Arctic (2018)

IJsland

geregisseerd door Joe Penna
met Mads Mikkelsen en Maria Thelma Smáradóttir

Een man strandt op de Noordpool en wacht totdat hij eindelijk gered wordt. Wanneer het ernaar uitziet dat hulp onderweg is, gebeurt er een ernstig ongeluk en is zijn kans op redding verkeken. Nu moet hij een belangrijke beslissing nemen: in het kamp blijven waar het relatief veilig is, of eropuit trekken en het onbekende tegemoet gaan, in de hoop redding te vinden.

• Vanaf 14 maart in de bioscoop
  • vanaf 12 juli te koop op dvd en blu-ray

avatar van John Milton
Een Braziliaanse filmmaker woonachtig in LA, maakt een Ijslandse productie met een Deense acteur, die zich afspeelt op de Noordpool. Je verwacht het niet direct.

Hopelijk is de uitwerking even verrassend, want dit man in de wildernis verhaal kennen we intussen wel een beetje. Maar Mikkelsen krijgt het voordeel van de twijfel.

Vanaf 14 maart 2019 in de bioscoop (Dutch FilmWorks)

avatar van brawljeff
Te zien tijdens het Pathé PAC filmfestival op 19 en 20 januari.

avatar van Zwolle84
kappeuter schreef:
(Dutch FilmWorks)

Gelukkig draait hij 19 januari als laatste film, dan ben ik toch te moe om (slechte) ondertiteling te lezen.

avatar van russo
trailer doet me heel erg aan een andere film denken, kom alleen niet op de naam..

avatar van thegoodfella
russo schreef:
Dank voor het delen van dit bericht. Met die informatie kunnen wij ontzettend veel zeg

avatar van hendrikjanjansen
Jammer. Viel erg tegen.

avatar van Psygothic
Inderdaad, hendrikjanjansen.
Geen beste afsluiter van het PAC festival.
Goed acteerwerk van Mads Mikkelsen, maar het deed mij weinig. Amper dialoog en veel repetitieve gebeurtenissen. Te weinig gebruik gemaakt van de mooie omgeving, een paar onwaarschijnlijkheden vrouw blijkt toch niet dood te zijn, nadat hij gewond raakte toch nog een gigantische afstand afleggen, helikopter die hun niet ziet .
Toch vond ik het einde, waar de zaal massaal verontwaardigd op reageerde, juist verfrissend en goed uitgevoerd.

avatar van russo
thegoodfella schreef:

Je praat in "wij"vorm, maar wellicht dat iemand ook een gelijkenis ziet en de titel wel weet, dus dat jij niet veel aan min bericht hebt kan je misschien beter voor je zelf houden de volgende keer.

Ging trouwens om "The Mountain between Us"

avatar van thegoodfella
russo schreef:

Ging trouwens om "The Mountain between Us"

Ik durf wel in de wijvorm te praten, vanwege twee redenen. 1 niemand heeft gereageerd op je vraag, dus er is geen antwoord geweest. Niet alleen van mij niet, maar van niemand niet

Daarnaast is je vraag zo algemeen vergelijkbare metafoor: "ik ben op zoek maar een blonde vrouw in Zweden" Wellicht kan jij beter de volgende keer je vraag iets specifieker formuleren, anders is het een zinloos bericht.

avatar van FFilm
Arctic mag dan een film over overleven zijn. De eenzame strijd van een mens tegen de elementen. En we hebben het allemaal misschien wel eerder gezien.

Toch kon deze film mij wel bekoren. De gesproken tekst past trouwens op 1 A4tje dus daar moet je het niet van hebben. Nee, verwacht veel kou en ontbering. Inventieve plannetjes om verder te komen en vooral strijd in kleine dingen. Terug naar de essentie is het een beetje.
Goed geacteerd trouwens van Mads Mikkelsen en mooi in beeld gebracht. Je krijgt als kijker precies hetzelfde uitzicht als de hoofdpersoon.
Het is een verfrissende filmervaring zou ik zeggen.

avatar van Flitskikker
Zwolle84 schreef:
dan ben ik toch te moe om (slechte) ondertiteling te lezen.

En?

avatar van Redlop
Die iglo sloeg echt nergens op. Verder prima survivalfilm met een eind dat wel veel leek op dat van All is Lost.

avatar van mrklm
Overlevingsdrama zonder verrassingen. Een man met de naam Overgård op zijn jas [Mads Mikkelsen] is neergestort op de Noordpool en probeert geduldig contact te maken met de reddingsbrigade. Wanneer er eindelijk een reddingshelikopter arriveert stort het neer. Eén van de bemanningsleden [Maria Thelma Smáradóttir] is ernstig gewond, maar heeft het ongeluk overleefd. Gebruik makend van de landkaart die hij vindt in het helikopter, besluit Overgård de vrouw te verzorgen en mee te nemen op zijn wanhopige poging om te voet de weg naar de beschaving terug te vinden.

Voorspelbaar overlevingsdrama mist de inventiviteit van All Is Lost en de psychologische diepgang (en humor) van Cast Away, hetgeen logisch is aangezien je op de Noordpool niet zoveel verschillende gevaren hebt:
01 het is er verrekte koud;
02 er lopen ijsberen rond;
03 je kunt niet zien wat er onder die laag sneeuw zit.

Meer wisten regisseur Joe Penna en co-scenarist en Ryan Morrison ook niet te bedenken. En da's een beetje mager voor een film van bijna 100 minuten.

Trailer gezien? = film gezien....snel klaar mee dus

Weinig bijzondere overlevingsfilm van een man op de Noordpool. Er gebeurt erg weinig in de film en je hoopt aldoor op actie die niet komt. Zo loopt er al in het begin een ijsbeer rond zodat je uitkijkt naar het grote gevecht met de beer maar dat gevecht komt er niet eens (veel later volgt slechts een korte confrontatie die weinig om het lijf heeft). Ook had ik heftigere ontberingen verwacht zoals afgevroren tenen en het ontstaan van krankzinnigheid.en sowieso een intense strijd met de natuur met eventueel een moraal als dat de mens nietig is tegenover de natuur, maar de film brengt dit alles niet. De natuur is eigenlijk slechts een decor zodat je niet eens de kou meevoelt. En een les heb ik ook niet kunnen ontwaren. Zelfs geen les over de menselijke natuur; de film volgt daarentegen slechts de wat ongeloofwaardige Hollywood-clichés als dat de man de zwaargewonde vrouw niet in de steek laat om zijn eigen overlevingskansen te vergroten. Wat brengt de film dan wel? Eerst een eindeloos noodsignalen uitzenden door de man terwijl hij visjes vangt en daarna een eindeloos rondzeulen van een zwaargewonde vrouw. Een nietszeggende en overbodige film. Ja, Mikkelsen acteert wel goed zodat ik de film daarom geen zware onvoldoende zal geven.

avatar van Fisico
Alé, ik verwachtte een Cast away op de noordpool, maar de verwachtingen zijn al wat getemperd na al die zwakke commentaren. Blijf er toch naar uitkijken, al was het maar voor Mikkelsen.

De mannen van Cannes waren dronken ofzo wanneer ze aan hun tien minuten durende ovatie begonnen?

avatar van Graaf Machine
Ja, dit soort films houd ik wel van. Sneeuw, kou en dan ook nog moeten overleven.
Er gebeurt niet veel, het is allemaal van hetzelfde, opgefleurd door een ijsbeer, maar meer hoeft van mij ook niet. Gewoon laten zien hoe bevroren vingers en tenen eruitzien is voor mij genoeg.
Precies op het juiste moment geëindigd ook.

En als bonus dan Mads Mikkelsen. Je wilt een kerel in de hoofdrol die er uitziet alsof hij lijdt. Nou, als je Mads op een tropisch eiland dumpt, met in zijn ene hand een cocktail en in zijn andere hand een lekkere schier blote dame, dan nog ziet hij er uit alsof hij zwaar aan het lijden is.

Dus gewoon een goede film.

avatar van de grunt
Die Mads is een taaie!