Buried Alive (1990)

Thriller / Horror

geregisseerd door Frank Darabont
met Jennifer Jason Leigh, Tim Matheson en William Atherton

Clint is een normale, hardwerkende man, maar zijn vrouw Joanna heeft een affaire met een arts. Joanna en de arts verzinnen een plannetje waarin ze Clint vermoorden en het geld van zijn levensverzekering opstrijken. Dit wordt een probleem als de drug-overdosis die ze hem toedienen niet werkt en hij levend begraven is. Clint is echter nogal amateuristisch begraven en weet uit zijn kist te geraken, waarna hij op zoek gaat naar wraak..

okee iemand wordt gescalpeerd door een mixer, wel lache. Voor de rest saai.

damon
wordt er in deze film iemand gescalpeerd?
want ik heb net Buried Alive gezien, maar dat was een andere film dan deze.

avatar van John Doe
slecht debuut van een goede regisseur.

avatar van bisse
Naar mijn mening heeft deze regisseur een toevalstreffer gehad met "shawshank" verder alleen maar bagger van hem gezien. The majestic was al helemaal niet om aan te zien.

GerwinF
Het beeld dat hij onder de grond in die kist ligt is me wel een tijd bijgebleven in ieder geval

avatar van WB
WB
bisse schreef:

Grapjas! Majestic is een geweldige film, om nog maar niet te spreken van het fenomenale The Green Mile! Zucht... Rare planeet leven we op...

avatar van Ravenstein
Raar dat deze film zo'n lage gemiddelde score heeft...
Ik heb hem een paar jaar geleden gezien en voor een TV-film vond ik dit zeer sterk (niet dat ik daarmee wel zeggen dat TV-films per se slecht zijn)
Ik geef de film een 4 om het gemiddelde wat omhoog te halen.

Zou hem nog graag eens zien.

Zo moet je niet stemmen. :S Je moet stemmen wat jij uhm waard vind.

djelle
Ravenstein schreef:
Ik geef de film een 4 om het gemiddelde wat omhoog te halen.

En als ik dan eens de correctheid over stemgedrag bij een deel van de users onder ons in vraag durf stellen dat de gemiddelden zou kunnen beïnvloeden, baseer ik mij puur op speculaties. Ach...

avatar van Ravenstein
Ik vind de film een zeker een 3 of zelfs een 3,5 waard, maar heb hem dus een 4 gegeven, dat is nog altijd geen 5. Moest ik dat doen, dat zou overdreven zijn.
Ik denk dat er genoeg mensen zijn die sympathie hebben voor een zekere film en die dan eigenlijk meer punten geven dan hij eigenlijk verdient.
Een voorbeeld:
Ik heb lange tijd Blade Runner op handen gedragen, maar vond wel dat die nogal saai durfde zijn op sommige vlakken. Hoe graag ik ook had gewild dat het een perfecte 5 zou worden, ik heb Blade Runner zo eerlijk mogelijk besproken en uiteindelijk nog een dikke 3,5 gegeven.
Buried Alive heb ik een puntje tot een half puntje meer gegeven dan hij misschien verdient, uit sympathie voor de film omdat ik vond dat het gemiddelde cijfer toch iets te laag lag.
Wie weet, misschien zie ik de film binnen dit en enige tijd nog eens en dan zou het kunnen dat ik de film niet meer zo hoog inschat en dan laat ik mijn score waarschijnlijk zakken.

djelle
Je hoeft je score helemaal niet te laten zakken hoor, je moet het alleen trachten een zo consistent mogelijk cijfer te geven. Dus zeker geen halve ster of ster meer geven dan jij persoonlijk vindt, enkel omdat jij niet akkoord gaat met het gemiddelde. Mocht iedereen dat doen... snap je? Het gemiddelde is enkel een weergave van de algemene waardering van het aantal mensen die hem reeds gezien hebben. Hoe te laag of te hoog je dat ook vindt, je mag het niet beïnvloeden. Want het heeft het niks te maken met je persoonlijke waarderingscijfer/mening. Door expres hoger (of lager) te stemmen wordt gans die indicatie in de war gestuurd, plus jou persoonlijke waardering klopt niet. En het is ook gewoon niet correct om zoiets te doen in de eerste plaats, nietwaar?

Bij Blade Runner deed je het dan weer wél goed, heel goed zelfs. Ik kan me best voorstellen dat veel mensen de minpuntjes van hun meest geliefde films wat willen ontkennen. Velen zouden niet kunnen wat jij daar gedaan hebt. Zelfs ik betrap mijn eigen af en toe op een iets te hoge stem onder mijn favorietjes.

Veel van de gemiddelde cijfers kloppen sowieso al gewoon niet naar mijn gevoel, maar (zucht) dat is een andere discussie... De meeste personen die zich echt willen raadplegen op mm, kijken overigens vooral naar stemmingen (en posts) van users die het dichtst aanleunen bij hun filmsmaak. En dat is ook het verstandigste.

mooie film, net zoals al zijn andere films:d
een 5,0* voor mij

Leuk om zo een optimist eens te horen

avatar van bisse
WB schreef:

Niks geen rare planeet....alleen omdat iemand jouw liefde niet deelt voor films die overduidelijk op de meest eenvoudige en goedkope wijze inspelen op de meest basale menselijke emoties ...wat het geval is in Majestic en green Mile. Ik waardeer gewoon eerder wat rauwheid en diepgang ipv die makkelijk bij de massa scoren formulefilms.

avatar van timburton
damon schreef:
wordt er in deze film iemand gescalpeerd?
want ik heb net Buried Alive gezien, maar dat was een andere film dan deze.

Er zijn inderdaad een paar "Buried Alive"'s

wo2-Freak
Waar kun je deze kopen, lijkt mij interessant. Bij bol.com weet ik niet precies welke, welke buried alive is. Er zijn er een paar.

bisse schreef:

En de green mile dan jong koekje?

avatar van Legan
Prima en degelijk debuut van Darabont.

Minpunten? Eigenlijk maar eentje, maar dan wel een hele grote, en dat is het script. Deze zit echt boordevol gaten, slappe dialogen en is zo ongeloofwaardig als de pest. Pluspunten? Eigenlijk maar eentje, maar dan wel een hele grote, en dat is de sfeer welke erg sterk is.

Op de achtergrond ondersteund door een fijne score, slaagt Buried Alive erin prima onderhoudend te zijn voor de volle 90 minuten. Matheson is overduidelijk de beste van de cast en zet een goede personage neer. Leigh ondertussen is erg wisselvallig bezig, terwijl de rest valt in de categorie snel vergeten.

Inhoudelijk ruk, maar qua uitwerking uitstekend.

aerts007
Cliche verhaal zoals velen, maar het begon redelijk goed.
Om de laatste 30 minuten te eindigen als een ongeloofwaardig en vergezochte prul.

avatar van JDSsmetje
Vanacht rond 3h30 op de Vlaamse televisie.

Nomak
Goed debuut voor regisseur Frank Darabont.
Het verhaal is niets speciaal, maar wel zeer degelijk. De hardwerkende Clint wordt dus bedrogen door zijn vrouw die samen met een arts een plan maakt om Clint te vermoorden om er dan met zijn geld vandoor te gaan. Ze gebruiken het gif van een kogelvis om hem om het leven te brengen. Gelukkig is er niet genoeg gif en kan Clint door een samenloop van omstandigheden terug uit zijn graf klimmen, waarna hij op zoek gaat naar wraak.
De film riep een gevoel van woede en haat bij me op. De vrouw van Clint was daar de oorzaak van. Ik kan de actrice sowieso al niet uitstaan, en als het personage ook nog eens zo een laag-bij-de-grondse sloerie is, dan zit ik op momenten woest naar het scherm te staren, op zoek naar wraak. Nu heb ik het bij films van Frank Darabont wel vaker dat één van zijn personages het bloed onder mijn nagels vandaan haalt. Maar hier was het toch wel erover, zelden heb ik me zo razend gemaakt om handelingen en gedrag van een personage.
Gelukkig wist Clint er wel raad mee, hij neemt wraak op een originele manier. En dat gun je hem dan ook, want Clint is een sympathieke kerel. Prima geacteerd door Tim Matheson.

avatar van Thom1994
Ben best benieuwd naar de eerste film die deze reggiseur heeft uitgebracht. Heb tot nu toe alleen de 2 grote films gezien. Waarvan ik niet hoef te zeggen welke dit zijn.

Ben erg benieuwd naar deze film, ga hem zeker nog wel een keer kijken, ondanks de niet al te hoge beoordeling.

avatar van Macmanus
Deze moest ik dus hebben.

Ook niet echt goed, verhaal is te mager voor anderhalf uur. Had in een half uur veel krachtiger en met vaart verteld kunnen worden. Nu Is het wachten tot die opstaat en langs komt en wraak neemt. Uiterlijk is typisch tv film, deed me een beetje denken aan een ep. uit de Master of Horror serie.

De acteurs hebben nergens het idee dat ze met iets echt groots bezig zijn en acteren allemaal wat gelaten en simpel. Einde is zoals het hoort.

Aardig om de eerste van Darabont gezien te hebben. (Een half/half regisseur voor mij. Niet altijd even goed, maar met zijn laatste gaf die wel aan meer ballen te hebben dan andere regisseurs die vrij typische Hollywood films maken over het algemeen.) Maar niet meer dan dat.

2 sterren.

avatar van gizmo_o
Heeft iemand enig idee of deze film op DVD verkrijgbaar is? De VHS versie staat op amazon maar die wil ik niet.

Alvast bedankt en de beste wensen allemaal!

avatar van gizmo_o
Darabont's eerste (grote) filmproductie, niet zijn beste maar zeker niet slecht.

Pluspunten:
- de sfeer is erg beklemmend
- Tim Matheson acteerde goed
- het einde
- de score is goed, het gitaarspel tijdens de begin- en eindscene is heerlijk

Minpunten:
- de tijd die verstrijkt tussen het ontsnappen uit zijn graf en het daadwerkelijk wraak nemen is wat te lang. Hierdoor zakte mijn aandacht soms even weg.
- Jennifer Jason Leigh acteerde matig
- het script is niet altijd even logisch, 2 voorbeelden: waarom zou Clint nadat hij ontsnapte is uit zijn benarde positie niet gewoon naar Sam de sheriff gaan? En waarom belde Joanna niet gewoon de sheriff toen zij er zeker van was dat er een 'intruder' in het huis was?

Al met al dus geen slecht debuut van Darabont, waardoor ik toch boven het MM gemiddelde ga zitten: 3,5*.

avatar van Bruens
jeenscc schreef:

En de green mile dan jong koekje?

Daar geeft Bisse duidelijk uitleg over. Koekje

Man dat blondje was echt meesterlijk irritant. Film was iets te lang. Het was niet echt 'horror' of zo maar het was leuk om te kijken

avatar van mikey
Early 90's kitsch is stiekem toch wel grappig dankzij slecht acteerwerk en wat mud noir. Ondanks grote potentie heel magertjes verteld. Zo had ik wel willen zien met welke apparaten ze het lijk wilden prepareren bijvoorbeeld. Ze praten erover maar je ziet ze niet. Ook het hider in my house aspect was gespeend van spanning. Het leed onder de grond was bescheiden.. Magertjes. Maar wel (again) grappig

avatar van jordandejong
Nogal een slap filmpje, vooral als je ziet wat voor werk regisseur Frank Darabont later in zijn carrière uitbracht.

Buried Alive komt vanaf de eerste minuut typisch Amerikaans maar ook behoorlijk kleurloos en saai over. Gelukkig is daar na een tijdje William Atherton die als enige van de cast wel een vermakelijk character weet neer te zetten. Het duurt effe maar dan legt zeiksnor Clint (die een ongezonde obsessie heeft voor 'wood') toch eindelijk onder de grond. Dit levert direct één van de beste scenes van de film op. Zijn ontwaking in de kist onder de grond wordt lekker claustrofobisch neergezet. Clint slaat vervolgens door de kist alsof het niks is en is uit op wraak. Hij wacht op het juiste moment, sluit de dokter en zijn moordende vrouw op in de kelder en slaat vervolgens aan het klussen. Binnen enkele uren heeft hij van zijn woonkamer een volledig doolhof gemaakt, perfect voor een kat en muis spel. De film komt nergens echt uit de verf. Het komt allemaal wat simpel en gemakkelijk over al is het voor het grootste gedeelte wel vrij vermakelijk.

Aardig filmpje maar nergens echt hoogstaand. Daarvoor is het toch veel te braaf en is de spanning te matig.