Arctic (2018)

IJsland
Drama / Avontuur

geregisseerd door Joe Penna
met Mads Mikkelsen en Maria Thelma Smáradóttir

Een man strandt op de Noordpool en wacht totdat hij eindelijk gered wordt. Wanneer het ernaar uitziet dat hulp onderweg is, gebeurt er een ernstig ongeluk en is zijn kans op redding verkeken. Nu moet hij een belangrijke beslissing nemen: in het kamp blijven waar het relatief veilig is, of eropuit trekken en het onbekende tegemoet gaan, in de hoop redding te vinden.

avatar van John Milton
Een Braziliaanse filmmaker woonachtig in LA, maakt een Ijslandse productie met een Deense acteur, die zich afspeelt op de Noordpool. Je verwacht het niet direct.

Hopelijk is de uitwerking even verrassend, want dit man in de wildernis verhaal kennen we intussen wel een beetje. Maar Mikkelsen krijgt het voordeel van de twijfel.

Vanaf 14 maart 2019 in de bioscoop (Dutch FilmWorks)

avatar van brawljeff
Te zien tijdens het Pathé PAC filmfestival op 19 en 20 januari.

avatar van Zwolle84
kappeuter schreef:
(Dutch FilmWorks)

Gelukkig draait hij 19 januari als laatste film, dan ben ik toch te moe om (slechte) ondertiteling te lezen.

avatar van russo
trailer doet me heel erg aan een andere film denken, kom alleen niet op de naam..

avatar van thegoodfella
russo schreef:
Dank voor het delen van dit bericht. Met die informatie kunnen wij ontzettend veel zeg

avatar van hendrikjanjansen
Jammer. Viel erg tegen.

avatar van Psygothic
Inderdaad, hendrikjanjansen.
Geen beste afsluiter van het PAC festival.
Goed acteerwerk van Mads Mikkelsen, maar het deed mij weinig. Amper dialoog en veel repetitieve gebeurtenissen. Te weinig gebruik gemaakt van de mooie omgeving, een paar onwaarschijnlijkheden vrouw blijkt toch niet dood te zijn, nadat hij gewond raakte toch nog een gigantische afstand afleggen, helikopter die hun niet ziet .
Toch vond ik het einde, waar de zaal massaal verontwaardigd op reageerde, juist verfrissend en goed uitgevoerd.

avatar van russo
thegoodfella schreef:

Je praat in "wij"vorm, maar wellicht dat iemand ook een gelijkenis ziet en de titel wel weet, dus dat jij niet veel aan min bericht hebt kan je misschien beter voor je zelf houden de volgende keer.

Ging trouwens om "The Mountain between Us"

avatar van thegoodfella
russo schreef:

Ging trouwens om "The Mountain between Us"

Ik durf wel in de wijvorm te praten, vanwege twee redenen. 1 niemand heeft gereageerd op je vraag, dus er is geen antwoord geweest. Niet alleen van mij niet, maar van niemand niet

Daarnaast is je vraag zo algemeen vergelijkbare metafoor: "ik ben op zoek maar een blonde vrouw in Zweden" Wellicht kan jij beter de volgende keer je vraag iets specifieker formuleren, anders is het een zinloos bericht.

avatar van FFilm
Arctic mag dan een film over overleven zijn. De eenzame strijd van een mens tegen de elementen. En we hebben het allemaal misschien wel eerder gezien.

Toch kon deze film mij wel bekoren. De gesproken tekst past trouwens op 1 A4tje dus daar moet je het niet van hebben. Nee, verwacht veel kou en ontbering. Inventieve plannetjes om verder te komen en vooral strijd in kleine dingen. Terug naar de essentie is het een beetje.
Goed geacteerd trouwens van Mads Mikkelsen en mooi in beeld gebracht. Je krijgt als kijker precies hetzelfde uitzicht als de hoofdpersoon.
Het is een verfrissende filmervaring zou ik zeggen.

avatar van Flitskikker
Zwolle84 schreef:
dan ben ik toch te moe om (slechte) ondertiteling te lezen.

En?

avatar van Redlop
Die iglo sloeg echt nergens op. Verder prima survivalfilm met een eind dat wel veel leek op dat van All is Lost.

avatar van mrklm
Overlevingsdrama zonder verrassingen. Een man met de naam Overgård op zijn jas [Mads Mikkelsen] is neergestort op de Noordpool en probeert geduldig contact te maken met de reddingsbrigade. Wanneer er eindelijk een reddingshelikopter arriveert stort het neer. Eén van de bemanningsleden [Maria Thelma Smáradóttir] is ernstig gewond, maar heeft het ongeluk overleefd. Gebruik makend van de landkaart die hij vindt in het helikopter, besluit Overgård de vrouw te verzorgen en mee te nemen op zijn wanhopige poging om te voet de weg naar de beschaving terug te vinden.

Voorspelbaar overlevingsdrama mist de inventiviteit van All Is Lost en de psychologische diepgang (en humor) van Cast Away, hetgeen logisch is aangezien je op de Noordpool niet zoveel verschillende gevaren hebt:
01 het is er verrekte koud;
02 er lopen ijsberen rond;
03 je kunt niet zien wat er onder die laag sneeuw zit.

Meer wisten regisseur Joe Penna en co-scenarist en Ryan Morrison ook niet te bedenken. En da's een beetje mager voor een film van bijna 100 minuten.

Trailer gezien? = film gezien....snel klaar mee dus

Weinig bijzondere overlevingsfilm van een man op de Noordpool. Er gebeurt erg weinig in de film en je hoopt aldoor op actie die niet komt. Zo loopt er al in het begin een ijsbeer rond zodat je uitkijkt naar het grote gevecht met de beer maar dat gevecht komt er niet eens (veel later volgt slechts een korte confrontatie die weinig om het lijf heeft). Ook had ik heftigere ontberingen verwacht zoals afgevroren tenen en het ontstaan van krankzinnigheid.en sowieso een intense strijd met de natuur met eventueel een moraal als dat de mens nietig is tegenover de natuur, maar de film brengt dit alles niet. De natuur is eigenlijk slechts een decor zodat je niet eens de kou meevoelt. En een les heb ik ook niet kunnen ontwaren. Zelfs geen les over de menselijke natuur; de film volgt daarentegen slechts de wat ongeloofwaardige Hollywood-clichés als dat de man de zwaargewonde vrouw niet in de steek laat om zijn eigen overlevingskansen te vergroten. Wat brengt de film dan wel? Eerst een eindeloos noodsignalen uitzenden door de man terwijl hij visjes vangt en daarna een eindeloos rondzeulen van een zwaargewonde vrouw. Een nietszeggende en overbodige film. Ja, Mikkelsen acteert wel goed zodat ik de film daarom geen zware onvoldoende zal geven.

avatar van Fisico
Alé, ik verwachtte een Cast away op de noordpool, maar de verwachtingen zijn al wat getemperd na al die zwakke commentaren. Blijf er toch naar uitkijken, al was het maar voor Mikkelsen.

De mannen van Cannes waren dronken ofzo wanneer ze aan hun tien minuten durende ovatie begonnen?

avatar van Graaf Machine
Ja, dit soort films houd ik wel van. Sneeuw, kou en dan ook nog moeten overleven.
Er gebeurt niet veel, het is allemaal van hetzelfde, opgefleurd door een ijsbeer, maar meer hoeft van mij ook niet. Gewoon laten zien hoe bevroren vingers en tenen eruitzien is voor mij genoeg.
Precies op het juiste moment geëindigd ook.

En als bonus dan Mads Mikkelsen. Je wilt een kerel in de hoofdrol die er uitziet alsof hij lijdt. Nou, als je Mads op een tropisch eiland dumpt, met in zijn ene hand een cocktail en in zijn andere hand een lekkere schier blote dame, dan nog ziet hij er uit alsof hij zwaar aan het lijden is.

Dus gewoon een goede film.

avatar van de grunt
Die Mads is een taaie!

avatar van Walter S.
Dik 90 minuten geploeter in de sneeuw, blijft dat boeien? Mij niet. Beter eerst dit topic gelezen en besluiten deze over te slaan. Al ben ik daar waarschijnlijk toch te eigenwijs voor en was ik het ook dan zelf gaan zien of het een tegenvaller is.

avatar van Basto
Gebeurd vrij weinig, en behoorlijk statisch in beeld gebracht. Onvoldoende

Opzich een hele mooie film!
Wel wat voor de hand liggend bij sommige stukken, maar was toch ook weer benieuwd hoe het afliep .
Voor een bios film weet ik niet zeker of ik het een aanrader vind, maar om thuis te kijken tegen de tijd zeker wel.

avatar van Fisico
Ik hou wel van grauwe survivalfilms waarbij de mens moet opboxen tegen de onverbiddelijke natuur(elementen). Arctic is geen film van de actie of de vele plotwendingen. Erg veel gebeurt er ook niet. Penna hanteert duidelijk het “less is more-principe” waarbij de gestrande man moet weten tegen overleven op de noordpool. Er is geen info bekend wie hij precies is en wat hij daar doet. De film focust op het alledaagse leven en de sterke wil om te overleven. Voor sommigen zal de film saai zijn, maar je hoeft toch niet steeds illegale walvisjagers of iets dergelijks tegen het lijf te lopen?

Zo was het bijvoorbeeld sterk hoe gefocust werd hoe hij rauwe vis at, hoe banaal het is je handen te kunnen warmen. En later was hij de koning te rijk toen hij harde ongekookte noedels verorberde. Geweldig confronterend. Bij de ijsbeer verwachtte ik wat actie, maar ook hier was het less is more. Geen superhero die even de kop van de ijsbeer doorkliefde met zijn houweel.

Mikkelsen deed het geweldig. Topacteur! Er zijn niet veel woorden nodig om te tonen wat er wordt bedoeld. Hoop en wanhoop liggen dicht bij elkaar. Spijt ook. De film geeft een intense kijk op de diepste emoties van de mens. Koude, maar vooral de eenzaamheid en het webebben van de hoop zijn de grootste vijand op zo’n desolate plek. Niet zo sterk als bvb Cast away, maar alvast een dikke 4,0*!

avatar van Vidi well
Toch bijzonder veel negatieve beoordelingen. Dat begrijp ik niet. Hoewel het verhaal weliswaar niet origineel is, vond ik het een zeer geslaagde uitvoering van een overlevingsverhaal. Niks geen overbodige zijlijnen, of vergezochte psychologie: het verhaal is al net zo leeg als het landschap waar ons hoofdpersonage zijn weg moet vinden. Des te meer ruimte is er voor het inleven in de barre onstandigheden waar hij mee te maken krijgt.

De film lijkt soms meer een documentaire dan een speelfilm, zo repetitief zijn de handelingen die we zien. Als kijker kreeg ik het in ieder geval erg koud van deze film, en het genot dat hij vindt bij een gasbrander of bij een warme maaltijd voel je door je hele lijf. Knap neergezet, deze sfeer.

Minpuntje vond ik de muziek die af en toe de sfeer moest versterken. Voor gevoel deed dit meer afbreuk aan de beleving dan dat het bijdroeg. Deze film zou beter af zijn zonder muziek naar mijn bescheiden mening. Dat zou het kale, verlatene nog meer versterkt hebben.

En het einde... mijn vriendin en ik hadden het er vanmorgen nog over. Zij vond het jammer dat beide personages hun ogen dicht hielden terwijl de helikopter landde, enig teken van leven had de goede afloop duidelijker gemaakt. Zelf zag ik het anders: ik denk dat beide personages overleden zijn, en dat de helikopter een sterfvisioen is.

Erg mooie en meeslepende film, die mij in ieder geval mijn warme bed gisteravond extra deed waarderen.

avatar van Fisico
Ik volg Vidi well's opmerking dat ik de erg lauwe beoordelingen niet zo goed begrijp. Ieder zijn mening natuurlijk. Wat verwachtten diegenen die deze film maar matig tot niets vonden dan eigenlijk van deze film?

Ik las ergens dat er een gebrek was aan psychologische diepgang. Dat vond ik net niet. De koude en de (wan)hoop hakt toch wel in op het personage. Net als de blijheid van een kind wanneer banale gebeurtenissen als primaire basisbehoeften zich voordoen (warmte, warme voeding, contact...).
Arctic is een film zoals het zou zijn als je zelf zou stranden op de noordpool. Totale leegte met koude, verveling en (wan)hoop als grootste bekommernissen in de veronderstelling dat je jezelf kan behelpen om eten te vinden.

avatar van mcdaktari
Ja er zijn van die dagen dat het allemaal niet mee zit. Dat moet Mads Mikkelsen ook gedacht hebben toen hij over die sneeuwvlakte sjouwde met een gebroken poot en nog iemand meeslepen op een slee. Het jammere vond ik, dat je niet te zien krijgt waarom hij daar gestrand is. Ja natuurlijk met dat vliegtuig, maar wat deed hij daar en wat gebeurde er. Die dingen krijgen we niet te zien, het begint gelijk dat hij in de ellende zit. Dan ziet het ernaar uit dat hij gered word maar die vlieger gaat ook mooi niet op. Eerst nog een poosje afzien in de kou, tussen de ijsberen. Ik had even gewacht met deze film kijken tot ik de NL subs er bij had, maar bij nader inzien had ik daar echt niet op hoeven wachten. Deze film is goed te doen zonder subs. Zoveel word er niet in gepraat.
Die Mads Mikkelsen is wel de perfecte acteur voor deze rol. Hij heeft er ook de juiste kop voor, een mooie karakter kop. Ja ik heb me wel vermaakt bij Arctic. Begrijp wel dat dit niet voor iedereen zo is, maar zo zie ik ze wel graag, zo nu en dan. Het is eens wat anders dan een standaard film.

avatar van Left4Dead
Een beetje een koud onthaal, deze Arctic!
laten deze eerst maar even liggen, wachten op meer stemmen.

avatar van mobistar
Als Leonardo DiCaprio een oscar krijgt voor zijn rol als gekwelde ziel in The Revenant dan ook ééntje hier voor good 'ol Mads. Alleen Leo moet daarvoor acteren, Mads heeft een karakterkop om u tegen te zeggen en hoeft daar verder niet veel aan toe te voegen.
Zeer goede film zonder franjes en overbodig gedoe.
De oscar voor meest eenvoudige en comfortabele vertolking gaat naar zijn vrouwelijke collega.
Af en toe wat kreunen en met de ogen knipperen terwijl Mads je door de hele film sleept... er bestaan moeilijkere rollen.

Fijn.

Als het buiten warm is, dan komt zo'n ijskoude film als geroepen. En wie beter dan Mads Mikkelsen dan overlever te spelen. Veel meer heeft deze film ook niet te bieden, maar Penna begrijpt als geen ander dat uitvoering en opbouw véél belangrijker zijn dan actie en een moraal.

De klassieke intro en outro worden dan ook geschrapt. We worden in het verhaal gegooid wanneer Mikkelsen al gestart is met survivalen (ook wel budget-wijs natuurlijk), meteen wanneer de afloop duidelijk is stopt de film er ook mee. Dat einde had wat mij betreft wel wat anders gemogen, maar aangezien het ongeveer 5 seconden duurt is dat ook geen grote domper.

Verder een ijzig en ruw landschap, een berg aan lastig keuzes en een hoop survival. Naar het einde toe wordt de last van Mikkelsen wel een beetje overdreven, maar je kan hem ook moeilijk 90 minuten lang zien schuifelen over een sneeuwvlakte. Ik vond het erg vermakelijk, de opbouw is nagenoeg perfect en Mikkelsen is gewoon perfect voor z'n rol. Met Smáradóttir had ik wel een beetje medelijden trouwens, die heeft echt de meest lullige rol die ik ook gezien heb.

Goed uitgevoerd survival filmpje. Zo zie ik ze best graag.

avatar van mcdaktari
mobistar schreef:
Zeer goede film zonder franjes en overbodig gedoe.

Nou ik vind naarmate DiCaprio ouder word, krijgt hij toch steeds meer een karakterkop, maar ik begrijp wat je bedoeld.