• 8.670.590 stemmen

Releasedatum: 26 oktober 2006

• Claim tot 100 euro bonus bij Jacks.nl

• Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+

Plot Children of Men

"The future's a thing of the past."

In de nabije toekomst wordt de wereld geplaagd door een totale onvruchtbaarheid van het menselijk ras. Sinds 2009 zijn er geen kinderen meer geboren. Dan komt het schokkende nieuws dat de jongste persoon op aarde - die achttien jaar is - gestorven is. Er ontstaat complete chaos, en een voormalig revolutionair wordt ingeschakeld om de meestgezochte persoon op aarde te beschermen: de laatste zwangere vrouw.

avatar van maus9

maus9

Basto schreef:

Lijkt me eerder het beste dat onze overbevolkte planeet kan overkomen. Laten we maar eens beginnen met het afschaffen van de kinderbijslag...

Juis het feit dat wij zelf te weinig kinderen maken is de reden dat we mensen importeren vanuit compleet andere culturen. (althans dat is wat de politiek ons doet geloven) Dan kunnen we ze beter zelf maken dan dat we onze eigen cultuur de nek omdraaien.

Voor de rest ben ik het met je eens en mag er bij een hoop landen op de wereld een 1 kind politiek ingevoerd worden.

avatar van Basto

Basto

maus9 schreef:

Ach ‘onze cultuur’, cultuur is altijd in beweging. Persoonlijk vind ik de multiculturele vibe van de randstad een stuk aantrekkelijker dan het Spruitjes Nederland van de jaren 50.

Maar goed, het is helaas niet mogelijk in een wereld die in elkaar stort als de economische groei stokt. Meer, meer, meer is het beleid.

avatar van de grunt

de grunt

Linkse praatjes Basto

avatar van Chaffie

Chaffie

Veel van verwacht, mega interessant onderwerp.

Maar nee; ik kan niet een film kijken met zoveel onbeantwoorde vragen en een naar mijn inziens te open eind.

avatar van Kondoro

Kondoro

“As the sound of the playgrounds faded, the despair set in. Very odd, what happens in a world without children's voices.”

Achteraf vond ik dit nog best wel een interessante film. De film begon wat stroef voor mij, ik moest even een beetje in het verhaal komen en het leek me in eerste instantie ook niet heel interessant. Toch word het vrij snel interessant gemaakt door erg van regiewerk van ‘Alfonso Cuarón’ en een ‘Clive Owen’ die hier vrij strak in acteert. Dus zodoende het begin wat door is gegaan en we inmiddels wat meer in de film zitten word de film ook spannender en zeker leuker om te zien, het verhaal word wat vlotter en de wereld begint er steeds grauwer uit te zien.

Voor als nog een vrij interessante film in mijn ogen, zeker omtrent de ziektebeeld waar de wereld in leefde die wij nu ook deels mee maken. Een interessant concept met een erg leuk en onderhouden verhaal maken deze film samen met de acteerkunsten echt wel af. Het einde was ook gaaf, en ik heb me eigenlijk bijna geen moment verveeld, toffe film.

avatar van Yetico

Yetico

Vreemd genoeg vandaag voor het eerst gezien, wat een bijzondere film.

Ik had grote twijfels bij de eerste helft van de film, vooral de kinderlijke terminologie en de ongeloofwaardige facties deden mij doen denken alsof ik naar the Walking Dead aan het kijken was. (fugi's, fishes, etc.) Er zit een waslijst aan bekende acteurs in deze film. Sommige sterk (Owen en Caine) anderen zijn vooral als lijstduwers gebruikt om publiek naar deze film te trekken. (Moore en Ejiofor)

Toch blijf je kijken, met name door het prachtige camerawerk. Het laatste half uur is fantastisch: high pace grootschalige actie en tegelijkertijd blijven de scènes benauwd en ontzettend rauw aanvoelen. De scène waar

Clive & Kee met de baby de soldaten mogen passeren is
net iets te melodramatisch, maar tegelijkertijd betrapte ik mezelf wel op kippenvel.

Een tijdloze film uit 2006 die blijft hangen. Hij staat nu gewoon op Netflix. Deze film wordt waarschijnlijk niet omarmd door het grote publiek, maar het is toch de moeite waard om 'em eens aan te slingeren.

*4,0

avatar van Peter Pan

Peter Pan

Een post-apocaliptische film is altijd wel boeiend, maar wat een vreemde film is dit..!

Een goede cast: Owen, Ejiofor, Moore, maar ik begrijp niet dat zo'n goede actrice als Julianne Moore uiteindelijk maar een bijrolletje heeft. De rol van bijv. Miriam had haar beter gepast naar mijn mening.

De film begint wat onsamenhangend en wat rommelig en dat blijft jammer genoeg bij vlagen de hele film door zo.

Ook vond ik dat de vlucht met Kee (waar het allemaal om draaide) uiteindelijk vrij simpel verliep en het werd daardoor nooit echt spannend.

Af en toe dreigde ze ontdekt of gepakt te worden, maar eigenlijk gebeurde dat niet of nauwelijks en gebeurde er vrijwel niets.

Tevens vraag ik mij af waarom Owen grotendeels op blote voeten/slippers moest lopen, waarom was dat zo enorm belangrijk om in het script te zetten en daar aandacht op te vestigen..?

En ook het niet kunnen verstaan van de zigeuner vrouw, had wanneer ze gewoon Engels had gesproken, exact het zelfde verhaal opgeleverd.

De film had best mooi geschoten beelden en een perfect grauwe setting zoals dat past in dit genre. Deze film van 14 jaar geleden zou ook nu nog best mee kunnen.

Daarbij blijft het boeiend hoe het zal aflopen, waardoor je blijft kijken, maar mist de film naar mijn mening de "echte" spanning en had er veel meer in gezeten.

Ondanks dat hij niet echt slecht was en nog best wel even bleef hangen, net aan voldoende.

Peter Pan schreef:

Is voor de voeten-fetish

Omdat zigeuners nu eenmaal als een zigeunerstick praten en ook geen Engels kunnen misschien?

umbra

"Nog eens herbekeken, maar waar post-apocalyptische films met een dystopisch sfeertje, me vaak uitermate kunnen boeien, is dit bij deze niet het geval, film doet me ook gewoon uitermate weinig en vind het gegeven dat de mensheid geen kinderen meer kan krijgen, eerder een zaligheid dan iets schokkend. Hoe je ziet hoe sommige blijven kweken op deze bomvolle planeet. Neen dank u. En de enige zwangere blijkt een negerin te zijn, wat zou hier de onderliggende gedachte zijn. Ook geen fan vd cast, irriteerde me mateloos aan deze karakters en dacht met regelmaat, het zou indd de hel zijn om daarmee te moeten vertoeven, oa die hyperkinetische ouwe hippie, help."

avatar van anne J

anne J

Top, boven verwachting. Stond al enkele jaren op mijn lijstje, gisteren dan eindelijk gezien. De afleverprestaties van Cuarón zijn voor mij wat wisselend. Soms vallen zijn films (goed) in de smaak bij mij, soms juist (helemaal) niet en is het te doorsnee.
Maar samen met Lubezki als DoP is dit in elk geval een parel geworden. Die man is DoP geweest van meerdere films die hoog in mijn rankings staan (The New World, één van mijn lievelingsfilms. Verder bijvoorbeeld The Tree of Life, The Revenant, etc. Vaak gemaakt met creatieve regisseurs, top combinaties).

Hier was het ook echt genieten. Prachtig, subtiel camerawerk op perfecte afstand van de actie, meerdere long takes die totaal niet geforceerd voelden maar heel goed pasten in deze setting. En eigenlijk heb ik nog niet eens zoveel op de cinematografie gelet, toch viel al wel op hoe goed die was. Want bij zo'n eerste kijkbeurt ben ik vaak toch meer bezig met het verhaal en de acteerprestaties, met het 'meegaan' in de film. Maar er zal ongetwijfeld een keer een tweede kijkbeurt komen die zich zal gaan focussen puur op camera, licht en editing nu de eerste kijkbeurt is geweest.

Dan de acteerprestaties. Ook die klopten in de film, prima casting. Fijn acteerwerk op de gezichten, geloofwaardig. Clive Owen heb ik op de één of andere manier al in een heleboel films gezien, hij komt regelmatig voorbij op TV. Ook bij hem vind ik het vaak wisselend. Soms speelt hij heel vlak / te vlak, terwijl hij in andere films opeens op dreef is en het karakter ís. Dat laatste was hier gelukkig het geval. Julianne Moore een wat kortere rol, onverwachts, maar ook weer geloofwaardig betreft de relatie en het verwerken van het verlies. Dan neemt het karakter van Clare-Hope Ashitey het meer over in de tweede helft van de film, die zich gelukkig steeds meer ontwikkelt naarmate de tijd verstrijkt. En Michael Caine die een lichtpunt neerzet in de grijze, grauwe wereld.

Actuele thema's (of weer / nog steeds). Zo moest ik bij het vluchtelingenkamp op het einde aan kamp Moria denken, net zulke inhumane omstandigheden waar eigenlijk niets aan gedaan wordt, ''laat het maar bestaan zo''. En ook thema's waar ik niet eerder aan zou hebben gedacht. Een wereld zonder kinderen, hoe zijn de volwassenen dan? Wat doen kinderen eigenlijk voor de wereld / met de wereld? Je hoort mensen wel vaak zeggen dat hun drijfveren om iets te doen is omdat ze dan een betere wereld kunnen achterlaten voor hun kinderen.

avatar van MDRAIJER

MDRAIJER

umbra schreef:

Hoe dislike ik een reactie?

Je persoonlijke mening over de wereld heeft toch verder niks te maken met het beoordelen van een film? 1*? Echt? Is het echt zó slecht?

MDRAIJER schreef:

Heb voldoende andere redenen gegeven waarom ik dit toch eerder een gedrocht vind...alles aan de film irriteerde me mateloos van de karakters, het verhaal, saaiheid, tot het idee erachter.

avatar van notsub

notsub

Children of Men is in zekere zin zo actueel als het maar zijn kan, al speelt dit zich natuurlijk in de toekomst af. De chaos ziet er met al die rauwe tinten in ieder geval geweldig uit en het verhaal is erg sterk. Het blijft wel raadselachtig hoe het zo ver heeft kunnen komen, maar de boodschap komt luid en duidelijk binnen. Children of Men maakt daarnaast een scala aan emoties los en vergeet zelfs humor niet. Ik hou wel van dit soort duistere films in een onaangename setting.

avatar van Rubie2208

Rubie2208

Wat saai dit .. na 3 kwartier uitgezet. Zit misschien een goed verhaal in uiteindelijk. Maar dit is niks voor mij ..

avatar van dalma

dalma

Wat een saaie en langdradige film is dit. Het camerawerk is wel mooi. Was blij dat de aftiteling begon.

avatar van flaphead

flaphead

Nja, ik weet het niet zo goed met deze film. Gister voor de 2e keer gezien en qua score kom ik eigenlijk hetzelfde uit als jaren geleden. Het uitgangspunt is interessant en ik hou van sf-films die zich niet perse is een sf-wereld (denk lasers, aliens, enz) afspelen; het dystopische wordt aardig weergegeven. Er is weinig uitleg/verklaring over de huidige toestand in de wereld en daar moet je net even op mee kunnen.
Keerzijde van dit uitgangspunt is dat je al van ver kan zien aankomen dat er ergens een zwangere vrouw ten tonele gaat verschijnen, die beschermd gaat worden, de baby geboren gaat worden en óf de moeder óf Theo overlijd. En dat is wel veel voorspelbaarheid voor een degelijke film (gaandeweg komen er nog meer van die dingen voorbij). Het duistere tintje is fijn, maar de nadruk ligt wel heel sterk op (maatschappelijk) drama en de mensheid, en daar heb ik simpelweg weinig mee.
Geweld is er ook. Sommige van die scenes kunnen best intens zijn, zoals de auto-scene en het slot van de film: dat is eigenlijk een oorlogsfilm met een hoop schoten en doden; iets waar ik ook weinig mee kan, maar eerlijk is eerlijk, deze scene is geweldig gefilmd. Cinematografisch prachtig en gesuggereerd als one shot.

Op zich is het allemaal niet heel slecht, maar ik had de film liever wat donkerder gezien en minder op Hollywooddrama waar we massaal een traantje moeten wegpinken.