Monster's Ball (2001)

Drama / Romantiek

geregisseerd door Marc Forster
met Billy Bob Thornton, Halle Berry en Heath Ledger

De racistische Hank Grotowski woont samen met zijn vader Buck en zijn zoon Sonny, met wie hij tevens in de gevangenis werkt waar de ter dood veroordeelde Lawrence Musgrove op zijn executie wacht. Wanneer door toevalligheden de paden van Hank en de alleenstaande zwarte moeder Leticia elkaar kruisen, hebben zij meer overeenkomsten dan zij op het eerste gezicht doorhebben.

avatar van Boneka
Aardig drama zonder echte hoogtepunten. Vandaag op BD gezien en het viel me op voor een film van 2001 dat er toch soms nog wat kleine spettertjes te zien waren. Foei! Alsof deze BD rechtstreeks is gekopieerd van een dvd schijfje. In hetzelfde jaar zag ik Halle Berry ook in Swordfish en die film was 100% zonder een spetter. Het geluid daarintegen is wel dik in orde.

Dan de film zelf ooit een keer gezien. Moet zeggen dat ik sommige kritieken hier deel. Dat rascisme komt er niet echt lekker uit. Teveel momenten zijn helaas niet goed uitgediept. Als je nikkers haat is het toch wel vreemd dat er zo'n grote omslag komt dat je er mee naar bed gaat. Kan er bij mij niet in. Daarnaast vind ik het jammer dat de film te weinig flucturaties krijgt. Het drama moet bijna 2 uur in beeld worden gebracht. Jammer want het had zoveel beter gekund. Het eind vind ik eigenlijk wel mooi. Passend eind zonder bla bla. Resumerend redelijk geslaagd drama met een uitstekende rol voor Halle Berry.

avatar van Dogie_Hogan
De Blu-ray is momenteel € 10 bij FRS. De transfer is geweldig.
Geen extra's features echter.

avatar van K. V.
Hm de film kon me toch niet helemaal bekoren. Het was er een beetje over, zo veel ongeluk dat één persoon kan krijgen dat het niet meer realistisch was. 'k vond ook dat het thema discriminatie te nadrukkelijk wordt aangehaald. Het verhaal vond 'k spijtig genoeg ook een beetje vaart missen.
Wel heel goed geacteerd door Billy Bob Thornton en ook wel door Halle Berry.
Niet direct een film die 'k heel vaak wil terug zien.

avatar van killer13
Handsome Bill schreef:

Om terug te komen op die tieten.
Heb deze film net gekocht via mp, schijnt niet meer te koop te zijn in de winkels.

Binnenkort ga ik ze weer even bekijken

het is al wel even geleden dat je dit bericht gepost hebt, maar ik heb em vorige week gekocht voor 1 euro in de bart smit

Driello
UItermate geslaagd drama. Waardering voor de keuze die gemaakt is, er niet een emotionele roller-coaster van te maken, maar een realistisch drama te vertellen, zonder een moment voor sensatie drama te gaan. De uitwerking daarvan is, dat het een zeer geloofwaardige, goed geacteerde rolprent is geworden, die me van het begin tot het einde heeft geboeid.

avatar van Spetie
Tegenvallende film.

Op het acteerwerk is weinig aan te merken, want dat is meer dan in orde. Vooral Halle Berry speelt erg goed, maar ook aan Thornton is dit soort rollen wel toevertrouwd. Maar toch wisten hun personages mij niet echt te pakken te krijgen.

Vooral de ommekeer van Thornton was mij te ongeloofwaardig. Het was te plots en daarnaast stopt regisseur Forster op een gegeven moment teveel drama in het geheel, waardoor het op een gegeven moment niet meer werkt. Discriminatie, rassenhaat, zelfmoord van de zoon van Thornton, de dood van de zoon van Berry, etc. het was voor mij net een paar druppeltjes teveel. Ook de rouwverwerking bij Berry, ging me iets te snel, al kwam daar trouwens wel weer een erg mooie scene uit voort.

Ook boeide het verhaal op een gegeven moment steeds wat minder. Jammer, want het acteerwerk was zoals gezegd, zeker niet slecht en alles wordt ook redelijk goed in beeld gebracht. Helaas overheersen de minpunten en de ongeloofwaardigheid toch teveel.

avatar van pvl63
Mooie broeierige vertelling. Halle Berry speelt erg goed in deze film. Billy Bob Thornton zet zijn rol ook erg overtuigend neer. Het wordt nergens te dik aangezet. De film zou nog beter zijn geweest als er iets meer gebeurde, het is nu iets te documentaire achtig.

Dick2008
Voor de variatie, een goede rol van Thornton, want ik heb tot nu toe niet al te beste films met hem gezien,en Berry doet het ook aardig. Aanvankelijk dacht ik dat dit ook geen beste film werd want waar wil men naar toe. Meestal let ik wel vooraf op genre en waar de film zoal over gaat, maar bij deze film dus weer niet.
Lastig onderwerpen ook "uitvoeren van de doodstraf" en "de rassenkwestie" het moet je maar liggen. Maar het dient toch meer als achtergrond, voor twee mensen die naar elkaar toe groeien. Enfin, ik heb het maar even aan gezien, maar naarmate de film vordert, bloeit de romantiek op en wordt de film steeds beter. Hoewel het verhaal toch wat eigenaardig verfilmd wordt, wist het me toch ook wel weer te boeien. De chemie tussen de beide hoofdrolspelers is goed en het is uiteindelijk, tegen verwachting in, dan toch nog een prima romantisch drama geworden. 3.0/4.0

ipman-99
"You hate me. You hate me, don't you? Answer me! You hate me don't you!" ... " !!!

Fantastische Drama !!! Wat een geweldig drama met een uitstekende
acterende cast ! Deze film is zoveel meer dan alleen maar "de meest beruchte seksscène" 'ooit'
in een film ! Keihard drama die veel intensiteit en emoties naar boven brengt in dit gevoelige thema
onderwerp ..., namelijk racisme en rassenhaat !

De veelbesproken seksscène is heftig en duurt naar normale normen veel langer dan de doorsnee
seks scène ! Halle Berry geeft letterlijk en figuurlijk het beste van zichzelf !

avatar van steefke
Zeer mooie drama. Halle Berry in topvorm! Een film om nog eens naar te kijken!

Tarkus schreef:

Van deze film ga ik mijn eerdere mening toch een beetje wijzigen na hem een tweede maal bekeken te hebben.
Eigenaardig genoeg heb ik bij deze tweede kijkbeurt niet meer dat langdradige gevoel aan de film over gehouden, het kon me deze keer veel meer boeien.
En van de acteerprestatie van Halle Berry heb ik toch ook meer genoten, en dan heb ik het niet alleen over de naaktscènes.
Billy Bob Thornton en Heath Ledger zijn beiden zeer goed in hun rollen.
Ik verhoog mijn score van deze prent van 3 naar 4. Ik heb de prent voor 1 € kunnen kopen en dat is ie meer dan waard.
Een film die je dus meer dan eens moet bekijken om hem te waarderen, wat ik dan ook doe.

En nog maar eens opnieuw bekeken.. het is en blijft een prima film die door de dood van een van de hoofdrolspelers (Heath Ledger), weliswaar een kleine hoofdrol, nog meer betekenis heeft gekregen.

avatar van schram101
Lag al lang op de plank, gisteren moest het er maar eens van komen. Monster's Ball. Aan het begin van de film wordt er al even gerefereerd naar de titel, al kan ik m niet helemaal plaatsen. Maar goed, dat is niet zo boeiend verder.

Wat Foster doet is ontzettend veel drama's samenbrengen, waarvan discriminatie eigenlijk nog de minst interessante in de film is, in twee personages die hij vervolgens ook weer samenbrengt. Je raadt het al, taaie kost. Toch is het niet saai. Wel voelt het allemaal een beetje aan als los zand. Goed los zand, dat wel. Maar wel los. Misschien is een en ander wel iets teveel van het goede. Voor Foster wel althans, want écht boeiend weet hij het niet te houden. Gelukkig wordt de kijker geholpen door twee prima acteerprestaties van Berry en Thornton. Vooral eerstgenoemde is bijzonder sterk. Je gunt de twee het allerbeste in hun moeilijke levens.

De speelduur is voor een film met thema's als deze vrij normaal, maar veel langer had het niet moeten duren.

avatar van Lord Flashheart
Zwaar sentimenteel drama.

Twee eenzame en beschadigde zielen vinden elkaar in deze film: Hank en Leticia, gespeeld door Billy Bob Thornton en Halle Berry. Werkelijk alles zit altijd tegen in hun levens. Hun partners stierven jong, hun kinderen sterven voortijdig en de rest van hun familie (als ze die al hebben) is kut. Verder haten ze hun werk, sociaal leven hebben ze niet en hobby's al evenmin. Alles is werkelijk kommer en kwel. Je moet ervan houden en laat ik nu net iemand zijn die wel tegen een beetje sentiment kan.

Zowel Thornton als Berry zitten stevig in hun rol. Met name de laatste verraste me positief, want ik vind haar in de meeste films geen briljant actrice. Ik kreeg altijd de indruk dat ze een Oscar won vanwege haar huidskleur, want zo politiek correct is Hollywood wel. Hier laat ze echter zien dat ze toch kan acteren. Ze is overtuigend als eenzame huisvrouw die alles en iedereen die haar dierbaar is verloren heeft. Met name tijdens de intense seksscène waar ze Thornton vraagt om haar weer gelukkig te maken maakt Berry indruk. Overigens heeft ze ook een prachtig lichaam.

Thornton vond ik meer de typische redneck, maar gelukkig wordt het racisme thema niet al te ver verkend in de film. Het was eigenlijk mij grootste schrikbeeld dat het weer zo'n 'blanken zijn fout' moraal preek ging worden. Dat brengt me dus op het verhaal, dat niet zo zwart/wit is als de plotomschrijving doet vermoeden. Daarom vond ik de omslag van Thornton's personage ook wél geloofwaardig, in tegenstelling tot anderen hier op de site. Immers was hij in aanleg al niet zo racistisch als zijn vader. Bovendien is hij door de dood van zijn zoon anders gaan denken over het leven. Als hij vervolgens Leticia helpt als haar zoon is aangereden ziet hij in hoe vergelijkbaar hun levens zijn. De romance ontwikkelt zich daarna gaandeweg, want ze liggen echt niet na één nacht in bed. En niet onbelangrijk: Leticia is fysiek ook aantrekkelijk. Kortom, ik zie daar het probleem niet.

Wat wel kan tegenvallen is het nogal gezapige tempo. Regisseur Marc Forster creëert daarmee een broeierig zuidelijk Amerikaans sfeertje, dat authentiek overkomt, maar ook wat slaapverwekkend wordt. Veel gebeurt er verder niet in de film: het gaat puur om de ontmoeting en de beginnende romance van twee eenzame, getekende mensen. De film vertelt vooral aan de hand van beelden en biedt weinig verhaal. Als dat echter gebeurt op zo'n mooie, gevoelige manier kan ik dat best waarderen. 3,5*

avatar van Boneka
In 2011 voor het laatst gezien. Tijd voor een hernieuwde kennismaking. Half puntje erbij, want al met al zit ie toch goed in elkaar. Het is wel drama van de bovenste plank en misschien is het racisme niet het belangrijkste punt als het alleen daarom gaat. De ommezwaai is wel opmerkelijk. Wie een behoorlijke afkeer heeft tegen kleurlingen, en ze daarna met liefde gaat bedekken maakt toch wel een behoorlijke draai in zijn leven. Maar goed het gebeurt hier en het verleden krijgt om meerdere manieren een soort afscheid en een andere manier van leven. Ik vind dat Lord hierboven het heel aardig heeft neergezet. We missen in deze film alleen een lekker tempo en een lach had hier en daar best gemogen. Nu gaat alles in een slakkengangetje. De seks en begeerte wordt overigens goed in beeld gebracht. Transfer van deze blu ray had beter gekund. Jammer van de vlekjes (soms zelfs groen), maar daaroverheen kijkend zijn de kleuren mooi in beeld gebracht.

Het rouwproces is wat snel, het eind is mooi in elkaar gezet. Monster's ball doet niet geforceerd aan en heeft daarmee gelijk zijn kracht. Kleine topper die je moet waarderen.

avatar van wimaroca
Ik vind 'm wat aan de trage kant,en de vonk tussen die 2 ging toch niet echt over,al een verliefd stel,

avatar van Glennekeeeee
misschien was de verwachting te hoog en is de bewuste scène van Berry en Thornton een klassieker geworden maar de film in zijn geheel viel me iets te mager uit om hoge toppen te scheren. De 2 losse verhaaltjes die langzaamaan in elkaar verweven zijn was wel mooi en beide verhalen waren op zich onderhoudend genoeg om de kijker te blijven boeien. Alleen in de laatste akte word alles zo snel afgehandeld dat het wat rommelig leek. Acteerwerk vond ik ook niet overweldigend. het was degelijk maar soms echt karikaturaal. Camerawerk was wel goed maar misschien net iets te clean voor dit soort films

avatar van dvdfreak123
Zeker en vast geboeid van begin tot einde. Maar miste soms toch iets. Bevat hele goeie scenes maar ook mindere scenes vond ik. Thornton en Berry speelden beiden zeer goed. Er zijn betere films in het genre maar is zeker goed te doen deze krijgt van mij toch een 7/10

avatar van K. V.
Deze eens geprobeerd en vond het een prima drama. 'k vond het boeiend gebracht en de cast deed het ook prima en verder zag de film er prima uit.
'k vond hem wel het bekijken waard en verder waren de extra's op de dvd ook nog het bekijken waard, zeker die met Billy Bob Thornton, wat een grappige man

avatar van ChrisM
Goede Film prima acteurs (op Diddy na)