Arctic (2018)

IJsland
Drama / Avontuur

geregisseerd door Joe Penna
met Mads Mikkelsen en Maria Thelma Smáradóttir

Een man strandt op de Noordpool en wacht totdat hij eindelijk gered wordt. Wanneer het ernaar uitziet dat hulp onderweg is, gebeurt er een ernstig ongeluk en is zijn kans op redding verkeken. Nu moet hij een belangrijke beslissing nemen: in het kamp blijven waar het relatief veilig is, of eropuit trekken en het onbekende tegemoet gaan, in de hoop redding te vinden.

De film is indrukwekkend, maar zeker niet spannend. Mads Mikkelsen zorgt dat je de film afkijkt, maar wellicht in etappes.

avatar van john mcclane 2
De film word geheel gedragen door mads mikkelsen .
En dat is al een hele prestatie Opzich .
Het einde was mooi . Mijn vriendin wilde meer , maar ik vond dit sprankje wel wat hebben .
Soms kunnen overlevingsdrama s zo mooie zijn , meestal eigenlijk wel .
Maar dit leek ook wel erg realistisch , misschien hier en daar wat saai , maar is dat niet wat realisme is .

Beetje saaie film. Ik had er meer van verwacht.

avatar van blurp194
Mikkelsen in een one man show.

Nouja net niet letterlijk, maar het komt er wel op neer. Zoveel tekst heeft het meiske niet, en de beer heeft ook maar weinig te vertellen. Eigenlijk gebeurt er uberhaupt maar erg weinig. Echt saai wordt het niet, maar dat komt dan vooral omdat de beelden wel mooi zijn. Aan de andere kant, je moet deze film niet per ongeluk over je heen krijgen als je in de stemming bent voor een stevige actiefilm of een een spannende thriller.

Wat me niet heel duidelijk werd is waarom Mikkelsen pas in beweging komt nadat de heli gecrasht is. Hij had voor die tijd ook al kunnen gaan wandelen... maar dan zonder ballast, dus dat had hij op z'n makkie moeten kunnen halen, denk ik dan. En aan de andere kant, na de crash weet hij in ieder geval dat ze op zoek zijn naar hem, en dat zijn zender werkt - dus, als-ie gewoon blijft zitten komt de volgende heli wel, en dan hopelijk met beter weer. Mis ik dan iets?

avatar van chucknorris
Intens en toch saai. Ik leefde anderhalf uur mee met mads, en toch deed het me niet heel veel. Tegenstrijdigheid die je niet veel tegenkomt. Daarom ook wel interessant.

BTW vraag: ik dacht dat de noordpool alleen ijs is. Waar is dit?

avatar van hvdriel
Fraai voorbeeld van minimalistische slow cinema...