Collateral (2004)

Thriller / Drama

geregisseerd door Michael Mann
met Tom Cruise, Jamie Foxx en Jada Pinkett Smith

De vriendelijke Max (Jamie Foxx) is taxichauffeur in Los Angeles. Hij krijgt Annie (Jada Pinkett Smith), een advocate, als klant en rijdt haar naar haar bestemming. Ze voeren een goed gesprek en er is een klik, maar beiden gaan verder. Max rijdt door naar het vliegveld om daar zijn volgende klant, Vincent (Tom Cruise), af te halen. Deze vraagt hem ergens af te zetten, maar ook om vlakbij die locatie te wachten tot hij klaar is. Wanneer er een lijk op Max' taxi valt, blijkt dat het begin van een helse nacht...

avatar van sowhat
Zeer degelijke thriller. Hier en daar wat saaiere stukken, voornamelijk halverwege de film. Het laatste halfuur was erg vermakelijk. Tom Cruise was lekker op dreef als kille moordenaar

avatar van Kondoro0614
Collateral

Heerlijke film met Tom Cruise, Jamie Foxx en zelf een tien seconden lange Jason Statham die helaas niet veel invoegt in de film. Heerlijk sfeershots werden er geplaatst maar de muziek in de film werd me erg irritant op een gegeven moment. Gelukkig kennen ze in Collateral wel goeie muziek zo kwam ‘ Audioslave - Shadow on the Sun ‘ nog voorbij en dat zijn zeker geen slechte nummers. Toch deden de sfeerbeelden me op een gegeven moment niet veel meer en aangezien Mann bijna de hele film in sfeer op wou nemen werd ik er een beetje klaar mee. Toch een leuke Tom en Jamie verhouding waarbij beiden prima in hun rol zitten en ik weer uitstekend heb kunnen genieten van deze film en van de twee heren en hun acteerprestaties.

120 minuten is redelijk te doen, het is niet te kort maar echt langer hoefde het ook niet te worden aangezien je dan makkelijk een vervelingsfilm aangezet kon hebben want dan werden veel dialogen nog verder uitgetrokken die nu vaak al een beetje op het randje zaten. Toch weet de film snel door te knallen, er is genoeg actie in deze thriller en de praatscenes vervelen ook niet. Mann weet een mooie verhouding te maken tussen veel dialogen en het houd je aan het puntje van de stoel. Tegen het einde aan werd de film wat simpeler en minder spannend. De actie blijft lekker maar is wel erg voorspelbaar maar goed, welke twee gekken gaan op elkaar inschieten met een simpele deur er tussen, hele mooie scene en ik kon er van genieten.

Ik kreeg deze film aanbevolen door een collega van mij. Ik heb nu weer zo’n twaalf films bij de beste man geleend die allemaal nog volgen en Collateral zat daar bij. Hij stond alleen ook op Netflix en dan met een HD beeld dus heb ik gevraagd of hij die wou veranderen, gedaan en nu heb ik mooi genoten van een HD scherm.

Het verhaal was erg tof. Tom Cruise is een huurmoordenaar die door Felix is ingehuurd om een aantal mensen uit te schakelen. Betreft een rechtzaak en Felix wil de kopstukken hieruit onderuit halen zodat waarschijnlijk hij vrijuit gaat. Wanneer Cruise eenmaal op zijn weg is naar L.A. te gaan schakelen we over naar Max (Foxx), een taxichauffeur in L.A. die graag zijn eigen limousinebedrijf wil opstarten en eigenlijk rijdt om geld te sparen. Wanneer hij Annie moet rond bregen krijgen de twee een klik, helaas wel een stuk waarvan ik iets meer had verwacht zoals het in plot staat want ik vond het nogal karig. Wanneer Vincent instapt (Cruise) barst de hel voor Max los, ook al had hij Vincent bij geweerd. Wanneer Max, Vincent naar de eerste bestemming brengt valt er een lijk op zijn auto vanuit het raam. Het blijk dat Vincent helemaal geen lieverdje is en claimt Max voor een avond om hem rond te rijden. Wanneer Max ziet dat Annie 1 van de slachtoffers is gaat hij achter Vincent aan en heel cliché: hij red haar door Vincent te doden, een taxichauffeur schiet een huurmoordenaar neer die net iets ervoor een heel Chinees leger uitschakelde.

Ik vond het een leuke zit en heb me prima vermaakt met deze thriller. Soms iets meer van verwacht maar alles boven alles heb ik me maar weinig verveeld!

Regisseur Michael Mann heeft Heat (1995) nooit meer kunnen overtreffen. Toch is deze Collateral een zeer goede psycho adrenalinethriller met als hoogtepunt de fameuze confrontatie scene in de nachtclub (muziekje van Paul Oakenfold).

Het was even wennen, Tom Cruise als bad guy maar hij verraste wel met zijn opzienbare verschijning en grijs kapsel. Ook Jamie Foxx was, in tegenstelling tot andere films best goed te verdragen dit keer.

Het verhaal is leuk bedacht, nietsvermoedende taxichauffeur met toekomstdromen heeft de nacht van zijn leven, met zowel politie als wraakzuchtige criminelen op hun pad. Film vertraagd nooit in saaiheid of te lange niet passende conversatiescenes en houdt snaar scherp van begin tot eind.

Mooie 2e beste film van Mann wat mij betreft.

(verwijderd)
Gister na lange tijd een nieuwe kans gegeven op Netflix.

Eigenlijk helemaal eens met PCTERN hierboven tot de laatste zin, vooral over die nachtclub scène. Mijn punt is dat er wel meer erg fraaie scènes zijn, de scène in de auto voor Max expres het ongeluk expres veroorzaakt bijvoorbeeld, maar dat het aanvoelt als los zand. Zit je weer helemaal in de film, is er wel weer een saai tussenstukje en ga je over op weer een nieuwe willekeurige scène. Niet dat het echt allemaal zo willekeurig is, maar gebaseerd op emotie voelt het wel zo. Vooral audiovisueel zit er geen lijm tussen de stukjes.

Daarom laat ik deze Mann helaas maar op 3.5* staan, maar die vooral eerstbenoemde scène deed me wel weer verlangen naar één van zijn betere producten.

avatar van Fisico
Al bij al een behoorlijke thriller/actiethriller van Michael Mann met Jamie Fox en Tom Cruise. Uiteraard mag je er allemaal niet te veel van verwachtingen al was ik wel benieuwd omwille van de vrij goede score op MM en IMDB.

Er zat een goede vaart in de film en echt vervelen deed hij nooit. Het verhaal op zich is behoorlijk uitgewerkt. Goede camerastanpunten, behoorlijke acteerprestaties van Foxx en Cruise (niet bepaald mijn favoriete acteurs), kortom een prima film binnen het genre. Naar het einde toe begon het wel in te dalen: wat ongeloofwaardiger en vooral de markante transformatie van de sullige taxichauffeur die de hero wordt en het opneemt tegen de professionele huurmoordenaar. Ook de achtervolgingsscène in het flatgebouw gevolgd door de metro was een beetje met de haren getrokken. Het deed me denken aan een nachtmerrie waarbij je tracht te ontsnappen aan een monster, maar hij je altijd op één of andere manier steeds weet te vinden.

De relatie tussen Vincent en Max was nogal bizar. Waarom dat risico nemen? Kun je niet gewoon een auto stelen en zelf op pad gaan? De dood van Vincent was ook hilarisch, dat neervallende hoofd, hij viel precies in slaap. Mja, alles in beschouwing genomen, een nipte voldoende met 3,0*.

Het eerste uur een goede film, daarna werd het steeds meer een fantasiefilm vol onrealistische scenes..

avatar van joeygamer2
Zeer goede film. Goede actie en thriller. 2de keer dat ik deze film heb gezien. Vond hem spannender toen ik hem voor het eerst had gezien, maar verder zat er nog wel een beetje spanning in. Heel erg genoten van de film!

avatar van Lovelyboy
Vrij trage film die vervolgens redelijk op gang komt met een aantal aardige actiescenes en de nodige spanning. Doch lijkt voor mij de film nooit helemaal op gang te komen, zeg maar gerust dat het me niet pakt. En waar dat nu precies aan ligt? Het verhaal is wel interessant, op het begin na dan, want de hele ontmoeting met Annie vind ik redelijk slaap verwekkend. Goed ergens is het nodig, en geeft het misschien goed het tempo aan van het begin van de film, wellicht is het als voorbeeld bedoeld voor het gezapige leventje van Foxx. Vervolgens ontwikkelt het zich wat meer, komt er iets meer snelheid in.

Foxx doet prima zijn werk, en Cruise vindt ik eindelijk fascinerend als 'kille' toch betrokken huurmoordenaar. De sfeer van het verlaten en donkere LA en de muziek zijn bij tijd en wijlen prima. Toch mist er iets aan de film, sommige delen kunnen me niet zo heel boeien en ik mis iets, een soort van 'wow' factor denk ik.

Aardige film, maar ook niet meer dan dat.

avatar van Shadowed
Leuk.

Dat er met zo'n simpel verhaal eigenlijk zo'n beklemmende en uiterst boeiende film gemaakt kan worden heeft zeker zijn complimenten. Cruise speelt eens niet de held hier en maakt plaats voor een schurkenrol die hij ook best geloofwaardig neerzet.

Foxx doet het ook leuk en is bij vlagen best overtuigend, maar in het algemeen blijft Cruise toch wel een stuk beter in zijn element. De film is de volledige speelduur boeiend, vooral de conversaties tussen Cruise en Foxx zijn geloofwaardig genoeg om te beklijven.

Jammer dat het richting het einde wat minder vaart heeft en daarmee wat aandacht verliest, voor de rest is het een aangename en onderhoudende film die bewijst met een best simpel verhaal nog heel wat in zijn mars heeft. Inderdaad de echte klap blijft uit, maar voor de rest leuk.