La Graine et le Mulet (2007)

Alternatieve titel: The Secret of the Grain

Frankrijk

geregisseerd door Abdellatif Kechiche
met Habib Boufares, Hafsia Herzi en Farida Benkhetache

In de haven van Sète werkt de zestiger Slimane in een scheepswerf. Hij is gescheiden en heeft vijf kinderen met wie hij nog veel contact heeft. Slimane verdient niet veel en door zijn ouderdom wordt het zware werk in de scheepswerf moeilijker. Hij heeft één droom: het opzetten van een eigen restaurant. Maar door zijn lage loon heeft hij nu al moeite zichzelf te onderhouden; hij heeft niet eens spaarcenten om zijn droom te verwezenlijken. Naar gelang de tijd verstrijkt en Slimane uit weemoed veel spreekt over zijn droom, besluiten zijn ex-vrouw en de kinderen er alles aan te doen zijn droom te laten uitkomen.

avatar van mjk87
De laatste drie kwartier spelen zich af op de boot waarin aan de lokale bevolking een diner wordt aangeboden. Door een fout moet men nogal lang wachten op het eten en begint men op het horloge te kijken. Datzelfde gevoel kreeg ik ook bij de film. Bedoeld of niet, dat is nooit een goed teken.

De film begint wel sterk, met een mooi sfeerportret van een Frans kustplaatsje en een vrij uitgebreide immigrantenfamilie die daar woont én gewoon Frans spreekt, ook binnenshuis. Hoewel sommige scènes net wat te lang duren (die dinerscène) glijdt de film toch aanmerkelijk soepel door het eerste drie kwartier. Dat komt ook door het fijne naturelle acteerwerk over de hele breedte, met Herzi toch wel als hoogtepunt, en daarmee dus niet alleen vanwege haar prachtige gitzwarte haar prettig is om naar te kijken.

Maar uiteindelijk gaat de film te lang duren. Dat er nauwelijks muziek in zit, dat de film fragmentarisch is, dat het camerawerk niet heel mooi is (en soms zelfs wat storend met die snelle montage): dat allemaal werkt niet mee. Maar ook dat gedoe met die scooter, daar kreeg de regisseur mij niet mee. Dan is een buikdansscène wel even prettig, en ben ik daar even blij mee als de bootgasten, maar ook dat gaat weer te lang duur. Ongetwijfeld met een doel, maar het verveelt dus wel. 3,0*.

avatar van Vinokourov
Zo, dit viel vies tegen zeg . La graine et le mulet handelt over Slimane die op zijn oude dag een restaurant wil beginnen op een boot. Hij wordt afgeserveerd als havenarbeider en dan besluit ie maar plotsklaps een restaurant te openen. Het is zo naïef en ongeloofwaardig in elkaar gezet. Hij heeft nauwelijks plannen en de Franse bureaucratie werkt uiteraard ook niet echt mee. Maar goed, dat soort dingen kunnen blijkbaar in filmland. Tot slot loopt het ook niet lekker in de familie en dat is waar de film voornamelijk op focust.

Maar ik vond die familie met al hun struggles eigenlijk nooit echt interessant worden. We zien een stel immigranten die schijnbaar goed geïntegreerd zijn in de Franse samenleving, want die hinderlijke kwaal van Françaises om aan een stuk door achter elkaar te kwetteren komt meerdere malen voor. Man, man, man daar krijg je toch een zenuwinzinking van en het kan ook nooit goed zijn voor je bloeddruk. Daarnaast vond ik de film erg lelijk gefilmd door steeds zo dicht in te zoomen op gezichten en schokkend camerawerk. De eindscene vond ik dan nog wel redelijk, maar het verhindert me niet deze film een 2,5* te geven en dan vind ik eigenlijk dat ik nog gul ben.

avatar van 93.9
Een regisseur die ff de tijd neemt om z'n verhaal te vertellen

Een rijke film.

avatar van eRCee
In de herziening een halve punt omhoog, en ik zat te twijfelen over een hele. Smetje op het geheel vind ik toch dat gedoe met die brommer. Maar de tirade van Julia, de jazz-solo, is simpelweg een van de allerbeste scenes ooit.