Nikita (1990)

Frankrijk / Italië
Thriller / Actie

geregisseerd door Luc Besson
met Anne Parillaud, Jean-Hugues Anglade en Tchéky Karyo

Nikita is een jonge vrouw die samen met haar vrienden moorden en roven pleegt. Als ze wordt opgepakt, gaat ze niet naar de gevangenis, maar ze wordt geschoold tot huurmoordenares voor de overheid, om zo de gemeenschap terug te betalen. Dan moet ze iemand in een restaurant omleggen...

Goede sfeervolle klassieker

avatar van de grunt
Visueel zeker interessant, maar saai en langdradig.

Met Leon toonde Besson zich sterker qua dialoog, decor, casting en visuele uitwerking van het scenario.

avatar van arno74
Hoge verwachtingen had ik van deze film. De TV-serie Nikita (2010-...) beviel me erg goed, maar al het goede uit die serie ontbreekt hier wel. De opbouw in de film is slordig en volstrekt ongeloofwaardig. Niet alleen het verhaal, maar ook de persoonsontwikkeling die Nikita doormaakt mist overtuigingskracht. Van de ene op de andere dag is ze zonder enige aanleiding veranderd van een meedogenloze killer tot zowat een huilende huisvrouw, en dat terwijl ze de baas is geworden van een eenheid moordenaars... De personage Nikita uit de serie vind ik een stuk beter uitgewerkt en meer overtuigend dan hier. Alleen als Jean Reno zijn intrede doet komen de komische noten uit de film ook werkelijk over, de rest van de film werkt het niet echt. Hier duurt zijn rol veel te kort, maar in Léon (1994) zie we hem als hoofdrolspeler goed schitteren. Ook Besson's The Fifth Element (1997) vond ik prima te doen, en daar werkt de humor wel.

Uit deze film is vermoed ik veel goeds uitgekomen (de serie, de samenwerking met Reno), aardig om een keer gezien te hebben maar voor mij is het niet de topfilm geworden waar ik op hoopte. 2,5*

avatar van Basto
Tegenvaller! Het begint veelbelovend met een noveau violence openingsscene, maar dan zakt het tempo in en krijgen we een eindeloos lange opleidingssequence. Grootste minpunt is Nikita zelf. Vervelend mens. Dat blijkt een euvel dat de rest van de film parten blijft spelen. Daar kan zelfs de scene met het zoutzuur niets aan veranderen.

Jammer. 3tje