Drive (2011)

3,64

Misdaad / Drama

geregisseerd door Nicolas Winding Refn
met Ryan Gosling, Carey Mulligan en Bryan Cranston

In Drive staat een Hollywood-stuntrijder centraal, een eenzaat van nature, die er een bijverdienste als bestuurder van de vluchtwagen in de criminele onderwereld op nahoudt. Hij haalt zich de woede op de hals van een van L.A.'s gevaarlijkste mannen nadat hij de ex-criminele echtgenoot van z’n mooie buurvrouw helpt bij een klus die helemaal fout afloopt. De enige manier om haar te beschermen en in leven te blijven is doen wat hij het beste kan: rijden.

3232 BERICHTEN 178 MENINGEN
avatar van Basto
geplaatst: 8 september 2016, 05:15 uur [permalink]
Ik vind Drive toch het best, is wat meer uitgewerkt. Maar het hangt er ook vanaf in welke stemming ik ben.

geplaatst: 8 september 2016, 13:31 uur [permalink]
Basto schreef:
Je kan van andere dingen houden, maar dat staat los van de objectieve analyse dat het verhaal dunnetjes is of weinig voorstelt. Beide films spelen met het genre en het verwachtingspatroon en nemen ongebruikelijke wendingen. Daarnaast is er een dieper (thematische) laag vergeleken met de meeste films in het genre.

Die feiten staan los van smaak en worden naar mijn idee niet eens onderkend.

Feiten? Je moet ervoor in objectivisme geloven en dan heb jij dus die waarheid in pacht. Handig.
In mijn optiek zijn heel veel films heel multi-interpretabel. Vooral is het zo dat de ene persoon aan een bepaald aspect meer waarde kan hechten dan een ander.

Jij zegt bijvoorbeeld 'verrassende wendingen'. Dat is toch subjectief. Ik ben nergens verrast in deze film door een (sub)plot. Ik heb geen thematiek ontwaard in de hoofdlijnen, noch onderliggende (juist nog subjectievere) lagen, die mij heel vreemd of origineel voorkwamen. Het is niet alledaags en gangbaar, maar ook weer niet nieuw of zodanig uitgevoerd dat ik het verrassend kan noemen. Refn neemt wel fijn frisse, minder voorkomende, uitgangspunten voor een film als dit (nog meer in Neon Demon m.i.) en Only God Forgives. Zoiets is voor mij al bijna een must om een film de moeite waard te vinden. Misschien dat ik daarom wat minder verrast ben.

Maar goed, de waarheid in pacht hebben, geloof ik niet in, doe ik niet aan. Elk z'n eigen beleving en misschien dat iemand precies aansluit op de intenties van een regisseur, daar kan die persoon zich dan goed over voelen. Persoonlijk gun ik ieder zijn eigen insteek en beleving, of die dat nou als feitelijk objectief ziet of de subjectievere maat hanteert. Elk z'n eigen.

geplaatst: 11 september 2016, 19:52 uur [permalink]
Cinematografisch en sferisch levert Nicholas Winding Refn echt een weergaloze prestatie met Drive. Prachtige beelden van (nachtelijk) L.A. worden vergezeld door een passende soundtrack en een sterke score van Cliff Martinez (Refn’s vaste componist).

Dat Drive audiovisueel zo volmaakt oogt (en misschien zelfs wel is), maakt dat ik Refn de simpliciteit van het plot vergeef. Immers, op narratief vlak heeft de film niet heel veel om het lijf (los van de dualiteit van Gosling's character), al verdient juist op die momenten een goede uitwerking complimenten.

Normaliter was ik misschien minder te spreken geweest over de klein gespeelde, bijna angstaanjagend bedaarde rol van Ryan Gosling. Maar hier klopt het; in een oase van muzikale pracht en visueel spektakel is de rust van Gosling’s personage precies op zijn plaats. Ook de non-verbale communicatie met Carey Mulligan doet net genoeg; ook wel eens fijn om zo’n relatie op een weinig expressieve wijze te zien opbloeien.

Al met al durf ik dit toch wel een klein meesterwerk te noemen van de Deense Refn. Zijn filmstijl heeft iets betoverends, en de man verheft het tot een kunst beeld en geluid naadloos in elkaar over te laten lopen. Drive is een genot voor het oog (en het oor).

MaartenTuinstra
geplaatst: 12 september 2016, 17:13 uur [permalink]
Dacht ik mooi de 4000ste stemmer te zijn, is tbouwh me net voor. 🙁

geplaatst: 12 september 2016, 17:23 uur [permalink]
En ik had het niet eens door... MaartenTuinstra

avatar van horizons
geplaatst: 12 september 2016, 18:19 uur [permalink]
MaartenTuinstra schreef:
Dacht ik mooi de 4000ste stemmer te zijn, is tbouwh me net voor. 🙁
had je maar vijf sterren moeten geven. 😉

geplaatst: 20 september 2016, 11:26 uur [permalink]
Het is vijf jaar geleden dat deze parel uit kwam. Tijd om m'n stem maar eens naar de 5 sterren te brengen. Een mooi eerbetoon: "DRIVE" Tribute (Electric Youth -- The Best Thing) - YouTube
(lied is van Electric Youth, die ook A Real Hero maakten)

avatar van de grunt
geplaatst: 21 september 2016, 11:58 uur [permalink]
Die docu op de Cineart Blu-ray nu pas gezien, veel eerder moeten doen!
Jodorowsky : "Refn heeft me gered van de cinematografische depressie.." 🙂

avatar van Alathir
geplaatst: 21 september 2016, 20:29 uur [permalink]
Geweldige film, kan er weinig slechts over zeggen, enkel dat het een einde voorspelbaar is en het verhaal redelijk simplistisch is, maar voor de rest is deze film prachtig. Er wordt goed geacteerd, de soundtrack is heel goed, knap geschoten. Ja, echt een aanrader, komt in mijn top 10.

geplaatst: 21 september 2016, 20:35 uur [permalink]
nummer2 schreef:
(lied is van Electric Youth, die ook A Real Hero maakten)

Je hebt hopelijk wel dat jubileum aangegrepen om de film nog eens te herzien, voor je je stem verhoogde? 🙂

avatar van Steventj3
geplaatst: 21 september 2016, 23:25 uur [permalink]
Een film die ik kan blijven kijken. Drive, wat een meesterwerkje. Ryan Gosling blinkt uit in de rol van een rustig persoon met een donkere onderhuids monster. De rust die hij uit straalt in de gehele film versterkt dit effect alleen maar meer.

De beelden, wauw. De duistere en donkere sfeer die er zo nu en dan bij hangt, maakt dit helemaal af. Het verhaal is misschien iets te simpel te noemen, maar dit nadeel valt helemaal weg bij alle andere perfecte punten van deze film.

avatar van des1
geplaatst: 26 oktober 2016, 17:52 uur [permalink]
Goed, niet geweldig. De stoicijnse uitdrukking van Gosling is uhh.... uhhh... Wel, Gosling is voor mij nog geen Steve McQueen.

avatar van Arneaux
geplaatst: 26 oktober 2016, 21:59 uur [permalink]
des1 schreef:
Wel, Gosling is voor mij nog geen Steve McQueen.

Helemaal mee eens, Steve McQueen kon zeldzaam cool en sterk over komen. Maar ik denk niet dat Steve McQueen deze film (nog) beter had kunnen maken. Sterker nog, ik denk dat een Steve McQueen-achtig karakter juist afbreuk had gedaan.

geplaatst: 28 oktober 2016, 19:57 uur [permalink]
Spektakel met inhoud en diepgang, zo kun je deze prent van de Deen Winding Refn kort typeren. Hoogstaande cinematografie, uitgewerkte karakters, en spannende achtervolgingsscènes en een sobere Ryan Gosling met een minimum aan dialoog zorgden voor een Palm in Cannes en is een verademing ten op zichte van de hersenloze actiefilms die de laatste jaren aan de lopende band werden geproduceerd. Credits voor Gosling die meesterlijk gestalte geeft aan een ondoorgrondelijke eenzaat en antiheld. Jammer dat naar het einde toe de actie het haalt van de suspense, maar toch 3,5*

geplaatst: 25 december 2016, 00:03 uur [permalink]
Wat is Gosling een knappe man 😛

avatar van 1311811
geplaatst: 25 december 2016, 00:16 uur [permalink]
n00r schreef:
Wat is Gosling een knappe man 😛

Wat of wie vond je het knapst dan?
A: de OST/muziek;
B: Ryan Gosling;
C: (de) Chevrolet Chevelle;
D: anders

😛

geplaatst: 25 december 2016, 00:18 uur [permalink]
1311811 schreef:

Wat of wie vond je het knapst dan?
A: de OST/muziek;
B: Ryan Gosling;
C: (de) Chevrolet Chevelle;
D: anders

😛

B ofcourse

avatar van T1000
geplaatst: 27 december 2016, 19:03 uur [permalink]
👍 👍 Je hebt een ton aan actiefilms waar behoorlijk wat geschreeuw en veel gevloek in voor komt, voorbeeld is 'Goodfellas (wel 1 van mijn favorieten hoor,dat wel) of de blockbuster Die hard, maar bij Drive opent zich een totaal andere dimensie aan spanning, wat hier zo krachtig en meteen duidelijk is dat deze film daarom juist weinig dialogen nodig heeft. Ryan Gosling... 😐 👍 wat zet hij hier een personage neer zeg, toont weinig of eigenlijk helemaal geen emotie, staart zeer gefocust voor zich uit tijdens het rijden,met de bekende tandenstoker natuurlijk dat je er in word gezogen, al bij de openingsscène. De soundtrack, het camerawerk van vooral de shots van bovenaf, sterke rollen van zowel Ryan als Carey die de buurvrouw speelt zijn toch de hoogtepunten van de film, en dan zou je denken dat je van de muziek in een film daar minder aandacht voor hebt dan de beelden,maar hier lijkt het wel of de muziek de scène aanstuurt en het daarom nog mysterieuzer en mooier maakt. Drive is er echt wel 1 die je gaat onthouden, mij zeker wel.

avatar van 1311811
geplaatst: 2 januari, 14:24 uur [permalink]
T1000 schreef:
:Y 👍 Je hebt een ton aan actiefilms waar behoorlijk wat geschreeuw en veel gevloek in voor komt, voorbeeld is 'Goodfellas (wel 1 van mijn favorieten hoor,dat wel) of de blockbuster Die hard, maar bij Drive opent zich een totaal andere dimensie aan spanning, wat hier zo krachtig en meteen duidelijk is dat deze film daarom juist weinig dialogen nodig heeft. Ryan Gosling... 😐 👍 wat zet hij hier een personage neer zeg, toont weinig of eigenlijk helemaal geen emotie, staart zeer gefocust voor zich uit tijdens het rijden,met de bekende tandenstoker natuurlijk dat je er in word gezogen, al bij de openingsscène. De soundtrack, het camerawerk van vooral de shots van bovenaf, sterke rollen van zowel Ryan als Carey die de buurvrouw speelt zijn toch de hoogtepunten van de film, en dan zou je denken dat je van de muziek in een film daar minder aandacht voor hebt dan de beelden,maar hier lijkt het wel of de muziek de scène aanstuurt en het daarom nog mysterieuzer en mooier maakt. Drive is er echt wel 1 die je gaat onthouden, mij zeker wel.

Mooi gesproken! Ik begin zo langzamerhand een fan te worden van Cliff Martinez, welke componist zijn werk ik recent ook heb mogen beluisteren in de film The Neon Demon. Geweldige OST! Die film is tevens geregisseerd door Nicolas 😉 Films die allesbehalve cliché zijn, en daar houd ik van!

avatar van de grunt
geplaatst: 2 januari, 14:39 uur [permalink]
n00r jij hebt te kennen gegeven Gosling een lekker hapje te vinden. Wat vind je van Chris Pine in Hell or High Water. Is dat niet jongetje vs. echte man

Zuko
geplaatst: 2 januari, 14:47 uur [permalink]
Ik heb hier de soundtrack van, maar heb de film nog niet gezien. Ik heb 'm nog opgenomen van de week dus eerst maar even zien voordat ik hier verder lees.... 😉

geplaatst: 2 januari, 17:31 uur [permalink]
de grunt schreef:

Ze hebben beide wat ja 😋