• 8.482.582 stemmen

Geregisseerd door: Gavin Hood

Met onder meer: Keira Knightley, Matthew Goode en Ralph Fiennes

Releasedatum: 24 oktober 2019

Plot Official Secrets

"Nothing is more dangerous than the truth"

Het waargebeurde verhaal van Katharine Gun, klokkenluidster van de notoire Britse geheime dienst GCHQ. In 2003 laat Gun een geheime memo van de Amerikaanse NSA lekken waarin wordt voorgesteld dat de VS en het Verenigd Koninkrijk extra druk zullen uitoefenen op de twijfelende staten in de VN Veiligheidsraad, om te stemmen vóór de aanstaande invasie van Irak. Door deze actie belandt ze vervolgens op alle voorpagina's en hebben de autoriteiten het op haar gemunt.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Shami Chakrabarti

Roger Alton

Andy Dumfries

kappeuter (crew films)

Vanaf 24 oktober in de bioscoop (WW Entertainment)

avatar van rep_robert

rep_robert

Toch leuk om weer een soort van politieke thriller te zien. Het tempo ligt continu erg hoog, waardoor je geïnvesteerd blijft in het verhaal. Het onderwerp is natuurlijk ook erg boeiend. Het hele verhaal over de Irakoorlog van 2003 blijft erg dubieus, omdat de VK en de VS gewoon onder valse voorwendselen het land zijn binnen gestorm, zonder dat er VN resoluties voor aangenomen waren.
Official Secrets gaat hier op een persoonlijke manier op in, doordat de "spion" Katherine Gun een mailtje binnenkrijgt waarbij gevraagd wordt om dmv spionage ervoor te zorgen dat niet permanente landen van de VN voor de resolutie zullen gaan stemmen. Knightley is in vorm en zorgt ervoor dat je in haar hoofd kan kruipen en ook snapt waarom ze met dit morele dilemma kampt. Toegegeven, er zit wel een moment van 5 a 10 minuten in waarbij ik bang was dat de film zich zou verliezen in het morele overpeinzen van haar personage. Maar de knopen werden op tijd doorgehakt waardoor de film de interesse niet verloor.
Uiteindelijk draait het om haar, de advocaten en een paar journalisten die het verhaal ondersteunen. Er zit een goede balans in de film tussen de drie invalshoeken.
Richting het einde gaat het misschien wat te snel, de opbouw naar de rechtszaak is spannend en opeens is het poefff, voorbij. Heel logisch, want zo ging het in het echt ook. Alleen de opgebouwde spanning in de film werd er wel een beetje door teniet gedaan.

Al met al bevredigend. Er zit edn goede opbouw in de film, het onderwerp is interessant en de goed uitgewerkte personages zorgen ervoor dat je ook daadwerkelijk meeleeft met de gebeurtenissen.

Oh ja: Het eindshot en de laatste zin. Lekker Brits. Subtiel, maar hard. Erg mooi einde.

avatar van Arri

Arri

Lees hier een aantal goede dingen over. Ga 'm zeker kijken, ben benieuwd.

avatar van mrklm

mrklm

Het relaas van klokkenluider Katherine Gunn [Keira Knightley[ had een zenuwslopende thriller kunnen zijn in de traditie van All the President's Men (1976), ook al omdat intimidatie een belangrijk onderdeel uitmaakte van de strategie om Gunn het zwijgen op te leggen. Het scenario richt zich jammer genoeg echter vooral op een uiteenzetting van alle juridische en journalistieke overwegingen. Het is vooral in het begin wat droge kost, maar vanaf het moment dat Katherine besluit te bekennen dat zij het geheime memo in kwestie heeft gelekt komt de film tot leven. Knightley is volstrekt geloofwaardig in één van haar beste vertolkingen en Ralph Fiennes scoort eveneens als de advocaat die Gunns verdediging op zich neemt, maar dit verhaal had een veel meer meeslepende film kunnen en moeten zijn.

avatar van Kaiser

Kaiser

Knightley valt me tegen, komt een beetje woke, onecht en zeurderig over verder zit de film vol van zwakke incomplete statements die er vooral toe lijken te dienen om de politieke voorkeuren van de maker uit te dragen. Voor de mensen die geinteresseerd zijn in het volledige verhaal lees het boek van Mahdi Obeidi the bomb in my garden eens of de stukken van Christopher Hitchens over de redenen voor de Irak oorlog.

avatar van breedbeeld

breedbeeld

Vond het kijken de moeite waard. Halfje extra voor Knightly. Wist niets vooraf dus dacht even in het begin wat ziet Portman er vreemd uit. Pas op het moment dat ze glimlachte ( zo kenmerkend) zag ik dat het Knightly was..

BBarbie

Politieke thriller over een klokkenluider bij de Britse inlichtingendienst aan de vooravond van de oorlog in Irak. De film roept hier en daar herinneringen op aan “All the President’s Men”, inclusief een Deep Throat-scène. Hoewel het verhaal af en toe wat inzakt, is de film over het geheel genomen best spannend, mits je je van tevoren NIET INLEEST over het hoofdpersonage Katharine Gun (een uitstekende rol van Keira Knightley).

avatar van pablo7727

pablo7727

Is een dikke 4 waard. Indrukwekkend verhaal en zeer goed neergezet door alle spelers. Wat een fucked up politieke zwendel was dit. respect

avatar van aeverhoog

aeverhoog

Natuurlijk wordt er een belangrijk thema aangeroerd, maar waarom is het voornaamste dat mij bijblijft dat juist op plekken waar je het verwacht niemand zijn computer vergrendeld als de werkplek wordt verlaten?

avatar van AniSter

AniSter

Hele goede film. En of die nu wel of niet exact klopt met de werkelijkheid; dat er in die politieke landschappen gerotzooid wordt, staat vast als een paal boven water. Goed neergezet door alle acteurs.

avatar van blurp194

blurp194

Een triest stukje geschiedenis, en wat mij betreft bijzonder boeiend verteld. En dat vind ik dan ook meteen verreweg het sterkste punt van de film - in tegenstelling tot de gemiddelde mening vond ik Keira Knightley nou niet zo heel sterk acteren. Dat zenuwachtige lachje van haar zie ik eerlijk gezegd liever niet. Wel erg leuk om Ralph Fiennes nou eens een ander soort rol te zien spelen - meestal is hij in dit soort film de uber bad guy. Dat maakt hem hier haast onherkenbaar.

Maar daarnaast, goed dat we er door deze film weer eens aan herinnerd worden dat een rechtsstaat en geheime diensten niet zo goed samengaan. Misschien wat naief utopisch, maar het zou me een heel stuk beter lijken als het staatsgeheim maar afgeschaft zou worden. Er blijkt toch keer op keer dat er erg weinig goeds van terecht komt. Dit is natuurlijk al een mooi voorbeeld, en daarnaast heeft Groot-Brittannie nog een erg vuil zaakje lopen met Assange. Niet fraai.

avatar van macrobody

macrobody

Het komt niet vaak voor dat de acteur of actrice qua uiterlijk onderdoet voor het personage waarop het karakter gebaseerd is, maar deze film is een uitzondering. In mijn ogen althans. Dat doet niets af aan de acteerprestaties natuurlijk van Keira, die zijn altijd prima. Wat deze film zo mooi aantoont via harde feiten is dat een van de vele samerzweringstheorieën oftewel 'conspiracy theory' geen theorie meer is maar werkelijkheid. Gelukkig zijn er nog klokkenluiders. Jammer dat er geen gerechtigheid is, anders zouden er heel wat politici in het gevang zitten ipv die klokkenluiders. Het hele WMD verhaal was een groot verzinsel en ik kan je hier ook alvast verklappen dat het werkelijke 9/11 verhaal compleet anders is dan het zogenaamde officiële verhaal. Misschien komt de massa daar ook ooit nog eens achter via een film.

avatar van IH88

IH88

“What we know, is that Saddam has this material.”

“You don't know that. I mean, he just keeps repeating the lie. Just because you're the Prime Minister, it doesn't mean you get to make up your own facts.”

Sterk. Een klokkenluider, politieke intrige, journalisten die hun werk doen, de rechtszaak etc. Official Secrets is een vakkundig gemaakte politieke thriller waar de kwaliteit vanaf straalt. Het is nu algemeen bekend op wat voor manier Engeland en veel andere landen door de Bush-regering de oorlog in Irak in zijn gerommeld, maar het is nog steeds schrijnend en triest om te zien op wat voor manier dit is gebeurd.

Corruptie, politieke druk, leugens, vervalsing, paaien etc. Niets werd aan het toeval overgelaten. Katharine Gunn is de klokkenluider, en Knightley speelt haar op rustige en krachtige wijze. Maar ook de onzekerheid en radeloosheid zijn duidelijk zichtbaar, en vooral wanneer haar man de dupe dreigt te worden zie je Gunn op haar kwetsbaarst. Acteurs als Fiennes, Goode, Smith, Hill en Ifans kun je wel om een boodschap sturen, en allemaal zijn ze fantastisch op dreef.

avatar van qwatje

qwatje

Hele goede film over hoe de politiek en inlichtingendiensten spelen met de Waarheid. 4*

Ach en wij hebben alleen de opmerking van onze eigen "B" Balkenende: 'Met de kennis van nu" en de wetenschap dat ie nog steeds lijkt vol te houden dat het allemaal op basis van intel van onze eigen inlichtingen diensten was. Er zijn, door deze invasie, vast weer een aantal mensen heel veel rijker van geworden.

Katherine Gunn zal nooit geridderd worden, maar dit soort mensen zijn echte helden.

avatar van Alathir

Alathir

Het duurde een halfuurtje voor ik er echt in zat maar nadien was het wel een boeiende politieke thriller. Deze film is eerlijk gezegd wat buiten mijn comfort zone. Ik heb weinig interesse in de Amerikaanse inlichtingendiensten maar het script zit sterk in elkaar en er zit behoorlijk wat spanning in de film. Zo had ik ook nog nooit van Katherine Gun gehoord, maar ik volg het nieuws zo niet.

De reden dat ik deze film zag is voornamelijk doordat Gavin Hood wel een verdienstelijke regisseur is. En dat blijkt hier ook weer. Niet meteen mijn genre maar wel een goede score. 4*

avatar van schumacher

schumacher

Mja, je moet er echt voor zijn.

Ik vond het ééntonig en saai.

En het boeit me ook allemaal niet veel, Saddam is dood, goeie zaak, case closed.

En politiek is altijd al een vuilen boel en zal dat altijd blijven.

avatar van joolstein

joolstein

Met tijd en wijle een redelijk spannende politieke thriller en tamelijk secure in de reconstructie van de waargebeurde feiten. Bij het (Nederlandse) publiek is ze wat minder bekend dus wel terecht dat er film kwam over klokkenluider Katharine Gun (Keira Knightley) die als medewerkster van de Britse inlichtingendienst GCHQ (Government Communications Headquarters) een geheime memo lekte naar de pers omdat de VS en Groot-Brittannië illegaal leden van de VN Veiligheidsraad wilden bespioneren om zo deze bondgenoten te kunnen chanteren voor de omstreden invasie in Irak. Katherine wordt uitstekend gespeeld door Keira Knightley, die overigens totaal niet lijkt op de 'echte' Katherine. Echter voorkomt de waarheidsgetrouwe uiteenzetting van de juridische en journalistieke overwegingen ook dat het nooit heel spetterend of meeslepend werd. In haar eentje die hele oorlog tegenhouden kon ze niet maar dit mooie eerbetoon heeft ze zeker verdiend!

avatar van Frank Slade

Frank Slade

ik vond het een zeer spannende en interessante film over een groot schandaal. Goede cast, mooie beelden en een zeer boeiend plot. Gewoon kijken, mits je van dit soort suspense thrillers houdt.

avatar van Henri75

Henri75

Goede, spannende film! Aanrader!

scorsese

Goeie film over een vrouw die werkzaam is voor een Britse geheime dienst en een e-mail lekt. Een solide politieke thriller gebaseerd op een waargebeurd verhaal. Spannend wil het nergens worden, maar het verhaal is onderhoudend genoeg. Vooral ook omdat het deels over de klokkenluider gaat en deels over de journalistieke berichtgeving.

avatar van Filmkriebel

Filmkriebel

Een relevante film over klokkenluidster Katherine Gun uit de Britse intelligence diensten die illegale praktijken op regeringsniveau blootlegt door een vertrouwelijke memo van de NSA te lekken. De regering Bush (en met name Rumsfeld) was destijds ook niet onbesproken toen ze een reden zochten om Irak binnen te vallen in 2003 en zette heel wat druk op andere landen om haar te steunen.
Sterk dat deze film ook spannend weet te zijn waardoor er een compromis is tussen het educatieve en het entertainende. Dergelijke dossierfilms zijn vaak hard om doorheen te bijten maar hier gaat het heel soepel en alles wordt helder en duidelijk gebracht. In die zin is dit een opvallend goede film. En het helpt ook als er dan nog eens goed gespeeld wordt. De hele zaak leidde tot één van de kortste rechtszaken ooit.

avatar van Arri

Arri

Onbedoelde goede combo met de film Vice die ik een paar dagen geleden gezien had.

Tarkus

Het genre waar ik het meest van hou is toch waar gebeurde verhalen, en het maakt me niet uit in welke omgeving of situatie het zich afspeelt.

Dit verhaal ligt nog vers in het geheugen, het dateert van begin deze eeuw.

Ik ga niet verklappen over het verhaal voor wie het nog niet kent.

Maar spannend is het wel, ondanks het ontbreken van actie.

Wil alleen maar even zeggen dat oorlogsmisdadigers van alle tijden zijn, en ook in "democratische" landen aanwezig zijn, en zelfs verkozen zijn !!!

Kijken maar !!

avatar van de grunt

de grunt

Arri schreef:

Genialere combo bestaat niet.

avatar van de grunt

de grunt

Het begon enorm sterk maar na haar in hechtenis neming was de spanning snel vervlogen. Ik vond Vice veel intenser en heb hier meer plezier aan beleefd. Mocht je een film zoeken over vergelijkbare materie..

avatar van james_cameron

james_cameron

Eersteklas waargebeurd drama over klokkenluidster Katherine Gun (Keira Knightley), die in 2003 een geheime memo van de Amerikaanse NSA lekt. Spannend opgebouwd en intelligent uitgewerkt, daarbij flink geholpen door een uitstekende cast.

avatar van DragQueen

DragQueen

Uitstekende Drama-film. Gebaseerd op het ware verhaal van klokkenluidster Katherine Gun, die aan de vooravond van de Amerikaanse inval in Irak zeer gevoelige info lekte.

Het verhaal is voor zover ik dat kan beoordelen best realistisch ten uitvoering gebracht hier. Ook helpt het mee dat er een zeer degelijk acterende cast aanwezig is.

Keira Knightley overtuigt in de hoofdrol, maar ook Ralph Fiennes vertolkt op prima wijze haar advocaat. Ik heb genoten van de film, die in een aangenaam tempo uitrolt en bovendien een nog altijd boeiend onderwerp aansnijdt.

3,5 Ster.

avatar van Rubie2208

Rubie2208

Waargebeurde verhalen geven mij altijd een paar tikkeltjes meer interesse ,omdat de meest bizarre verhalen echt gebeurd zijn of nog steeds gebeuren. Ook weer dit verhaal , waarbij een vrouw van de geheime dienst staats geheimen doorspeel, omdat haar geweten dit geheim niet aan kan.

Ik vond het nogal naïef hoe ze daar in de film op reageerde, alsof ze dacht dat het een spelletje was , maar goed.

Deze film laat ook maar weer zien dat hele regeringen enorm vieze en smerige spelletjes spelen voor “het grote belang” . Natuurlijk weten we dit allemaal wel, maar dit soort films blijven tot eye openers en vooral als het echt gebeurd is.

Ik vond het een intrigerende film en ook goed geacteerd. Je moet ook geen keiharde actie verwachten of voordurende spanning. Wat mijn aandacht gewoon enorm trok, was het feit dat dit echt gebeurd is en hoe de regering zijn spelletjes speelt. Het spelletje wordt op het einde als plot nog eens extra benadrukt met “waarom de aanklacht”

avatar van tommykonijn

tommykonijn

• 2095 stemmen

Het duurde ook bij mij ongeveer een half uurtje voordat ik er helemaal inzat, maar vanaf het moment dat de notitie bij The Observer terechtkomt, verandert de film in een tamelijk spannende thriller, die de interesse goed weet vast te houden. Het is met name te danken aan een Britse topcast. Keira Knightley speelt vrij sober, maar weet wel de juiste snaar te raken. Maar ook de bijrollen van Smith, Fiennes, Ifans en Hill zijn eigenlijk allemaal stuk voor stuk van toegevoegde waarde; ik vond allen zeer overtuigend.

Ik was nog niet bekend met het verhaal van Katherine Gun en dat is misschien maar beter ook, want het komt de spanning waarschijnlijk wel wat ten goede. Het is eigenlijk in meerdere opzichten een bizar verhaal, maar alle frappante wendingen zorgen er wel voor dat je als kijker geboeid blijft. Het is in ieder geval dik verdiend dat het verhaal van Katherine verfilmd is geworden en dat dit - naar het schijnt - vrij waarheidsgetrouw gebeurd is. Dit is zo'n film die valt aan te bevelen ondanks dat de omschrijving je misschien niet aanspreekt. Ik had er ook wat bedenkingen bij, maar ben blij dat ik dit heb opgezet. Het wordt allemaal overzichtelijk doch subtiel in beeld gebracht, waardoor er een zekere degelijkheid van de film uitgaat. Ik heb gefascineerd zitten kijken.

avatar van david bohm

david bohm

Onderhoudende film met een sterke cast. Keira Knightley is erg op dreef, wat een veelzijdige actrice is dat toch. Het verhaal wat op zich natuurlijk voldoende interessant is wordt zonder veel franje gebracht.

avatar van Beautiful Mind

Beautiful Mind

mrklm schreef:

Het is Katharine Gun, niet Katherine Gunn.

avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

Deze wou ik nog snel even meepikken vooraleer hij van Netflix gegooid wordt. Het zal wellicht aan mijn simplistische denken liggen, en uiteraard heb je wel wat verschillen tussen het ene geheim en het andere, maar je moet het toch maar doen om als klokkenluider te willen fungeren. Je hele leven is om zeep en voor wat soms? Geld is nimmer de drijfveer. Eerder wordt gehandeld uit idealisme, altruïsme, een rechtvaardigheidsgevoel, oneerlijkheid of wroeging. Had men andere oplossingen kunnen bedenken, hadden de meesten dit wellicht gedaan.

Zo ook Katharine Gun die wordt beschuldigd van hoogverraad en doorgaat als een spion. Interessant(e) ontwikkeling en plotverloop. Goed opgebouwd met een degelijke spanningsboog. Prima rol van Keira Knightley die geloofwaardig overkomt. Verder ook interessant hoe diverse strategieën worden ontwikkeld door de pers, de geheime dienst of de verdediging om zich een weg te banen doorheen het lek.

Boeiend ook om vast te stellen - niet dat we dit nog niet wisten - hoe sturend of dwingend media kan zijn bij het publiceren (of niet publiceren) van nieuws.

avatar van Left4Dead

Left4Dead

Eerlijk, ik vond het best een droge film. Maar het verhaal is juist heel goed, een oorlog veroorzaken door alles en iedereen over bijna de gehele wereld te beduvelen en ermee in te gaan slepen. Voor de oorlog al gestart was, werden contracten in Irak voor olievelden, olieleidingen, infrastructuur en noem maar op al verdeeld onder de geldvrienden van de narcist Bush jr.

Zelfs ons landje werd meegesleurd in deze madness, either you’re with us or against us. Dat was de stelling bij die vent, die niet om mensen gaf maar puur naar zijn beurs en die van zijn compagnons. Gelukkig dat er in de U.K. nog een vrouw leeft die dat niet zomaar met lede ogen aanzag en het durfde om deze machine aan het licht te brengen.

Prima prent over de schandalige oorlog in Irak.