• 8.608.954 stemmen

Releasedatum: 30 september 2004

• Claim tot 100 euro bonus bij Jacks.nl

• Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+

Plot Collateral

"It started like any other night."

De vriendelijke Max (Jamie Foxx) is taxichauffeur in Los Angeles. Hij krijgt Annie (Jada Pinkett Smith), een advocate, als klant en rijdt haar naar haar bestemming. Ze voeren een goed gesprek en er is een klik, maar beiden gaan verder. Max rijdt door naar het vliegveld om daar zijn volgende klant, Vincent (Tom Cruise), af te halen. Deze vraagt hem ergens af te zetten, maar ook om vlakbij die locatie te wachten tot hij klaar is. Wanneer er een lijk op Max' taxi valt, blijkt dat het begin van een helse nacht...

imageimageimageimageimageimageimageimage

Traffic Cop #1

avatar van shrink

shrink

• 2056 stemmen

Aardig filmpje. Voor de eerste helft is erg leuk. Vond het einde een beetje afgeraffeld. Daarnaast vind ik de rol van Tom Cruise niet echt bij hem passen.

avatar van filmfan0511

filmfan0511

Collateral heeft een heel fijne neo-noir sfeerschepping, dat allereerst. Los Angeles is zwoel, bedwelmend, broeierig. Het donkere van de nacht geeft de setting daarnaast ook nog iets mysterieus en zelfs gevaarlijks. Visueel dus een pareltje om van te genieten, zoiets kan je natuurlijk ook wel overlaten aan Michael Mann. Tom Cruise speelt geweldig against type als de kille huurmoordenaar. Ik vind het één van zijn sterkere rollen, juist omdat je een villain rol niet met hem als acteur associeert. Hij doet dat prima, zowel in de dialogen als in de fysieke scènes. Zeker op het einde krijg je een bijna niet te stoppen Terminator-vibe van hem. Jamie Foxx is sympathiek. De gesprekken tussen beide heren had ik wel graag langer en/of diepgaander gezien. Op voorhand dacht ik dat het merendeel van de film daaruit zou gaan bestaan; gesprekken in een taxi, tussen twee mensen aan een verschillende kant van het morele spectrum. In de plaats daarvan zit er een stuk meer vaart en actie in het geheel dan ik had gedacht. Ook tof, maar het maakt de film ietsje minder diepgaand en sfeervol dan ik had verwacht. Cruise's personage komt in deze scènes af en toe ook een beetje slordig en onvoorzichtig/incompetent over; ik had niet het gevoel dat je hier met één van de allerbeste huurmoordenaars in zijn vak te maken hebt. Die shoot-out in de nachtclub is bijvoorbeeld wel tof, maar dat beide personages hier levend uitkomen is eigenlijk puur geluk, en niet onderdeel van een uitgekiend plan. Niet zozeer een nadeel, wel iets dat me opviel. Dat Mann op het einde van de kijker lijkt te vragen om medelijden met Vincent te hebben vond ik ook een beetje vreemd, aangezien de rest van de film niet echt moeite deed om Vincent te humaniseren. Hij is een kille man met een kil beroep, die uiteindelijk een niet onverdiende dood sterft.

Maar toch wel een dikke 3.5*. Vooral door een heerlijke visuele stijl, een goede sfeerschepping en prima acteerprestaties van Cruise en Foxx. Dat het plot sterker in elkaar had kunnen steken, tja, dat is dan maar zo.

Wat een geweldige film is dit!

Deze krijgt zeker een plekje in mijn top 10.

Echt een aanrader!

FunkStarr

Waar ik eerder zei dat ik dit een "aardige" film vond ga ik aardig vervangen voor heel goed. Heerlijke film met een geweldige Cruise (een acteur die ik vroeger niet goed kon uitstaan, maar bij mij steeds meer in waardering is gestegen, vooral vanwege dit soort films en rollen). Ook Foxx doet het weer zoals altijd goed. Het sfeertje is goed neergezet en Cruise zet een goeie prestatie neer als "badguy". Verhoging naar 4,5*.

De gestoorde filmfanaat schreef:

Wat een geweldige film is dit!

Deze krijgt zeker een plekje in mijn top 10.

Echt een aanrader!

Godver, kan hem niet aanpassen.

Was iets te enthousiast over deze film.

avatar van Bennie1112

Bennie1112

Wat is Tom toch een engnek af en toe. IJzig koud en onsymphatiek in deze film, dat maakt hem een antagonist om rekening mee te houden.

Bobbejaantje

Wow dit was slecht. Zonder voorkennis dacht ik een goeie actiethriller te gaan bekijken maar het tegendeel bleek. Het basisconcept is redelijk idioot. Een huurmoordenaar die per taxi mensen vermoordt, zogezegd onzichtbaar blijft, maar intussen gezien of gehoord wordt door een massa getuigen. Een huurmoordenaar die aangeeft niet gezien te willen worden door zijn opdrachtgever omwille van risicomanagement maar zijn hand er niet voor omdraait om zijn volgende doelwit aan te pakken in een VOLLE nachtclub. Ja hallo je kan het zo gek niet bedenken. Er schort nog veel meer aan maar hoef er ook niet te veel woorden aan vuil te maken. Behalve of misschien dankzij de ondraaglijke lichtheid van het scenario is het ook gewoon niet spannend voor een thriller. De pseudo-filosofische praatjes van Tom Cruise zijn lachwekkend en ongeloofwaardig, de verwikkeling op het einde met Jada Smith - toevallig de voorgaande klant van Jamie jaja - is ongeloofwaardig… oei nu ben ik toch weer bezig. De rol van Jamie Foxx is ook wel bedroevend. Een beetje smoelentrekkerij en overgeleverd aan een slecht scenario. Ergst van al wordt ook nog de job van taxichauffeur besmeurd en geminacht in de dialogen alsof het gaat om een soort losersjob. Alles zit slecht in deze film helaas.

Bobbejaantje schreef:

Bijzondere kijk op deze film. Dat er zaken in zitten die wat onrealistisch zijn kan ik volledig inkomen, maar kom op, zo verschrikkelijk slecht is dit toch niet? Ik ben met je eens dat de scene in de nachtclub een beetje "te" was, maar als je daar doorheen kijkt is het toch gewoon een uiterst vermakelijke film. Acteerwerk is verder ook prima. Vind het gewoon verbazingwekkend dat je het zo slecht vind. Foxx "speelt" inderdaad een loser, maar wordt daar dan mee gezegd dat alle taxi chauffeurs losers zijn? Ook vind ik de zwarte humor die erin zit gewoon geslaagd en kreeg ik echt een soort medelijden met die arme Foxx. Maargoed het is een dooddoener maar smaken verschillen, maar dat je dit zo slecht vind verbaast me echt. Ik heb ook even je top 10 bekeken en het is zeker niet persoonlijk bedoeld (gewoon omdat ik benieuwd ben wat voor soort films je dan wel goed vind) maar ik ken maar 2 titels uit je top 10. Ik vraag me dan af, is dit dan wel het juiste "genre" voor je?

Kondoro schreef:
Collateral

Heerlijke film met Tom Cruise, Jamie Foxx en zelf een tien seconden lange Jason Statham die helaas niet veel invoegt in de film.

Dit was me eerlijk gezegd nog nooit opgevallen hahaha, en heb de film al 2 keer gezien. Vreemd dat ik dat over het hoofd gezien heb.

FunkStarr schreef:

Waarom zou een huurmoordenaar het zichzelf moeilijk maken en zich heel de tijd ook nog eens willen bezighouden met een taxichauffeur/gijzelaar. Waarom zich verplaatsen in een geblutste taxi - is dat niet wat opvallend (die bovendien ook al geseind is)? Hoe groot is de kans dat de eerste klant van Jamie het laatste doelwit van Tom is? Ja als je daar allemaal in meegaat is het inderdaad best te doen. Ik vind het vooral een lui scenario. Het bevat wel alle typische ingrediënten (love intrest, goed vs kwaad, achtervolging, shoot outs, wat pseudo-filosofie) maar het hangt aan mekaar met losse eindjes. De flikken die niet in actie schieten als ze daartoe de kans hebben maar het liever uitvechten in de nachtclub, Jamie die er niet in slaagt aan Tom te ontsnappen in de nachtclub, Tom die zijn gewapende tegenstander in de metro aanroept zodat die op de hoogte is van de bedreiging enz. Ben zeker geen veelkijker van dit soort films maar heb er toch wel enkele gezien om te weten wat ik wel of niet apprecieer. Ik was verrast dat Michael Mann op de eindcredits verscheen omdat hij al veel beter heeft afgeleverd dan dit (wat mij betreft). Je hebt het over humor ... ik zag de humor niet eerlijk gezegd. Ook vond ik het gebruik van de muziek tegenvallen ... van die flauwe muzak bij momenten die de spanning onderuit haalt. Normaal gezien ben ik geen zwartkijker en probeer ik er altijd wel wat positiefs uit te halen maar hier is dat niet gelukt. Maar verder scoort de film blijkbaar wel goed bij heel wat kijkers en dat is wel fijn voor hen en voor jou.

Bobbejaantje schreef:

Zeker weten dat het fijn is. Jammer dat je de de film niet kan waarderen. En ik ben het ook wel met je eens dat er zeker veel twijfelachtige momenten inzitten , maar is dat ook niet gewoon een soort van excuus om de vaart en spanning erin te houden? Daardoor ga ik er persoonlijk in ieder geval minder op letten. Als je deze film op realisme en logica gaat beoordelen schiet hij op een aantal punten inderdaad flink tekort, maar het vermakelijkheidsgehalte vind ik zo hoog dat het me niet stoort. Wat betreft de humor is het een beetje zwartgallig en dat kan ik ook wel waarderen, maar ook dat is uiteraard ook persoonlijk.

FunkStarr schreef:

Ik ben het er eigenlijk nog wel mee eens dat je als kijker niet al te kritisch mag zijn met dit soort films. Maar voor mij is er dan toch een grens wanneer het zich scene na scene blijft opstapelen. Op zich is het bvb. onwaarschijnlijk dat Tom Cruise erin slaagt om in de nachtclub zijn ding te doen en erin slaagt te ontsnappen ondanks alle aanwezige politie. Ok tot daar aan toe als we het kritische oogje dichtknijpen. Maar mij gaat het dan nog meer erover dat hij kiest om zijn ding te doen op die manier ...dan klopt het niet met wat hij voordien te verkondigen had over 'risicomanagement' en de manier waarop hij zijn moorden in het geniep pleegde. Hier gaat het erom dat de scene in de nachtclub een spectaculair hoogtepunt moet zijn in het Hollywood draaiboek en dat gaat dan ten koste van de geloofwaardigheid van het personage. Maar als je dit enkel bekijkt als brood en spelen, ja dan is het prima, zoals jij ook aangeeft. Waarschijnlijk is het risico op dit soort (on)logica groter zodra het budget van de film de hoogte ingaat. En dat vind ik jammer want qua casting en productiewaarden is er groot potentieel (muziekkeuze dan niet meegerekend). Het blijft toch ook nog steeds een misdaadfilm waarbij ik altijd hoop dat de bad guy een bepaalde intelligentie aan de dag legt. Net als Tom Cruise is het hier echter om grijze haren van te krijgen. Als ik een massa shoot out wil zien dan liever pakweg Rambo want dat personage klopt wel helemaal.

Ik had deze film als 2 disc editie op de kop getikt maar zal hem gauw terug van de hand doen. Iemand anders gelukkig maken dan maar.