A United Kingdom (2016)

Verenigd Koninkrijk
Drama / Romantiek

geregisseerd door Amma Asante
met David Oyelowo, Rosamund Pike en Tom Felton

Eind jaren 40. Prins Seretse Khama, de troonopvolger in Botswana, wordt verliefd op een jonge, blanke vrouw, Ruth Williams genaamd. Hij besluit om met haar te trouwen. Hun interraciale liefdesrelatie wordt echter als schandalig ervaren, waardoor Seretse en zijn bruid voor jaren verbannen worden uit hun land en in ballingschap in Londen moeten verblijven.

avatar van John Milton
little cheesy, maybe. En wie maakt die trailers!? Maar ik ben wel benieuwd naar wat David Oyelowo hiermee doet.

kappeuter (moderator)
Vanaf 30 maart in de bioscoop (Paradiso)

avatar van John Milton
Nee. Goedbedoeld, en zowel Oyelowo als Pike hebben fijne scènes, maar het voelt allemaal te Disney. Ik was nog wat instabiel van Make Way for Tomorrow (1937) die ik vlak ervoor zag, maar anders had ik de film waarschijnlijk nog een stuk onaangeroerder gekeken. Het maakt je boos, en ik ben blij dat (anders wellicht niet bereikte?) mensen zien hoe fucked up sommige dingen zijn, maar wanneer de montage voelt als maximaal effect bejag, dan houdt het voor mij op. Uiteraard beoogt het dat altijd, maar je zou het niet moeten zo moeten merken.

Het is dan ook jammer dat A United Kingdom dat gemakkelijke zesjesniveau niet ontstijgt. Je wilt dat namelijk wel als je de film kijkt...

De film miste wat diepgang, verder heb ik niks negatiefs op of aan te merken over deze film.
Film gebaseeerd op waargebeurde feiten, die het politiek onrecht, apartheid/racisme, etc....toont.
Rollen worden goed vertegenwoordigd en de film kijkt zich gemakkelijk weg.

avatar van Alathir
Ik was tot voor deze film niet bekend met dit waargebeurde verhaal en ik ben tevreden dat ik deze film een kans heb gegeven. Meestal is politiek geneuzel niet echt mijn ding maar het tempo is stevig genoeg om hier niet bij in te dommelen. Ik vond het eigenlijk best onderhoudend en ik heb helemaal niets met recht of politiek. Ik voelde mij ook echt aanwezig in Afrika en ik ging vlot mee in de sfeer van die tijd.

Oyelowo speelt erg geloofwaardig alleen de chemie tussen hem en Pike miste toch een bepaalde vonk.
Al bij al wel een aardig onderhoudend filmpje.

avatar van Flat Eric
Rassenkwestie, politiek en romantiek verpakt in een commonwealth geschiedenislesje.

De liefde en volharding van de zwarte Seretse en blanke Ruth is prachtig in beeld gebracht en het weerzien na de verbanning is ontroerend maar de hele soundtrack er om heen maakt het wel erg mierzoet. Dat is jammer en ik vond het storend want dat leidt mij af van het verhaal.
Interessante geschiedenis, dat wel, maar toch voor mij te weinig boeiend om te beklijven.

avatar van alvinvdv
Het verhaal tussen een Brits meisje en een hoog opgeleide Afrikaan (troonopvolger van Botswana).
Blijkt een waargebeurd verhaal te zijn, hun zoon is Ian Khama is de dag van vandaag nog steeds staatshoofd.... Ian Khama - Wikipedia - nl.wikipedia.org
Seretse Khama - Wikipedia - nl.wikipedia.org

Ondanks de stropigere romantiek toch een zeer behoorlijke film over liefde/interraciale relatie, racisme /apartheid, de Britse houding t.o.v. Zuid Afrika (eerder uit economisch oogpunt) en de uitbuiting van Afrika in het algemeen.

avatar van mrklm
David Oleyowo en Rosamund Pike zijn perfect gecast en maken het meeste van dit biografische drama over hoe Botswana, na lange tijd een politieke speelbal van Groot-Brittannië te zijn geweest, vooral door de volharding van Prins Seretse Khama en diens blanke Britse vrouw Ruth, een onafhankelijke natie met een sterke economie werd. Het eerste deel van de film richt zich vooral op de opbloeiende relatie tussen Seretse en Ruth en de knopen die ze moeten doorhakken om met elkaar te kunnen trouwen en samen te leven. Het tweede deel, waarin de nadruk ligt op de diplomatieke spelletjes die Seretse moet spelen met de Britse regering om terug te kunnen keren naar zijn geboortegrond, is minder interessant. Het was allicht interessanter geweest als de film zich gericht had op de moeite die Ruth moest doen om het respect te winnen van een aanvankelijk zeer sceptische, zelfs ietwat vijandige volk. Maar die problemen verdwijnen hier als sneeuw voor de zon en nadat ze een paar keer met wat emmertjes water heeft gesjouwd en haar kind borstvoeding geeft in bijzijn van 'haar volk' is ze ineens een heldin van het volk. Het einde is afgeraffeld, alsof de makers besloten dat ze in een paar minuten nog een paar verhaallijntjes snel tot afronding moesten brengen. Dit is nou een film die beter was geweest als hij een half uur lange had geduurd, want het is een uitstekende productie en het spel van de beide hoofdrolspelers is ontwapenend en verdient een betere afsluiting.

avatar van Pazmaster
Wellicht iets te zoet maar de rassenkwestie en de smerige politieke spelletjes die gespeeld worden maken het toch interessant genoeg. Het oogt allemaal wat stijfjes maar dat past wel bij die tijd. Oyelowo en Pike spelen afzonderlijk wel goed, echter bij het samenspel miste ik toch de chemie een beetje. Desalniettemin ziet het er allemaal prima uit en vond ik het toch wel een aangenaam geschiedenislesje.

avatar van missl
Hier had meer ingezeten, nu was het een zoete film over mensen die wel bij elkaar willen zijn maar dat lukt niet. Had beter uitgewerkt kunnen worden. Wel een interessant verhaal.

avatar van Wickerman
Afstandelijk en zoet. Darnaast gebeurt er veel in een korte tijdspanne. Saai.

avatar van Walter S.
Aardige film over een bijzonder onderwerp, maar geen film die me lang bij zal blijven. Daarvoor was het net wat te gewoontjes allemaal.

avatar van predator
Ik vond het wel fijn dat de film niet de nadruk legde op racisme, maar veel meer op de politieke en economische belangen. En ook een keer niet alleen maar ellende.

Had hier wel wat meer van verwacht, met zo'n verhaal kun je toch een film maken die wat steviger oogt. Erg plichtmatig, eentje die je na een tijdje vrij vlug bent vergeten. Enkele heikele thema's worden aangestipt maar onvoldoende daadkrachtig uitgewerkt, dit noemen we dan een gemiste kans. Niettemin is Oyelowo weer in goede doen en geeft een prima rol weg. Pike kon me, met haar voortdurende tandpasta glimlach, niet helemaal overtuigen, had graag wat meer diepgang en emotie gezien. Als vals kreng in Gone Girl heb ik van haar genoten, maar dit was erg oppervlakkig, net als A United Kingdom in zijn geheel.

avatar van blurp194
Met alle remakes, reboots, vervolgdelen en andere onzin is af en toe pijnlijk zichtbaar hoeveel moeite de filmindustrie en in nog grotere mate Hollywood heeft om een behoorlijk verhaal te vinden. En toch komt er dan zo af en toe zoiets als deze film naar boven. Ok, de BBC heeft natuurlijk een behoorlijk indrukwekkend track record, maar zelfs dan verbaast het me wel wat dat dit verhaal zo lang onverteld is gebleven. Heeft de niet heel fraaie rol van de Engelse politiek daar wat mee te maken? Op welke tenen mocht er niet getrapt worden, zou je je af gaan vragen.

En al ben ik er dan van overtuigd dat de wat minder fraaie randjes in het verhaal met de mantel der liefde zijn bedekt, het is wel een indrukwekkend geheel wat langs komt. Visueel haast te mooi uitgewerkt, de beelden zitten erg dicht bij dat ze afleiden van het verhaal - ik voelde mezelf af en toe afgeleid door vakantieplannen in die regio, zo mooi ziet het er uit. Bijzonder mooi gespeeld ook, hoewel ook dat me hier en daar wat al te ingetogen en eerzaam toegaat bij het knappe paar. Net iets te zoetjes, en dat is dan niet alleen door de tandpastaglimlach van Pike. Maar evengoed een erg indrukwekkende film.

Een stukje onbekende geschiedenis, politiek gekonkel, drama en romantiek. Met deze hartige genremix blijft er voor mij niet veel te wensen over.
Een pakkende, leerzame film, waarin de meedogen- en gewetenloze praktijken blootgelegd worden, die westerse politici destijds hanteerden om het welzijn van de koloniale bevolking ondergeschikt te houden aan de belangen van het “moederland”. Zoveel jaren na dato nog steeds schokkend, want het excuus “ze wisten niet beter” gaat natuurlijk niet op. De heren politici wisten donders goed wat ze aan het doen waren.

Prachtige film is dit. Waar gebeurd, en dus ook het genre dat ik het liefst zie.
Een totaal onbekend verhaal voor me, en voor velen als ik de reacties zo lees.
Maar wel een indrukwekkend verhaal.
Echt wel de moeite waard om eens te bekijken en een stukje geschiedenis op te pikken.
Prachtige vertolkingen ook, vooral van de beide hoofdrolspelers !!
Ik heb echt genoten van deze film, al was ik wel onthuts over het verhaal, dat zo iets in een democratisch land als Groot-Brittannië mogelijk is!!

avatar van IH88
“No man is free who is not master of himself.”

Mooie film. A United Kingdom heeft een indrukwekkend historisch verhaal, maar voelt soms aan als een stuiverromannetje. Dat is eigenlijk het grootste minpunt en regisseuse Asante toont wel heel weinig lef. De film schuurt nergens, maar daar staat tegenover dat het samenspel tussen Oyelowo en Pike fantastisch is, het verhaal zelf natuurlijk wel indrukwekkend is, en er zelfs wat humor in zit. A United Kingdom is vooral een romantisch verhaal met Afrika als schitterend decor. Niets mis mee.

avatar van Decec
Een mooie biografie/Drama/Romantiek film...
Een waargebeurd verhaal...
Prima en ontroerend verhaal...
Prima acteerwerk...
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Prima camerabeweging...
Een moeite waard...

Film naar een waar - en mij onbekend - gebeuren over racisme, apartheid, kolonisatie, protectaraat maar vooral over diplomatie en economische belangen.
Een schokkend verhaal dat in een uiterst verzorgde, keurig en duidelijk opgebouwde film wordt gebracht.
Zo zie je maar dat zelfs oorlogsheld Churchill zijn woord niet in stand houdt en gezond verstand en emotie van tafel veegt uit schrik voor (eventueel) politiek nadeel voor zijn eigen land.
Knappe settings, nette dialogen, bijwijlen aangrijpend voorgesteld en uitstekend acteerwerk. Rosamund Pike is perfect voor dergelijke rol en David Oyelowo zo goed als in de rol van Martin Luther King in "Selma"