Arctic (2018)

IJsland
Drama / Avontuur

geregisseerd door Joe Penna
met Mads Mikkelsen en Maria Thelma Smáradóttir

Een man strandt op de Noordpool en wacht totdat hij eindelijk gered wordt. Wanneer het ernaar uitziet dat hulp onderweg is, gebeurt er een ernstig ongeluk en is zijn kans op redding verkeken. Nu moet hij een belangrijke beslissing nemen: in het kamp blijven waar het relatief veilig is, of eropuit trekken en het onbekende tegemoet gaan, in de hoop redding te vinden.

De film is indrukwekkend, maar zeker niet spannend. Mads Mikkelsen zorgt dat je de film afkijkt, maar wellicht in etappes.

avatar van john mcclane 2
De film word geheel gedragen door mads mikkelsen .
En dat is al een hele prestatie Opzich .
Het einde was mooi . Mijn vriendin wilde meer , maar ik vond dit sprankje wel wat hebben .
Soms kunnen overlevingsdrama s zo mooie zijn , meestal eigenlijk wel .
Maar dit leek ook wel erg realistisch , misschien hier en daar wat saai , maar is dat niet wat realisme is .

Beetje saaie film. Ik had er meer van verwacht.

avatar van blurp194
Mikkelsen in een one man show.

Nouja net niet letterlijk, maar het komt er wel op neer. Zoveel tekst heeft het meiske niet, en de beer heeft ook maar weinig te vertellen. Eigenlijk gebeurt er uberhaupt maar erg weinig. Echt saai wordt het niet, maar dat komt dan vooral omdat de beelden wel mooi zijn. Aan de andere kant, je moet deze film niet per ongeluk over je heen krijgen als je in de stemming bent voor een stevige actiefilm of een een spannende thriller.

Wat me niet heel duidelijk werd is waarom Mikkelsen pas in beweging komt nadat de heli gecrasht is. Hij had voor die tijd ook al kunnen gaan wandelen... maar dan zonder ballast, dus dat had hij op z'n makkie moeten kunnen halen, denk ik dan. En aan de andere kant, na de crash weet hij in ieder geval dat ze op zoek zijn naar hem, en dat zijn zender werkt - dus, als-ie gewoon blijft zitten komt de volgende heli wel, en dan hopelijk met beter weer. Mis ik dan iets?

avatar van chucknorris
Intens en toch saai. Ik leefde anderhalf uur mee met mads, en toch deed het me niet heel veel. Tegenstrijdigheid die je niet veel tegenkomt. Daarom ook wel interessant.

BTW vraag: ik dacht dat de noordpool alleen ijs is. Waar is dit?

avatar van hvdriel
Fraai voorbeeld van minimalistische slow cinema...

avatar van Antonin
sommige "moviemeters' zouden niet liever hebben dat een rampenfilm met als hoofdthema de eenzaamheid op 5 minuten opgelost en gedaan is, De zogenaamde "langdradige saaiheid' van deze film is net noodzakelijk OMDAT HET THEMA DIT NU EENMAAL VEREIST! Leer eens leven met het gegeven: CINEMA!

avatar van Berthil
Doorzettingsvermogen, hoop én wanhoop prachtig in beeld gebracht.

blurp194 schreef:

Omdat die toen nog de kaart uit de helikopter niet had en niet wist waar naar toe. Bovendien had het meiske die tijd niet, die was dood aan het gaan en ontsmettingsmiddel op.

avatar van blurp194
ah, dank Bertil, dat had ik even gemist ?

Aangrijpende film over een man die is gestrand op de noordpool en moet zien te overleven in deze koude wereld. Terwijl ik lekker warm voor tv zat, kreeg ik bij sommige beelden de koude rillingen als je ziet in wat voor klimaat deze man moet overleven.
Een goede rol van Mads Mikkelsen.

avatar van Boneka
Geen slechte film, maar een beetje meer spanning had best gemogen. We zien geen spectaculaire beelden op de ijsbeer na (zeer mooi in beeld gebracht) en het geheel is vooral een grote overlevingstocht. An sich goed zeker ook de rol van Mads Mikkelsen (voortreffelijk), maar omdat hij ook niet in zichzelf praat is het vooral de muziek en de wind die de film moeten maken. We zien geen flashbacks. Ook niet hoe hij daar terecht is gekomen. Geen herinneringen hoe fijn het thuis allemaal is. Nee het is vissen en navigeren. Per toeval stort er een helikopter neer. Waarom juist daar wordt niet uitgelegd. Zo is veel voor de kijker onduidelijk en dat is wel jammer. Helemaal als de enige overlevende Maria Thelma Smáradóttir niet verder komt dan wat gekreun en slechts een paar woordjes of gebaren. Waar ze vandaan komen blijft een raadsel. Dacht iets van Zuid Korea te zien.

Het besluit om te gaan trekken zal voor iedereen anders zijn. Blijven is hopen op hulp, trekken is hopen op een plek die misschien bewoonbaar is. Het navigeren is voor een leek onduidelijk. Zijn kruisjes zeggen me niks. En dat is ook een beetje het manco van de film. We moeten het vooral zelf maar invullen.

Maar pluspunten zijn er wel degelijk. Je wilt toch vooral zien hoe het afloopt en of "ze" het overleven of gered worden. Daarbij is het wel mooi om te zien hoe hij zijn vis voorbereid en een veilige plek zoekt als het weer minder wordt. Het ijsbeer moment is een hele mooie! Jammer is wel dat er geen enkele interactie is met de vrouw. Het had de film wat meer leven gegeven. Ook als hij in zichzelf had gepraat. Flashbacks komen er ook niet in voor. De laatste 3 seconden had voor mij niet gehoeven. de helikopter die alsnog landt komt wel heel erg toevallig over

Film 3.2
Beeld 4.0
Geluid 4.5
Extra's 2.0 (Engelse transfer)

blurp194 schreef:
Mikkelsen in een one man show.

Waarom hij daar blijft? Heel simpel: les 1 bij overleven is gewoon op de plek blijven waar je bent gecrashed. Die positie is door de transponder vaak bekend bij de autoriteiten. Daarnaast biedt het vliegtuig/auto of wat dan ook direct beschutting tegen: warmte/zon, water, kou of wat dan ook.

Hij had het goed voor elkaar: kon genoeg vis vangen en had voldoende water tot zijn beschikking. De ramen van het vliegtuig konden als vergrootglas dienen om water op een natuurlijke manier te smelten. In het vliegtuig zit een accu en had hij kunnen gebruiken om vuur te kunnen maken met spullen uit het vliegtuig. Als hij de cockpit had afgebakend met bijvoorbeeld een jas, dan bleef de warmte ook nog eens wat meer in de cabine. Idem met het deels bedekken van het vliegtuig met sneeuw (maar wel dat het nog zichtbaar is vanaf de lucht). Al met al had hij voldoende middelen om daar weken/maanden te kunnen overleven.. hij heeft een enorme fout gemaakt door weg te gaan.. ook al zijn ze gered, ik denk dat ze ook gered zouden zijn bij het vliegtuig.

avatar van Flat Eric
Koud hé?!

Niet heel bijzonder, maar toch bijzonder genoeg dat je blijft kijken.
Twee hoofdrolspelers, het prachtige landschap en Mads Mikkelsen, zijn ijzersterk in dit survivaldrama.
Een strijd tussen een man en de elementen.
Het gegeven van een man die neerstort met een vliegtuig in de ijzige kou en gaat survivallen in de sneeuw is niet nieuw maar toch onderhoudend genoeg. Overleeft hij het of niet. Wat moet hij doen om te overleven en wat zou je zelf doen in zijn situatie? Die vragen maken het allemaal toch wel boeiend.

avatar van popcorn en cola
Langdradig, uitgerekt verhaal waarin niet veel bijzonders gebeurd. Mats Mikkelsen is een prima acteur, ook in deze film uitstekend, maar hij is 98% van de film in beeld en dat is wel wat veel van het goede, teveel.