Catwoman (2004)

Verenigde Staten / Australië
Actie / Fantasy

geregisseerd door Pitof
met Halle Berry, Sharon Stone en Benjamin Bratt

Catwoman vertelt het verhaal over de volgzame werknemer Patience Philips (Halle Berry) die zichzelf wegcijfert voor haar heethoofdige baas en ex-model Laurel Hedare. Patience werkt als grafisch ontwerpster voor Hedare Beauty, een mega cosmeticabedrijf dat op de rand staat van het uitbrengen van revolutionaire anti-verouderingsproducten. Als Patience er onverwachts achter komt dat de nieuwe producten van haar werkgever vreselijke bijwerkingen hebben, bevindt ze zich ongewild in het middelpunt van een bedrijfscomplot. Wat daarna gebeurt, zal Patience voor altijd veranderen. Ze wordt vermoord, maar wordt getransformeerd in een vrouw met de kracht, snelheid, behendigheid en het sterke gevoel van een kat. Met haar nieuwe eigenschappen en katachtige intuïtie, wordt ze Catwoman: een sluw en sluipend schepsel dat op de grens balanceert van goed en kwaad. Zoals elke wilde kat is ze gevaarlijk, ongrijpbaar en ontembaar.

avatar van Roger Thornhill
Voor een film als deze wil ik altijd wel tot het verstand-op-nul-kamp behoren. En ziedaar, best vermakelijk met een mooie sexy Catwoman. Sharon Stone daarentegen heb ik nooit zien zitten, en die R&B vind ik persoonlijk rampzalig, maar ja, dat is mijn eigen muzikale smaak, en ik zal ook wel niet helemaal tot de doelgroep behoren...

avatar van Metalfist
White Russian, no ice, no vodka... hold the Kahlua

Ik ben sowieso al een fan van comics en de adaptaties naar het grote scherm kunnen me meestal ook wel bekoren. Catwoman had ik in een ver verleden al wel eens gezien, maar er was echter bitter weinig van blijven hangen. Hoog tijd dus om daar eens iets aan te gaan doen! Nu behoort Halle Berry sowieso al niet tot één van mijn favoriete actrices (vind haar eigenlijk alleen in X-Men nog iet of wat te pruimen, al is het bij vlagen een aanfluiting naar het originele personage) dus het was maar afwachten of dit iets ging worden.

En het antwoord is neen, want Catwoman is alles wat verkeerd is aan dit soort films. Teveel focus op het showen van Berry's kont en tieten en dit dan nog eens in combinatie met een script om van te huilen en effecten die er gewoon ontzettend lelijk uit zien. Naar het schijnt zou Pitof de studio een alternatief script hebben aangeboden nadat hij het originele screenplay had gelezen, maar dit werd afgekeurd wegens te artistiek... Vraag me af wat hij had verandert, want veel slechter had hij het niet kunnen maken. Zo wordt gewoon heel het uitgangspunt van The Crow gestolen (het woord crow wordt zelfs gewoon vervangen door cat in de quote When someone dies, it is believed a crow can bring back there soul to make the wrong things right!) en de ene na de andere belachelijke scène volgt elkander op. Dieptepunt is ongetwijfeld de basketbal scène die nergens op slaagt. Wat overblijft is een saai plot rond de effecten van een nieuw make-up product en de zoektocht naar wie Patience heeft vermoord.

Halle Berry kreeg voor haar glorieuze rol van Catwoman een Razzie als slechtste actrice van 2004. Dat ze toch over wat zelfspot blijkt te beschikken heeft ze bewezen door de 'prijs' in eigen persoon te komen ophalen, maar dat neemt niet weg dat dit inderdaad een vreselijke rol is. Geen idee door wie het is ingefluisterd, maar die overdreven 'katachtige' bewegingen die ze de gehele tijd maakt... Ze had er na de eerste minuten al terug mee mogen ophouden. Berry wordt bijgestaan door een schmierende Sharon Stone, nooit begrepen hoe die eigenlijk überhaupt aan een rol geraakt, en Benjamin Bratt, wiens enige noemenswaardige wapenfeit een kleine bijrol in Modern Family is. De grootste tegenvaller zijn echter de special effects. 2004 is ondertussen toch ook alweer meer dan 10 jaar geleden, maar dit is toch wel erg lelijk. En niet enkel af en toe, maar echt praktisch elke scène waar iet of wat van effecten aan te pas komt ziet er niet uit.

Volgens mij kom ik nog 1* doordat ik de film samen met andere mensen heb gezien en we nog lekker hebben kunnen afgeven op de ronduit belachelijke gang van zaken, want dit had naar alle waarschijnlijkheid een 0,5* geweest mocht ik de film alleen hebben gezien. Op voorwaarde dat ik niet in slaap was gevallen, die kans zit er namelijk ook wel in als je dit opzet.

avatar van mjk87
Zo, dat was al weer een maand of acht geleden dat ik zulk een slechte film zag. En wat valt er van te zeggen? Dit is niet eens leuk als cult in ieder geval. Dodelijk bij soort films is een lelijke cgi, en laat die hele film nu net daaromheen gebouwd zijn. Verder vreselijk druk camerawerk en weinig lekkere montage (veel slechter krijg je het niet), er wordt sfeer gemist, iedereen acteert zonder enig sprankje, verhaal is ruk, actiescènes zijn zo rommelig in beeld gezet dat enige kans op actie of sensatie ook ontbreekt en het hele ding is gewoonweg saai. 0,5*.

avatar van nclo
Tja, alles en iedereen op moviemeter heeft zijn of haar pen al in het zuur gedoopt en geschreven hoe naar deze film wel niet is. Ik kan mij helaas niet aan de algemene opinie onttrekken. Allereerst werd het al na een kleine 10 minuten duidelijk dat deze film niet over Catwoman gaat, maar over Halle Berry waar een aantal personages omheen is gebouwd. Nu ben ik sowieso niet echt weg van Berry (zowel van haar acteerkwaliteiten als haar uiterlijke vertoning vind ik vaak nogal teleurstellend), maar in deze film spant ze de kroon wat betreft het opvullen van haar matige oeuvre. Ze wist me geen enkele keer te overtuigen. In haar lieve schattige oudere jongere look niet en ook niet in haar quasi-stoere Catwoman vertoning. Het komt allemaal zo geforceerd over. Lambert Wilson moet heel hard schreeuwen tegen de mensen in zijn omgeving om als een lul over te komen, Sharon Stone moet overdreven nonchalant haar echtgenoot te woord staan om te laten zien dat zij de alfavrouw is en Alex Borsteins rol waarin ze als volwassen vrouw een gefaalde imitatie geeft van een hysterisch ''Cosmo-girl'' lezend tienermeisje. En natuurlijk die geforceerde chemie tussen Patience en Tom die de kijker to-taal niet weet te interesseren. Het grootste probleem waarmee deze film kampt is dat deze film vooral zichzelf heel serieus neemt. Doordat er zo weinig dingen zo soepel verloopt, irriteer jij je als kijker daar mateloos aan. Alle clichés worden gebroken, omdat het verhaal zo slecht in elkaar steekt. En als ik eerlijk ben en naar het hele concept van deze film kijk, heb ik nou niet het idee dat hier veel meer uit te halen valt dan deze rotzooi. Jammer, want dit kost je een filmavond.

Overigens, volgens de originele Batman stripreeks is Catwomans alter ego Selina Kyle en niet Patience Phillips. Naast het feit dat ze op onverklaarbare wijze in deze film wel superkrachten heeft gekregen, kan je als filmmaker de originele naam wel in ere houden.

Hah.

Doorgaans waardeer is dit soort films toch iets hoger dan het gemiddelde. Catwoman leek geen beste film op papier, maar Pitof heeft met Vidocq toch een erg fijne film afgeleverd én een beetje cheese in combinatie met het superheldengenre kan ik best hebben.

Maar blijkbaar is het toch gewoon écht zo slecht. Van de werkelijk beschamende CG tot de vreselijke overacting van Berry en Stone, van het domme plotje tot de irritante romance. En als klap op de vuurpijl de werkelijk droevige gevechten ... deze film heeft echt gewoo helemaal niks te bieden.

Zo'n film die allicht een documentaire verdient, want het kan niet anders dan dat er achter de schermen té veel is fout gegaan. Het resultaat is echt abominabel, niet om aan te zien. En den mag je nog blij zijn dat het hoop en al 100 minuten duurt, ipv de gebruikelijke 2+ uur.

Mnee, Pitof schiet hier serieus mis.

Ach, het is geen goede film, maar nog altijd 10 keer beter dan de zeemeerman!!

Fed
Nu ik deze film weer zie weet ik meteen weer waarom ik deze film waardeloos vond toen hij net uit was. Ten eerste...teveel computeranimaties. Bijna alles wat Catwoman doet is met/door de computer gemaakt. Het verhaal is niet echt om naar huis te schrijven en dat wisten de makers van deze film ook. Dus proberen ze de film te redden door de tieten van Catwoman uitgebreid in beeld te laten zien. Heb nu een half uur gekeken maar ik zet het testbeeld er maar op.

avatar van JahLex
Idd niet best. Er is ook geen match qua genre. Het had misschien een leuke kinderfilm kunnen zijn als Halle wat minder met haar lichaam te koop zou lopen. Het had een vette actiefilm kunnen zijn als de cgi goed was, de actie harder en het verhaal beter. Het had misschien zelfs een superheldenromcom kunnen zijn. Maar nu is het niks.

Dat Halle die Razzie destijds kreeg... tja, hadden ze misschien beter aan de regisseur kunnen geven.

Ik wilde wel weten hoe

avatar van n00r
Dit was echt geen slechte film maarja komt misschien ook omdat ik Halle Berry fan ben.

avatar van woeler82
Ik heb deze film nu 2x gezien, maar na 2x gezien te hebben vind ik deze film toch eigenlijk bagger.
Halle Berry is een mooie vrouw , maar bij deze film loopt zij naast haar schoenen.

Film is niet helemaal slecht anders had ik deze maar 1x gezien, maar bij de 2 de keer heb ik
iets meer op details gelet en daar loopt het spaak

avatar van joeygamer2
Toen ik de berichten op MovieMeter las over deze film had ik er een slechte verwachting over. Terwijl ik de film aan het kijken was dacht ik: zo slecht is deze ook niet echt. Ik vond het nergens saai worden en ik vond het nog wel leuk om te kijken. Alleen soms leken de gevechten in de films soms wel nep. Halle Berry is wel een mooie vrouw in deze film