Arctic (2018)

IJsland
Drama / Avontuur

geregisseerd door Joe Penna
met Mads Mikkelsen en Maria Thelma Smáradóttir

Een man strandt op de Noordpool en wacht totdat hij eindelijk gered wordt. Wanneer het ernaar uitziet dat hulp onderweg is, gebeurt er een ernstig ongeluk en is zijn kans op redding verkeken. Nu moet hij een belangrijke beslissing nemen: in het kamp blijven waar het relatief veilig is, of eropuit trekken en het onbekende tegemoet gaan, in de hoop redding te vinden.

• vanaf 12 juli te koop op dvd en blu-ray

russo schreef:
trailer doet me heel erg aan een andere film denken, kom alleen niet op de naam..

Deze trailer doet mij juist denken aan het boek Pinkeltje in artis.
Ik weet eigenlijk niet waarom maar dat heb ik vaker dat ik aan dat boek moet denken

avatar van Fisico
Alive (1993) misschien?

avatar van Melksnor
Wat een heerlijke reis heb ik beleefd !!
Hoofdrol is indrukwekkend neergezet door Mads Mikkelsen !

avatar van DwarreI
Vermakelijk, maar voegt naast de lagere temperaturen eigenlijk niets toe aan wat we al eerder gezien hebben in andere survival films zoals Cast Away, 127 Hours en All is Lost.

avatar van schumacher
Een 1.5 want ik ben iemand die moeilijk in slaap geraak en zo'n films helpen mij wel een beetje.
Saaie boel is het.

Heerlijke film. Kan mij niet lang genoeg duren.
Voor die mensen die hem saai of slaapverwekkend vinden omdat ze liever een Tom Cruise actiefilm of zoiets zien (overigens niks mis mee) zou ik zeggen dat je deze film dan maar niet moet kijken want je weet van te voren dat dit niet zo'n film is.
Voor die mensen die vinden dat als je één of twee of drie survival films gezien hebt dat deze dan niets toevoegt zou ik zeggen dat je dan ook wel op kunt houden met het kijken van Tom Cruise achtige actiefilms want daar zijn er ook zat van.

Deze film is lekker ingetogen en heeft als thema vooral het vechten om te overleven.
Daar heb ik trouwens ook wel meer films over gezien.
En Mads Mikkelsen in de hoofdrol en eigenlijk in de enige rol.
Dan is het sowieso (bijna) altijd goed.

avatar van james_cameron
Mads Mikkelsen is in vorm en zijn strijd tegen de elementen is overtuigend in beeld gebracht, maar de karige, rechtlijnige plot en het lage tempo zorgen niet bepaald voor een onderhoudende kijkervaring. Het is een beetje doorbijten.

avatar van filmkul
Vrij doorsnee film die door Mikkelsen nog enigszins dragende wordt gehouden. Het verhaal is niet echt origineel. De uitwerking is wat taai en ondanks de korte speelduur voelt het als een hele zit. Mikkelsen zorgt er nog een beetje voor dat je meeleeft met de hoofdrolspeler zodat de film zo nu en dan nog weet te boeien. Zowel het einde als begin zijn wat abrupt. Krappe voldoende. 2.5/3.0

avatar van Larzz
Vond de film toch wel spannend en Mikkelsen uitstekend als de hoofdrolspeler. In deze survival films vraag je je altijd af of de persoon in kwestie de juiste beslissingen neemt. Dan erger ik me altijd blauw als iemand iets stoms doet. Mikkelsen doet gelukkig niks ergerlijks. Houdt de film overeind.

avatar van Alathir
Pfoeh dit was nogal een lange zit. Er gebeurt bijna helemaal niks. Vrij realistisch neergezet dat wel maar spannend is het niet echt. Mads zijn karakterkop houd je in de ban en zorgt ervoor dat je het einde haalt. Wat ook Mads zijn bedoeling is, het einde halen. Nee als survivalfilm zijn er betere films. Ik denk maar aan Alive en Jungle.

avatar van mixmaster
Indrukwekkende ''Survival'' film met een prachtige rol van Mads Mikkelsen.
Een pure overlevingsfilm met alles wat daarbij komt kijken.

De 97 minuten vlogen voorbij ondanks het trage tempo van de film.

Een goede film, zou nog meer indruk gemaakt hebben als het eens een keer niet goed afgelopen was!!

avatar van Left4Dead
Wil je niet meteen op de huid zitten aangezien je weinig post, maar ik noem dit toch echt wel een domper van een spoiler.

avatar van limelight73
Ik vraag me dan af moet ze niet plassen of...

schumacher schreef:
… Ik vind die film mee de kist onder de grond veel leuker en boeiender/spannender, ben de naam vergeten, ik denk burried ofzo. Dat was al meer mijn ding en Phone booth vond ik ook zalig.

Je bedoelt de remake "The Vanishing" met Sandra Bullock en Kiefer Sutherland, maar de oorspronkelijke Nederlandse versie is "Spoorloos" en die is stukken beter.

avatar van cor1946
Wat een film om naar 2 mensen te kijken die willen overleven. Wel goed gespeeld door Mikkelsen. Ben toch fan van hem. De sneeuwvlakte was mooi.

avatar van Graaf Machine
Robson1968 schreef:

Ik denk toch dat schumacher Buried (2010) - MovieMeter.nl bedoelt, eigenlijk.

avatar van Brabants
Arctic is een film van de natuur en ondanks het wat voorspelbare karakter is het dan ook verhaal het beeldwerk waarvan ik ontzettend heb genoten. De film heeft zelf weinig om handen maar Mads Mikkelsen maakt zoiets dik in orde. Over het geheel een prima film.

avatar van Thomas83
Ik hou wel van dit soort simpele overlevingsfilms. Het werkt gewoon goed op het scherm, personages die proberen te overleven op een prachtige afgelegen locatie. Omdat ik wist dat dit een kleinschalig project is was ik wel even bang dat de grootsheid van de locaties niet helemaal over zou komen in de film, maar dat is allemaal gewoon in orde. Prima minimalistisch script ook. Er gebeurt genoeg om het onderhoudend te maken, maar niet zoveel dat het echt ongeloofwaardig wordt.

Alleen het einde is op zich wel wat sterk. Maar eigenlijk kijk ik dit soort films ook wel voor een dergelijk einde. Mikkelsen houdt een personage waar we weinig over te weten komen boeiend. Een krappe 3.5*.

Graaf Machine schreef:

Ik denk toch dat schumacher Buried (2010) - MovieMeter.nl bedoelt, eigenlijk.

Ja, dat zou inderdaad ook kunnen Ook erg goed, overigens.

avatar van daxclusive
Ik ben één groot fan van "overlevingsfilms" ik vind het heerlijk ernaar te kijken. Toen ik de trailer van Artic zag, dacht ik nog van, dit is wel een fijn filmpje. Ik bedoel een ramp, proberen te overlegen, heel veel sneeuw en kou... in mijn ogen een van de vele perfecte plaatjes in een film. Het landschap was prachtig om te zien en ook hoe dit allemaal tot stand is gekomen en in scene is gezet. Mads Mikkelsen is absoluut een van mij favoriete acteurs en hij maakt vind ik persoonlijk altijd vele goede films. Toch is mijn keuze bij de 3.5 ster gebleven en ben ik niet hoger gegaan. De reden hiervan is, dat ik het acteerwerk enigszins matig vond dit keer. En de film duurde naar mijn mening is te lang. 80 minuten had perfect geweest. Los van het feit dat hij natuurlijk weinig woorden heeft kunnen wisselen in de film, had ik graag wat meer "survival" willen zien. Net even dat beetje meer om de film 97 minuten te laten boeien en een iets sterker eind had op zijn plaats geweest.

Uitstekende film waarin een piloot na een vliegtuigongeluk op de Noordpool probeert te overleven. Een solo-overlevingsverhaal zoals al wel vaker gezien, maar die zich vanwege de locatie enigszins weet te onderscheiden. Het levert in ieder geval genoeg mooie plaatjes op en de strijd tegen de elementen is vooral realistisch uitgewerkt. Het blijft onderhoudend vanwege een aantal verrassende elementen en vanwege Mads Mikkelsen die de film met gemak weet te dragen in zijn eentje. Een nipte 4.0 sterren.

avatar van Rodger
Standaard overlevings film.. waar altijd iets royaals mis gaat ...
Toch kijk je zulke films altijd af om te zien hoe het afloopt...
2.5 **

avatar van broncode
Een film die niet verveelt, met de juiste shock momenten op het juiste moment. Een boven gemiddelde goede survival movie, mede door de aanwezigheid van Mads Mikkelsen...