Official Secrets (2019)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Biografie / Drama

geregisseerd door Gavin Hood
met Keira Knightley, Matthew Goode en Ralph Fiennes

Het waargebeurde verhaal van Katherine Gun, klokkenluidster van de notoire Britse geheime dienst GCHQ. In 2003 laat Gun een geheime memo van de Amerikaanse NSA lekken waarin wordt voorgesteld dat de VS en het Verenigd Koninkrijk extra druk zullen uitoefenen op de twijfelende staten in de VN Veiligheidsraad, om te stemmen vóór de aanstaande invasie van Irak. Door deze actie belandt ze vervolgens op alle voorpagina's en hebben de autoriteiten het op haar gemunt.

Vanaf 24 oktober in de bioscoop (WW Entertainment)

avatar van rep_robert
Toch leuk om weer een soort van politieke thriller te zien. Het tempo ligt continu erg hoog, waardoor je geïnvesteerd blijft in het verhaal. Het onderwerp is natuurlijk ook erg boeiend. Het hele verhaal over de Irakoorlog van 2003 blijft erg dubieus, omdat de VK en de VS gewoon onder valse voorwendselen het land zijn binnen gestorm, zonder dat er VN resoluties voor aangenomen waren.
Official Secrets gaat hier op een persoonlijke manier op in, doordat de "spion" Katherine Gun een mailtje binnenkrijgt waarbij gevraagd wordt om dmv spionage ervoor te zorgen dat niet permanente landen van de VN voor de resolutie zullen gaan stemmen. Knightley is in vorm en zorgt ervoor dat je in haar hoofd kan kruipen en ook snapt waarom ze met dit morele dilemma kampt. Toegegeven, er zit wel een moment van 5 a 10 minuten in waarbij ik bang was dat de film zich zou verliezen in het morele overpeinzen van haar personage. Maar de knopen werden op tijd doorgehakt waardoor de film de interesse niet verloor.
Uiteindelijk draait het om haar, de advocaten en een paar journalisten die het verhaal ondersteunen. Er zit een goede balans in de film tussen de drie invalshoeken.
Richting het einde gaat het misschien wat te snel, de opbouw naar de rechtszaak is spannend en opeens is het poefff, voorbij. Heel logisch, want zo ging het in het echt ook. Alleen de opgebouwde spanning in de film werd er wel een beetje door teniet gedaan.

Al met al bevredigend. Er zit edn goede opbouw in de film, het onderwerp is interessant en de goed uitgewerkte personages zorgen ervoor dat je ook daadwerkelijk meeleeft met de gebeurtenissen.

Oh ja: Het eindshot en de laatste zin. Lekker Brits. Subtiel, maar hard. Erg mooi einde.

avatar van Arri
Lees hier een aantal goede dingen over. Ga 'm zeker kijken, ben benieuwd.

avatar van mrklm
Het relaas van klokkenluider Katherine Gunn [Keira Knightley[ had een zenuwslopende thriller kunnen zijn in de traditie van All the President's Men (1976), ook al omdat intimidatie een belangrijk onderdeel uitmaakte van de strategie om Gunn het zwijgen op te leggen. Het scenario richt zich jammer genoeg echter vooral op een uiteenzetting van alle juridische en journalistieke overwegingen. Het is vooral in het begin wat droge kost, maar vanaf het moment dat Katherine besluit te bekennen dat zij het geheime memo in kwestie heeft gelekt komt de film tot leven. Knightley is volstrekt geloofwaardig in één van haar beste vertolkingen en Ralph Fiennes scoort eveneens als de advocaat die Gunns verdediging op zich neemt, maar dit verhaal had een veel meer meeslepende film kunnen en moeten zijn.

avatar van Kaiser
Knightley valt me tegen, komt een beetje woke, onecht en zeurderig over verder zit de film vol van zwakke incomplete statements die er vooral toe lijken te dienen om de politieke voorkeuren van de maker uit te dragen. Voor de mensen die geinteresseerd zijn in het volledige verhaal lees het boek van Mahdi Obeidi the bomb in my garden eens of de stukken van Christopher Hitchens over de redenen voor de Irak oorlog.

avatar van breedbeeld
Vond het kijken de moeite waard. Halfje extra voor Knightly. Wist niets vooraf dus dacht even in het begin wat ziet Portman er vreemd uit. Pas op het moment dat ze glimlachte ( zo kenmerkend) zag ik dat het Knightly was..

Politieke thriller over een klokkenluider bij de Britse inlichtingendienst aan de vooravond van de oorlog in Irak. De film roept hier en daar herinneringen op aan “All the President’s Men”, inclusief een Deep Throat-scène. Hoewel het verhaal af en toe wat inzakt, is de film over het geheel genomen best spannend, mits je je van tevoren NIET INLEEST over het hoofdpersonage Katharine Gun (een uitstekende rol van Keira Knightley).

avatar van pablo7727
Is een dikke 4 waard. Indrukwekkend verhaal en zeer goed neergezet door alle spelers. Wat een fucked up politieke zwendel was dit. respect

Natuurlijk wordt er een belangrijk thema aangeroerd, maar waarom is het voornaamste dat mij bijblijft dat juist op plekken waar je het verwacht niemand zijn computer vergrendeld als de werkplek wordt verlaten?

avatar van AniSter
Hele goede film. En of die nu wel of niet exact klopt met de werkelijkheid; dat er in die politieke landschappen gerotzooid wordt, staat vast als een paal boven water. Goed neergezet door alle acteurs.

avatar van blurp194
Een triest stukje geschiedenis, en wat mij betreft bijzonder boeiend verteld. En dat vind ik dan ook meteen verreweg het sterkste punt van de film - in tegenstelling tot de gemiddelde mening vond ik Keira Knightley nou niet zo heel sterk acteren. Dat zenuwachtige lachje van haar zie ik eerlijk gezegd liever niet. Wel erg leuk om Ralph Fiennes nou eens een ander soort rol te zien spelen - meestal is hij in dit soort film de uber bad guy. Dat maakt hem hier haast onherkenbaar.

Maar daarnaast, goed dat we er door deze film weer eens aan herinnerd worden dat een rechtsstaat en geheime diensten niet zo goed samengaan. Misschien wat naief utopisch, maar het zou me een heel stuk beter lijken als het staatsgeheim maar afgeschaft zou worden. Er blijkt toch keer op keer dat er erg weinig goeds van terecht komt. Dit is natuurlijk al een mooi voorbeeld, en daarnaast heeft Groot-Brittannie nog een erg vuil zaakje lopen met Assange. Niet fraai.

avatar van macrobody
Het komt niet vaak voor dat de acteur of actrice qua uiterlijk onderdoet voor het personage waarop het karakter gebaseerd is, maar deze film is een uitzondering. In mijn ogen althans. Dat doet niets af aan de acteerprestaties natuurlijk van Keira, die zijn altijd prima. Wat deze film zo mooi aantoont via harde feiten is dat een van de vele samerzweringstheorieën oftewel 'conspiracy theory' geen theorie meer is maar werkelijkheid. Gelukkig zijn er nog klokkenluiders. Jammer dat er geen gerechtigheid is, anders zouden er heel wat politici in het gevang zitten ipv die klokkenluiders. Het hele WMD verhaal was een groot verzinsel en ik kan je hier ook alvast verklappen dat het werkelijke 9/11 verhaal compleet anders is dan het zogenaamde officiële verhaal. Misschien komt de massa daar ook ooit nog eens achter via een film.

avatar van IH88
“What we know, is that Saddam has this material.”
“You don't know that. I mean, he just keeps repeating the lie. Just because you're the Prime Minister, it doesn't mean you get to make up your own facts.”

Sterk. Een klokkenluider, politieke intrige, journalisten die hun werk doen, de rechtszaak etc. Official Secrets is een vakkundig gemaakte politieke thriller waar de kwaliteit vanaf straalt. Het is nu algemeen bekend op wat voor manier Engeland en veel andere landen door de Bush-regering de oorlog in Irak in zijn gerommeld, maar het is nog steeds schrijnend en triest om te zien op wat voor manier dit is gebeurd.

Corruptie, politieke druk, leugens, vervalsing, paaien etc. Niets werd aan het toeval overgelaten. Katharine Gunn is de klokkenluider, en Knightley speelt haar op rustige en krachtige wijze. Maar ook de onzekerheid en radeloosheid zijn duidelijk zichtbaar, en vooral wanneer haar man de dupe dreigt te worden zie je Gunn op haar kwetsbaarst. Acteurs als Fiennes, Goode, Smith, Hill en Ifans kun je wel om een boodschap sturen, en allemaal zijn ze fantastisch op dreef.

avatar van qwatje
Hele goede film over hoe de politiek en inlichtingendiensten spelen met de Waarheid. 4*

Ach en wij hebben alleen de opmerking van onze eigen "B" Balkenende: 'Met de kennis van nu" en de wetenschap dat ie nog steeds lijkt vol te houden dat het allemaal op basis van intel van onze eigen inlichtingen diensten was. Er zijn, door deze invasie, vast weer een aantal mensen heel veel rijker van geworden.
Katherine Gunn zal nooit geridderd worden, maar dit soort mensen zijn echte helden.

avatar van Alathir
Het duurde een halfuurtje voor ik er echt in zat maar nadien was het wel een boeiende politieke thriller. Deze film is eerlijk gezegd wat buiten mijn comfort zone. Ik heb weinig interesse in de Amerikaanse inlichtingendiensten maar het script zit sterk in elkaar en er zit behoorlijk wat spanning in de film. Zo had ik ook nog nooit van Katherine Gun gehoord, maar ik volg het nieuws zo niet.

De reden dat ik deze film zag is voornamelijk doordat Gavin Hood wel een verdienstelijke regisseur is. En dat blijkt hier ook weer. Niet meteen mijn genre maar wel een goede score. 4*

avatar van schumacher
Mja, je moet er echt voor zijn.
Ik vond het ééntonig en saai.
En het boeit me ook allemaal niet veel, Saddam is dood, goeie zaak, case closed.
En politiek is altijd al een vuilen boel en zal dat altijd blijven.

avatar van joolstein
Met tijd en wijle een redelijk spannende politieke thriller en tamelijk secure in de reconstructie van de waargebeurde feiten. Bij het (Nederlandse) publiek is ze wat minder bekend dus wel terecht dat er film kwam over klokkenluider Katharine Gun (Keira Knightley) die als medewerkster van de Britse inlichtingendienst GCHQ (Government Communications Headquarters) een geheime memo lekte naar de pers omdat de VS en Groot-Brittannië illegaal leden van de VN Veiligheidsraad wilden bespioneren om zo deze bondgenoten te kunnen chanteren voor de omstreden invasie in Irak. Katherine wordt uitstekend gespeeld door Keira Knightley, die overigens totaal niet lijkt op de 'echte' Katherine. Echter voorkomt de waarheidsgetrouwe uiteenzetting van de juridische en journalistieke overwegingen ook dat het nooit heel spetterend of meeslepend werd. In haar eentje die hele oorlog tegenhouden kon ze niet maar dit mooie eerbetoon heeft ze zeker verdiend!

avatar van Frank Slade
ik vond het een zeer spannende en interessante film over een groot schandaal. Goede cast, mooie beelden en een zeer boeiend plot. Gewoon kijken, mits je van dit soort suspense thrillers houdt.