Talaye Sorkh (2003)
Genre: Drama
Speelduur: 97 minuten
Alternatieve titels: Crimson Gold / Sang et Or / طلای سرخ
Oorsprong:
Iran
Geregisseerd door: Jafar Panahi
Met onder meer: Hossain Emadeddin, Pourang Nakhael en Azita Rayeji
IMDb beoordeling: 7,4 (5.266)
Gesproken taal: Perzisch
Releasedatum: 15 juli 2004
On Demand:
- Bekijk via CineMember
- Niet beschikbaar op Netflix
- Niet beschikbaar op Pathé Thuis
- Niet beschikbaar op Videoland
- Niet beschikbaar op Amazon Prime
- Niet beschikbaar op Disney+
- Niet beschikbaar op Google Play
- Niet beschikbaar op meJane
Plot Talaye Sorkh
Op een ochtend vinden er een zelfmoord en een moord plaats in een juwelierszaak. Hierachter ligt het verhaal van een wanhopige man, Hussein, die zich vernederd voelt door de asociale maatschappij. Overal waar hij kijkt wordt hij geconfronteerd met de verschillen tussen arm en rijk, mede door zijn baan als pizzabezorger, waardoor hij in alle buurten van de stad komt. Eén avond zal hij echter de smaak van rijkdom proeven voordat hij definitief zal knappen...
Externe links
Acteurs en actrices
Hussein
Ali
The Bride
The Jeweler
The Man in the Tea House
The Rich Man
The Seller
The Soldier
Video's en trailers
Reviews & comments
Freud
-
- 10772 berichten
- 1153 stemmen
Spijtig dat je de affiche niet goed kunt lezen, ik zal jullie even vertellen wat erop staat:
Prix du jury - Un Certain Regard - Festival de Cannes 2003
Beste film - Chicago Festival 2003
Brilliant and unforgettably powerful ... an Iranian Taxidriver (Daily Telegraph)
Powerful, fascinating and superb... (NY Post)
One of the best films of the year! (Los Angeles Times)
En ik sta achter elk van deze commentaren, dit is werkelijk een fantastische film. Hij lijkt misschien nogal erg op Taxidriver, maar door de andere achtergrond geeft hij er een exra dimensie aan. De hoofdpersonages zijn niet alleen erg goed geacteerd maar ze worden wondermooi in beeld gebracht. De film is nogal traag, en in het begin was ik een beetje verveeld door het vele gepraat, maar hij is zo zuiver en zo mooi dat je dat er wel bijneemt. Ik had ook mijn vragen bij het feit dat je het einde in het begin ziet, maar zo blijft dat natuurlijk de hele film door aanwezig op de achtergrond, en weet je hoe tragisch het eigenlijk wel afloopt (dit is natuurlijk niet origineel meer, maar het blijft wel werken)
Nee, ik ben echt wel enthousiast over deze film, en had nooit verwacht dat een Iraanse regisseur zoiets kon maken (oke, de film is in Iran wel verboden wegens te kritisch, maar toch) Een even aangename verrassing als Cidade de Deus! (alhoewel 'aangenaam' bij beide films misschien niet het juiste woord is)
Freud
-
- 10772 berichten
- 1153 stemmen
Als jullie die Amerikanen niet geloven, hier nog twee Vlaamse besprekingen:
’Crimson Gold’ voelt lekker westers aan - de minimalistische vibe doet denken aan Jarmush, de lange hypnotiserende takes zouden van Antonioni kunnen zijn, en ook ’Mean Streets’ en ’Taxi Driver’ zijn nooit ver weg - maar de vlijmscherpe maatschappijkritische kantjes van deze film - die u de weinig bekende uptown-buurt van Teheran laat zien - dragen onmiskenbaar de stempel van Panahi en Kiarostami. Superbe. *** (Humo)
Geschreven door zijn mentor Abbas Kiarostami (die ook al The White Balloon schreef), is Panahi's film - net als zijn briljant reflexieve The Circle - een zeldzaam object in het huidige aanbod van klatergoud. Bijzonder inventief openend met de scène waarin het hoofdpersonage - een zwaarlijvige armekloot en pizzabezorger - zichzelf de das omdoet, is Crimson Gold de meest intelligente beschouwing van klassenverschil sinds Pasolini opmerkte dat hij bij rellen steeds de kant van de politie koos, omdat zij in tegenstelling tot de studenten tenminste zonen van het volk waren. Emadeddin is fenomenaal als de aan komische cinema ontleende sukkelaar die een bewijsje voor de aankoop van een onbetaalbaar halssnoer vindt en uit afgunstige nieuwsgierigheid een soort studietocht onderneemt in de wereld van de rijke bourgeoisie. (J.S.) **** (Knack)
En nu stop ik want het begint de vervelen vermoed ik... Maar ik wil dus enkel zeggen dat deze film die waarschijnlijk in de bioscoop grondig genegeerd zal worden, net zoveel aandacht verdient dan eender welke andere film, vandaar.
starbright boy (moderator films)
-
- 21292 berichten
- 4462 stemmen
Als deze film in mijn filmhuis gaat draaien zal ik hem niet negeren.
danuz
-
- 12935 berichten
- 0 stemmen
Zeker een bijzondere film. Eentje die misschien te vergelijken is met La Haine, maar het wat mij betreft toch net iets beter doet. De sensatie wordt niet opgezocht, maar in plaats daarvan zien we eigenlijk haast niets gebeuren. De hoofdrolspeler, Hussein, scharrelt wat rond, kijkt wazig voor zich uit. Ik kon eigenlijk alleen aan de gebeurtenissen om hem heen afleiden hoe hij zich moest voelen. De onderdrukking ligt er wat mij betreft totaal niet bovenop, krijg ook niet echt simpatie met een van de 'partijen' en zie ook dat arm en rijk voordelen en nadelen oplevert. De armen willen meer, de rijken hebben alles, maar genieten niet. Eigenlijk is het hele leven uitzichtloos
De scene bij de rijke jongen in huis is erg mooi en slepend. Al met al geen SUPER film, maar zeker goed om gezien te hebben.
Queto Yurlunyur
-
- 4775 berichten
- 3110 stemmen
In de nacht van maandag op dinsdag van 01:00 tot 02:35 uur op arte. In het Farsi met Duitse ondertitels.
rokkenjager
-
- 2859 berichten
- 1648 stemmen
Groots meesterwerk.
De film is zonder twijfel het beste werk van de iraanse meester regisseur Panahi en een van de voortreffelijkste iraanse films ooit.
(Talaye Sorkh) begint begint als een trage film en eindigt ook als dat. Tijdens het kijken van de film krijgen we bijna geen diepgang of toegang tot de hoofdpersoon, we weten niet hoe hij zich voelt of waarom hij zoeen Atypisch gedrag toont, alhoewel het word weergegeven dat Hussein aan schizofreen lijd. Hossain Emadeddin
zet hier een knap rol neer, Panahi maakt dan ook net als zijn mentor Abbas Kiarostami vaak gebruik van amateurs-acteurs, er word op imdb zelfs aangegeven dat Hossain Emadeddin in het echt een pizzabezorger is, maar alleen een meesterlijke regisseur kan uit een nooit eerder ervaren acteur zoeen sensationele prestatie uit halen.
De film heeft een geweldige film-noir stijl, verbluffende cinematografie waar door je meegesleept word in de straten van Teheran, het akelige en droevige sfeer volgt je continu en blijft je op het huid kruipen. De dialogen vervelen geen minuut en ze blijven volop boeien. eigenlijk is minimalisme wat Crimson Gold tot zoeen indrukwekkende film maakt, een simpele verhaal, we krijgen bijna geen diepgang in het verhaal er zitten weinig dialogen in de film, de film bevat vrijwel geen muziek en toch zit je anderhalf uur lang op het puntje van je stoel.
Het 2 boeiendste en prachtigste delen van de film waren wanneer hussein perongeluk inThe party werd verzeild, en het laatste gedeelte in met de rijke jongenman. Kortom Crismon is een onmisbare en ontroerende en vooral een meeslepende film die je absoluut niet wilt missen.
4 en half sterren.
Reservoir Dogs
-
- 1393 berichten
- 818 stemmen
De film is gebaseerd op een klein krantenberichtje over een dief die door het beveiligingssysteem was opgesloten in een juwelierszaak. De man vermoordde de manager en schoot vervolgens zichzelf dood. Jafar Panahi (The Circle) vroeg collega-regisseur Abbas Kiarostami een scenario te schrijven rond de vraag wat iemand tot zo'n extreme daad kon brengen.
Bron: cinema.nl
Er gebeuren verschillende dingen waarvan je niet eens weet waarom het gebeurt. De regisseur heeft er blijkbaar voor gekozen om zijn tijd te nemen en er gebeurde niets overhaast. Misschien kwam dat mede door de hoofdpersonage Hussein: een gedeprimeerde pizzabezorger die de maatschappelijke vernederingen meer dan beu is, die vernederingen moeten het vooral hebben om zijn uitdrukkingen met een betekenis achter die men niet uitlegt of verteld maar die men gewoon weet.
We krijgen een indringend beeld te zien van het leven in Teheran en wat er zich soms kan afspelen achter gesloten deuren in de rijke woonwijken van Teheran.
(Deze film is zeker en vast een gouden tip waard voor de MovieMeter pakketservice, en zo niet moet je hem maar eens gaan huren net als ik dat deed)
wendyvortex
-
- 4980 berichten
- 7109 stemmen
Taxi Driver in Teheran. Zwijzame Iran/Irak-veteraan in de hoofdrol. En ipv een taxichauffeur een pizzakoerier met brommer.
Geeft een behoorlijike inkijk in het leven in Teheran en zelfs zo realistisch dat de film in Iran zelf niet vertoond mag worden.
Ook de eerste Iraanse film die me echt aanspreekt en daarmee een voldoende scoort. Jammer dat sommige scenes duidelijker geslaagd zijn dan enkele mindere scenes.
Meneer Bungel
-
- 13163 berichten
- 0 stemmen
Het verhaal lijkt inderdaad wel op 'Taxi driver', maar 'Crimson gold' is vooral veel grauwer, met een soms tergend laag tempo en ziet er veel eerder uit als een soort documentaire. Maar of dat nu zo erg is? Nee. Emadeddin bewijst dat je niet per se een DeNiro nodig hebt om sympathie voor een karakter te krijgen. Hij zet een minimale, maar sterke rol neer en vooral bij de pijnlijke afwijzingen in de juwelierszaak spreken zijn stilte en gezicht boekdelen. Dat hij ondanks zijn tegenslagen en ziekte(en de daarmee voorgeschreven Prednison) toch blijft werken en zelfs eten gaat uitdelen bij een politie-actie... Het wordt hem zelf uiteindelijk ook te veel, dat blijkt(in het begin al te zien, dus vandaar geen spoilertags).
Wat mij betreft heel anders dan 'Taxi driver', ik zou eerder een 'Frozen river' noemen, maar wel een behoorlijk indringende en interessante film.
ILDIB
-
- 2946 berichten
- 2301 stemmen
Jammerlijk heb ik de 1e 10 minuten gemist, maar toch pakte het verhaal. Prachtige rol van die bolle.
jan01
-
- 88 berichten
- 129 stemmen
Mmm, ik kon m'n aandacht er niet bij houden. Iets te veel los zand, en iets te veel alledaags misschien. Ellenlange scene's op een motorfiets.
doncorleone
-
- 278 berichten
- 109 stemmen
Ik heb over het algemeen geen problemen met wat langzaam, maar deze was wel erg traag.
Geen topper voor mij, maar toch bleef de film me wel boeien. Het goede spel van de hoofdpersoon droeg daar zeker aan bij.
Misschien vond ik het ook wel interessant omdat de achtergrond (Teheran) weer eens totaal ander is.
Vinokourov
-
- 3143 berichten
- 2909 stemmen
Yeah, een film over een depressieve Iraanse pizzabezorger die ogenschijnlijk een oorlogstrauma heeft opgelopen. Hij bezorgt zijn pizza's in de rijke buurten van Teheran, banjert rond in die weldadige huizen, maar wat er nou echt in zijn hoofd omgaat, is een raadsel. De rol van pizzabezorger wordt in ieder geval erg knap vertolkt. Jammer dat het einde al in het begin van de film gespoilerd wordt, dat had deze film niet bepaald nodig.
Spetie
-
- 38582 berichten
- 5499 stemmen
Zeer rustige film qua tempo, die het verhaal verteld rondom een man, die graag wat meer van zijn leven wil maken, maar al snel ziet dat dit niet eenvoudig zal zijn.
De hoofdrolspeler zelf komt ook niet al te snel over, al past dat overigens goed bij zijn rol. Je ziet hem vaak nadenken, tenminste zo lijkt het, en hij oogt enorm ontevreden met zijn huidige leven. Regisseur Jafar Panahi maakt er een uiterst realistische film van, die door middel van een grote flashback toont hoe de zaak in de juwelierszaak uiteindelijk zo uit de hand kon lopen. De dikke Hussein oogt niet al te sympathiek, maar blijkt uiteindelijk sympathieker te zijn dan gedacht.
Panahi laat zien dat er in Iran een zeer grote tegenstelling is tussen arm en rijk, wat in diverse scenes naar voren komt en waar Hussein uiteindelijk het slachtoffer van wordt. De kritiek van de regisseur uit zich ook duidelijk daarop. Los daarvan vond ik het een film, die me bij vlagen greep, maar die ondanks de gebeurtenissen, geen onuitwisbare indruk heeft gemaakt. Het heeft in ieder geval wel een interessant onderwerp, dat moet gezegd worden.
3,0*
John Milton
-
- 21559 berichten
- 11722 stemmen
Schrijnend. Mijn derde Panahi na This is not a film en Taxi Teheran, en ik ben blij dat ik nu eindelijk voor zijn iets 'oudere' werk ben gaan zitten. Ik vond de worsteling van de hoofdpersoon met de voor hem onoverbrugbare kloof tussen rijkdom en armoede, en de manier waarop de mensen om hem heen naar hem kijken, intens droevig. Het feit dat de acteur in het echt ook een pizzabezorger was, lijdend aan paranoïde schizofrenie, maakt het nog intenser.
Panahi neemt de tijd om ons te voelen wat er in de belevingswereld van deze man omgaat, ogenschijnlijk zonder hem daarbij een scala aan emoties te laten tonen: alles lijkt onder de oppervlakte te gebeuren, al giert er daarbinnen voor je gevoel iets dermate sterks, dat de man het soms amper binnen kan houden. De scène bij het verlaten van de juwelier is daar denk ik een goed voorbeeld van.
Na deze ervaring kan ik bijna niet wachten om The White Balloon, Ayneh en Dayereh te gaan zien, en me weer eens wat meer onder te dompelen in die wondere wereld van immer fascinerende Iraanse cinema. Gelijk maar even wat leesmateriaal aangeschaft, en ik kon daarbij het pas verschenen boek over Asghar Farhadi natuurlijk niet laten liggen.
Geschreven door de ons recent ontvallen meester Abbas Kiarostami, maakt Panahi van Talaye Sorkh een moderne tragedie over een man die zijn plaats in de wereld nauwelijks langer vol lijkt te kunnen houden.
4.2*
Fisico (moderator films)
-
- 8353 berichten
- 4697 stemmen
Geen verkeerde film van Panahi, zeker meer dan degelijk, maar 100% overtuigd ben ik ook niet geraakt. Ik vond in de eerste plaats de aanpak van Panahi niet geslaagd. De openingsscène gevolgd door de flashback verraadt eigenlijk al het hele plot van de film. Soms werkt dit, maar hier had ik minder dat gevoel.
Wel zie je beiden, waarvan specifiek Hoessein, evolueren en zie je waarom je overgingen tot zo’n drieste daad.
Crimson gold is een film die draait rond de kloof tussen arm en rijk en hoe je ermee omgaat als je aan de “verkeerde” kant bent ingedeeld. Ploeterend met een hongerloontje als pizzabezorger en een bijverdienste met kruimeldiefstallen zal het hoofdpersonage niet meer aanzien of toekomst bieden. De film bevat enkele uitstekende scènes, die bij de juwelier bijvoorbeeld was ijzersterk en toonde mooi het contrast en het misprijzen aan. Andere scènes vond ik dan weer ellenlang vervelend (het avondfeest).
Ik volg Spetie in deze. Een film met het nodige potentieel en een intrigerend onderwerp, maar eveneens een film die me niet altijd mee had. 3,0* of 3,5*, what’s the difference?
Peter3
-
- 4 berichten
- 4 stemmen
Jammer, ondanks de goede recensies hier, pakte de film mij niet. Met zeer veel moeite de hele film gekeken. Met name het geluid vond ik erg vermoeiend. Continu ruis en stoorzenders of verkeer op de achtergrond. Het camerawerk was hier en daar ook schokkerig, daar moet je van houden maar daardoor kwam ik niet in de film. Het plot is ook erg simpel.
Het laatste nieuws
Rebel Wilson doet boekje open over wangedrag 'Borat'-acteur Sacha Baron Cohen, Austin Butler speelt alcoholverslaafde oud-honkballer | MovieMeter Recap
'Red Oaks' op Prime Video snijdt serieuze onderwerpen aan met veel humor: 'Dit verdient een cultstatus'
Welke films worden vanavond uitgezonden op televisie?
Eerste trailer uitgebracht van nieuw seizoen 'Mayor of Kingstown' met Jeremy Renner die is teruggekeerd na zijn heftige ongeluk
Bekijk ook
Huo Zhe
Drama, 1994
21 reacties
Los Amantes del Círculo Polar
Drama / Romantiek, 1998
199 reacties
Zire Darakhatan Zeyton
Drama, 1994
20 reacties
Ju Dou
Drama, 1990
47 reacties
Dom za Vesanje
Drama, 1988
49 reacties
Zendegi va Digar Hich
Documentaire / Drama, 1992
15 reacties
Gerelateerde tags
goudpizza deliverypickpocketteheran (tehran), iranmotorfietsjewel theft
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API
© 2024 MovieMeter B.V.