Pump Up the Volume (1990)

Canada / Verenigde Staten
Drama / Komedie

geregisseerd door Allan Moyle
met Christian Slater, Andy Romano en Keith Stuart Thayer

Mark Hunter is pas verhuisd naar een saai dorp, waar zijn vader werk vond op de leerlingonvriendelijke school. Omdat hij op school nogal verlegen is, gebruikt hij een piratenzender om zijn klachten te spuien. Hij wordt ongekend populair en krijgt het moeilijk als mensen zijn boodschappen in praktijk brengen, maar wel anders dan hij bedoelde. Nu is hij de meest gewilde jongen op school maar niemand weet wie hij is, behalve 1 meisje.

Erg lang geleden gezien maar toen vond ik dit soort films altijd erg amusant.

avatar van NERD
Gewoon uit nieuwsgierigheid Menni;

Waarom vindt jij dit de beste film die je ooit gezien hebt (ik vraag dit aangezien je niks geschreven hebt)
Ik heb hem namelijk volgens mij nog nooit gezien.

Menni
Er staat op mijn eigen site (www.kleinedingen.nl[/url]) een beperkte uitleg. Ik WAS bezig aan een uitgebreide nieuwe pagina voor mijn onbetwiste #1, totdat mijn harde schijf crashte. Sindsdien nog niet opnieuw begonnen, maar da's slechts een kwestie van tijd. Een kort stukje hierover schrijven, doet de film voor m'n gevoel eigenlijk al onrecht aan.. Ja, het is sterk afhankelijk van wanneer ik 'm voor het eerst zag (sindsdien is er minstens 100 keer bij gekomen), van mijn persoontje zelf (maar dat geldt voor ieders favorieten) en van andere dingen die enkel voor mensen die me goed kennen te begrijpen zijn. Los daarvan zijn thema's als vrijheid van meningsuiting nog steeds aan de orde van de dag. Maar het gaat vooral om, OVER zo je wilt, mij. En dat is toch waar filmbeleving op zijn sterkst is: als je persoonlijk geraakt wordt.

kappeuter (moderator)
Kan je die uitleg niet even copy-pasten ? Zou wat worden als iedereen voor z'n eigen mening naar z'n hobby site'je verwees.

Menni
En dank je wel voor de waardering, kappeuter.. Nee, ik bewaar mijn eigen teksten vooral voor mijn eigen site. Mocht ik hier niet mogen doorverwijzen, dan tik me maar op mijn vingers (maak ik bij mij ook geen reclame meer voor jullie ).

avatar van Jordy
Jordy (admin)
jawel je mag je site best af en toe (AF EN TOE ) noemen hoor...

Na herziening puntje er bij op. Film met een boodschap zal ik maar zeggen en lees voor de rest maar menni's mening op zijn site. Is veel interessanter dan mijn geklets.

Ja ik vind deze ook wel 3,5 waard eigenlijk.

Goeie film maar betere soundtrack. Laatst gescoord voor weinig euro en sindsdien met veel plezier beluisterd. Soundtrack 4*, film 3,5*. Naar boven afgerond dus 4*.

avatar van mikey
Cultklassiekertje uit mijn jeugd. let op de muziek van de urban dance squad uut Nederland. Cool 4

avatar van jassonn
Sterke film dit, goede rol van Christian Slater. Daarnaast ook erg leuke muziek. 4,5*

avatar van Bone*Thugs
Erg leuke film en idd goede rol van Christian Slater....dat was in de tijd dat ik beetje fan van hem was toen....heb altijd mega gelachen met me vriendin om deze film wat dus betekent dat ik hem echt 30 x gezien heb of zo!

avatar van Naomi Watts
Goede film. Vooral de kritische boodschap die de film meedraagt kon ik mij erg in vinden. Ouders die door hun verwachtingen het leven van hun kinderen tot een hel maken, het nog steeds niet hebben van het recht op vrije meningsuiting, en het onacceptabele gedrag van schoolstafleden naar leerlingen toe.

Ook kon ik mij vinden in de schets van het personage van Slater zoals gevoelens hebben voor een bepaald meisje van je school waardoor ze soms op een erg vernederende manier te kennen geven dat ze geen interesse hebben en het gebrek aan sociale vaardigheden vooral met de persoon waar je een oogje op hebt, allemaal uit het leven gegrepen.

Een vermakelijk filmpje dus maar ook een film waar veel tieners zich mee kunnen identificeren. Ik had ook de hele tijd het gevoel dat het niet over Mark ging maar over mij ging. Erg sterk dus. Jammer dat ik deze film nu pas voor het eerst gezien heb. 4,5*

avatar van Rianneke_Dan
Moet zeggen dat ik het grotendeels met Naomi eens ben, zeker ook de boodschap die de film brengt was zeer sterk.
Ik kon mezelf er dan niet echt in vinden, alhoewel ik sommige scene's dan wel met mezelf kon vergelijken, vooral de manier waarop mensen tegen elkaar doen.

Het kwam erg realistisch over in mijn ogen, en je gaat je ook echt meeleven met Mark, grotendeels ook omdat je weet hoe hij zich voelt.
Toch wel knap dat je dat zo kunt verfilmen.

Zeker een hele goede en sterke film.

Had een impact a la The Breakfast Club verwacht, maar helaas raakte deze film mij niet zo diep zoals BC mij destijds (en eigenlijk nog steeds) deed. Wel erg sterk, dat dan weer wel...

avatar van Useless
Fantastische vibe in de film

avatar van Chromeo
Verplichte kost voor onderwijzend personeel!

avatar van Riddick
Leuke film! Heb me de hele tijd vermaakt. Slater speelt (zoals altijd) een goede rol. Leuk contrast ook dat als hij Hard Harry is je hem als een stoere tough guy ziet zitten.. Maar gewoon als Mark best nerdy. behalve op het einde wanneer hij zijn bril afzet (TALK HARD!!) en die look heeft
Leuke humor en een goed verhaal/bericht!

Geef hem daarom ook 4*

SO BE IT!!

avatar van thunderball
Deze ook maar meteen een recentietje geven, daar ik er net naar verwezen heb.

Ondanks dat ik al lang geen tiener meer was, kon ik me toch nog goed naar die tijd verplaatsen toen deze ooit op Ned3 werd uit gezonden.

De film zelf is voor een tienerfilm behoorlijk goed uitgewerkt en dieper dan je zou verwachten,
maar het is vooral Slater die met zijn zeer goede (beetje gespleten) performance de film naar een hoger plan trekt.

Behoorlijk zonde ook dat je hem eigenlijk hier na nooit meer echt een goede prestatie hebt zien leveren.
Ik kan me iig geen enkele goede prent van hem zo snel voor de geest halen.

En ipv eindeloos altijd dezelfde films op de buis te brengen zouden ze een film als deze maar snel weer eens moeten vertonen!

Ik geef deze een acht, of wel vier sterren.

Edit: ik was even vergeten dat ie natuurlijk WEL ook in True Romance zat, maar dat is ook al weer meer dan 15 jaar geleden.

thunderball schreef:

Ik kan me iig geen enkele goede prent van hem zo snel voor de geest halen.

Hij doet het anders prima in Jimmy Hollywood, en redelijk in Robin Hood (in ieder geval veel beter dan Coffin Costner, die gewoon niet kan acteren..).

avatar van Madeliefje
Slater is te gek. Echt fantastisch dit, heerlijke film.

avatar van jordybeukeboom
Vreemde titel. 'Talk Hard' zou toepasselijker zijn

Uitstekende film over een jongen die met zijn piratenzender Een verregaand effect heeft op zijn medescholieren. De problemen van tieners met zichzelf, hun ouders en school wordt goed neergezet hier. En dat maakt deze film toch een stuk treffender dan de gemiddelde highschool-movie. Goeie dialogen en monologen en Christian Slater is perfect gecast hier.

avatar van 93.9
Prima film. Geeft een mens weer hoop in films over de oceanen...

avatar van JoeCabot
Pump Up the Volume: een nogal pompeuze film

In elk geval kudos voor de makers om eens een tienerfilm met wat inhoud uit te brengen. Alleen is het sneu hoe karikaturaal ze omspringen met hun eigen boodschap. Ik vrees dat ze even goed op de hoogte zijn van tienerissues als de wereldvreemde ouders in deze film.

Weet niet precies wie alle "wijze raad" in Pump Up the Volume film bedacht heeft. De pep talk lijkt afkomstig van een kruising tussen Robin Williams in Dead Poets Society en hippie Leo uit That '70s Show. Na wat jointjes is het allemaal wellicht erg "diep".

Tot mijn verbazing lees ik hier dat de film het leefwereldje en de problemen van pubers authentiek neerzet. Serieus? Groepjes high school studenten die samentroepen om naar een radioshow te luisteren en spontaan in dansen uitbarsten? Jocks en punkers, allemaal hand in hand. Doet me een beetje denken aan Fame, pijnlijk.

Christian Slater en zijn vriendinnetje deden het wel gewoon prima. Er was duidelijk chemie tussen de twee. Al moet ik eraan toevoegen hun hele romance vrij clichématig verloopt (nerd met verborgen talent ontmoet muze).

De sfeer zat verder wel goed. Leuke muziek vooral, zowel de popdeuntjes als de ambient tijdens de serieuzere stukken.

Zoals gezegd waardeer ik de opzet heel erg, maar er zijn ondertussen wel betere alternatieven op het scherm verschenen: Elephant, Imaginary Heroes, Election ...

avatar van Proeneke
Hele goeie film.
Systeem van politieke correctheid en cijfertjes.... klinkt dat bekend?

film en boodschap.

lezertje
Leuk en vermakelijk met een beetje jaren zestig/zeventig boodschap. Mooie rol van een nog jonge Christian Slater.

avatar van TronMan
Ik kreeg even een geluksmoment gistermiddag in een kringloop winkel,want tijdens het zoeken door (ex-huur) dvd's kwam ik deze tegen.Ik had hem al lang geleden ooit opgenomen op videoband, destijds door ned3 uitgezonden begin jaren negentig.
De verlegen jongen veilig achter z'n microfoon en het onzichtbaar zijn op school en voor anderen. Ja dat thema was wel herkenbaar. Nu zo'n 26 jaar later ziet het er allemaal nog al knullig uit.
Hoewel dit thema van de film nog herkenbaar is. En geven we onze mening en gevoelens , niet door de ether, maar via een 'net'.
De beste rol van Slater., prima soundtrack ook.

avatar van Psycho-M
Ik vind dit toch wel een fijne cult klassieker hoor.
Toen Christian Slater nog echt leuke films maakte.
Hele fijne soundtrack, de maatschappijkritische toon, maar ook het highschool gebeuren met alle beslommeringen zoals verliefdheid, afzetten tegen de leraren, het opkomen voor jezelf en voor elkaar, rechtvaardigheid etc.
Dit is zo een film die me vroeger wist te raken, waar ik dingen van mezelf in herkende en waar ik nu nog steeds van begrijp waarom ik het een goede film vind.