Cast Away (2000)

Avontuur / Drama

geregisseerd door Robert Zemeckis
met Tom Hanks, Helen Hunt en Wilson the Volleyball

Chuck Noland (Tom Hanks) is een hooggeplaatste functionaris bij FedEx die zijn werk boven zijn privéleven stelt. Terwijl hij met een vrachtvliegtuig meevliegt komt het vliegtuig in een storm terecht. Als dan een deel van de lading ontploft, stort het vliegtuig in de Stille Oceaan neer. Chuck weet te ontsnappen uit het vliegtuig terwijl het zinkt en spoelt aan op een eiland. Terwijl zijn naasten in de veronderstelling leven dat hij dood is, bedenkt hij manieren om te overleven en te ontsnappen.

avatar van TornadoEF5
Aangename film met een paar grote fouten. Montage in het begin is vreselijk. De ramp zelf wordt vrij irritant weergegeven door de zwarte knipperbeelden en het geluid die zo nu en dan wegvalt. Ik vind dit echt rampzalig gedaan. Het einde is daarnaast veel te uitgerokken, en niet interessant. De speelduur van 143 minuten is te lang, zeker omdat dit dus korter kon gedaan worden.

Wel is het grote middenstuk van het avontuur zelf interessant en aangenaam gefilmd. Hier en daar een klein beetje sentiment, maar niet dat het echt storend wordt.

Omwille van het uitgerokken begin en einde, en de slechte montage in het begin, toch 'maar' een 7. Maar wel mijn absolute favoriet van regisseur van Robert Zemeckis. Die mening is dus door een herkijk niet veranderd.

avatar van vlerk00
Vdk_Movie schreef:
Samen met Al Pacino, Robert De Niro behoort Hanks tot mijn top 3 favoriete acteurs. Veel van zulke acteurs krijg je niet meer zo maar. Leonardo Di Caprio en Bradley Cooper kunnen er misschien bij in de buurt komen. Super film trouwens! 4.5

Vergeet Matthew Mcconaughey niet!
Glansrol van Hanks idd in deze film, wow!

avatar van Vdk_Movie
vlerk00 schreef:

Vergeet Matthew Mcconaughey niet!
Glansrol van Hanks idd in deze film, wow!
Hij is ook goed inderdaad en ken hem oa van The Wolf of Wallstreet en Two fore the Money. Ryan Gosling kan mij ook wel bekoren trouwens.

avatar van knusse stoel
De eenzaamheid en de wanhoop na het soms overdenken van zijn situatie wordt uitstekend door de hoofdrolspeler weergegeven door zijn uitbarstingen en het veranderende gedrag. Beeld je zelf maar eens in dat je op een eiland vastzit en geen kant op kunt. Een zoekgebied even groot als 2-maal Texas!
Hoe zouden ze je vinden en hoelang zal het duren?
Een prachtfilm met weinig dialoog als je naar de lengte kijkt maar het is zo boeiend dat die bijna 2,5 uur durende film om is voor je het in de gaten hebt. Een 8!

avatar van Fonzzz002
Een hele mooie film. Cast Away zag ik voor het eerst toen ik 10 jaar oud was. Sinds dien heb ik de film minstens 10 keer gezien en het is door al de jaren goed gebleven. Waarom deze dramafilm zo goed werkt is dat het een man vs nature verhaal weet te combineren met verhaal over iemand die uit zijn gelukkige omgeving word gehaald zonder een uitkijk op een terugweg. In een zekere zin gaat Cast Away over eenzaamheid, vastzitten in een hopeloze situatie en hoe je hiermee om kan gaan. Deze thema’s zijn verschillend en voor sommige kan de combinatie tegenvallen (ik heb weleens recensies gelezen van mensen die geïnteresseerd waren in de man vs nature scenes, maar niet in de andere), maar de wijze hoe deze thema’s zijn gecombineerd zorgt ervoor dat ze aan elkaar toe voegen ipv van elkaar afnemen. Het heeft een langzaam tempo en er wordt relatief weinig in gesproken. Deze langzame stijl liet me meeleven met de situatie waar Chuck doorheen gaat: het gaf een stil & ongestoord gevoel mee, het gevoel wat je verwacht te krijgen als je op een onbewoond eiland zit.

De film besteed voldoende tijd aan het leven aan Chuck voordat hij op het eiland komt. Ik leerde te geven om hem, zijn vrouw en zijn algehele thuissituatie waardoor ik begreep wat hij miste zodra hij op het eiland zat. Hier ligt, naar mijn idee, Cast Away zijn grootste kracht: de boodschap. Het laat zien dat de herinneringen aan goede tijden hetgeen waren wat Chuck door de zware tijden hielp, de reden waarom hij bleef doorgaan zelfs al leek de situatie hopeloos. “I have to keep breathing. And tomorrow the sun will rise, and who knows what the tide will bring in.” Een sterke boodschap waar ik me goed in kan vinden.
Het laatste halfuur vond ik echter iets te traag in elkaar zitten. Het langzame tempo werkte perfect bij het eiland omdat het de eindeloze eenzaamheid wist te onderstrepen. Eenmaal teruggekomen thuis werkt deze filmstijl minder goed waardoor ik merkte ietwat ongeduldig te worden op sommige momenten in het laatste halfuur.

Verder is het enige negatieve wat ik op te merken heb, wat niet met de inhoud van de film te maken heeft, de trailer. Als je de film nog niet hebt gezien raad ik sterk af te trailer te kijken want deze verraad letterlijk gehele verhaal van begin tot einde. Het gebruikt, op de een of andere reden, ook muziek van Braveheart die naar mijn idee totaal niet past bij een film die ik associeer met rust & stilte. Waarom deze trailer werd goedgekeurd is mij een raadsel en ik ben blij destijds blind deze film in te zijn gegaan. Ik reken de trailer niet mee in mijn eindoordeel, maar ik vond het opmerkelijk genoeg om op te merken.

Een sterke combinatie van een man vs nature verhaal en een dramaverhaal over iemand die uit zijn gelukkige omgeving word gehaald. Sfeervol langzaam tempo wat het eenzame gevoel waar het hoofdpersonage mee te maken krijgt onderstreept. Dit tempo werkt echter minder goed in het laatste halfuur, maar los daarvan vond ik dit een ware aanrader.

Uitstekende film met een wonderbare Tom Hanks. Perfecte sfeerschepping, mooie natuurbeelden en voldoende emotie en ontroering om deze film en erin geschapen toestanden aan te voelen. Knap.
Een triest einde als na ruim 4 jaar, Chuck's vrouw, waartegen hij al die tijd in zijn eenzaamheid sprak, opnieuw gehuwd is en zelfs een dochtertje heeft. De slotbedenking van Chuck dat hij eigenlijk weer zo ver staat als op het eiland : enig doel is de moeilijke toestand overwinnen en in leven blijven.
Gelukkig zit er in de handelingen van de drenkeling op het eiland soms wat humor.

avatar van sowhat
Toch weer een sterke film van Tom Hanks. Het concept van de film deed me toch wel erg aanspreken, omdat ik een fan ben van Lost. Echter, in deze film is het 1 man die de film draagt, zo evident is dat niet. De film bouwt zich goed op en blijft de volledige speelduur genoeg boeien, wel wat traag bij momenten maar Hanks is meestal niet zo'n sneltrein... Het einde vond ik wel lichtjes abrupt.

3,75* lijkt me perfecte score, afgerond dus 4 sterren

avatar van Fisico
Ik heb Cast Away al verschillende keren gezien, nu was het een hele poos geleden, maar ik blijf dit een enorm sterke film vinden. Het is ook één van die zeldzame films die me op één of andere manier steeds is bijgebleven of waar ik af en toe aan terugdenk.

Vooral het eilandgedeelte is erg sterk. Voor sommigen misschien saai, maar wat moet je anders verwachten op een onbewoond eiland? Haaien, koppensnellers en piraten? Dit is gewoon de realiteit, de normale dingen des levens die je ervaart als je strandt na een vliegtuigcrash in the South Pacific. De film, vooral het eilandgedeelte, kent een trage gestage opbouw. Als sullige kluns moet Noland zich technieken aanleren om te overleven en dient hij creatief te zijn met het weinige materiaal dat voorhanden is.

Tijd is de rode draad doorheen de film. Waar tijd in zijn druk professioneel leven een schaars goed is en waar druk en stress zijn leven bepaalden, valt hij op het eiland in het andere uiterste. Hij moet teruggrijpen naar de natuur om tijd en seizoenen in te schatten (windrichting en getij). Tijd was irrelevant geworden, maar hij hield de dagen en maanden nog bij. Stel je voor dat je dat kwijtraakt: je zou versteld staan hoe belangrijk tijd is voor ons als mens.

Tom Hanks doet het wederom schitterend. Niet evident om een volledige film op jezelf te dragen zonder veel tekst of dialoog. De psychologische kronkel met Wilson vond ik knap. Een mens wordt knettergek als hij vereenzaamt of gaat letterlijk dood van verveling (of schaamte?). Het zijn vooral de kleine simpele dingen die ik zo apprecieer aan deze film (kokosnoten, eten, tandpijn, aanspoelen van een deur na 4 jaar, eenzaamheid, hoop, wanhoop, ...). Het contrast tijdens het feestje was groot. Zijn gehele visie na de redding toonde dit ook. Noland is zichtbaar verward, weet niet goed hoe zich te gedragen, maar zal vooral de kleine dingen des levens geleerd hebben te appreciëren.

Het laatste stuk van de film is idd wat melig, te lang uitgesponnen en iets te good news show. Wat ik wel goed vond is de realisatie van Noland dat de wereld hem na verloop van tijd losgelaten heeft. Hij hunkert dan wel naar zijn Kelly, maar als blijkt dat ze een nieuw leven heeft opgebouwd, dan zie je dat hij dat niet eens in overweging heeft genomen.

Wat ik vooral minder vond was de symboliek van dat laatste pakje (om nog maar te zwijgen van de eindscene). De hoop ooit gered te worden was dus steeds aanwezig (misschien moet dat wel als je wil overleven). Maar toch, vond het vrij melig. Ik zou geen pakje meer overgehad hebben, wie weet wat zat erin ...

Laat me alvast eindigen met een erg positieve noot: de soundtrack! Erg mooie sfeermuziek was dat van Alan Silvestri! De muziek bracht een serene sfeer. Ze pakt me echt, keer op keer word ik er emotioneel van, zeker toen Wilson letterlijk het ruime sop koos. Ook de stiltes waren fijn, dat kwam de sereniteit van de film ten goede. Een voice-over bvb zoals in pakweg Life of Pi zou niet gepast hebben.

avatar van gi4nt
Erg mooie, inspirerende film. Wel wat traag wat de film goed kan hebben, behalve bij het begin en einde. Enkele dingen konden wat beter uitgewerkt worden imho en maakte de film soms wat ongeloofwaardig. Verder een toprol van één van m'n favo acteurs; die door deze rol weer een paar plaatsen in aanzien is gestegen.

Geweldige film waarbij je echt meeleeft met het personage!

avatar van IH88
“I'm sorry, Wilson. Wilson, I'm sorry! I'm sorry!”

Grootse prestatie van Hanks. Hij zit in iedere scene en moet de film voor een groot gedeelte in zijn eentje dragen, maar dat kan je wel aan de sympathieke acteur overlaten. Vooral de scènes op het eiland zijn geweldig, en de overlevingtocht van Hanks wordt indringend en vermakelijk in beeld gebracht door Zemeckis. Op een tropisch eiland, wat prachtig geschoten scènes oplevert.

Het begin gedeelte heeft als functie om te laten zien wat Hanks allemaal moet missen en om met hem mee te gaan leven, en dat werkt uitstekend. Het laatste gedeelte duurt wat lang, maar de scene tussen Hanks en Hunt is indrukwekkend. In de laatste scene zie je een Hanks die letterlijk en figuurlijk op een kruispunt in zijn leven staat. Mooi gedaan.