Jack Reacher (2012)

2048 stemmen

Actie / Misdaad

geregisseerd door Christopher McQuarrie
met Tom Cruise, Rosamund Pike en Robert Duvall

Wanneer een sluipschutter met zes schoten vijf mensen om het leven brengt, wijst al het bewijsmateriaal in de richting van de man in hechtenis. Wanneer de verdachte ondervraagd wordt, zegt hij maar één ding: "Zoek Jack Reacher!" Op die manier begint een buitengewone zoektocht naar de waarheid, waarbij Jack Reacher (Tom Cruise) tegenover een onverwachte vijand komt te staan die een talent voor geweld heeft en een geheim moet bewaren.

pop
Niet bepaald een erg orgineel verhaal. Gelukkig kwamen niet alle clichés voorbij. Maar ach, Cruise weet de film aardig draaiende te houden. Zoals hij dat wel vaker doet. Erg goede acteur natuurlijk. Leuk voor een keer te zien.

avatar van Thomas83
Net een Dirty Harry-film dit. Qua sfeer en grimmigheid doet de film echt denken aan een thriller uit die tijd, en de toon is net zo subtiel en reactionair. Zo fout allemaal. Maar net als de Dirty Harry-films is het erg leuk om naar te kijken. Prima detectivepulp. Goede actie ook nog eens. Goed gedoseerd, en vooral die achtervolgingsscène was echt uitstekend. Het schietwerk ziet er ook geloofwaardig uit volgens mij. Vond de openingsscène echt prima. De eerste paar minuten wordt er geen woord gesproken.

En ik weet niet hoe ze het in postproductie geflikt hebben, maar er is werkelijk niets te zien van de trots kloppende erectie waarmee Cruise de hele film moet hebben rondgelopen, zo verheerlijkt wordt zijn personage. Niet alleen is hij een geniale detective en fysiek een beest, hij is ook nog eens het recht zelf en vrouwen gooien zich praktisch voor hem. Wel zonde om Pike in zo'n nietszeggende verafgodende rol te zien. De inspiratie spat er niet vanaf. De bijrollen van Jenkins en Duvall (echt een aangenaam klein rolletje) zijn pure luxe. Herzog is zwaar over de top, maar dat is niet eens zo verkeerd voor een film als deze. 3.5*.

avatar van Angel9999
Dit is gewoon een hele goede film. Tom Cruise zet zijn kwaliteiten om in daden. Comments hieronder die afgunst genieten, zijn onbelangrijk.

avatar van RuudC
Oef, dit is wel echt slecht zeg. Met name die knokpartij in de badkamer. Niet om aan te gluren! Ik twijfel of ik straks de laatste 45 minuten ga afkijken.

avatar van Boneka
Opnieuw bekeken nu op 4K en nog steeds een dikke 3.5 score. Heerlijke thriller actie film met een degelijk plot. Hier en daar wat te ver gezocht, maar alles ziet er lekker uit met een redelijk vlot tempo. Ben een groot liefhebber van autoraces in films, dus ik kwam weer eens aan mijn trekken. Knokpartij in de badkamer? Moet alles dan gestileerd aflopen? Je zit nu eenmaal in een hele kleine ruimte, dus ja het was wat rommelig chaotisch. So what?

Heb me weer prima vermaakt op naar het vervolg. Moet wel zeggen dat de 4K niet echt een meerwaarde is. Over de hele film zit een soort van natuurlijke ruis. Soms retescherp, soms wat minder, maar niettemin een goede kwaliteit. Geluid is subliem.

Film 3.5
Beeld 4.0 (4k)
Geluid 4.5

avatar van Lovelyboy
Redelijk politie/detectiveverhaal wat bij zoveel schrijvers als Lee Child, Clive Cussler en Tom Clancy, gretig gebruik maken van één en dezelfde hoofdpersoon. Vaak een nogal flink iemand die iedereen te slim af is en net zo hardnekkig is en niet gemakkelijk dood wil als een kakkerlak. Niet altijd bijzonder geloofwaardig maar vooruit...

Een aardig zaak ontwikkeld zich rond Jack Reacher die opduikt om een zaak op te lossen. Dit gebeurt met de nodige knokkerij, een beetje humor, de vechtpartij in de badkamer is kolder maar wel vermakelijk, en er zijn clou's en aanwijzingen in de zaak die de kijker zelfs begrijpt/eerder ziet aankomen dan de raadsvrouw die niet altijd even slim overkomt. Komen een paar mooie auto's voorbij en zonde dat die Chevy aan puin gaat.

Wat rest een vermakelijke maar niet bijzonder goed film waar vooral Robert Duvall erg leuk is. Gezien en voorlopig wel weer even klaar.

Erin gegaan met het idee dat het weer eenvstandaard Hollywood actiefilm zou zijn. Dat was het ook zeker, toch was het verhaal boeiend zat. Zeker na een goeie openingsscene heb je geen idee waar de film naartoe gaat. De actie is leuk gedaan en er zit hier en daar ook wat humor in, en Tom Cruise blijft een leuke acteur om in een film te zien. Ook een leuke rol voor Robert DuVall! Ook de laatste actiescene was erg gaaf.

De dialogen zijn vaak heel onrealistisch en cliche, wat je eigenlijk al verwacht voordat de film begint. Jack is een cool personage, maar veels te overdreven voor een serieuze film. Scenes als het bijzonder klunzige gevecht in de badkamer, of wanneer Tom Cruise van zijn rug op zijn buik draait om te schieten (waarom lag die uberhaupt op zijn rug ?) haalt je wel een beetje uit de spanning. Heb ooit deel twee in de bios gezien voordat ik deze gezien had , het vervolg was wel wat minder, maar Jack is daar een stuk kwetsbaarder wat hem toch wel beter siert.

Hollywood den top, vol met de nodige cliches, en toch een boeiende en actievolle thriller die meer dan een voldoende waard is, 3,5!

avatar van Kuzey Tekinoglu
Wat begint als een interessante thriller met een lekker sfeertje, verandert na ruim een uur in een over-the-top verhaal met een Tom Cruise die naarmate de film vordert een karikatuur van zichzelf wordt. Gemiste kans.

Ik heb heel eerlijk gezegd niet zo veel met de film. Ik verveelde mezelf gewoon de pletter. Ik heb een hele tijd gewacht tot het kijken van de film ,maar ik heb het gewoon niet interessant zien worden. Ik kijk toch liever naar het tweede deel dan de eerste deel.

avatar van umbra
Niet echt wow, had zelfs paar dode momenten en dat kan een actie-misdaadfilm wel missen als kiespijn, dan gaat de vaart er uit. Ach doenbaar voor een keer, maar zal niet veel van blijven hangen. Is blijkbaar nog vervolg van, weinig zin om die nog te zien nu.

avatar van Basto
Aardig misdaadfilmpje. Ook bij herziening blijft 3,5 staan.

avatar van des1
... het is weer eens wat anders, een actieheld die met het openbaar vervoer komt.

avatar van Movie Jim
Niet de beste Tom Cruise film deze Jack Reacher.
Meer verhaal dan actie.
De climax op het einde was ook erg matig.
Tom Cruise heeft gelukkig wel veel charme en talent en weet de film redelijk te onderhouden.
Nee ik geef aan Jack Reacher een 2,5.
Jai Courtney ook niet echt een beste acteur .