Children of Men (2006)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Sciencefiction / Drama

geregisseerd door Alfonso Cuarón
met Clive Owen, Julianne Moore en Michael Caine

In de nabije toekomst wordt de wereld geplaagd door een totale onvruchtbaarheid van het menselijk ras. Sinds 2009 zijn er geen kinderen meer geboren. Dan komt het schokkende nieuws dat de jongste persoon op aarde - die achttien jaar is - gestorven is. Er ontstaat complete chaos, en een voormalig revolutionair wordt ingeschakeld om de meestgezochte persoon op aarde te beschermen: de laatste zwangere vrouw.

avatar van maus9
Basto schreef:

Lijkt me eerder het beste dat onze overbevolkte planeet kan overkomen. Laten we maar eens beginnen met het afschaffen van de kinderbijslag...

Juis het feit dat wij zelf te weinig kinderen maken is de reden dat we mensen importeren vanuit compleet andere culturen. (althans dat is wat de politiek ons doet geloven) Dan kunnen we ze beter zelf maken dan dat we onze eigen cultuur de nek omdraaien.

Voor de rest ben ik het met je eens en mag er bij een hoop landen op de wereld een 1 kind politiek ingevoerd worden.

avatar van Basto
maus9 schreef:

Ach ‘onze cultuur’, cultuur is altijd in beweging. Persoonlijk vind ik de multiculturele vibe van de randstad een stuk aantrekkelijker dan het Spruitjes Nederland van de jaren 50.

Maar goed, het is helaas niet mogelijk in een wereld die in elkaar stort als de economische groei stokt. Meer, meer, meer is het beleid.

avatar van de grunt
Linkse praatjes Basto

Veel van verwacht, mega interessant onderwerp.
Maar nee; ik kan niet een film kijken met zoveel onbeantwoorde vragen en een naar mijn inziens te open eind.

avatar van Kondoro0614
“As the sound of the playgrounds faded, the despair set in. Very odd, what happens in a world without children's voices.”

Achteraf vond ik dit nog best wel een interessante film. De film begon wat stroef voor mij, ik moest even een beetje in het verhaal komen en het leek me in eerste instantie ook niet heel interessant. Toch word het vrij snel interessant gemaakt door erg van regiewerk van ‘Alfonso Cuarón’ en een ‘Clive Owen’ die hier vrij strak in acteert. Dus zodoende het begin wat door is gegaan en we inmiddels wat meer in de film zitten word de film ook spannender en zeker leuker om te zien, het verhaal word wat vlotter en de wereld begint er steeds grauwer uit te zien.

Voor als nog een vrij interessante film in mijn ogen, zeker omtrent de ziektebeeld waar de wereld in leefde die wij nu ook deels mee maken. Een interessant concept met een erg leuk en onderhouden verhaal maken deze film samen met de acteerkunsten echt wel af. Het einde was ook gaaf, en ik heb me eigenlijk bijna geen moment verveeld, toffe film.

avatar van Yetico
Vreemd genoeg vandaag voor het eerst gezien, wat een bijzondere film.

Ik had grote twijfels bij de eerste helft van de film, vooral de kinderlijke terminologie en de ongeloofwaardige facties deden mij doen denken alsof ik naar the Walking Dead aan het kijken was. (fugi's, fishes, etc.) Er zit een waslijst aan bekende acteurs in deze film. Sommige sterk (Owen en Caine) anderen zijn vooral als lijstduwers gebruikt om publiek naar deze film te trekken. (Moore en Ejiofor)

Toch blijf je kijken, met name door het prachtige camerawerk. Het laatste half uur is fantastisch: high pace grootschalige actie en tegelijkertijd blijven de scènes benauwd en ontzettend rauw aanvoelen. De scène waar
Clive & Kee met de baby de soldaten mogen passeren is
net iets te melodramatisch, maar tegelijkertijd betrapte ik mezelf wel op kippenvel.

Een tijdloze film uit 2006 die blijft hangen. Hij staat nu gewoon op Netflix. Deze film wordt waarschijnlijk niet omarmd door het grote publiek, maar het is toch de moeite waard om 'em eens aan te slingeren.

*4,0

avatar van Peter Pan
Een post-apocaliptische film is altijd wel boeiend, maar wat een vreemde film is dit..!

Een goede cast: Owen, Ejiofor, Moore, maar ik begrijp niet dat zo'n goede actrice als Julianne Moore uiteindelijk maar een bijrolletje heeft. De rol van bijv. Miriam had haar beter gepast naar mijn mening.

De film begint wat onsamenhangend en wat rommelig en dat blijft jammer genoeg bij vlagen de hele film door zo.
Ook vond ik dat de vlucht met Kee (waar het allemaal om draaide) uiteindelijk vrij simpel verliep en het werd daardoor nooit echt spannend.
Af en toe dreigde ze ontdekt of gepakt te worden, maar eigenlijk gebeurde dat niet of nauwelijks en gebeurde er vrijwel niets.

Tevens vraag ik mij af waarom Owen grotendeels op blote voeten/slippers moest lopen, waarom was dat zo enorm belangrijk om in het script te zetten en daar aandacht op te vestigen..?
En ook het niet kunnen verstaan van de zigeuner vrouw, had wanneer ze gewoon Engels had gesproken, exact het zelfde verhaal opgeleverd.

De film had best mooi geschoten beelden en een perfect grauwe setting zoals dat past in dit genre. Deze film van 14 jaar geleden zou ook nu nog best mee kunnen.
Daarbij blijft het boeiend hoe het zal aflopen, waardoor je blijft kijken, maar mist de film naar mijn mening de "echte" spanning en had er veel meer in gezeten.

Ondanks dat hij niet echt slecht was en nog best wel even bleef hangen, net aan voldoende.

avatar van umbra
Peter Pan schreef:

Is voor de voeten-fetish
Omdat zigeuners nu eenmaal als een zigeunerstick praten en ook geen Engels kunnen misschien?

avatar van umbra
"Nog eens herbekeken, maar waar post-apocalyptische films met een dystopisch sfeertje, me vaak uitermate kunnen boeien, is dit bij deze niet het geval, film doet me ook gewoon uitermate weinig en vind het gegeven dat de mensheid geen kinderen meer kan krijgen, eerder een zaligheid dan iets schokkend. Hoe je ziet hoe sommige blijven kweken op deze bomvolle planeet. Neen dank u. En de enige zwangere blijkt een negerin te zijn, wat zou hier de onderliggende gedachte zijn. Ook geen fan vd cast, irriteerde me mateloos aan deze karakters en dacht met regelmaat, het zou indd de hel zijn om daarmee te moeten vertoeven, oa die hyperkinetische ouwe hippie, help."