Drive (2011)

Misdaad / Drama

geregisseerd door Nicolas Winding Refn
met Ryan Gosling, Carey Mulligan en Bryan Cranston

In Drive staat een Hollywood-stuntrijder centraal, een eenzaat van nature, die er een bijverdienste als bestuurder van de vluchtwagen in de criminele onderwereld op nahoudt. Hij haalt zich de woede op de hals van een van L.A.'s gevaarlijkste mannen nadat hij de ex-criminele echtgenoot van z’n mooie buurvrouw helpt bij een klus die helemaal fout afloopt. De enige manier om haar te beschermen en in leven te blijven is doen wat hij het beste kan: rijden.

avatar van SSeagal
Angel9999 schreef:
Onze discussie begon met deze quote van jou en wellicht kon ik het niet waarderen dat je zegt in je allereerste quote dat je niet snapt waarom zovelen wild worden van deze film en je comment over de herhalende shots daar bovenop. De rest is actie en reactie. Het is je vergeven bij deze. En ja laten we het gezellig houden.

Beste Angel, ik heb gewoon in het algemeen mijn mening met kritische noot gegeven, en met een naar mijn idee redelijk uitgebreide onderbouwing. Je zal het ongetwijfeld ergens goed bedoelen, maar 'het is je vergeven'? Dat begrijp ik niet helemaal, wat heb ik in jouw ogen dan zo verkeerd gedaan? Had je liever 1 zin gewild in de trant van: wat een boutfilm, 2,5* zonder een uitleg erbij? Ik snap het aan de ene kant ook wel, als je zelf helemaal wild bent van een bepaalde film, dan kan een kritische mening overkomen alsof jouw 'kindje' wordt aangevallen.

Dat fenomeen ken ik zelf maar al te goed, ben immers ook niet perfect. En dat is zo leuk van een (gezellig) lopende discussie. Je had gerust kunnen vragen waarom ik de film dan zo traag vond of waarom ik mij wel stoor aan de herhalende shots. In plaats daarvan kom je over alsof je mij persoonlijk aanvalt, door te zeggen dat ik toch niet geloofwaardig ben, beperkt lees en dan dat denigrerende 'meneertje' naar mij toe. En dat wou ik gewoon even tegen je zeggen, dat ik dit niet zo leuk vond. Ik vind reviews lezen altijd leuk, zelfs negatieve. Gewoon om te brainstormen. Iedereen heeft persoonlijke wensen in een film en daardoor kun je vaak nuttige dingen uit een review halen, zowel uit positieve of negatieve reviews. Ik hou er alleen niet van als mensen aannames doen over een persoon of neerbuigend doen. Nogmaals, dit was wellicht niet je intentie, maar zo kwam je wel heel erg over. Maar goed, zand erover zou ik zeggen en fijne zondag nog!

Tot slot, Drive is echt niet een slechte film, als ik een film echt slecht vindt, dan kom ik eerder op een 2 of lager uit

avatar van misterfool
Misschien wel de sfeervolste film die ik ken. De welhaast Micheal Mann-achtige cinematografie wordt zelfs nog versterkt door de ultrastrakke synthpop van o.a Chromatics. Tel daar de onderhuidse spanning, het best beklijvende verhaal en de goede acteerprestaties bij op en je hebt een meesterwerk IMHO.

Lavrot schreef:

Hier het cruciale ontmaskeringsmoment (figuurlijk gesproken, uiteraard) : Drie van de vier maskers in de "trailer."

Doe er je voordeel mee.

Heb deze scene ondertussen al een aantal keren herbekeken. Maar het blijft me een raadsel wat hier te zien zou moeten zijn, dat een volledig ander licht werpt op de hoofdpersoon. Enlighten me please?

avatar van Agent47
Trage film. Verhaallijn op papier is op zich nog wel ok, maar die herhaalde stiltes en saaie indruk van de film maakt het dit keer een onvoldoende resultaat voor mij. Jammer.

Onvoorstelbaar saai....

avatar van Tiany
Deze film is deels traag en saai, en dan weer spannend. Er mag agressie in komen, maar persoonlijk vond ik het een beetje té. Al bij al was de film te doen,,,voor één keer.

avatar van nathaniel177
Heerlijke film die ik ook al meerdere keren heb gezien. Verdiend zeker de 5 sterren.

Aardig. Als er eenmaal actie is dan is dat ook vet. Het verhaal is niet heel origineel maar prima. Sommige scènes mooi in beeld,maar o o o af en toe ook frustrerend traag.
Ik vond Jake Gyllenhaal in lalala land al vreselijk maar dat lijzige geacteer van hem doet je soms hopen dat iemand hem ff goed door elkaar rost.

avatar van Cikx
Peterpan48 schreef:

Volgens mij heb je de verkeerde voor je.

Ryan gosling natuurlijk. Sorry zat alweer in de volgende film

avatar van Brandt
Ik lees louter jubelende recensies en de reacties van de movievreters zijn ook niet mis. Maar ik ben er nog niet helemaal uit. Ik zie dat het heel goed is geregisseerd en geacteerd, maar het raakt me niet. Een auto is voor mij een handig vervoermiddel, meer niet. Zou dat het zijn? Misschien dat ik deze film nog eens ga bekijken, voorlopig 3 sterren.

avatar van Angel9999
Op Imdb scoort deze film een 3.9. Ik begin te beseffen dat Moviemeter eigenlijk te klein is om een objectieve score te krijgen over een film want de relatieve kleinheid van Moviemeter vergroot de vervuiling van zielige mensen die het leuk vinden om een goede film naar beneden te halen. Dus steeds vaker ga ik naar Imdb. Jammer.

avatar van horizons
Angel9999 schreef:

Wat boeit dat verschil? MM scoort volgens mij bij 90% van de films lager dan IMDb.

avatar van JeroenFR08
Een halfje omhoog.

Herzieningen brengen meerdere elementen met zich mee: het verhaal kan in alle rust nog eens worden herleefd, de sfeer dankzij de muziek en beelden komen nog beter tot uiting en tot slot het grote geheel. Wat een schitterend plaatje heeft Refn weten neer te zetten met deze film.

Zoals ik al aangaf draagt de muziek aan de creatie van de sfeer bij. Niet voor niks kreeg Drive een Oscar nominatie voor de ‘score’. Mijn inziens had die verzilverd mogen worden, wat een lekkere vibe om haast bij weg te dromen.

De muziek in samenspraak met de beelden maakt de film af. Uiteraard zijn er de bekende shots van LA, maar ook zijn er nogal wat scènes die in het oog springen. Hoogtepunt hiervan is de scène in de lift. Schitterend hoe de tijd genomen worden voor de stap die Gosling neemt, door eerst Mulligen een duwtje naar achter te geven en haar innig te zoenen. Een soort last goodbye. Wat hierop volgt is een uitbarsting van geweld zoals we die van Refn kennen.

Uiteraard mag het sterke spel van de cast ook niet onbesproken blijven, met Gosling voorop.

Ben benieuwd wat Refn nog meer in huis heeft als regisseur, na de in mijn ogen alle 3 sterke werken Bronson, Only God Forgives en Drive.

Voor kijkers die het verhaal toch nog niet helemaal begrepen zouden hebben volgt er deze spoiler, die de gehele structuur binnenstebuiten keert, of ondersteboven; in de zin van één fout blokje in een Rubiks Kubus, wat natuurlijk helemaal niet kan. Afijn, zie maar ...

Blanche en masker.

avatar van Brabants
Drive een film van Nicolas Winding Refn wat een van mijn favoriete regisseur is. Ook deze film doet zijn oeuvre niet tekort. Een protagonist die zich in de misdaad zwaar in de nesten weet te werken, veel geweld en weinig woorden. Veel spreekt bij deze regisseur tot de verbeelding. Ryan Gosling weet zich prima te vertegenwoordigen binnen dit geheel.

Begint gaaf, maar wordt op een gegeven moment een beetje een gezapig filmpje. Had er meer van verwacht.