• 150.481 films
  • 8.470 series
  • 25.755 seizoenen
  • 566.282 acteurs
  • 325.862 gebruikers
  • 8.557.505 stemmen
Avatar
 
banner banner

Dayereh (2000)

Drama | 90 minuten
3,32 76 stemmen

Genre: Drama

Speelduur: 90 minuten

Alternatieve titels: The Circle / دايره

Oorsprong: Iran / Zwitserland / Italië

Geregisseerd door: Jafar Panahi

Met onder meer: Nargess Mamizadeh, Maryiam Palvin Almani en Mojgan Faramarzi

IMDb beoordeling: 7,4 (6.282)

Oorspronkelijke taal: Perzisch

  • On Demand:

  • CineMember Bekijk via CineMember
  • Netflix Niet beschikbaar op Netflix
  • Pathé thuis Niet beschikbaar op Pathé Thuis
  • Videoland Niet beschikbaar op Videoland
  • Amazon Prime Niet beschikbaar op Amazon Prime
  • Disney+ Niet beschikbaar op Disney+
  • Google Play Niet beschikbaar op Google Play
  • meJane Niet beschikbaar op meJane

Plot Dayereh

De derde speelfilm va de Iraanse filmmaker Jafar Panahi richt zich op de benarde positie van de vrouw in Iran. In The Circle portretteert Panahi acht vrouwen, die allen in extreme situaties verkeren. Ze komen zojuist uit de gevangenis, proberen wanhopig een illegale abortus te regelen of trachten te leven als prostituee. Ook zoiets onschuldigs als het roken van een sigaret op straat kan je in moeilijkheden brengen. De vrouwenlevens lijken zich te voltrekken in een cirkelgang, waarvan begin en einde bepaald worden door onveranderlijk verstikkende levensomstandigheden.

imageimageimageimage

Externe links

Video's en trailers

Reviews & comments


Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van lngrid

lngrid

  • 1232 berichten
  • 553 stemmen

Ik ben zeer benieuwd!


avatar van martens

martens

  • 13 berichten
  • 1596 stemmen

ik ook, wil hem al zo lang zien maar nergens te huur of te koop!


avatar van lngrid

lngrid

  • 1232 berichten
  • 553 stemmen

Hm, hij viel me wat tegen. Vond de acteerprestaties niet geweldig (hoewel dat moeilijk te beoordelen is als je niks van de taal begrijpt) en ook de beelden niet. De kracht van de film is toch het taboe dat doorbroken wordt. Het verhaal van vrouwen in Iran.

Ergens in het begin heb ik een halve minuut gemist. Misschien dat ik daardoor eerst niet snapte waarom die vrouwen daar zo wanhopig door de stad rondrennen. Werd dat in het begin al uitgelegd of werd dit inderdaad pas in de loop van de film duidelijk?

Toch wel indrukwekkend om te zien dat het er zo aan toe gaat in Iran. Maar dat kwam meer door het (naar ik vermoed) realistische verhaal van de film dan door hoe het gefilmd was.

Volgens de vpro-gids:

"Het beste bewijs dat de geëmancipeerde regisseur Panahi waarheidsgetrouw filmde, is het feit dat de Iraanse autoriteiten de vertoning van Dayereh verboden; althans totdat Panahi de Gouden Leeuw van Venetië binnensleepte."


avatar van El Ninjo

El Ninjo

  • 329 berichten
  • 2236 stemmen

lngrid schreef:

Ergens in het begin heb ik een halve minuut gemist. Misschien dat ik daardoor eerst niet snapte waarom die vrouwen daar zo wanhopig door de stad rondrennen.

Ik heb ook de eerste 2 minuten gemist en had precies hetzelfde.

Film viel inderdaad wat tegen, op 1 of andere manier pakte het verhaal me niet echt. Voorlopig 2,5*


avatar van martens

martens

  • 13 berichten
  • 1596 stemmen

Eerste minuten (tijdens generiek): vrouw bevalt van een meisje.

Eerste beelden: haar moeder vraagt - zelfs 2x - aan verpleging wat haar dochter "gekocht" heeft, zware ontgoocheling ... meisje ipv jongen.

Waarom zoveel vrouwen door de straten hollen, wordt niet uitgelegd in de eerste minuten van de film.

Film viel me ook wat tegen, 'k weet niet waarom, had er héél veel van verwacht. Vooraf had ik me misschien beter moeten informeren over de levensomstandigheden van de vrouwen in Iran.

3*


avatar van lngrid

lngrid

  • 1232 berichten
  • 553 stemmen

Nou moe, eind december op de NL publieke omroep, en morgen alweer. Hebben ze niks anders op de plank?


avatar van farhad

farhad

  • 70 berichten
  • 4622 stemmen

Goed verzorgde film dat hier en daar goede scenes bevat.


avatar van neo

neo

  • 15369 berichten
  • 8937 stemmen

Humane film, die toch niet heel erg boeit. Sterkste aan de film is de manier waarop de gevolgde vrouwen worden laten zien alsof het een alledaagse dag is in Iran, wat het realisme ten goede komt. Maar het werkelijk drama is wat onopvallend gebracht, terwijl al de vrouwen verkeren in tergend moeilijke situaties. De film wist mij hierdoor niet enorm te raken. 3 sterren


avatar van Olaf K.

Olaf K.

  • 1132 berichten
  • 513 stemmen

Jongens, alles wordt uitgelegd. Soms moet je effe, net als bij een hollywood-flick, effe wachten op de info...

Instinctief bedachte en geschoten (althans zo komt het over) cinema réale over de positie van de vrouw in Iran. Tijdje gevangenis hoort er al snel bij en aan de schimmige reden voor opsluiting (onzedelijk gedrag van enigerlei soort) raak je gewend. Panahi weet hoe hij zijn publiek binnen een mum van tijd kan laten meeleven met zijn protagonisten (zie ook Crimson Gold). Het maatschappijbeeld is dermate somber dat je je afvraagt hoe deze film de Iraanse grens heeft kunnen verlaten: omdat de autoriteiten ervan overtuigd zijn dat Panahi in het buitenland een hysterische indruk zal maken of omdat men simpelweg gelooft in het eigen systeem?


avatar van thrush

thrush

  • 3 berichten
  • 652 stemmen

Ondanks de interessante, zware onderwerpen weet de film me geen moment te boeien. Ik vond de film oppervlakkig en saai. Slecht geacteerd ook.


avatar van starbright boy

starbright boy (moderator films)

  • 20532 berichten
  • 3964 stemmen

Olaf K. schreef:

Het maatschappijbeeld is dermate somber dat je je afvraagt hoe deze film de Iraanse grens heeft kunnen verlaten: omdat de autoriteiten ervan overtuigd zijn dat Panahi in het buitenland een hysterische indruk zal maken of omdat men simpelweg gelooft in het eigen systeem?

Dat laatste niet aangezien de film verboden was in eigen land, maar de arm van de Iraanse regering (en ook de Chinese, zie mensen als You Le en in mindere mate Jia Zhang Ke) reikt gewoon niet zo ver dat ze kunnen voorkomen dat een film van een buiten Iran redelijk bekend filmmaker in het buitenland vertoond wordt.

Sterke film vond ik trouwens. Het hyperrealisme en het bijna terloops aanstippen van allerlei problemen werkte erg goed. Panahi schetst bijna een ondergronds netwerk van vrouwen die al eens in aanraking geweest zijn met de politie en elkaar nodig hebben voor steun. Fraaie openingsscene.

4.0*


avatar van BBarbie

BBarbie

  • 10953 berichten
  • 6991 stemmen

Deze vrouwenfilm laat in de vorm van een estafettevertelling zien hoe zwak de positie van vrouwen is in Iran. Voor het minste of geringste, zoals het roken van een sigaret in het openbaar, kunnen ze in de gevangenis belanden. Een realistische film met een paar heftige scènes, maar eerder interessant dan echt boeiend.


avatar van Vinokourov

Vinokourov

  • 3143 berichten
  • 2909 stemmen

Deze maatschappijkritische film uit Iran viel lichtelijk tegen. Verschillende problematische verhaallijnen worden achter elkaar uitgerold, waarin telkens het zware bestaan van de Iraanse vrouw centraal staat. Van het ene probleemgeval kabbelt de film voort naar een andere vrouw, die weer andere problemen heeft. Het gaat hier dan om issues als zwangerschap zonder gehuwd te zijn, stiekem roken of gevangenschap.

Op zich heeft het interessante en zware thematiek, maar heel hoogstaand vond ik de film niet. Uiteindelijk kreeg ik het gevoel dat ik naar veel van hetzelfde zat te kijken. Daarnaast was het ook dat alles heel sober is gefilmd, waardoor het zelfs saai begon te worden. De manier waarop A Separation een beeld van de Iraanse maatschappij laat zien (die leek me ook meer alledaags) plus daarbij ook een lastige probleemsituatie, spreekt me dan ook veel meer aan.


avatar van Spetie

Spetie

  • 38582 berichten
  • 5097 stemmen

Iran heeft een aantal talentvolle filmmakers. Kiarostami is wellicht de bekendste, maar Panahi heeft ook erg veel potentie, terwijl iemand als Farhadi vooral recent erg goed aan de weg weet te timmeren. Ze hebben een overkomst en dat is dat ze uit een land komen, die zeer intolerant is.

Het maakt films maken hierdoor aan de ene kant lastig, maar levert wel dankbare en interessante onderwerpen op, waarbij vooral de positie van de vrouw regelmatig aan bod komt. Zo ook hier. Ik vond het van begin tot einde boeiend, mooi gefilmd en vooral uitermate realistisch overkomen.

Het beeld van de vrouwen die steun bij elkaar zoeken is zelfs lichtelijk aangrijpend te noemen. Als je als vrouw geboren wordt in Iran heb je best wel een rotleven, ik kan niet anders zeggen. Gelukkig dat er van dit soort filmmakers bestaan, zodat andere mensen ook eens kunnen zien hoe het leven daar is.

4,0*


avatar van tbouwh

tbouwh

  • 5254 berichten
  • 4312 stemmen

Toegevoegd aan het aanbod van Cinemember. Zou mijn eerste film van Panahi worden want ik neem het de Filmhallen nog steeds kwalijk dat de programmeur van 3 Faces destijds over een grote zaalschoonmaak heen gekeken bleek te hebben.


avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

  • 4685 berichten
  • 3496 stemmen

Wederom een interessant uitgangspunt van Panahi die hier de positie en de rechten van de vrouw in Iran tracht te belichten. Het beeld dat geschetst wordt is niet geheel verrassend vrij penibel. Panahi verhaalt dit beeld in een soort documentaire-achtige stijl waarbij een plot of samenhangend geheel wat ontbreekt.

Daar tegenover staat de kwaliteit die Panahi aflevert met erg concrete voorbeelden, de één al absurder dan de ander. Het was dan ook de openingsscène die me het meest raakte wanneer een familie ontgoocheld is wanneer niet een zoon, maar een dochter wordt geboren. Panahi biedt met zijn film een kijk op het Iraanse venster.