Vidocq (2001)

Frankrijk
Fantasy / Thriller

geregisseerd door Pitof
met Gérard Depardieu, Guillaume Canet en Inés Sastre

Parijs, 1830. Terwijl de spanning van de revolutie over de stad heerst verdwijnt plotseling de meesterdetective Vidocq (Gérard Depardieu). Het geheim van de ontmaskering, wie is de moordenaar, meenemend in zijn graf. Etienne Boisset, de vermeende biograaf van Vidocq doemt op in het verhaal en besluit de onderste steen boven te halen en de moord op de detective te onderzoeken. Zo kan hij het biografische verhaal afmaken en vervolgens het boek uitbrengen. Naarmate het onderzoek verder verloopt vallen er steeds meer slachtoffers en wie is nu wie?

avatar van HarmJanStegenga
Ongeveer wat ik er van had verwacht. Een interessante mislukking. Ik ben niet echt een voor- of tegenstander van DV. Sommige filmmakers weten hier uitstekend mee om te gaan, anderen kunnen dit niet. 'Vidocq' is de 1e film volledig op DV gedraaid en dat werkt niet altijd. Pitof zorgt zeker voor wat interessant gedoe om 't scherm, maar indruk maakt 't nergens. Verder vond ik de film nogal een rommelig, niet altijd even interessant geheel. En zo voorspelbaar als wat (de Alchemist + terugkeer van Vidocq). Maar verder redelijk vermaak. Wel een film die ik alleen al door het visuele ascpect niet snel weer zal opzetten.

avatar van leatherhead
Tja, zal er kort over zijn: de setting lag me niet zo, noch de welhaast clowneske personages. Ook de special effects van Vidocq zijn nou niet echt je van het. Nochtans heb ik me niet écht verveeld, mede dankzij het het markante camerawerk en een redelijk geslaagde visuele stijl. Sommige shots waren weliswaar wat té flamboyant, maar gelukkig voerde de af en toe imminente kitsch nergens de boventoon.

Maar écht indrukwekkend vond ik het nergens worden, en op het gegeven moment kon het hele verhaaltje - if any - me ook gestolen worden. Derhalve slechts een hele nipte voldoende: 2,5*.

avatar van Dying Rose
Vuile film.

Lange zit zo, als het geheel je niet kan pakken. Het is al wennen aan de aparte stijl van filmen wat de aandacht van de inhoud weghoudt. De overactieve camera toont je close-ups snel afgewisseld met medium- en overzichtsshots die gauw gaan vermoeien. De (extreme) close-ups zijn bovendien alles behalve flatterend en geven net zoals de film een sterk vervreemdingsgevoel. Nergens geraak je meegezogen, geholpen door de oninteressante plot en dito personages. Bovendien kent VIDOCQ een lelijk kleurgebruik, zijn de effecten schoon gedateerd en laat ook de montage soms te wensen over.

Ik geef toe dat het exterieur prachtig wordt vormgegeven. Sommige shots lijken zo uit een schilderij te komen, maar de 'vuile' look overheerst helaas. Het belachelijk einde doet voor de prent ook geen wonderen, maar geeft evenwel een andere inslag na anderhalf uurtje staren naar een doods moordonderzoek.

Veelal kreunt de film onder een overdaad aan manieren waarop Vidocq in beeld wordt gebracht, hetgeen een lelijk resultaat oplevert. Weliswaar met enkele mooie plaatjes, maar voor de rest kan ik hier echt niets mee.

avatar van Roger Thornhill
Lekker sfeertje, zo een beetje à la From Hell (toevallig uit hetzelfde bouwjaar), met een prima Depardieu (hoewel die niet op Hans G. Kresse's Vidocq uit mijn jeugd lijkt) en mooi bewerkte visuals die het verhaal een heel eigen ambiance geven. Hoger dan 3½* kom ik niet omdat ik nou eenmaal geen liefhebber ben van de hectische montage van bijvoorbeeld de vechtscène om die vuurput, maar apart en boeiend is de film zeker.