După Dealuri (2012)

Alternatieve titels: Beyond the Hills | Au-delà des Collines | Dupa Dealuri

Roemenië / Frankrijk / België

geregisseerd door Cristian Mungiu
met Cosmina Stratan, Cristina Flutur en Dana Tapalaga

Alina en Voichita, twee jonge vrouwen die samen zijn opgegroeid in een weeshuis, zien elkaar terug in een afgelegen klooster in Roemenië. Alina wil naar Duitsland gaan en wil dat Voichita haar vergezelt. Maar Voichita is diep onder de indruk van het kloosterleven. Wanneer Alina de priester uitdaagt wordt ze opgenomen in een ziekenhuis - ze wordt ervan verdacht door de duivel bezeten te zijn.

wat een diep triest verhaal,uiteindelijk met al hun gebeden trekken ze toch aan het kortste eind...

avatar van jOERI
Gewoon mijn film niet

Jonge vrouw wil haar vriendin uit het klooster halen en daar gaat het behoorlijk mis. Ondanks dat er weinig gebeurt en het midden van de film wat inkakt en ondanks de tweeëneenhalf uur durende lengte van de film, is het toch een boeiend verhaal en gaat de film, zeker tegen het einde niet vervelen. Geen alledaagse film in een bijzonder decor op het Roemeense platteland. Het laatste shot van de film is er ook één om te onthouden.

Wauw, deze film komt binnen...

Ik dacht, deze pak ik maar even mee. Wat een film. Heb met het zweet in m'n handen zitten kijken. We wisten al dat Cristian Mungiu mooie films kon maken, maar dit is het mooiste, aangrijpendste wat ik van hem gezien heb. Messcherp beeld van een in wezen nog achterlijke samenleving, die Roemenië toch nog is. Maar ook het beeld van mensen die ergens in geloven en het goede nastreven en tot vreselijke dingen komen. Vaak weten filmers niet hoe ze hun film moeten afsluiten. Nou, moet je hier eens kijken. Dat beeld vergeet je nooit meer. De rest van de film trouwens ook niet.

avatar van Baboesjka
Een indringende film, realistisch en rauw met een sobere, sombere sfeer. Het wist mij niet constant te boeien. Ik had daardoor wel een beetje moeite met de lange speelduur en de herhaling van gebeurtenissen. Naar het eind toe kwam ik er meer in. Het loopt triest af, maar dat past er wel bij. Je moet ervoor in de stemming zijn. 3,5*

Ik hou wel van trage dramatiche films.
Maar hier zat echt wel wat weinig pit en vooruitgang in,
en dan ineens ook nog een abrupt einde erbij..........