Angel-A (2005)

Frankrijk
Romantiek / Komedie

geregisseerd door Luc Besson
met Jamel Debbouze, Rie Rasmussen en Gilbert Melki

André (Debbouze) besluit een einde aan z'n leven te maken, nadat hij tot middernacht heeft gekregen om zijn €40.000 schuld af te betalen. Aangekomen op de brug waar hij het allemaal wil eindigen merkt hij een metgezel op. Nadat zij de Seine ingesprongen is springt Andre haar instinctief achterna om haar te redden. Na haar redding besluit de vrouw (Angela) aan zijn zijde te blijven om zo samen zijn problemen de wereld uit te helpen.

avatar van Black Math
Erg fraai inderdaad. De poster is al schitterend om te zien, de beelden van de film doen daar niet voor onder: prachtig gestileerde zwart/wit beelden.

Maar ook de personages weten te boeien. De mannelijke hoofdrolspeler herken ik van z'n bijrol als de wat zwakzinnige groenteboer in Amélie, maar zet hier een prima hoofdrol neer. Ook een personage dat me aanspreekt, waar ik blijkbaar enige verwantschap mee voel, al heb ik gelukkig nooit louche types achter me aan gehad vanwege geleend geld.

Bij de vrouwelijke hoofdrol vraag ik me af in hoeverre ze de inspiratie heeft gevormd voor Panty & Stocking with Garterbelt. In ieder geval is prettig ad-rem, en is ze bovendien verre van onaangenaam om naar te kijken.

In ieder geval een leuke interactie tussen de beide personages, wat samen met de mooie beelden voor een boeiende film zorgt, met als emotioneel hoogtepunt de spiegelscène. Aan het einde wordt het wel een beetje melodramatisch, waarbij ook het acteerwerk (toch) wat minder wordt. Maar goed, liever een geweldige film met een wat minder einde dan een gelijkmatigere film van een lager gemiddeld niveau. 4,5*.

avatar van leatherhead
Prachtig gespeeld en prachtig in beeld gebracht, uiteraard. Het is echter het slotakkoord waar de film ietwat onnodig theatraal wordt, en me er nét van wist te weerhouden hier 4* aan toe te kennen. Maar verder een intrigerende, schalkse, en magische film. Eén van Besson's betere.

avatar van arno74
Aardige Franse komedie. Het begint sterk met een frisse stijl maar gaandeweg verliest het wat aan kracht. Het mist wat meer inhoud en diepgang, ook een minder voorspelbaar einde was welkom geweest, het script heeft net te weinig om het lijf om van deze film een topper te maken. 3*

Goeie film over een man die een vrouw uit de rivier redt, nadat ze erin gesprongen is. Een redelijk origineel verhaal met een vleugje romantiek en fantasie. Tegen het einde wel wat voorspelbaar, maar het kijkt allemaal wel gemakkelijk weg. Parijs is bijzonder mooi en sfeervol in beeld gebracht hier en de twee hoofdrolspelers zijn uitstekend gecast.

avatar van Boenga
Romantiek / Komedie volgens MM en volgens de dvd-hoes. Persoonlijk zou ik hier 'fantasy' als eerste genre aanduiden. Door die foute inschatting kwam het begin van de film irritant simplistisch, simpel, bijna kinderachtig over.
Het gedrag van André tegenover zijn schuldeisers: lachwekkend maar niet grappig. De redding van Angela uit de Seine: overdreven. Het meteen samen opstappen: onzin.
Pas daarna wordt de ondertoon duidelijk, pas dan kon ik opgaan in het verhaal en genieten van een paar fijne scenes, en de boodschap die mooi en niet opdringerig wordt overgebracht.
Het einde was inderdaad iets te goedkoop.
Rasmussen: ik durf niet zeggen dat ze fantastisch acteert, maar die dame heeft hier zeker een charisma waarmee ze de film in belangrijke mate draagt. Zou het trouwens kunnen dat mannen hier iets liever naar kijken dan vrouwen...?

avatar van Ramon K
De film ziet er vaak erg mooi uit en dat is de voornaamste reden dat ik toch nog op 2,5* uitkom. Maar inhoudelijk is deze Besson vrij matig en emotioneel werkt 't voor geen bal; er is nul komma nul romantische chemie tussen Debbouze en Rasmussen. Dat is funest voor een romantische film. En de rollen worden nu ook niet echt vertolkt door twee rasacteurs. Beste scène uit de film is die met de spiegel, maar ook daar verbeeldt Besson de thematiek en het drama te weinig subtiel; er wordt niets aan de kijker overgelaten en het ligt er allemaal tè dik op. Verder is Angel-A in principe een simpele kruising tussen Date with an Angel, Michael en City of Angels (ik noem expres de film van Wenders niet), alleen ziet 't er veel stijlvoller uit.

avatar van IH88
Angel-A

Sterk. Angel-A is een aparte en eigenzinnige film van Luc Besson. De zwart-wit beelden werken betoverend, en Parijs heeft er bijna niet mooier uitgezien. Het verhaal rond de depressieve André is aardig, maar wanneer Angel-A wordt geïntroduceerd komt de film echt op gang.

Het samenspel tussen Debbouze en Rasmussen is uitstekend en ze hebben een aantal fantastische scènes. Vooral de spiegelscene is geweldig. De titel verklapt natuurlijk al veel over waar het verhaal uiteindelijk heengaat, maar de uitwerking en de chemie tussen de acteurs zorgen ervoor dat het nergens voorspelbaar wordt. En van de zwart-wit beelden van Parijs kan ik niet genoeg krijgen.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Mooie film. Besson laat opnieuw zien dat hij sterk met zwart-wit kan omgaan. Niet alleen dat, de beelden met Debbouze en Rasmussen samen zijn telkens genieten. De grote blonde engel naast de kleine André. Angela lijkt met momenten een reus. Ook de shots zijn telkens mooi gekozen en het is een wonder hoe je zo'n prachtige beelden kan maken in een drukke stad als Parijs. Of toch doet uitschijnen dat het daar gefilmd is. Het zorgt voor een tijdloos sprookje met voldoende pit in. Zelfs anno 2018 is dit nog lang niet verouderd. De film neemt je mee en weet perfect het evenwicht te houden tussen eenvoud en uitpakken met prachtige beelden waar genoeg energie in zit.

avatar van remorz
Ik wil deze snel nog een keer zien.

Niet omdat ik m zo geweldig goed vond. Hoewel het visueel toch wel een beetje smullen is vond ik het zwart-wit een beetje vloeken met de toon. Vrij klassieke uitstraling, terwijl het verhaaltje toch wat ludiek opgevoerd wordt.

Ik had, volgens mij net als Boenga, toch even tijd nodig om te wennen om te wennen aan de gradaties humor, fantasy, drama en romantiek. Zit er allemaal in, maar in een hele andere verhouding dan verwacht. Jammer dat, als je de toon dan op waarde weet te schatten, blijkt dat het verhaal zelf echt flinterdun is, beetje flauw zelfs.

Ik kan bij niet-Engelstalige films wat lastiger inschatten hoe goed er geacteerd wordt, maar ik vond Rasmussen lang niet altijd overtuigen. In het verlengde daarvan kwam de chemie tussen de twee ook niet echt over. Het laatste kwartier (dat getouwtrek op de brug, gevolgd door een tierende huilbui bij Angela) had écht niet gehoeven voor mij.

Grotendeels een beetje lopen vergapen aan mooie shots, qua inhoud stelt het toch teleur. Voorlopig 3*