The Freshman (1990)

Komedie / Misdaad

geregisseerd door Andrew Bergman
met Matthew Broderick, Marlon Brando en Penelope Ann Miller

Clark Kellogg is een jongeman die zijn eerste jaar begint bij de filmacademie in New York. Nadat een dief zijn spullen jat, ontmoet Clark Carmine Sabatine alias Jimmy the Toucan, een importeur die enorm op een acteur uit The Godfather lijkt. Wanneer Sabatini hem een aanbod doet dat hij niet kan weigeren, komt hij terecht in een werkje waarbij bedreigde diersoorten en goeie dineetjes betrokken zijn.

neo (crew)
wat deze film zo leuk maakt is dat marlon brando zijn rol in the godfather films nadoet met enige zelfspot.je ziet ook stukjes uit de films zelf die matthew broderick's leraar op de filmacedemie laat zien.zo zijn sommige scenes uit de originele
flms komisch in deze film weergegeven.3 sterren

Het enige wat deze film de moeite waard maakt om hem te kijken is marlon brando. Voor de rest is de veel een opeen hoping van onleuke momenten. Vanwege marlon brando toch nog 2,5*.

neo schreef:

tja, ik weet niet wat ik daarvan moet denken. Ik vond de film nl. onwaardig voor een acteur als Brando...

1 1/2 ster.

Brando was idd de enige die de film nog de moeite waard maakte. Van dat hoofd van Matthew Broderick echter, krijg ik altijd zin om iemand te slaan. :evil

avatar van MarkFish
Ach ja, net als De Niro in Analyze This, leuke parodie op zijn eerdere rollen. Of in dit geval, natuurlijk de rol van Godfather. De meeste scenes met Brando waren wel leuk, het verhaal wel redelijk, maar Broderick is idd niet veel aan. 2,5 *

Broderick vult zijn rol aardig in, Brando is grappig met zijn persiflage maar verdient betere rollen. Het is een typische jaren '80 film, al komt ie uit '90, niets nieuws onder de zon maar best vermakelijk. 2.5*

Movie_fan#
Marlon brando ? vaagg

avatar van AGoos
eigenlijk een beetje een one-joke concept, met een slap verhaaltje er omheen...jammer....heeft ie wel het geluk dat die 'one -joke'...wel een briljante joke is...

avatar van thomzi50
Agony schreef:

1 1/2 ster.

Inderdaad Brando-onwaardig, en dat maakt zijn rol juist zo noemenswaardig

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Het is op zich inderdaad best grappig om te zien hoe Brando zijn bekende rol uit The Godfather in de zeik zet, maar dat had waarschijnlijk veel beter gewerkt in een sketch van maximaal 10 minuten en niet in een film van 10 keer die lengte. The Freshman lijkt namelijk volledig op dit ene grappige feitje gebaseerd te zijn en heeft verder dan ook zo goed als niets om het lijf.

De film is aardig saai en standaard in elkaar gedraaid, de sfeer is matig en de film bevat tevens een oninteressant plot, een lage grapdichtheid en weinig boeiende personages. Het is best leuk om Brando in zijn rol bezig te zien en ook de bijrolletjes van Jon Polito en Kenneth Welsh zijn best aardig, maar verder stelt The Freshman bijzonder weinig voor en begint van tijd tot tijd zelfs te vervelen.

Aantal leuke momenten zorgen nog voor net 2 sterren.

avatar van tommykonijn
Ik vind dit persoonlijk niet zo'n sterke Film maar wel een hoogtepuntje was Marlon Brando die het uitstekend acteerde en Matthew Broderick ? Mwah hij deed het in ieder geval minder dus kortom : Een niet zo'n geslaagde Film maar wel redelijke acteerprestaties.

2.5* (Net geen 3*)

avatar van Sergio Leone
Slap.

De persiflage van Vito Corleone is leuk, maar ook gemakkelijk en biedt absoluut geen draagvlak waarop een ongeïnspireerd plotje kan verderbouwen. De grap zit 'm in de karikatuur en alles wat daar nog bijgeflikkerd wordt is zwak opvulsel.

Daarnaast is Matthew Broderick ook zo'n grijze muis die een beetje verwonderd moet rondkijken. Marlon Brando zet zijn bekendste personage nog eens, zij het komischer, neer - wel cynisch dat hij dat nu wél doet, terwijl hij een cameo in The Godfather: Part ll weigerde.
De bijrolletjes zijn vergeetbaar. Vooral Bruno Kirby - ook uit de Godfather-stal - is ellendig bij momenten.

The Freshman lijkt leuk, maar is het helaas niet.