menu

Drive (2011)

mijn stem
3,64 (4226)
4226 stemmen

Verenigde Staten
Misdaad / Drama
100 minuten

geregisseerd door Nicolas Winding Refn
met Ryan Gosling, Carey Mulligan en Bryan Cranston

In Drive staat een Hollywood-stuntrijder centraal, een eenzaat van nature, die er een bijverdienste als bestuurder van de vluchtwagen in de criminele onderwereld op nahoudt. Hij haalt zich de woede op de hals van een van L.A.'s gevaarlijkste mannen nadat hij de ex-criminele echtgenoot van z’n mooie buurvrouw helpt bij een klus die helemaal fout afloopt. De enige manier om haar te beschermen en in leven te blijven is doen wat hij het beste kan: rijden.

Trailer

https://www.youtube.com/watch?v=0eup3tFOgbk

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.

zoeken in:
avatar van MovieMind
geplaatst:
rep_robert schreef:
Even wat anders. Waar in vredesnaam staat een 3,9 beoordeling op IMDB? Ik zie toch echt een 7,8 staan op basis van ruim 555.000 stemmen
7,8 punten = 3.9 sterren

avatar van Kronos
3,0
geplaatst:
rep_robert schreef:
Als je puur wetenschappelijk kijkt, worden feiten ook altijd beïnvloed door waarnemingen en die kunnen beïnvloed worden door externe factoren, waardoor het subjectief wordt. Een feit is niet meer dan een stelling die dusdanig door (veel) mensen vastgesteld wordt en aannemelijk is, dat het als een feit gezien kan worden.

Ja, maar in deze context gaat het om voorkeuren. We kunnen objectief vaststellen dat de film Drive vandaag op IMDb een hogere waardering krijgt dan op MovieMeter. Maar stellen dat 7,8/10 objectiever is dan 3,64/5 is onzin.

avatar van rep_robert
5,0
geplaatst:
Eens, vind dat er juist meer nuance is op MM.

MovieMind schreef:
(quote)
7,8 punten = 3.9 sterren


Te makkelijk gedacht en verwarrend voor de discussie hier. Vooral omdat lang niet iedereen hier namelijk de standaard hanteert waarin een 0,5 gelijk staat aan een 1, 1,0* gelijk aan een 2 etc.
Er zijn zat mensen die bv een 2,5* toch als een voldoende beschouwen. Beetje een kromme vergelijking dus.

Er is een speciaal topic voor op MM:
Hoeveel zijn jouw sterren waard?

avatar van Kronos
3,0
geplaatst:
Het toekennen per hele ster op 10 tegenover per halve ster op 5 kan inderdaad een invloed hebben op stemgedrag. Verder spelen natuurlijk geografie en leeftijd een belangrijke rol. Op IMDb kan je bijvoorbeeld zien dat stemmers uit de Verenigde Staten de film met maar liefst 0,2 punten hoger waarderen en dat de film het best in de smaak valt bij jongeren onder de achttien.

avatar van MovieMind
geplaatst:
rep_robert schreef:
Te makkelijk gedacht en verwarrend voor de discussie hier. Vooral omdat lang niet iedereen hier namelijk de standaard hanteert waarin een 0,5 gelijk staat aan een 1, 1,0* gelijk aan een 2 etc.
Er zijn zat mensen die bv een 2,5* toch als een voldoende beschouwen. Beetje een kromme vergelijking dus.
Nou sorry hoor, wilde je alleen wat duidelijkheid verschaffen.

avatar van rep_robert
5,0
geplaatst:
Sorry, het was ook niet jouw hersenspinsel natuurlijk haha. Bedankt voor de verduidelijking

avatar van rep_robert
5,0
geplaatst:
Kronos schreef:
Het toekennen per hele ster op 10 tegenover per halve ster op 5 kan inderdaad een invloed hebben op stemgedrag. Verder spelen natuurlijk geografie en leeftijd een belangrijke rol. Op IMDb kan je bijvoorbeeld zien dat stemmers uit de Verenigde Staten de film met maar liefst 0,2 punten hoger waarderen en dat de film het best in de smaak valt bij jongeren onder de achttien.


Vind ik toch een verrassende statistiek dat jongeren onder de 18 de film zo hoog waarderen. Ja, er zit behoorlijk wat geweld in. Aan de andere kant is Drive geen makkelijke film en vraagt het toch wel wat van de kijker om mee te gaan in de audiovisuele tour van Winding Refn. Vind dit nou eerder zo'n film die 25-35 jarigen hoger zou beoordelen.

avatar van Angel9999
5,0
geplaatst:
Kronos schreef:
(quote)

Alsof wat jij als de kwaliteit van een film ervaart niet persoonlijk en dus volstrekt subjectief is.

Er zijn inderdaad velen met jou, die denken dat hun mening objectiever is dan die van een ander.


Je eerste comment is touché.

Maar je tweede comment vind ik niet nodig want dan stap je over van menselijkheid naar een arrogant geluid. Kan gebeuren.

Alsnog ben ik toch weet wat wijzer geworden gezien de discussie die ontstaat. Leuk.

avatar van Kronos
3,0
geplaatst:
Arrogant is volgens mij nog niet meteen onmenselijk, Angel9999. Maar je hebt helemaal gelijk dat die opmerking onnodig was en zeker niet van toepassing is op jou. Nu maar hopen dat ik ook wat wijzer wordt.

avatar van CorvisChristi
5,0
Driver: "If I drive for you, you give me a time and a place. I give you a five-minute window, anything happens in that five minutes and I'm yours no matter what. I don't sit in while you're running it down; I don't carry a gun... I drive."

Het is dat ik The Neon Demon gewoon helemaal geniaal vind, maar sinds zijn meesterlijke serie Too Old to Die Young heeft ook regisseur Nicolas Winding Refn het voor elkaar gekregen, om tot de absolute top door te dringen v.w.b. mijn favoriete regisseurs.
Dit komt simpelweg door het feit, dat álle elementen waar ik oprecht van houd in film, tot een perfecte combinatie samenkomen, in zijn manier van films maken; de geweldige en tegelijkertijd toch eigenzinnige manier van filmen gezamenlijk met het gebruik maken van een unieke combinatie van kleur, sfeer, muziek en beelden.
En centraal binnen deze combinatie wordt de focus gelegd op ijzersterke personages die de wereld van Refn's films bevolken en weten allemaal de aandacht naar zich toe te trekken. Vaak in rollen die op het eerste gezicht minimaal neergezet lijken. Zo ook dus in het voor Refn zeer commerciëel succesvolle en met prijzen overladen meesterwerk Drive.

Zo is het personage van Driver, ultra-cool en indringend gespeeld door Ryan Gosling, het perfecte voorbeeld van de zwijgzame anti-held. Wat dat betreft, als je in de horoscoop gelooft, voldoet hij aan alle kenmerken van een Schorpioen: hij is geheimzinnig, op zichzelf, intuïtief, maar kan ook wraakzuchtig zijn. Tevens gaat hij, als het erop aan komt, niets uit de weg om zijn doel te bereiken. Naast dat weet hij met minimale middelen de maximale aandacht naar zich toe te trekken, compleet met dat geweldige jasje met, jawel, de schorpioen aan de rugzijde en om het af te maken een tandenstoker in zijn mond.

Zonder dat je er erg in hebt, weet Drive je volledig op te slokken in zijn wereld en voordat je het door hebt, is het meeslepende verhaal, die in de basis vrij eenvoudig is, voorbij en is de film alweer afgelopen. De film slokt je op, op een manier zoals alleen Refn dat kan: het geheel werkt hypnotiserend en de film is ongelooflijk gaaf en meeslepend.

Daarnaast heeft Refn nog een specifieke gave die ontzettend opvalt in de film, namelijk eentje die onweerstaanbaar werkt. En pas bij meerdere kijkbeurten steeds meer gaat doordringen. Door de uiterst levendige en bij vlagen wat ongewone, maar tegelijkertijd dynamische manier van filmen, ervaar je het namelijk, alsof je er zelf bij bent. Dit komt vooral tot uiting in drie van de meest opvallende momenten van de film, die zich ironisch genoeg in de auto afspelen. De eerste keer namelijk tijdens de spannende en intrigerende opening, waar je meegaat met Gosling's personage Driver op een vlucht in de auto dwars door Los Angeles. De tweede keer tijdens een weliswaar wat korte, maar spectaculaire achtervolging waarbij je als het ware bij Driver en het karakter van Blanche (een korte, maar opvallende rol van de mooie Christina Hendricks) zélf in de auto zit. Je ervaart en voelt vooral in deze scene als het ware de adrenaline die er mee gepaard gaat.
De derde keer is wanneer Driver zich opmaakt om wraak te nemen op Nino (de altijd goede Ron Perlman in een heerlijke rol als badguy) en hem rechtstreeks met auto en al van de duin aframt.

En zo kan ik nog wel even doorgaan. Wat te denken van de momenten waarop het geluid helemaal stil lijkt te vallen, gevoelsmatig wel minuten lang. Vooral voelbaar, zeg maar zelfs bijna tastbaar, tijdens de roof-overval op de pandjes-shop, waarbij je weet dat er wat gaat gebeuren, maar je weet nooit op welk moment. Of het moment in de lift, waarbij Driver weet, dat de man naast hem een aanslag op zijn leven en dat van Irene (de buurvrouw, innig charmant gespeeld door Carey Mulligan) wil plegen. Het zijn momenten die je gewoon bij blijven.

Naast Refn’s eigen geweldige stijl, zie je aan alles dat hij zwaar beïnvloedt is door regisseurs als Michael Mann en William Friedkin. Niet alleen hebben beide regisseurs gelijkaardige films gemaakt (denk aan Mann’s Thief en Heat en aan Friedkin’s The French Connection en To Live and Die in LA), maar de sfeer lijkt ook wel erg op die films. Mede te danken aan de geweldige muziek van onderhand vaste componist Cliff Martinez. Ook de overige electropop-gedomineerde nummers passen werkelijk als een handschoen in de film en geeft de film een ongekend 80’s-sfeertje (de mede door Michael Mann tot stand gekomen TV-serie Miami Vice komt ook als inspiratiebron naar voren). Dit is ook terug te vinden in de openings- en slotcredits (volledig in het roze).

Waar tot slot deze Refn-film ook aan voldoet, is natuurlijk het trage verloop van de film (maar daar wen je echt zó snel aan). In contrast staan hiermee natuurlijk de geweldsuitbarstingen centraal en vooral in de tweede helft komen die steeds nadrukkelijker naar voren. Al eerder genoemd tijdens de stille momenten is het voelbaar, dat er daarna een vaak korte golf van geweld om de hoek staat te gluren.
En die momenten liegen er niet om. Vooral de scene in het motel, waar Blanche op weinig subtiele wijze door haar hoofd wordt geschoten en de scene in de lift waar een hoofd net zo kwetsbaar blijkt te zijn als een tomaat die je met je schoen kapot trapt, zijn momenten die lang bijblijven.

Eigenlijk is Drive één grote stijl-oefening. Wellicht ‘style over substance’, maar dat zij Refn vergeven. Hij doet het namelijk zó goed, dat je vergeet, dat je eigenlijk oppervlakkig gezien, naar een film kijkt met een behoorlijk eenvoudig, zelfs wat uitgekauwd verhaal.

Het zit gewoon zo verdomd goed in elkaar, er wordt zo geweldig goed geacteerd door iedereen (naast de al genoemde acteurs en actrices, noem ik ook nog even Bryan Cranston, Jason Isaacs en Albert Brooks, die ook geweldig bezig zijn) De muziek is zo fantastisch en vormt ook echt een onderdeel van de film, dat het als geheel gewoon op alle fronten fenomenaal is.

Drive is niet zo maar even een film die je opzet, maar hij is toch toegankelijker dan je denkt. Je moet alleen even bekend zijn met de regels van Refn, voordat je zijn wereld van schoonheid versus geweld induikt. Wat overblijft is een stijlvol meesterwerk, die ik dan ook de maximale score toeken. En alhoewel Refn zich uiteindelijk zelfs zou overtreffen met zijn meesterwerken The Neon Demon en zijn serie Too Old to Die Young, kan ik niet anders dan ook Drive maximaal de hemel in prijzen.

Gast
geplaatst: vandaag om 15:25 uur

geplaatst: vandaag om 15:25 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.