Jack Reacher (2012)

3,30

Actie / Misdaad

geregisseerd door Christopher McQuarrie
met Tom Cruise, Rosamund Pike en Robert Duvall

Wanneer een sluipschutter met zes schoten vijf mensen om het leven brengt, wijst al het bewijsmateriaal in de richting van de man in hechtenis. Wanneer de verdachte ondervraagd wordt, zegt hij maar één ding: "Zoek Jack Reacher!" Op die manier begint een buitengewone zoektocht naar de waarheid, waarbij Jack Reacher (Tom Cruise) tegenover een onverwachte vijand komt te staan die een talent voor geweld heeft en een geheim moet bewaren.

315 BERICHTEN 70 MENINGEN

cma
geplaatst: 7 februari 2016, 19:53 uur [permalink]
Deze film had ik ook allang gezien. Goede film, alleen niet dat deze kleine Tom Cruise hele naties 😉 omver maait en dat op zijn leeftijd, hahaha. Beetje ongeloofwaardig, maar het is fictie 🙂

avatar van elandenburg
geplaatst: 6 maart 2016, 12:08 uur [permalink]
Niet zo goed als ik me voorgesteld had. Geen slechte film, beetje aan te lange kant om je aandacht vast te houden.

TMP
geplaatst: 13 augustus 2016, 14:07 uur [permalink]
Niet best dit, een film met een erg zwak plot en ook nog eens veel oninteressante personages, waaronder de bad guy. Enig pluspuntje is de aardige bijrol van Robert Duvall, maar die komt maar erg weinig aan bod. De actiescène waarbij twee tegenstanders van Reacher elkaar in de badkamer (bijna) uitschakelen is wel erg slecht bedacht en past ook niet bij de rest van de film, terwijl de overige actiescènes ook niet veel indruk maken. Een lange zit dus.

avatar van soom
geplaatst: 16 oktober 2016, 20:48 uur [permalink]
Tommy is fascinerend in zijn persoonlijke leven, vind ik. Dat hele enge Scientology gedoe, en hoever hij daarin gaat.
Hij heeft wel een bepaalde houding (ontwikkeld). Die wordt ook gevangen in zijn blik. Dat 'ie drommels en waarachtig weet, dat hij best goed is in wat hij doet. Iets te veel arrogantie, ja wel. Maar zo is het nu eenmaal.

Jack is verder een interessant karakter.
Ik vind het alleen een beetje eenheidsworst. Het kijkt wel lekker weg hoor, en het is mooi vertaald naar het scherm allemaal.
Maar ik dacht wel de hele tijd dat Simon Pegg ontbrak.
Gewoon een stukje uit de Mission Impossible reeks. Alleen heet hij Jack Reacher en geen Ethan Hunt. Nou, ja. Het is op sommige punten wel leuk hoor. Maar het is toch wel zo dat een beetje variatie geen kwaad kan. Okee. Eigenlijk komt het er gewoon op neer dat ik Tom niet zo geschikt vind voor dit. Toch wel iets met verwachtingen die ik gekregen heb, na enkele boeken. Of anders is het zo, dat ik Ethan als personage leuker vind. Of het ligt aan iets anders. Waarschijnlijk is het dat..

avatar van IH88
geplaatst: 18 oktober 2016, 19:06 uur [permalink]
“There's this guy. He's a kind of cop, at least he used to be. He doesn't care about proof, he doesn't care about the law, he only cares about what's right.”

Tom Cruise die als stoïcijnse en mysterieuze held de bad guys een pak rammel geeft levert altijd wel leuk kijkvoer op. Jack Reacher heeft een lekker ijzingwekkende sfeer en een verhaal dat verrassend goed in elkaar steekt.

Jammer genoeg wordt het op het laatst wel een stuk minder, anders was dit echt een topper geworden. Veel suspense, sterke acteurs (ook Pike doet het goed), sommige mooie vechtscènes en een Cruise in topvorm, wat wil je nog meer? Nou, een iets beter einde dan dit clichématig en inspiratieloos afraffelwerkje had wel gemogen. Jammer, want voor de rest doet deze Cruise-vehicle erg veel goed.

avatar van JoeCabot
geplaatst: 30 oktober 2016, 12:27 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Een film die zijn tijd neemt en daar uitstekend mee omspringt. McQuarrie voert de spanning geleidelijk aan op en verliest zich niet in eindeloze plottwists.

Toegegeven, een originaliteitsprijs verdient Jack Reacher niet, maar wat deze film doet, doet het gewoon goed. De car chases en shoot outs geven vonken, de dialogen zijn best scherp. Naar het einde toe, als het verhaal in een definitieve pooi valt, wordt het wel ietwat eentonig. Het complot is uitgevlooid en dan weet je ongeveer wel hoe de film zal aflopen. McQuarrie kijkt voorts niet op een cliché meer of minder, met als exponent een potsierlijke knokscène in JCVD-stijl.

Tom Cruise is weer zijn intense zelf. Altijd zwoel in de camera kijkend, pronkend met een sixpack (tekort aan T-shirts, jeweetwel), haartjes perfect in model. Cruise moet het hebben van zijn enthousiasme en deze rol is hem op het lijf geschreven. Zijn personage is geen klassieke superheld à la Spiderman of superman, maar hij is hoe dan ook gezegend met een bovenmenselijke kracht: perfectie. Cruise is hier niet alleen een prima vechtmachine, racepiloot en sniper, hij heeft ook nog eens de wijsheid in pacht en grossiert in oneliners.

Old school Hollywoodvermaak en daar is niets mis mee. 3.5*

avatar van knusse stoel
geplaatst: 31 oktober 2016, 12:55 uur [permalink]
Om eerlijk te zijn, de hoofdspeler in deze film, Tom Cruise heeft op mij een enigzins arrogante indruk achtergelaten. Nu weet ik wel dat in actiefilms de "held" naruurlijk geen uitgebluste indruk kan maken en de "held" moet spelen maar deze "held" zou zelfs met een reus lachtend in gevecht gaan. Dat is mijn indruk van onze hoofdrolspeler die voor de rest goed werk neerzet m.b.v. zijn stand-ins.
De film heeft vooral in de tweede helft een aardige spanningsboog en het verhaal loopt ook lekker vlot. Wat dat betreft, een prima film voor de actieliefhebber.
We zien uit naar de nieuwe "Jack Reacher" die momenteel in de bioscopen draait en ook aardig schijnt te zijn. Benieuwd hoe deze op ons over zal komen.

avatar van tbouwh
geplaatst: 17 november 2016, 11:30 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
The law has limits. He has not

Jack Reacher. Gisteren heb ik een kijkje genomen bij het zeer matige vervolg (klik hier), en op de valreep heb ik besloten daarvoor het eerste deel ook aan een kijkbeurt te onderwerpen.

Dit eerste deel is gebaseerd op het boek One shot (Doelwit) van Lee Child, en daarin zit hem wat mij betreft direct ook de grootste kracht van de film. De eerste scène is een sterke binnenkomer. Jack Reacher betoont zich snel een film die de intrige en de mystery-elementjes niet schuwt. Ik vermoed dat e.e.a. in het boek beter is uitgewerkt, maar ik kon het toch wel waarderen dat de vijfvoudige moord de hoofdmoot vormde voor het verder vrij clichématige plot.

Tom Cruise is een logische en oerdegelijke Reacher. Los van wat andere karaktertrekjes is het eigenlijk net Ethan Hunt. Ga je vervolgens ook de film vergelijken met eerdere delen van M.I., dan gaat het toch al snel schuren. De actiesequenties in deze Reacher zijn beduidend minder spectaculair, en als de onderste steen boven is met betrekking tot de openingsscène is een wat plichtmatige afwerking van het verhaal alles wat nog rest.

Laatste minpuntje: Rosamund Pike. Paste wat mij betreft niet echt in deze film, zeker niet in vergelijking met kick-ass Smulders in deel twee. Zie Pike liever in een film als Gone Girl, hier oogde ze wat verdwaald.

Jack Reacher is vermakelijk, maar biedt nergens meer dan dat. Het scenario dat aan de basis ligt van de film heeft potentie, maar de standaardactie haalt de diepgang en de spreekwoordelijke angel uit het verhaal.

avatar van Sjef Shagbuil
geplaatst: 25 november 2016, 10:54 uur [permalink]
Dit was 1/2 film waar ik dit jaar naar 1 uur naar huis ben gegaan. Als je de trailer kijkt heb je heel de film eigelijk gezien. Ordinaire money grap meer niet. Hoop dat er geen vervolg meer komt. Tom cruis is ook te oud geworden met zijn botox kop.

avatar van HALVE TAMME.
geplaatst: 25 november 2016, 13:37 uur [permalink]
Sjef Shagbuil schreef:
Hoop dat er geen vervolg meer komt.
Jack Reacher: Never Go Back (2016) 😂

avatar van JJ_D
geplaatst: 26 november 2016, 14:30 uur [permalink]
God, in deze tijden? Als we nog een God erkennen, dan is dat het individu. Het maakbare individu. Het individu dat "het" gemaakt heeft.
Het? Dat is: zichzelf boven de wetmatigheden van onze samenleving uittillen.
Het? Dat is: het ik sublimeren, het ik groter dan de groep.
Het? Dat is: de ethiek van 'Jack Reacher'? Dat ons juridisch systeem soms hopeloos tekort schiet? Dat gerechtigheid door een man alleen kan (en mag?) worden afgedwongen, omdat een gedeeld buikgevoel - lees: een collectieve waan - zoveel sterker is dan de geijkte procedures?
Ah, u hoort het: ik heb gegruwd. Gegruwd van het einde van deze film. Wat moeten we daar verdorie mee? Oog om oog, tand om tand? Net nu, nu onze wereld meer dan wat oog mededogen nodig heeft?

Misschien klink ik als een oude man. Indien ja - het zij zo. Hoe dan ook: spannend is 'Jack Reacher' wel. Maar verdorie, met wat voor een debiele vecht- en achtervolgingsscènes wordt deze film artificieel opgekalefaterd? Het detective-gedeelte is bloedstollend, het actiegehalte gewoonweg stupide. De optelsom? Een film van gemiste kansen. Een film die op scherp zou moeten stellen - wie medogenloze moordenaars in beeld brengt, zou zich ook het hoofd moeten breken over hoe die in een plot worden berecht. Awoe!

avatar van tbouwh
geplaatst: 26 november 2016, 16:27 uur [permalink]

Nou, gezien het feit dat 'ie het heeft over 'naar huis gaan' zou het me niets verbazen als dit bericht betrekking heeft op Never Go Back, 'ie in het verkeerde topic zit en hoopt dat er op NGB geen vervolg komt 😇

avatar van john mcclane 2
geplaatst: 24 januari, 21:41 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Jack reacher,

Ooit gehuurd op BR,,en een jaar later gekocht toen de zelfde tent failliet ging.De laatste in mijn woonplaats .
En wederom viel het alles behalve tegen.

Als je het hier en daar weg kijkt bij de plat gereden paden die een actie film volgt,hou je nog steeds en een erg sterke film over.

Er zitten om dit argument kracht bij te zetten een paar heel fijne actie scene's in met erg droge,( wel binnen het genre ) en toepasselijke humor in.

Zo is daar de Bar vecht scene ,,,een soort quasi bruce lee als ik zo vrij mag zijn.
Een vecht scene in een badkuip alleen al die de film omhoog haalt,,dit was zo droog maar bloedserieus gebracht en des te leuker.

Een puike auto achtervolging scene,,die ook geinig doch erg cool word afgerond.

En een scenario die zoals ik al zei,niet uitblinkt van originaliteit,,maar wel redelijk wat fatsoenlijke twist heeft.
De eind "battle "is niet slecht.( echt verrassend ook niet ,maar het zij zo )
En de actie held zelf,draagt de film aardig,zoals we van Mr Cruise gewent zijn inmiddels.
Maar de "bad guy "Werner Herzog is er een zoals je ze graag ziet.
Geen fake accent ,,zo praat de man echt.

Ik keek deze film ook omdat ik binnenkort DEELtje twee wil zien ,,die ik helaas niet meer kan huren. dat station zijn we gepasseerd .

Maar die de helft zo goed blijkt gezien het gemiddelde hier,,ga hem zeker het voordeel van de twijfel geven,,,vind coby smulders ook een lekker ding.

Over lekker ding gesproken ook fijn dat Pike en cruise niet begonnen te zoenen op het eind want dat zal pas echt cheezy zijn geweest.

top actie in mijn ogen,,nog steeds in goede vier *

avatar van debbietino
geplaatst: 19 maart, 23:58 uur [permalink]
Mijn HEMEL JJ_D...... Wat heb jij moeten afzien zeg....ik krijg bijna medelijden met je.....

Hoe kun je in Jack Reachers naam op deze overdreven manier deze leuke, vermakelijke en lekker wegkijkende film bekritiseren..... Een beetje te zwaar naar mijn mening.....

Ben benieuwd naar je recensies van films als The Minions of iets in die trend......die doen ook hele stoute dingen... 😂😂😂😂

Nog knap dat je 'm een 2,5 geeft trouwens.....

geplaatst: 18 april, 14:22 uur [permalink]
goeie film.heb me prima vermaakt.heb hem nu 2 keer gezien.2de keer nog steeds heel erg leuk om te zien.goeie cast,vooral tom cruise die een goeie rol neer zet.de meeste films met tom cruise vind ik wel heel erg goed.