The Weather Man (2005)

Verenigde Staten / Duitsland
Drama / Komedie

geregisseerd door Gore Verbinski
met Nicolas Cage, Michael Caine en Hope Davis

Dave Spritz is een succesvolle weerman in Chicago. Hij werkt voor een groot televisiestation en heeft eigenlijk weinig te klagen. Ware het niet dat zijn privéleven een zooitje is. Hij is gescheiden van zijn wat neurotische vrouw, hij heeft geen band met zijn puberzoon en probeert de band die hij heeft met zijn ongelukkige, te zware dochtertje krampachtig te verbeteren. Zijn relatie met zijn vader, een intellectueel die ernstig ziek blijkt te zijn, is ook verre van liefdevol. Wanneer Dave een geslaagde auditie doet voor de weermanpositie bij een grote landelijke zender en hij naar New York moet verhuizen, slaat de grote twijfel toe. Hoe harder hij probeert het contact met zijn familie op orde te krijgen, hoe meer hij zich realiseert dat het leven al net zo onvoorspelbaar is als het weer.

avatar van Rickyman
Een typische Nicolas Cage-film.
Met een Cage die hier een uitstekende rol neerzet, dat ook wel op z'n lijf geschreven staat.
Verder is mij de humor ontgaan en vond het nog maar een vermoeiende saaie zit.

jeffur
Het was een aardig filmpje, de voice-over bracht soms wat leuke momenten. De drama was mooi. Maar verder ook niet zo heel veel bijzonders aan.

Verbinski's beste.

De film wordt gedragen door Cage, aangevuld met een paar fijne bijrolletjes (Caine en de la Peña vooral). Cage is gewoon goed als droogkloot met een klein anger management probleem, Caine vult goed aan met z'n berustende houding. De camel-toe conversatie tussen beiden is zowat de beste scene van de film.

De running gags zijn niet altijd even leuk en wanneer de film iets meer probeert te zijn dan een gewone droge komedie begint het allemaal iets te wankelen, maar gelukkig blijft de speelduur beperkt en vervalt de film het laatste half uur niet in een puur drama.

Groots is het zeker niet, maar verder wel een geinige comedy en een aardig tussendoortje.

avatar van Decec
Een redelijke drama/komedie film...
Redelijk verhaal...
Redelijk acteerwerk...
Bekende acteursNicolas Cage en Michael Caine...
Prima achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...

Ongeveer een week geleden heb ik de goede Drama / Misdaad film "Matchstick Men (2003)" gezien, waarin Nicolas Cage ook de hoofdrol speelt (en zeer goed) en daarom was ik benieuwd geraakt naar deze Drama / Komedie film waarin hij ook de hoofdrol speelt. Hoewel deze film betiteld staat als een Drama / Komedie film is het toch meer een pure Drama film want het enige komische aan deze film vond ik de voorwerpen (zoals chocolade milkshake, beker frisdrank en warm gebak) die men steeds naar weerman Dave Spritz (goed gespeeld door Nicolas Cage) gooit.

In deze film draait het om Dave Spritz, die een succesvolle weerman is in Chicago. Echter in zijn privéleven is hij minder succesvol (beter gezegd het is een puinhoop), want hij is gescheiden van zijn vrouw Noreen (leuk gespeeld door Hope Davis die ik ook leuk vond uitzien) waar hij wel nog steeds voor valt en die ook inmiddels een relatie heeft met een andere man en hij heeft ook problemen met zijn twee puberkinderen te weten zijn zoon Mike (verdienstelijk gespeeld door Nicholas Hoult) waar hij niet echt een band mee heeft en zijn zwaarlijvige dochter Shelly (verdienstelijk gespeeld door Gemmenne de la Peña) die door anderen wordt uitgemaakt als "kamelenteen", vanwege hoe ze haar broeken (joggingsbroeken) draagt. Daarbovenop is zijn relatie met zijn intellectuele vader Robert Spritzel (goed gespeeld door Michael Caine) ook behoorlijk kil en die blijkt bovendien ook nog ernstig ziek te zijn. Dave Spritz krijgt op een gegeven moment een baan aangeboden als weerman bij een grote landelijke zender in New York, waar hij ook nog eens veel meer geld kan verdienen, en Dave Spritz moet dan kiezen voor de nieuwe baan in New York of voor zijn familie in Chicago en daar draait het dan om in dit verhaal.

Opzicht weet het verhaal wel te vermaken en te interesseren (zeker m.b.t. vader/zoon en vader/dochter) en doet de cast het eigenlijk ook gewoon goed (is eigenlijk het beste in deze film), maar als geheel is het verhaal wel behoorlijk langdradig en saai en weet het eigenlijk ook niet echt te boeien. Ook is het verhaal vrij sober (zeker m.b.t. de twee kinderen en vooral de dochter) en deprimerend (vanwege de vader) en dat ondanks dat deze film hier mede betiteld staat als een komedie. Visueel werd alles wel fraai in beeld gebracht en dat geldt zeker voor de beelden van Chicago (o.a. de winter) en New York. Ook het einde vond ik overigens wel mooi en zeker m.b.t. de keuzes.

Al met al gewoon een aardige Drama / Komedie film om eens gezien te hebben en meer zeker ook niet.

avatar van Ted Kerkjes
Theunissen schreef:
Het is een tragikomedie: de ellende stapelt zich zó hoog op dat het lachwekkend wordt. (Hans Dorrestijn heeft dezelfde humor)

Ted Kerkjes schreef:

Zal ongetwijfeld, maar ik heb gewoon heel weinig zitten te lachen om deze film. Het zal zeker ook niet mijn soort humor zijn en datzelfde heb ik ook met Hans Dorrestijn.

Daarom heb ik waarschijnlijk ook een film als "Birdman (2014)" niet hoog in mijn vaandel staan.

avatar van FlorisV
Hier en daar briljante en erg gevarieerde soundtrack van Hans Zimmer die zich mag meten met de beste. Mooie melancholische fragmenten worden afgewisseld door luchtigere. De film is wat wisselvallig en kan niet continue de tragikomische humor danwel de melancholie volhouden, maar moet het hebben van een redelijk aantal sterke scenes die behoorlijk ondersteund worden door de muziek en gevoelsmatig vaak te kort duren, omdat die muziek een gevoel opwekt dat te snel weer wordt afgekapt door een nieuwe scene met een heel andere stemming.

De heerlijke zwartgalligheid wordt op de een of andere manier net iets teveel afgeknibbeld door het financiele succes van de Weather Man: in dat opzicht heeft hij eigenlijk een heel goed leven, met een idioot salaris van meer dan een half miljoen per jaar terwijl hij eigenlijk niet veel kan, maar daarin zit ook zijn onzekerheid en de verklaring voor zijn verachting door voorbijgangers, die hem alsmaar troep toewerpen.

De film snijdt een behoorlijk aantal thema's aan: echtscheiding, het proberen te sturen van kinderen, identiteit, zelfacceptatie, de aanstaande dood van een vader. Het is allemaal best veel om echt diep te gaan maar de kern van al deze problemen wordt meestal wel geraakt.

Nicholas Cage speelt ingetogen voor zijn doen, gelukkig geen overacting dit keer en een prima rol van hem. Michael Caine vond ik wat saai en ietwat miscast hij is te Brits om de vader van Cage te spelen.

Al met al onevenwichting maar toch wel een goeie en bijzondere film. Jammer dat Verbinski hierna teveel commercieel Disney voer (lees: Pirates) is gaan maken, de junkfood waarvan de Weather Man constateert: het gaat er makkelijk in, maar het heeft geen voedzame waarde. Zijn talent voor donkere humor, of in het geval van The Ring duistere horror, is aanzienlijk en sindsdien te weinig aangeboord.

avatar van FlorisV
Onderhond schreef:
Verbinski's beste. Ook z'n enige voldoende eigenlijk. Wél bewijst de film dat je Verbinski amper een regisseur kan noemen. Er valt amper iets van een eigen stijl te herkennen, vraag me dan ook af hoeveel hij bij z'n films in de pap te brokken heeft.

Ik herken in deze film toch wel iets van de droge humor (ook op visueel vlak) die je ook bij Alexander Payne aantreft. Het wordt zeker enorm aangevuld door soundtrack en het spel van de acteurs maar het is dan wel de verdienste van Verbinski dat hij het beste uit zijn acteurs haalt want Cage neigt normaal gesproken veel meer tot overacting. Dat ingetogene en droge kun je in ieder geval eigen noemen. Visueel is het allemaal erg strak ook. Verbinski heeft met The Ring en The Weatherman, twee totaal verschillende films, toch bewezen meesterlijk een sfeer neer te kunnen zetten in zijn scenes. Het is alleen sindsdien niet voldoende benut ook al zijn er karrevrachten met geld binnengehaald met de Pirates cyclus.