36 Quai des Orfèvres (2004)

Alternatieve titels: Department 36 | 36th Precinct

Frankrijk
Drama / Thriller

geregisseerd door Olivier Marchal
met Daniel Auteuil, Gérard Depardieu en André Dussollier

Sinds enkele maanden doet de Parijse politie pogingen om af te rekenen met een bende zwaargewapende en gewelddadige overvallers. De directeur van de gerechtelijke politie, Robert Mancini (André Dussollier), staat duidelijk tegenover zijn twee rechercheurs, Léo Vrinks (Daniel Auteuil) en Denis Klein (Gérard Depardieu). Wie de bende te pakken krijgt, wordt zijn opvolger. De rechercheurs verschillen echter zeer van karakter en beiden hebben hun eigen manier van werken, waardoor de samenwerking alles behalve soepel verloopt.

avatar van witboek
Neen, neen en nog eens neen. Een topper van een flopper. Actie viel soms mee, maar het verhaal en de acteurs kwamen zeer ongeloofwaardig over. Ik noem deze film overacting. Zelfs de muziek was slecht.

Een rommelige film.

avatar van blurp194
Mooie harde politiefilm volgens het oude Franse recept waar niet alles zonodig een happy ending krijgt. Gewelddadig, rauw, hard - met de nadruk niet op spectaculaire actie maar op een spannend verhaal wat je tot de aftiteling vasthoudt, en een zorgvuldig opgebouwde sfeer die goed bij het verhaal past.

Auteuil en Depardieu laten zien dat ze hun vak tot in detail verstaan, en worden omringd door een serie acteurs die daar nauwelijks voor onderdoen. Ook daardoor blijft je aandacht bij de film, de karakters blijven kloppen, blijven geloofwaardig - ook daardoor blijf je in het verhaal gevangen.

avatar van Buffelsander
Goede drama/thriller (Misdaad?)!
Het grappige was dat ik al vanaf de eerste minuut kon zien wie de badguy was, zag je gewoon aan zijn hoofd

avatar van qwertzu
Erg goede misdaad film, die je boeit tot aan het eind!
Heerlijk duistere en grimmige sfeer, mooi gefilmd met erg goede acteurs!
Echt een aanrader.

avatar van K. V.
De film is zeker geen traditionele politiefilm. De film was eerder een mengeling tussen politiefilm en drama.
De acteerprestaties waren zeker de moeite, maar dit had 'k natuurlijk wel verwacht. 'k wist trouwens niet dat Valeria Golino (bekend van Hot Shots) Frans sprak.
Voor de rest gebeurt er genoeg in de film om je de volledige speelduur te boeien. Aangenaam verrast door deze film.

avatar van SPT
SPT
Ik zie de sterke kanten van deze film wel: het goede acteerwerk, mooie rauwe actie, het filmwerk. Alleen kon het verhaal me onvoldoende boeien. De film leverde simpelweg te weinig kijkplezier, en dat weeg ik zwaar mee.

Prima franse politiefilm met top acteurs, Begrijp niet dat iemand hier een 1 voor geeft!!

avatar van Norman Mailer
Een méér dan degelijke policier, die halverwege ietwat richting drama opschuift. Daarmee gaat de film, tijdelijk, in een lagere versnelling – zonder langdradig te worden.

Daniel Auteuil speelt, ook nu weer, overtuigend. Getormenteerd, een rol die hem al vaker goed afging. Depardieu is de ploert, en weet bij de kijker beslist weerzin op te wekken.

Prima politiefilm, met een uitstekende cast.
Prachtig scenario heeft deze film, niet wat je van een politiefilm zou verwachten, maar het maakt de film des te beter.
Ik heb elke minuut van deze film geboeid zitten kijken, dus geen klagen over deze Franse prent.
Warm aanbevolen !!

avatar van hutsekluts
Uitstekende misdaad-drama-thriller door het sterke scenario, sterke cast en de realistische wereld die neergezet wordt.
Aanrader!

avatar van Moviestar1979
Parijs wordt opgeschrikt door een aantal brute overvallen waarbij een enorm bedrag wordt buitgemaakt.
Aan de Franse politie de taak om deze overvallen te stoppen.
Directeur Robert Mancini staat op het punt om zijn functie neer te leggen, en zowel Léo Vrinks als Denis Klein zijn in de race om deze taak over te nemen.
Hiervoor moeten ze wel de bende opsporen en arresteren.
Beide heren hebben zo hun eigen manier van werken, en dit kan niet anders dan verkeerd aflopen.

Het was best lastig om deze Franstalige film goed te volgen.
Ik was volledig afhankelijk van de ondertiteling.
Sommige woorden werden slecht vertaald, omdat het een Belgische ondertiteling betreft.
Toch bleef de film mij boeien door de spanning, en word je als kijker compleet verrast.
Het einde vond ik wat slap, maar er blijft genoeg over om van te genieten.
Het bewijs dat ook de Fransen goede films maken.
Leuk om Valeria Golino (Hot Shots!) na zo'n lange tijd weer te zien.

3,0 *

avatar van 93.9
De he-le film voorzien van muziek.
Terwijl ik een leek ben, voelde je gewoon dat dat bij de helft van de scenes overbodig was.
Verder had ik na een half uur al het gevoel dat ie afgelopen zou zijn...

avatar van Leo1954
Goeie cast, beetje ongeloofwaardig verhaaltje. Maar och, het was wel onderhoudend.

avatar van popcorn en cola
Ook weer zo'n geweldige franse actie-thriller met een aantal bekende kopstukken van de Franse film. Spannend van begin tot einde.

avatar van Atheistus
Slap, onwaarschijnlijk en voorspelbaar verhaaltje. Nog een 1 voor goede acteurs.

avatar van Left4Dead
Halve ster d'r af.

Zeker niet de beste van het gerne uit Frankrijk.Goede momenten en slechte momeneten wisselen elkaar af. Auteuil blijft voor mij een baas en Depardieu doet ook weer leuk mee.
Toch is het verhaal een beetje rommelig en vond ik hem soms schokkerig in verhaal.

Toch wel een prima prent om te kijken maar er had meer uitgehaald kunnen worden.
Olivier Marchal is wel een regisseur hoor, heerlijk de zwarte politiethriller van hem.