Arctic (2018)

IJsland
Drama / Avontuur

geregisseerd door Joe Penna
met Mads Mikkelsen en Maria Thelma Smáradóttir

Een man strandt op de Noordpool en wacht totdat hij eindelijk gered wordt. Wanneer het ernaar uitziet dat hulp onderweg is, gebeurt er een ernstig ongeluk en is zijn kans op redding verkeken. Nu moet hij een belangrijke beslissing nemen: in het kamp blijven waar het relatief veilig is, of eropuit trekken en het onbekende tegemoet gaan, in de hoop redding te vinden.

avatar van FFilm
Arctic mag dan een film over overleven zijn. De eenzame strijd van een mens tegen de elementen. En we hebben het allemaal misschien wel eerder gezien.

Toch kon deze film mij wel bekoren. De gesproken tekst past trouwens op 1 A4tje dus daar moet je het niet van hebben. Nee, verwacht veel kou en ontbering. Inventieve plannetjes om verder te komen en vooral strijd in kleine dingen. Terug naar de essentie is het een beetje.
Goed geacteerd trouwens van Mads Mikkelsen en mooi in beeld gebracht. Je krijgt als kijker precies hetzelfde uitzicht als de hoofdpersoon.
Het is een verfrissende filmervaring zou ik zeggen.

avatar van mrklm
Overlevingsdrama zonder verrassingen. Een man met de naam Overgård op zijn jas [Mads Mikkelsen] is neergestort op de Noordpool en probeert geduldig contact te maken met de reddingsbrigade. Wanneer er eindelijk een reddingshelikopter arriveert stort het neer. Eén van de bemanningsleden [Maria Thelma Smáradóttir] is ernstig gewond, maar heeft het ongeluk overleefd. Gebruik makend van de landkaart die hij vindt in het helikopter, besluit Overgård de vrouw te verzorgen en mee te nemen op zijn wanhopige poging om te voet de weg naar de beschaving terug te vinden.

Voorspelbaar overlevingsdrama mist de inventiviteit van All Is Lost en de psychologische diepgang (en humor) van Cast Away, hetgeen logisch is aangezien je op de Noordpool niet zoveel verschillende gevaren hebt:
01 het is er verrekte koud;
02 er lopen ijsberen rond;
03 je kunt niet zien wat er onder die laag sneeuw zit.

Meer wisten regisseur Joe Penna en co-scenarist en Ryan Morrison ook niet te bedenken. En da's een beetje mager voor een film van bijna 100 minuten.

Weinig bijzondere overlevingsfilm van een man op de Noordpool. Er gebeurt erg weinig in de film en je hoopt aldoor op actie die niet komt. Zo loopt er al in het begin een ijsbeer rond zodat je uitkijkt naar het grote gevecht met de beer maar dat gevecht komt er niet eens (veel later volgt slechts een korte confrontatie die weinig om het lijf heeft). Ook had ik heftigere ontberingen verwacht zoals afgevroren tenen en het ontstaan van krankzinnigheid.en sowieso een intense strijd met de natuur met eventueel een moraal als dat de mens nietig is tegenover de natuur, maar de film brengt dit alles niet. De natuur is eigenlijk slechts een decor zodat je niet eens de kou meevoelt. En een les heb ik ook niet kunnen ontwaren. Zelfs geen les over de menselijke natuur; de film volgt daarentegen slechts de wat ongeloofwaardige Hollywood-clichés als dat de man de zwaargewonde vrouw niet in de steek laat om zijn eigen overlevingskansen te vergroten. Wat brengt de film dan wel? Eerst een eindeloos noodsignalen uitzenden door de man terwijl hij visjes vangt en daarna een eindeloos rondzeulen van een zwaargewonde vrouw. Een nietszeggende en overbodige film. Ja, Mikkelsen acteert wel goed zodat ik de film daarom geen zware onvoldoende zal geven.

avatar van Graaf Machine
Ja, dit soort films houd ik wel van. Sneeuw, kou en dan ook nog moeten overleven.
Er gebeurt niet veel, het is allemaal van hetzelfde, opgefleurd door een ijsbeer, maar meer hoeft van mij ook niet. Gewoon laten zien hoe bevroren vingers en tenen eruitzien is voor mij genoeg.
Precies op het juiste moment geëindigd ook.

En als bonus dan Mads Mikkelsen. Je wilt een kerel in de hoofdrol die er uitziet alsof hij lijdt. Nou, als je Mads op een tropisch eiland dumpt, met in zijn ene hand een cocktail en in zijn andere hand een lekkere schier blote dame, dan nog ziet hij er uit alsof hij zwaar aan het lijden is.

Dus gewoon een goede film.

Opzich een hele mooie film!
Wel wat voor de hand liggend bij sommige stukken, maar was toch ook weer benieuwd hoe het afliep ?.
Voor een bios film weet ik niet zeker of ik het een aanrader vind, maar om thuis te kijken tegen de tijd zeker wel.

avatar van Fisico
Ik hou wel van grauwe survivalfilms waarbij de mens moet opboxen tegen de onverbiddelijke natuur(elementen). Arctic is geen film van de actie of de vele plotwendingen. Erg veel gebeurt er ook niet. Penna hanteert duidelijk het “less is more-principe” waarbij de gestrande man moet weten tegen overleven op de noordpool. Er is geen info bekend wie hij precies is en wat hij daar doet. De film focust op het alledaagse leven en de sterke wil om te overleven. Voor sommigen zal de film saai zijn, maar je hoeft toch niet steeds illegale walvisjagers of iets dergelijks tegen het lijf te lopen?

Zo was het bijvoorbeeld sterk hoe gefocust werd hoe hij rauwe vis at, hoe banaal het is je handen te kunnen warmen. En later was hij de koning te rijk toen hij harde ongekookte noedels verorberde. Geweldig confronterend. Bij de ijsbeer verwachtte ik wat actie, maar ook hier was het less is more. Geen superhero die even de kop van de ijsbeer doorkliefde met zijn houweel.

Mikkelsen deed het geweldig. Topacteur! Er zijn niet veel woorden nodig om te tonen wat er wordt bedoeld. Hoop en wanhoop liggen dicht bij elkaar. Spijt ook. De film geeft een intense kijk op de diepste emoties van de mens. Koude, maar vooral de eenzaamheid en het webebben van de hoop zijn de grootste vijand op zo’n desolate plek. Niet zo sterk als bvb Cast away, maar alvast een dikke 4,0*!

avatar van Vidi well
Toch bijzonder veel negatieve beoordelingen. Dat begrijp ik niet. Hoewel het verhaal weliswaar niet origineel is, vond ik het een zeer geslaagde uitvoering van een overlevingsverhaal. Niks geen overbodige zijlijnen, of vergezochte psychologie: het verhaal is al net zo leeg als het landschap waar ons hoofdpersonage zijn weg moet vinden. Des te meer ruimte is er voor het inleven in de barre onstandigheden waar hij mee te maken krijgt.

De film lijkt soms meer een documentaire dan een speelfilm, zo repetitief zijn de handelingen die we zien. Als kijker kreeg ik het in ieder geval erg koud van deze film, en het genot dat hij vindt bij een gasbrander of bij een warme maaltijd voel je door je hele lijf. Knap neergezet, deze sfeer.

Minpuntje vond ik de muziek die af en toe de sfeer moest versterken. Voor gevoel deed dit meer afbreuk aan de beleving dan dat het bijdroeg. Deze film zou beter af zijn zonder muziek naar mijn bescheiden mening. Dat zou het kale, verlatene nog meer versterkt hebben.

En het einde... mijn vriendin en ik hadden het er vanmorgen nog over. Zij vond het jammer dat beide personages hun ogen dicht hielden terwijl de helikopter landde, enig teken van leven had de goede afloop duidelijker gemaakt. Zelf zag ik het anders: ik denk dat beide personages overleden zijn, en dat de helikopter een sterfvisioen is.

Erg mooie en meeslepende film, die mij in ieder geval mijn warme bed gisteravond extra deed waarderen.

Fijn.

Als het buiten warm is, dan komt zo'n ijskoude film als geroepen. En wie beter dan Mads Mikkelsen dan overlever te spelen. Veel meer heeft deze film ook niet te bieden, maar Penna begrijpt als geen ander dat uitvoering en opbouw véél belangrijker zijn dan actie en een moraal.

De klassieke intro en outro worden dan ook geschrapt. We worden in het verhaal gegooid wanneer Mikkelsen al gestart is met survivalen (ook wel budget-wijs natuurlijk), meteen wanneer de afloop duidelijk is stopt de film er ook mee. Dat einde had wat mij betreft wel wat anders gemogen, maar aangezien het ongeveer 5 seconden duurt is dat ook geen grote domper.

Verder een ijzig en ruw landschap, een berg aan lastig keuzes en een hoop survival. Naar het einde toe wordt de last van Mikkelsen wel een beetje overdreven, maar je kan hem ook moeilijk 90 minuten lang zien schuifelen over een sneeuwvlakte. Ik vond het erg vermakelijk, de opbouw is nagenoeg perfect en Mikkelsen is gewoon perfect voor z'n rol. Met Smáradóttir had ik wel een beetje medelijden trouwens, die heeft echt de meest lullige rol die ik ook gezien heb.

Goed uitgevoerd survival filmpje. Zo zie ik ze best graag.

avatar van Melksnor
Wat een heerlijke reis heb ik beleefd !!
Hoofdrol is indrukwekkend neergezet door Mads Mikkelsen !

avatar van DwarreI
Vermakelijk, maar voegt naast de lagere temperaturen eigenlijk niets toe aan wat we al eerder gezien hebben in andere survival films zoals Cast Away, 127 Hours en All is Lost.

avatar van james_cameron
Mads Mikkelsen is in vorm en zijn strijd tegen de elementen is overtuigend in beeld gebracht, maar de karige, rechtlijnige plot en het lage tempo zorgen niet bepaald voor een onderhoudende kijkervaring. Het is een beetje doorbijten.

avatar van filmkul
Vrij doorsnee film die door Mikkelsen nog enigszins dragende wordt gehouden. Het verhaal is niet echt origineel. De uitwerking is wat taai en ondanks de korte speelduur voelt het als een hele zit. Mikkelsen zorgt er nog een beetje voor dat je meeleeft met de hoofdrolspeler zodat de film zo nu en dan nog weet te boeien. Zowel het einde als begin zijn wat abrupt. Krappe voldoende. 2.5/3.0

avatar van Alathir
Pfoeh dit was nogal een lange zit. Er gebeurt bijna helemaal niks. Vrij realistisch neergezet dat wel maar spannend is het niet echt. Mads zijn karakterkop houd je in de ban en zorgt ervoor dat je het einde haalt. Wat ook Mads zijn bedoeling is, het einde halen. Nee als survivalfilm zijn er betere films. Ik denk maar aan Alive en Jungle.

avatar van cor1946
Wat een film om naar 2 mensen te kijken die willen overleven. Wel goed gespeeld door Mikkelsen. Ben toch fan van hem. De sneeuwvlakte was mooi.

avatar van Brabants
Arctic is een film van de natuur en ondanks het wat voorspelbare karakter is het dan ook verhaal het beeldwerk waarvan ik ontzettend heb genoten. De film heeft zelf weinig om handen maar Mads Mikkelsen maakt zoiets dik in orde. Over het geheel een prima film.

avatar van daxclusive
Ik ben één groot fan van "overlevingsfilms" ik vind het heerlijk ernaar te kijken. Toen ik de trailer van Artic zag, dacht ik nog van, dit is wel een fijn filmpje. Ik bedoel een ramp, proberen te overlegen, heel veel sneeuw en kou... in mijn ogen een van de vele perfecte plaatjes in een film. Het landschap was prachtig om te zien en ook hoe dit allemaal tot stand is gekomen en in scene is gezet. Mads Mikkelsen is absoluut een van mij favoriete acteurs en hij maakt vind ik persoonlijk altijd vele goede films. Toch is mijn keuze bij de 3.5 ster gebleven en ben ik niet hoger gegaan. De reden hiervan is, dat ik het acteerwerk enigszins matig vond dit keer. En de film duurde naar mijn mening is te lang. 80 minuten had perfect geweest. Los van het feit dat hij natuurlijk weinig woorden heeft kunnen wisselen in de film, had ik graag wat meer "survival" willen zien. Net even dat beetje meer om de film 97 minuten te laten boeien en een iets sterker eind had op zijn plaats geweest.

Uitstekende film waarin een piloot na een vliegtuigongeluk op de Noordpool probeert te overleven. Een solo-overlevingsverhaal zoals al wel vaker gezien, maar die zich vanwege de locatie enigszins weet te onderscheiden. Het levert in ieder geval genoeg mooie plaatjes op en de strijd tegen de elementen is vooral realistisch uitgewerkt. Het blijft onderhoudend vanwege een aantal verrassende elementen en vanwege Mads Mikkelsen die de film met gemak weet te dragen in zijn eentje. Een nipte 4.0 sterren.

avatar van IH88
“They are looking for you, don't worry. They'll be here tomorrow… Or the day after tomorrow. Don't worry.”

Rauwe overlevingsfilm met een geweldige Mads Mikkelsen. Arctic doet niet heel nieuws en dit soort verhalen zijn er al in overvloed, maar zo’n overlevingsstrijd van één man blijft interessant om naar te kijken. Het schitterende winterse landschap helpt ook wel mee, en Mikkelsen is een acteur waar je naar blijft kijken. Het is niet altijd gemakkelijk om in je eentje een film te dragen, maar de Deense acteur heeft er totaal geen problemen mee om de aandacht van de kijker vast te houden.

De film is indrukwekkend, maar zeker niet spannend. Mads Mikkelsen zorgt dat je de film afkijkt, maar wellicht in etappes.

avatar van john mcclane 2
De film word geheel gedragen door mads mikkelsen .
En dat is al een hele prestatie Opzich .
Het einde was mooi . Mijn vriendin wilde meer , maar ik vond dit sprankje wel wat hebben .
Soms kunnen overlevingsdrama s zo mooie zijn , meestal eigenlijk wel .
Maar dit leek ook wel erg realistisch , misschien hier en daar wat saai , maar is dat niet wat realisme is .

avatar van blurp194
Mikkelsen in een one man show.

Nouja net niet letterlijk, maar het komt er wel op neer. Zoveel tekst heeft het meiske niet, en de beer heeft ook maar weinig te vertellen. Eigenlijk gebeurt er uberhaupt maar erg weinig. Echt saai wordt het niet, maar dat komt dan vooral omdat de beelden wel mooi zijn. Aan de andere kant, je moet deze film niet per ongeluk over je heen krijgen als je in de stemming bent voor een stevige actiefilm of een een spannende thriller.

Wat me niet heel duidelijk werd is waarom Mikkelsen pas in beweging komt nadat de heli gecrasht is. Hij had voor die tijd ook al kunnen gaan wandelen... maar dan zonder ballast, dus dat had hij op z'n makkie moeten kunnen halen, denk ik dan. En aan de andere kant, na de crash weet hij in ieder geval dat ze op zoek zijn naar hem, en dat zijn zender werkt - dus, als-ie gewoon blijft zitten komt de volgende heli wel, en dan hopelijk met beter weer. Mis ik dan iets?

avatar van hvdriel
Fraai voorbeeld van minimalistische slow cinema...

avatar van Flat Eric
Koud hé?!

Niet heel bijzonder, maar toch bijzonder genoeg dat je blijft kijken.
Twee hoofdrolspelers, het prachtige landschap en Mads Mikkelsen, zijn ijzersterk in dit survivaldrama.
Een strijd tussen een man en de elementen.
Het gegeven van een man die neerstort met een vliegtuig in de ijzige kou en gaat survivallen in de sneeuw is niet nieuw maar toch onderhoudend genoeg. Overleeft hij het of niet. Wat moet hij doen om te overleven en wat zou je zelf doen in zijn situatie? Die vragen maken het allemaal toch wel boeiend.