Shadowlands (1993)

Verenigd Koninkrijk
Biografie / Romantiek

geregisseerd door Richard Attenborough
met Anthony Hopkins, Debra Winger en Julian Fellowes

CS Lewis is de auteur van het boek The Lion, The Witch, and the Wardrobe. Bekend als Jack, geeft hij les aan de Oxford Universiteit, in de jaren dertig. Een Amerikaanse fan, Joy Gresham, arriveert om hem te ontmoeten voor de thee in Oxford. Dat moment is het begin van een liefdesrelatie.

Dat ik de 1e ben die op deze film stemt

Prachtige ontroerende film met goede rollen van Hopkins en Winger.

avatar van stalker
De Engelse schrijver C.S. Lewis lijkt zijn leven helemaal onder controle te hebben en leidt als vrijgezel samen met zijn broer een ordelijk bestaan in het Oxford van de jaren vijftig. Hij is professor aan de universiteit, een gevierd schrijver en houdt overal in Engeland lezingen waarin hij spreekt over de grote thema’s van het leven. Zo weet hij o.a. dat het lijden zin heeft en dat we het nodig hebben om mens te worden. Het publiek hangt aan zijn lippen. Hij weet het allemaal mooi te verwoorden. Maar wanneer hij Joy Gresham ontmoet, wordt zijn rustige leventje in Oxford doorkruist door het leven zelf en gaat hij kopje onder in datgene waar hij zo mooi over kan spreken. Mooi gespeeld door Antony Hopkins en Debra Winger, die genomineerd werd met een oscar voor haar rol als Joy Gresham.

prachtige film, één van Anthony Hopkins beste rollen. meer hoef ik eigenlijk niet toe te voegen. Weet iemand of je deze film ergens kan kopen met nederlandse subs?

Ik weet niet of ik dit hier mag schrijven. Maar ik zoek deze dvd met nederlandse ondertiteling. Mocht iemand hem thuis hebben en beschikbaar stellen tot doorverkoop, hou ik me aanbevolen!

avatar van RRT
RRT
Film was zeker niet slecht, maar had m.i. wel wat korter gekund. Werd hierdoor af en toe wat moeilijk om te blijven boeien.

avatar van Dynamovie
Prachtige ontroerende film waarbij af en toe - ook al wil je het niet - een traantje valt. Schitterend geacteerd door Anthony Hopkins. Gemiddelde waardering van 3,50 is veel te laag.

avatar van briek
Ik ben eigelijk meer per toeval op deze film gestoten, want dit is zeker niet mijn genre, maar ik vond dit alles behalve een slechte film. Ik had toen gehoord dat er vele bekende gezichten in meededen, het zal waarschijnelijk aan mij liggen maar ik herkende maar 2 acteurs, Anthony Hopkins natuurlijk en het jongetje uit Jurassic Park (waarin deze regisseur de opa ervan speelt, dus de link is snel gemaakt ) Over de acteerprestaties van Anthony Hopkins valt natuurlijk niks op aan te merken, maar de andere doen het hier ook uitstekend. De regie is hier ook zeer sterk. Tenslotte kan ik niet ontkennen dat dit een erg goede film is.

avatar van Eric Roberts
Geen groots verhaal maar door Anthony Hopkins en Debra Winger prachtig ingetogen gespeeld en daarom zeker de moeite van het kijken waard!!

PJG
Hoewel het verhaal op zich niet veel om handen heeft en elke vorm van actie heel ver te zoeken is, is dit een absolute topfilm van topregisseur Attenborough (zie Gandhi en Cry freedom).
De film komt een beetje langzaam op gang, maar vanaf het moment dat Debra Winger verschijnt, krijgt de film en het leven van Jack een diepere dimensie.
Het is een van de weinige échte liefdesfilms, vooral ook door de diepgang.
Grote vraag is inderdaad: wanneer verschijnt deze film op DVD?

avatar van Leo1954
De film is in alle opzichten zo mooi gemaakt, dat het verhaaltje niet zo van belang was. Een tearjerker, dat is het zeker. Maar dat woord doet de film geen eer aan en eer verdient de film zonder meer.

avatar van sorbonne
een heel sterke film, die nog maar eens aantoont hoe makkelijk het is om te praten over het leven , het lijden , het geluk tot er opeens iets in je eigen wereld van geluk gebeurt

Redelijk goede film, maar toch wat traag, het verhaal was bovendien niet echt mijn ding.
Over de prestatie van Anthony Hopkins valt niet te redetwisten, het is alweer een vertolking om U tegen te zeggen.

avatar van oscaron
Een subtiel liefdesdrama.

Deze film bevat prachtige beelden van Engeland, die het ontroerende verhaal op een subtiele manier ondersteunen. Het tragische verhaal ontvouwt zich op een rustige en mooie manier, de hoofdrolspelers zijn uitstekend gecast: Hopkins, een man die 'in control' blijft en Winger als de vurige Amerikaanse met een gepassioneerd hart.
Menigeen zal een brok weg moeten slikken bij het aanschouwen van deze film, die heel integer en naturel is gemaakt.

Grote klasse!

avatar van 93.9
De pijn van nu maakt onderdeel uit van het geluk van toen.

Mooie film. De orginele Nederlandse dvd die ik zag was wel van enorme slecht kwaliteit. Leek wel van vhs overgezet, maar mocht de pret niet drukken.

4 sterren

avatar van Captain.janek
Deze film is een all time classic.

War een prachtige sfeer, fraaie beelden van Oxford en een acteerniveau van het hoogste niveau.
Anthony Hopkins in een integere en invoelende rol, Debra Winger (waarom vernemen wij zo weing van haar?) in een gepassioneerde rol, en de ontroering blijft nog lang hangen nadat de aftiteling al is afgelopen.

Een film om iedere 10 jaar een keer te gaan zien!

avatar van Roger Thornhill
Het risico dat het verhaal teruggebracht zou kunnen worden tot een cliché als "spontane Amerikaanse laat ingetogen Brit ontbolsteren" (en ik weet, het is gebaseerd op historische personages en een echt huwelijk, maar "echt gebeurd is geen excuus" zoals Reve al zei) wordt gelukkig totaal ondervangen doordat de twee hoofdrolspelers hun personages op prachtige wijze tot leven laten komen en Hopkins niet alleen terughoudend is maar ook humoristisch, nieuwsgierig en vol relativeringsvermogen. Bij de slotscène hield ik het niet droog, en het is heerlijk dat mijn emoties daarbij niet gestuurd werden door manipulatieve muziek. Een zeer fijnzinnige en ontroerende film, voor het eerst gezien in het midden van de jaren 90, nu herzien via een Paramount-DVD uit 2016 met Engelse subtitels, een goede maar niet geremasterde transfer en geen extra's – we doen het er maar mee.

avatar van baspls
Op het eerste gezicht lijkt Shadowlands misschien een vrij saaie biografische film over een bekende Britse schrijver. De film ontpopt zich echter gaandeweg tot een van de beste romantische drama's die ik ooit heb gezien.

De Britse auteur en christelijk apologeet C.S. Lewis (bekend van Narnia) komt in contact met de Amerikaans-Joodse, (voormalig-)communistische dichteres Joy Gresham. Na een pen-vriendschap besluit Joy om Engeland te bezoeken en ondanks hun grote verschillen bloeit er een vriendschap op tussen de twee schrijvers. Joy weet weerwoord te bieden tegen Lewis, iets dat veel anderen nooit is gelukt. Als Gresham scheid van haar alcoholistische man komt ze definitief in Engeland wonen met haar zoontje. Om haar permanent burgerschap te verlenen gaat Lewis een verstandshuwelijk aan met Gresham. Maar blijft het slechts een verstandshuwelijk?

Shadowlands is een goed voorbeeld van een film die niet perse ergens over gaat, het kabbelt allemaal lekker voort. Geen groot avontuur of grote twist (op de ziekte van Joy aan het einde na dan). Gewoon een heerlijke langzaam opbloeiende romance tussen twee Britse schrijvers. Prachtig was ook de scène wanneer Joy en Lewis samen opzoek gaan in Wales naar het landschap op het schilderij dat Lewis al zijn hele leven heeft en waarvan hij dacht dat het de hemel voorstelde.

Totaal onverwacht werd Shadowlands een film die me bij de keel greep. Dat kwam niet eens door tranentrekkende muziek, maar puur door de manier waarop Anthony Hopkins het verdriet van Lewis speelde. Het meeste indruk maakte de scène na de dood van Joy als Lewis en Douglas (haar zoon) samen op zolder zitten. Het zoontje zegt dat hij zijn moeder mist en Lewis kan niet langer zijn emoties onderdrukken (zoals hij heel zijn leven gedaan heeft) en begint ongegeneerd te huilen.

Al met al een erg sterke film van Richard Attenborough. Anthony Hopkins speelt wederom een erg sterke rol en Debra Winger weet ook een goed tegengewicht te zijn tegenover alle nette Britten in de film, zonder te vervallen in clichés.

"Why love, if losing hurts so much? I have no answers anymore: only the life I have lived. Twice in that life I've been given the choice: as a boy and as a man. The boy chose safety, the man chooses suffering. The pain now is part of the happiness then. That's the deal."