ik het jammer dat films als deze zo snel als politiek worden gezien, zoals in de discussie bovenaan deze pagina. Natuurlijk spelen politieke motieven een rol, maar waar het in de film en in het werk van Marie Colvin om draait, is om de gevolgen van die motieven voor de mensen die er het lijdend voorwerp van zijn. In de film zegt Marie tegen een collega: 'It doesn't matter what type of plane just bombed a village. What is important, is the human cost of the act.' Volgens mij is dat waar de film om gaat. En het is bijna onverdraaglijk om die gevolgen met eigen ogen te moeten aanschouwen, maar iemand moet het doen. Om nogmaals Marie te citeren: 'I see it, so you don't have to.'
rondh
-
- 538 berichten
- 2095 stemmen
Goede, waargebeurde oorlogsfilm. Ik las hier ergens, wat een vervelende stem heeft ze, Rosamund Pike... Ik had het laatste echte interview van Marie Colvin opgezocht en geluisterd, en ze had gewoon bijna dezelfde stem. Tsja... Toch wel goed gecast dus. Niet alleen hierdoor vond ik haar goed spelen. Het totale acteerwerk is goed. Ook het camerawerk is goed gedaan; ik werd de film iig ingezogen. Veel spanning en drama. Film had wel wat langer gemogen. Veel dingen zijn niet, of te beknopt verteld.
4*
Fisico (moderator films)
-
- 8314 berichten
- 4679 stemmen
Ik zag onlangs het gelijkaardige Whiskey Tango Foxtrot (Film, 2016) waarbij ook de oorlogsjournalistiek centraal stond in het Midden-Oosten. Interessant om de gedrevenheid end en de risico's die ermee gepaard gaan eens te kunnen aanschouwen, maar om nu te zeggen dat deze film uitzonderlijk is, dat nu ook weer niet.
Rosamund Pike doet het overigens wel prima al harde onverschrokken oorlogsjournaliste. Niet eenvoudig om een biografie onder handen te nemen, want de fictie kan nimmer/zelden de realiteit nabootsen, noch als personage, noch als gebeurtenis.
Toch ogen de plekken van het oorlogsleed dat aan bod komt reëel, ook de chaos, angst en onzekerheid komen sterk naar voren, net als de ambitie en doortastendheid van Marie Colvin zelf. Interessante film met ook gebeurtenissen die wel kunnen plaatsen in de geschiedenis (zoals de dood van Khadaffi).
K. V.
-
- 4099 berichten
- 3590 stemmen
Deze biografie eens bekeken en het was niet echt een film waar je blij van wordt. Ik kende de vrouw niet, maar het was een goeie introductie.
De cast deed het goed en kwam overtuigd over. Verder zag de film er prima uit.
Het kwam wel wat afstandelijk over, maar desondanks was het wel eens het bekijken waard.
T.O.
-
- 2199 berichten
- 2457 stemmen
Boeiend onderwerp en geen slechte film. Alleen valt het wel op dat het bewogen leven van Colvin toch niet helemaal goed overkomt. Ben ook niet echt een fan van Rosamund Pike.
Moviestar1979
-
- 1575 berichten
- 936 stemmen
Deze biografie over Marie Colvin ging in september 2018 op het TIFF (Toronto International Film Festival) in première. Oorlogscorrespondente Janine di Giovanni was een bekende van Marie Colvin. In een artikel voor "Harper's Bazaar" van 4 december 2018, gaf ze een kritische mening over deze film. Zo liet ze weten dat er geen goede personen bij de Sunday Times werkten. Het waren met name redacteuren, die ten koste van de veiligheid van hun verslaggevers de primeur in handen wilden hebben. Haar tweede echtgenoot Juan Carlos Gumucio werd helemaal niet in het script verwerkt. Dit terwijl hij een belangrijke rol in haar leven speelde. Haar laatste vriend Tony Shaw was geen zorgzame en liefhebbende man, maar juist iemand die haar veel verdriet bezorgde. Ondanks het feit dat ze positief was ingesteld over actrice Rosamund Pike, gaf ze haar lezers het advies om de documentaire "Bearing Witness" uit 2005 te bekijken. Taron Egerton werd oorspronkelijk gecast voor de rol van Paul Conroy, maar werd later vervangen door Jamie Dornan. Rosamund Pike en Tom Hollander waren eerder samen te zien in Pride & Prejudice.
Een discutabele film waarbij je jezelf de vraag stelt waarom correspondenten in conflictgebieden de grenzen opzoeken. Met name Marie Colvin vond het belangrijk om een realistisch beeld te schetsen van de oorlog, en de slachtoffers die het treft. Persoonlijk was ik niet bekend met het verhaal achter Colvin, en moest ik mij wat meer verdiepen in de geschiedenis. Helaas bevat deze biografie niet alle feiten, maar word je als kijker toch meegesleept in een wereld vol haat en ellende. Rosamund Pike weet te overtuigen, en ook de rest van de cast is goed samengesteld. De actiescènes worden realistisch in beeld gebracht. Politiek gezien zorgt deze biografie echter voor behoorlijk wat onenigheid. Dit aangaande de geloofwaardigheid van het verhaal. Ongeacht welke mening je ook hebt...we kunnen niet om haar tragische dood heen, en heb ik bewondering voor haar moed en doorzettingsvermogen. Rust in vrede.
3,0 *
blurp194
-
- 4468 berichten
- 3562 stemmen
Een persoonlijke oorlog.
Ik had deze film indertijd al gezien, maar het lukte me gewoon niet om er iets over op te schrijven. Te persoonlijk, te emotioneel, te dichtbij. Want ondanks dat ik zelf te laf ben om een conflictgebied in te gaan, mensen in mijn circle of friends doen dat wel. En ze komen niet altijd terug, en als ze wel terugkomen zijn ze niet meer hetzelfde.
Hoe iemand het in zijn hoofd haalt om deze film te verpolitiseren, er op een of andere manier een onderbouwing van de juistheid van zijn of haar keuze voor een kant in een conflict aan op te hangen - dan heb je er toch echt daadwerkelijk helemaal niets van begrepen. Terwijl elk conflict meer en meer via de publieke opinie uitgevochten wordt is het belangrijker dan ooit dat er neutrale, betrouwbare verslaglegging is - verslaglegging die zich aan regels houdt, die integer is, en die zich niet laat leiden door wie de ergste wapens of de dikste portemonnaie heeft. De verslaglegging die naar de mensen op de grond omkijkt, verder kijkt dan alleen wat de propaganda van beide kanten roept.
Het soort verslaggever dat dit soort bericht doet: "Every civilian house on this street has been hit. We're talking about a very poor popular neighborhood. The top floor of the building I'm in has been hit, in fact, totally destroyed. There are no military targets here... There are rockets, shells, tank shells, anti-aircraft being fired in parallel lines into the city. The Syrian Army is simply shelling a city of cold, starving civilians."
Leg dat nog even naast alle simpel te verifieren omstandigheden, en er is daadwerkelijk geen enkele mogelijkheid meer om nog te argumenteren dat er iets anders aan de hand zou zijn geweest op dat moment. En evenmin is het mogelijk om nog te argumenteren dat de omstandigheden omtrent de dood van Colvin iets anders dan een gerichte actie geweest zijn - of in iets minder vriendelijke bewoordingen: een geplande moord. Moord op iemand die te direct en te letterlijk verslag deed op een manier die niet welgevallig was.
Dan maar even over de film zelf. Evident dat Pike een bijzonder sterke rol neerzet, met overduidelijk ook veel zelfopoffering gespeeld, en het komt ook buitengewoon sterk over - zowel in de PTSS-achtige stoornis die ze zo sterk neerzet dat ik dat duidelijk herken aan wat ik daar zelf van meegemaakt heb, maar ook de gedrevenheid die bij dit soort personen past, de dissociatie en dwang die ze laat teruggaan naar waar een gewoon mens niet durft. In het begin zit een scene die daar een heel duidelijk beeld op geeft, maar niet letterlijk uitspreekt wat de echte Colvin misschien wel gezegd zou hebben - waarom ze elke keer terug gaat, dat is omdat dat haar leven een doel geeft.
Triest is het wel dat ondertussen de verschrikkingen van de oorlog in Syrie alweer vergeten zijn. Nog triester is het dat terwijl ik dit type er een luttele paar honderd kilometer verderop het volgende conflict opbouwt naar dezelfde kennelijk onvermijdelijke tragedie. En waarom? voor de macht, voor het geld, voor de winst van de rijksten op de aarde. Met geloof heeft het al heel lang niets meer te maken.
De enige troost die ik vinden kan is dat ik dan in ieder geval één Syrisch gezin heb leren kennen dat hier bij ons toevlucht heeft mogen zoeken. Ondanks alle tegenwerking, ondanks alle vreemdelingenhaat die we hier hebben. Ondanks alle hindernissen onderweg, alle politieke onwil, alle grenzen, alle achterdocht, en al helemaal voorbijgaand aan de tallozen die hun stad niet eens uitgekomen zijn, hun straat niet eens hebben kunnen ontvluchten.
Gerelateerd nieuws
Drie minder bekende films op Videoland met een prima score op MovieMeter
Bekijk ook
Stalingrad
Documentaire / Oorlog, 2003
11 reacties
Werk ohne Autor
Drama / Thriller, 2018
74 reacties
Hotel Mumbai
Drama / Thriller, 2018
153 reacties
Stan & Ollie
Biografie / Komedie, 2018
112 reacties
Official Secrets
Biografie / Drama, 2019
37 reacties
Bellingcat - Truth in a Post-Truth World
Documentaire, 2018
20 reacties
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API
© 2024 MovieMeter B.V.