Pane e Tulipani (2000)

Italië / Zwitserland
Komedie / Romantiek

geregisseerd door Silvio Soldini
met Licia Maglietta, Bruno Ganz en Giuseppe Battiston

In deze Italiaanse komedie komt Rosalie erachter dat het leven méér is dan je gezinnetje. Tijdens een busvakantie in eigen land valt het haar man en twee zoons niet eens op dat ze bij een wegrestaurant is achtergebleven. In plaat van zich weer te laten oppikken, lift ze naar huis: mmm, een weekje alleen thuis! Maar als een automobilist met wie ze meerijdt richting Venetië blijkt te gaan, geeft ze gehoor aan een impuls om zichzelf te trakteren op een vakantie in deze sprookjesachtige stad. Ze slaagt er al snel in vrienden te maken... en werk te vinden. Waarom zou ze nog teruggaan?

avatar van wendyvortex
In de herziening!
En als je met griep in bed ligt, je hondsberoerd voelt is er wel heel wat voor nodig om je weer een beetje op te peppen en met deze film lukt dat zowaar.
Sneeuwt altijd een beetje onder door Amelie, maar eigenlijk is deze vergelijkbare film nog veel mooier.
Feel-good, maar met een flinke dosis melancholie, schitterend geacteerd, heel mooi gefilmd en heerlijk romantisch, grappig en liefdevol...en dat is deze keer nou eens iets totaal anders dan lichtgewicht.
Meesterwerk!

avatar van Knisper
Inderdaad een feel good-film. Goed genoeg gemaakt om te boeien en ook om te werken. Helaas niet genoeg nieuws onder de zon, om ook te beklijven. Dit is zo'n typisch Italiaanse film, waar je er af en toe wel eentje van nodig hebt. Best leuk.

avatar van K. V.
Zonder grote verwachtingen aan deze begonnen en hij is me erg goed bevallen. 'k vond het verhaal redelijk origineel en wist me eigenlijk de volledige speelduur te boeien. Ook de personages passen in de film en wisten me wel te bekoren. De film is een echte vakantiefilm, met mooie beelden vanuit Venetië. Voor de rest is het een luchtige film, met toch ook een beetje drama.
'k was eigenlijk aangenaam verrast door deze film. Wie een leuke vakantiefilm wil zien, met een leuke cast, is hier aan het goeie adres.

avatar van knusse stoel
Geweldig leuke komedie en ondanks de 114 minuten duurde hij geen minuut te lang!!

Leuke en fijne feelgood film die lekker wegkijkt. Ondanks de relatief lange speelduur, verveelde deze film geen moment.

Ideale film voor een vrije regenachtige herfstmiddag!

Een ouderwets overkomende en luchthartige komedie, waarin wel alles onder een vergrootglas werd uitgekristalliseerd. Het trage verhaal had subtiele humor, speelde in Venetië (het echte niet het toeristische) en ging over (oude en nieuwe) binding en mensen met dromen en verlangens. De regisseur leek zich vooral te richten op het wat oudere publiek.

avatar van david bohm
Een mij wat al te brave feel-good film van de vruchtbare Italiaanse bodem. Acteerwerk is in orde, de verwikkelingen zijn niet bijster interessant maar wel prima kijkbaar dit.