Things to Do in Denver When You're Dead (1995)

Misdaad / Drama

geregisseerd door Gary Fleder
met Andy Garcia, Christopher Walken en Gabrielle Anwar

Jimmy 'The Saint' Tosnia is een voormalig crimineel op het rechte pad. Sindsdien runt hij in Denver een bedrijfje dat troostende laatste woorden van stervende mensen op video opneemt voor hun nabestaanden. Op een dag - net nadat dat hij de betoverend mooie Dagney ontmoette - staan er opeens twee kleerkasten voor zijn neus, die hem meenemen naar 'The Man with Plan', Jimmy's vroegere baas. Deze wil dat Jimmy de ex van diens zoon en haar nieuwe liefde eens flink aan het schrikken brengt, zodat zij weer bij de zoon terug zal keren. Althans, dat is het plan, maar Jimmy ziet dit helemaal niet zitten.

scc-j
Heeft me nooit echt kunnen boeien. Eigenlijks gewoon een saaie film. De romance had ook weinig effect op het verhaal

avatar van funnyhow
dit is toch wel zalig filmpje ... mede danzij een goed cast ( walken, buscemi ,garcia )
gewoon zien en genieten ! vin dit zeker niet slechter als een tarantino of ritchie film ...
dus in de misdaad / komedie zeker een topper.

Meneer Bungel
Over onder andere de oorsprong en betekenis van buckwheats:

Leuk leesvoer deel 1
Leuk leesvoer deel 2

avatar van Spetie
Leuke film met maffe personages en leuke zwarte humor.

Het script heeft niet zo heel veel om het lijf, maar dat maakt hier niet zo heel veel uit. De karakters die er in voorkomen zijn kleurrijk en hebben grappige namen. De acteurs tillen de film duidelijk naar een iets hoger plan. Andy Garcia, Christopher Walken, Steve Buscemi en Treat Williams dragen allemaal hun steentje bij. Vooral Walken is erg goed hier. Allemaal hebben ze wel iets aparts, maar ook allemaal zijn ze op hun eigen manier grappig.

Er zitten ook wel enkele harde scènes in. Richting het einde zakt het een beetje in, maar op zich mag dat de pret niet drukken. Het is niet dat ik constant dubbel lag van het lachen of zo, maar ik heb toch grotendeels wel met een glimlach op mijn gezicht gezeten. Een bovengemiddelde film dus.

avatar van sinterklaas
Heerlijke misdaadfilm en ook precies zoals ik het wil hebben. Andy Garcia heb ik nooit echt zo opgemerkt (al zou ik ongetwijfeld hiervoor nog wel wat films van hem hebben gezien) maar na zijn memorabele rol in deze film zou ik hem zeker in de gaten houden. Wat zet hij toch op een leuke en droge wijze een rol neer van weer zo'n stereotype gangster, om over de rest van de cast nog maar de zwijgen. Bijna alles in deze film is weer zo heerlijk stereotyp en ook de rest van de crew (met name de namen van de personages) en het hele plot. Zo was Christopher Walken ook weer helemaal geweldig als die medogenloze maffiabaas in de rolstoel (zou "Opa" uit de Nederlandse Black Out nog wel een knipoog van kunnen zijn) Treat Williams als een Vietnam veteraan die ook wel "Shit eater" word genoemd door een nogal vunzige weddenschap die hij in de gevangenis moest doen. En dan al helemaal Steve Buscemi als de emotieloze huurmoordenaar Mr Shhh. Echt weer typisch iets voor Buscemi.

Verder is dit gewoon inderdaad weer van het begin tot het eind een heerlijke misdaad film die je toch wel inderdaad een fiere glimlach op je gezicht tovert. Zowat alles klopt eraan en alles is ook gewoon perfect op zijn plaats. De methodes die er op mekaar worden uitgeoefend zijn meedogenloos en de humor is weer heerlijk zwart en tegen het einde krijgen we zo nu en dan een lekkere droge actie-scene te zien. Die scene met oa dat uitdagen van die 2 nep-agenten, Mr Shh in de nachtclub en tegen Critical Billy waren onvergetelijk.

Verder gewoon een heerlijke misdaadfilm die je als Tarantino-liefhebber wel even mag checken.

avatar van Rarara
Wat de film de moeite maakt is de uitstekend acteerende casting en in de basis wel een interessant verhaal. Zwak vond ik (omdat het me op viel) de te gelikte belichting van sommige scene's. Ik vond de film te gestileerd in verhouding met sommige het ruige (lees gore) details .

avatar van huiguh
leuke film met apparte personages, alleen was de verhaallijn van de romance van Jimmy totaal overbodig en irritant.

avatar van Bottleneck
Gave film om weer eens te zien, typische jaren negentig misdaad en met een hoop zelfspot; te foute misdaadfiguren met te foute (bij)namen, heerlijk. Die bodyguard die Walken's been netjes over z'n andere been legt als hij uitgerold is en klaarstaat voor Jimmy Walken vind ik sowieso een toffe acteur.

Things to do in Denver zit verder gewoon goed in elkaar. Lekkere soundtrack (Tom Waits zoals ook in Down By Law, Johnny Cash), vlot verhaal en een paar toffe scenes (in de bar, in de hotelkamer). Het grootste pluspunt is dat het een leuke mix is van zelfbewuste luchtigheid en toch ook wat serieusheid zoals de videoboodschappen. Alleen het zijplot over die jonge meid had er uit had gemogen. Voor de rest een prima, ondergewaardeerde film, vooral op imdb.

avatar van Fran
Leuke film die gewoon lekker wegkijkt. Het verhaal zit goed in elkaar maar wat deze film vooral sterk maakt is de diversiteit aan karakters en types die je voorbij ziet komen zonder dat het over de top raakt. Alleen al de twee mannen in de ijssalon. Op zich hebben ze geen grote rol in het geheel De ene man fungeert alleen om af en toe een uitleg te geven over een term die in de onderwereld gebruikt word. En toch horen ze bij het geheel.

Andy Garcia is een heel goede acteur en in deze film bewijst hij dat maar weer eens. Een man die allerlei rollen aankan. Ook Walken is weer ijzersterk. Dit soort creepy karakters zet hij ook altijd weer geweldig neer.

Wat mij betreft is dit toch wel een aanrader. Een film waarbij de tijd voorbij vliegt. Hij kijkt zo lekker weg dat hij voor je het weet weer afgelopen is. Terwijl de lengte van de film niet al te kort is. En dan doe je het goed, als film.

avatar van DBTim
Wel oke.. Over het algemeen behoorlijk cliche en vrij saai. Ik vond het camerawerk ook bloedirritant af en toe. Wel een prima cast die het allemaal goed doen.

Al met al een film die ik niet nog een keer ga bekijken

avatar van notsub
Ik heb een paar keer goed moeten lachen, maar van een komedie verwacht ik toch meer. Er zaten nogal wat minuten in, die niets toevoegden. Zo wordt de romance op den duur vermoeiend en is het gehele verhaaltje eigenlijk best wel dun. Een paar acteurs redden de film op persoonlijke titel. Zonder die input was het grijze muizen materiaal geweest, want voor een scenario als dit is niet veel fantasie nodig.

Meneer Bungel
Toch maar een halfje eraf, een negen is wat teveel. Het ligt toch vooral aan die romance, of meer specifiek die confrontatie met Chip of Alex op het eind, die toch wel wat tenenkrommend is - Anwar is namelijk het bekijken meer dan waard. Verder kan ik weinig afdingen op deze dik aangezette gewelddadige, vuilbekkende misdaadkomedie met melancholisch-filosofisch randje. Boordevol kleurrijke gangsters, gespeeld door een mooi rijtje acteurs cq klasbakken, en al even vol met persoonlijke klassiekers aan scènes en snedige dialogen.

Een halfje eraf dus, maar een mooie acht blijft over.
P.s. érg matige (dat is te zeggen veelal adequate, maar hier en daar gewoon onjuiste) subs via de Nl. publieke.

avatar van Jawaddedadde
Fantastische film.

Misdaad, drama, vleugje romantiek, het zit er allemaal in en het wordt tot een mooi geheel verweven. Sterke acteerprestatie van Garcia. Ook Walken, als gehandicapte gangster, speelt erg sterk. Slaagt erin om ondanks zijn beperkte fysieke mogelijkheden toch heel dreigend over te komen. Er hangt ook heerlijk een nostalgisch sfeertje rond het hele misdaadgebeuren en dat werkt prima. Mede dankzij de voice-over van die oude man.

Uitstekend!

avatar van bjerik76
goeie film, weet ik nog wel.
Erg lang geleden eens op dvd gehad, en uiteindelijk ook weer verkocht.
Ga hem vanavond denk ik toch wel weer even kijken.

avatar van Fryce
Gek genoeg had ik deze nog nooit gezien. Ben aangenaam verrast door deze mooie misdaad film met goed spel en heerlijke dialogen.

avatar van MovieMind
Gisteren weer eens gezien...en ik blijf dit toch een zeer goede film vinden.

avatar van Jaarme
Middelmatige film in mijn ogen

Tja....een verhaal wat rammelt aan alle kanten,ongeloofwaardig is...De film moet het hebben van uitstekende acteurs,waarin Garcia evenals Treat Williams uitblinken. Dit soort rollen zijn op Garcia's lijf geschreven. Onnodige romantiek in de film, en als tegenhanger komen er dan af en toe erg harde scenes. Naar het einde van de film,werd het allemaal minder (keek nogal eens op mijn klok) zoals hierboven beschreven. Een zesje,3 sterren.

avatar van JeroenFR08
Leuk filmpie.

Walken en Garcia waren de 2 uitblinkers. Maar ook de rest van de cast mag niet vergeten worden. De hele groep gangsters die de klus voor The man with a plan moeten klaren. Maartotaal misloopt. Ook een pluspunt is dat er veel humor aanwezig is. Daardoor krijgt de film wel een lekker luchtige sfeer.

Al met al leuk en aardig maar niet bijzonder.

Zomaar een even een filmpje aangezwengeld op Netflix, verkeerde ik in de waan dat dit een standaard en degelijk jaren '90 thriller was. Het bleek echter een neo-noir achtige film te zijn die je tijdens de film verschillende gevoelens gaf. Zo was enerzijds het begin met het mislopen van de klus een standaard en voorspelbaar scenario, anderzijds gaven de conversaties tussen Walken en Garcia in het optrekje van The Man with a plan een heerlijk grimmige sfeer. En zo barstte de film uiteen van eigenaardigheden, rare plotwendingen en dergelijke.

Garcia in een rol waarvoor hij gemaakt is, Walken in prima doen en natuurlijk die angstaanjagende Buscemi. De andere personages van Garcia's groepje van 5 waren helaas wel een beetje flauw. Dat de film werkelijk waar een bloedmooi meisje voor het liefdesverhaal had, is natuurlijk ook een pluspunt.

avatar van dvdfreak123
Kvond hem niet zo goed. Cast speelt wel goed. Maar vond het verhaal maar rommelig. Wist me niet constant te boeien tegen het einde werd het maar zwakker en zwakker. De humor lag me totaal niet, misdaad vond ik het ook amper, het drama en romantisch gedeelte deden me ook maar weinig. Jammer waren genoeg elementen om een goede film de zijn maar slaat overal beetje de hamer mis voor mij werkte het allemaal niet echt. Hier en daar wel eens een goede scene maar deze zijn miniem vond ik. Door de goede cast krijgt hij van mij toch nog een 4,5/10

Doorsnee.

Al is het wel wat beter dan de mafiaverhalen van een Scorsese bijvoorbeeld. Iets leukere humor, wat geinigere personages and het duurt ook geen 3 uur. Iets scherper en vlotter allemaal, terwijl Garcia één van de betere rollen in z'n carriere speelt vermoed ik.

Visueel is het ook nog wel redelijk. Af en toe aardig kleurgebruik en al eens een leuke camerabeweging of angle. Maar de film heeft het lastig om écht een goed lopend geheel te worden. Het kent z'n momenten, die best leuk zijn, maar er is weinig wat die momenten aan elkaar verbindt.

Vrees dat de film niet bijster lang gaat bijblijven. Wel wat impressies en personages allicht, maar dan met de vraag "uit welke film kwamen die ook alweer". Beetje jammer, want hier zat wel degelijk meer in. Komt er alleen niet helemaal uit.

Goeie film over een paar ex-criminelen die een eenmalig klusje aan nemen, dat niet loopt zoals het zou moeten. Een aardig verhaal, met vooral vermakelijke personages (lekker een beetje over de top). Verder gewoon een prima onderhoudend misdaadverhaal. Mede door de cast met flink wat bekende namen die ook niet teleur stellen, 3.5 sterren.

avatar van jermaineoneal7
Super cast, 1 van mijn favoriete Andy Garcia films, ook ben ik een groot fan van William Forsythe. Iedereen acteert hier heel goed. Hopelijk geniet de crew van de boatdrinks.
En idd ook ik heb even de werkelijke betekenis van "buckwheats" moeten googlen.
Toont ook des te meer dat Andy Garcia in een maatpak enorm veel stijl heeft.
Maar: "you got to have the build for it"
... give it a name... 4 sterren.

avatar van Filmkriebel
Misdaadfilm overgoten met wat zwarte humor. Een gangster, Jimmy the Saint, en zijn amateuristische kompanen tekenen hun doodsvonnis wanneer ze een ogenschijnlijk eenvoudige opdracht verknoeien. Vooral Treat Williams is een compleet gestoorde mafkees, zoals in die geweldige scène waar hij zich heeft verschanst in zijn flat en waarin hij aan Garcia vertelt hoe hij in de bajes stront at voor 500 dollar ... Ook de scènes met Walken, "The Man with the Plan" bevatten best gore dialogen. De film doet Buscemi als schimmige hitman wel tekort. Het flauw liefdesverhaaltje werkt niet zo goed en dat hij nog eens dat hoertje zwanger maakt op het einde vond ik onzin. Vond de film wel een stuk beter dan de eerste keer dat ik hem zag zo'n 20 jaar terug.