Genre: Drama / Romantiek
Speelduur: 111 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: Marc Forster
Met onder meer: Billy Bob Thornton, Halle Berry en Heath Ledger
IMDb beoordeling:
7,0 (97.906)
Gesproken taal: Engels
Releasedatum: 2 mei 2002
On Demand:
Bekijk via Pathé Thuis
Bekijk via Videoland
Bekijk via CANAL+
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot Monster's Ball
"A lifetime of change can happen in a single moment."
De racistische Hank Grotowski woont samen met zijn vader Buck en zijn zoon Sonny, met wie hij tevens in de gevangenis werkt waar de ter dood veroordeelde Lawrence Musgrove op zijn executie wacht. Wanneer door toevalligheden de paden van Hank en de alleenstaande zwarte moeder Leticia elkaar kruisen, hebben zij meer overeenkomsten dan zij op het eerste gezicht doorhebben.
Externe links
- Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op Amazon
- IMDb (7,0 / 97906)
- Trailer (YouTube)
- Monster's Ball (MusicMeter)
- Pathé Thuis: vanaf € 7,99 / huur € 2,99
- Kijk op Videoland
- Kijk op Canal Digitaal
Social Media
Acteurs en actrices
Hank Grotowski
Leticia Musgrove
Sonny Grotowski
Lawrence Musgrove
Tyrell Musgrove
Buck Grotowski
Lucille
Betty
Vera
Ryrus Cooper
Video's en trailers
Reviews & comments
jackie
-
- 3084 berichten
- 10433 stemmen
Ik zie het nut er niet van in, behalve dan om publiek te lokken,
Waarom duurt die scene dan zo lang ?
En waarom staat er dan op de video hoes zoiets als seks scenes zoals ze nog nooit vertoont zijn in een Hollywood film.
Linda
-
- 1336 berichten
- 0 stemmen
Ik zie er het nut wel van in.
Hij duurt zo lang zodat de emoties goed getoond kunnen worden.
cornelis
-
- 4744 berichten
- 681 stemmen
Wat op een videohoes staat is altijd bedoeld om kopers/huurders te trekken. Dat is het doel van een videohoes en ook van een poster. Dat heeft niets met de bedoeling van de makers te maken.
Overigens ben ik het faliekant oneens met de stelling als zou sex in films meestal slechts bedoeld zijn om het publiek te behagen. Ik ben zelfs bang dat het een van de uitingen van de Nieuwe Truttigheid is, die zelfs in NL voet aan de grond begint te krijgen.
Wat betreft de lengte van deze scenes in Monster's Ball: ik kan me slechts voorstellen dat je die te lang vond als je niet ziet hoe cruciaal is wat er gebeurt, en niet gevoelig bent die de spanning (angstaanjagende intimiteit) die in die scenes wordt opgebouwd. Ik vond het persoonlijk erg goed en niet te lang.
EmDee
-
- 7192 berichten
- 1417 stemmen
nooit gedacht dat er ook nog eens functionele sex in een film zou komen
gotti
-
- 14075 berichten
- 5884 stemmen
Ik denk dat Linda bedoelde dat de sex in deze film niet storend over kwam. Dat had ik wel in films als Baise Moi en Irriversible, maar de sex in zulke films is pur bedoeld om te shockeren en dat was in deze film denk ik niet de bedoeling van de regisseur.
pjotr
-
- 2672 berichten
- 2781 stemmen
Sorry hoor maar Baise Moi en Irreverible vind ik wel effe een verschillend verhaal......
cornelis
-
- 4744 berichten
- 681 stemmen
dat de sex in deze film niet storend over kwam.
Maar dat sex steeds vaker als storend ervaren wordt, dat is voor mij een van de manieren waarop de Nieuwe Truttigheid zich manifesteert. The seventies are way over, dacht ik.
kos
-
- 46688 berichten
- 8845 stemmen
Ik beschouw mezelf niet bepaald als truttig, maar op sex zonder functie (zoals bijvoorbeeld in ontelbaar veel nederlandse films)zit ik ook niet te wachten. Kan je beter gewoon een pornofilm huren of zo. In monster's ball is dat gelukkig niet het geval.
cornelis
-
- 4744 berichten
- 681 stemmen
sex zonder functie (zoals bijvoorbeeld in ontelbaar veel nederlandse films)
Dat onterechte vooroordeel werd natuurlijk al postings lang door mij verwacht. Dit vooroordeel wordt overigens meestal geuit door mensen die na jaren lang alleen oude NL 70-er jaren films op TV te hebben gekeken, toch maar even naar Ik Ook Van Jou zijn geweest, of deze op video hebben bestudeerd.
Ik zit overigens ook niet op sex zonder functie te wachten. Ook niet op actie zonder functie, special fx zonder functie, of dialoog zonder functie, totaalshots zonder functie, plotelementen zonder functie, etc.. Monster's Ball heb ik op dit soort zaken zeker niet kunnen betrappen.
kos
-
- 46688 berichten
- 8845 stemmen
Dus je wil nu zeggen dat die nederlandse films niet overbodig veel sex hebben? Al die Wolkers verfilmingen (in die boeken was de sex ook al vaak nutteloos), die domme komedies en zelfs baantjer verfilmingen,tot en met de flodders en nu weer ik ook van jou, oesters van nam-kee etc. etc.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen
Ik ben het met Cornelis eens. Tegenwoordig hebben de meeste Nederlandse films niet dat manco.
Linda
-
- 1336 berichten
- 0 stemmen
Ik denk dat Linda bedoelde dat de sex in deze film niet storend over kwam. Dat had ik wel in films als Baise Moi en Irriversible, maar de sex in zulke films is pur bedoeld om te shockeren en dat was in deze film denk ik niet de bedoeling van de regisseur.
precies dat bedoel ik. In andere films kan ik me er soms erg aan irriteren maar in deze film absoluut niet.
Macmanus
-
- 13726 berichten
- 3701 stemmen
Ik ben het met Cornelis eens. Tegenwoordig hebben de meeste Nederlandse films niet dat manco.
dan moet jij ook een paar voorbeelden geven kap.
cornelis
-
- 4744 berichten
- 681 stemmen
Dus je wil nu zeggen dat die nederlandse films niet overbodig veel sex hebben?
"die Nederlandse films". Ik weet niet welke je bedoelt. Maar in het algemeen: ja, ik wil zeggen dat hedendaagse NL films geen overbodige sex bevatten. Op 1 of 2 uitzonderingen na (van pakweg 60 door mij bedoelde recente produkties).
Welke zoal?
Ook best lang geleden, hoor. En hoeveel (onfunctionele) sex zat daar nou daadwerkelijk in?
Het gaat mij nu om de etcetera. IOVJ en Oesters zijn verfilmingen van recente boeken, die een grote portie sex en seksualiteit in zich dragen. En dus dankbaar voer voor hen die aan de andere zijde van deze discussie staan. Zij zijn echter niet het schoolvoorbeeld van wat er momenteel in NL gemaakt wordt. Hun expliciete inhoud is inherent aan een trend in de literatuur van (midden) jaren '90. En zeker in Oesters zat weinig of misschien zelfs geen niet-functionele sex. Alleen was het verder geen goede film.
Hoeveel (niet -functionele) sex zat er in Costa!, Lek, De Poolse Bruid, Met Grote Blijdschap, Tussenland, Nynke, Monte Carlo, All Stars, etc, etc....?
cornelis
-
- 4744 berichten
- 681 stemmen
Ik ben het met Cornelis eens.
Dat is fijn. Maar eens of oneens, mijn stelling valt statistisch wel aan te tonen.
Verder zijn hedendaagse NL filmmakers veel te bang om dit soort vooroordelen om de oren te krijgen. Die kijken nu wel drie keer uit voordat ze ook maar een kus in beeld brengen.
Ook een deel van de Nieuwe Truttigheid.
Jos2
-
- 1730 berichten
- 0 stemmen
Dus je wil nu zeggen dat die nederlandse films niet overbodig veel sex hebben?
Absoluut niet meer dan andere Europese films.
Zie je wel. jaren '70-films.....
Jos2
-
- 1730 berichten
- 0 stemmen
Maar dat sex steeds vaker als storend ervaren wordt, dat is voor mij een van de manieren waarop de Nieuwe Truttigheid zich manifesteert.
100 eens. Dezelfde mensen storen zich niet aan 'niet functionele special effects' of 'niet functionele actie'. Iest waar films vaker last van hebben dan van niet functionele sex.
petey
-
- 1901 berichten
- 3828 stemmen
als je het mij vraagt dan zie ik liever onfunctionele sex dan onfunctioneel geweld.
Als je het veilig doet, ga je daar tenminste niet dood van en het is nog gezond ook.
kos
-
- 46688 berichten
- 8845 stemmen
Cornelis, ik heb je verhaal over jaren '70 films niet goed begrepen, denk ik. Met wat ik bedoelde met Nederlandse films gaat inderdaad meer over deze periode, maar ook over de jaren '80. In recentere films is dat inderdaad veel minder. Mijn vooroordeel over sex in Nederlandse films is ook vooral in die periode (laten we eerlijk zijn, toch een jaar of 15) naar boven gekomen. Al dat banale gedoe kwam altijd zo dom over, met een aan zijn snikkel getrokken Peter Jan Rens in Brandende liefde als dieptepunt. Wat betreft Baantjer-films bedoelde ik eigenlijk suffe produkties als de Ratelrat en Moord in Extase, hoewel ik niet zeker weet of dat nou echt Baantjer was. Als je niet gelooft dat in zelfs dat soort films geen overdreven veel platte sex zit moet je ze nog maar eens bekijken. Maar al met al ben ik het er zeker mee eens dat dat nu gelukkig (op uitzonderingen na) niet veel meer voorkomt.
narva77 (crew films)
-
- 12725 berichten
- 6540 stemmen
Na alle bovenstaande berichten van de afgelopen paar dagen was ik erg benieuwd geworden. Ik vond het een mooie film, maar wel erg Hollywood. Halle Berry speelt goed, maar een oscar waardig? Dan hadden ze em toch beter aan Sissy Spacek kunnen geven, of aan Nicole Kidman.
Oja, die sexscene; functioneel of niet, hij was iig goed in beeld gebracht
Het zal ook wel een lokkertje zijn geweest, maar het heeft wel degelijk ook een diepere betekenis denk ik.
Ik zag trouwens op de dvd bij de extra's een klein stukje waarin BB als de gevangenisbewaker zijn eigen personage Karl uit Sling Blade nadoet, erg grappig!
cornelis
-
- 4744 berichten
- 681 stemmen
narva77 (crew films)
-
- 12725 berichten
- 6540 stemmen
Nuja, ik dacht aan het einde, het happy-ending ondanks de tegenslagen die beide hoofdrolspelers hebben gehad. En er wordt ook niet zo superdiep ingegaan op de karakters vond ik. Maar als ik er even goed over nadenk, is dit misschien toch niet het zoveelste oppervlakkige Hollywood-drama. Oke, ik neem mijn woorden terug.
cornelis
-
- 4744 berichten
- 681 stemmen
Och, daar ging het niet per se om, hoor. De opmerking verbaasde mij echter.
Verder meen ik dat deze film om weinig meer dan de karakters draait; voor mij zijn deze, in sommige opzichten wellicht wat simpele, karakters juist heel mooi uitgewerkt.
Stoffeltje
-
- 96 berichten
- 319 stemmen
Ik vond het verhaal niet heel erg goed en ze stapt ook wel heel erg makkelijk over het feit heen dat Billy haar man geëxecuteerd heeft maar verder een prima afschildering van reallife amerika dus zeker wel 4 sterren. Maar om nou te zeggen een oscar. Maar ja die worden vaak gegeven als vergoeding voor een paar andere goede films van de desbetreffende acteur danwel actrice
patjenmgn
-
- 153 berichten
- 6351 stemmen
Ik zie er het nut wel van in.
Hij duurt zo lang zodat de emoties goed getoond kunnen worden.
Mooi hoor! (die emoties)

Verder ook een goede film met goed acteerwerk van de hoofdrolspelers... vooral die ene scene 
Bandit
-
- 607 berichten
- 4020 stemmen
Topfilm met top-acteerprestaties, prachtig in beeld gebracht allemaal.
Camy
-
- 66 berichten
- 49 stemmen
Ik vond het juist een van de meest 'functionele' sexscènes sinds tijden.
Sex is toch eigenlijk alleen functioneel wanneer er na 9 mnd een babytje komt 
En kom op: je kunt niet ontkennnen dat men met die seksscène behalve 'emoties tonen' ook enige publiciteit op het oog had. Dat zegt die dvd hoes, die mij ook meteen opviel, al 'met de meest besproken seksscène van de USA' of zoiets. Wat voor publiek wil deze serieus bedoelde film daarmee trekken?
Maar goed, ik vond het verhaal niet bijster vernieuwend, Halle en Billy Bob (had ook genomineerd moeten zijn) schitterden wel echt.
3,5 *
cornelis
-
- 4744 berichten
- 681 stemmen
Sex is toch eigenlijk alleen functioneel wanneer er na 9 mnd een babytje komt 
Ik heb nu al medelijden met je partner.
Dat kun je best ontkennen. Filmmakers en mensen die hoesjes van DVDs maken hebben hele andere doelstellingen en belangen.
De film wil geen publiek trekken, de distributeur wel. Wat voor soort publiek? Het soort dat de film koopt.
Bekijk ook

Walk the Line
Muziek / Biografie, 2005
731 reacties

The World's Fastest Indian
Biografie / Roadmovie, 2005
311 reacties

Crash
Drama / Misdaad, 2004
1.287 reacties

The Last King of Scotland
Drama / Historisch, 2006
401 reacties

Zwartboek
Thriller / Oorlog, 2006
3.479 reacties

Ray
Biografie / Muziek, 2004
260 reacties
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.









