Drive (2011)

3,64

Misdaad / Drama

geregisseerd door Nicolas Winding Refn
met Ryan Gosling, Carey Mulligan en Bryan Cranston

In Drive staat een Hollywood-stuntrijder centraal, een eenzaat van nature, die er een bijverdienste als bestuurder van de vluchtwagen in de criminele onderwereld op nahoudt. Hij haalt zich de woede op de hals van een van L.A.'s gevaarlijkste mannen nadat hij de ex-criminele echtgenoot van z’n mooie buurvrouw helpt bij een klus die helemaal fout afloopt. De enige manier om haar te beschermen en in leven te blijven is doen wat hij het beste kan: rijden.

3253 BERICHTEN 186 MENINGEN
avatar van horizons
Lavrot schreef:
En toch is de "ontwakingsscene" in Mulholland Dr van eenzelfde kaliber als de "ontmaskeringsscene" in Drive. En nee, Nicholas Winding Refn vertelt geen onzin als hij beweert dat de houtjesbijtende hoofdpersoon in een psychose verkeert. Maar ja, het vergt wel een diepgravend onderzoek in de cinematografische taal, heel veel geduld en bovenal een meer dan gemiddeld nieuwsgierige geest om een en ander scherp in 't vizier te krijgen.

Je ziet 't "breinbrekende" pas als je 't doorhebt. Drie van de vier maskers in de caravan schieten een diep gat in 't verhaal dat de naamloze hoofdpersoon "de kijker" voorspiegelt.

Welke maskers? Heb je een still?
Ik ken de scène, ik heb dat al eerder gelezen maar de maskers herken ik niets bijzonders in.

horizons schreef:

Hier het cruciale ontmaskeringsmoment (figuurlijk gesproken, uiteraard) : Drie van de vier maskers in de "trailer."

Doe er je voordeel mee.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Film Pegasus schreef:
'Drive' ben ik vooral gaan zien omdat het blijkbaar veel voorkwam in de top 10 2011 hier op MM. Geen idee wat ik moest verwachten. Het leek een actiefilm (Drive/Rijden/Achtervolgingen) maar het genre hier zei Misdaad/Drama. Dat is het uiteindelijk ook geworden. Drive is een mix van Death Wish en The Transporter. Maar gelukkig nog met een eigen eigenheid.

Ryan Gosling schittert als de coole driver die net dat ietsje verder gaat als de professionele misdaad persoonlijk wordt. Zijn perfect uitgelijnde wereldje is maar het tip van de sluier van zijn kunnen. En vooral omdat de film rustig en sfeervol begint is de inpakt des te groter als er effectief iets gebeurd. Net als bij Hanna dit jaar is de soundtrack een pluspunt die de sfeer mooi ondersteund. Gelukkig zijn hier geen violen van de partij.

Het grote wow-moment is er niet, de film toont op zich niets origineel. Maar wat er getoond wordt is wel goed gebracht. Knappe film en zeker één van de betere films uit 2011.

Een herziening van een film die in 2011 best wel indruk maakte. Het bewijs dat een blockbuster ook creatief kan zijn en meer weet te bieden dan sensatie en special effects. De sfeer van de jaren '80 is leuk om te zien. Het valt wel om dat de film vooral sterk is dankzij de muziek. Visueel is het zeker wel mooi, maar Refn heeft later beter gedaan. Het een weet het ander op te vangen. En Gosling is sterk als zwijgzame chauffeur, maar valt bijna door de mand als hij meer dialoog krijgt. Het blijft een klassieker, maar net dat ietsje te kort om bij de top te horen.

avatar van SillyBilly23
“You blinked”

Niet meteen fan van Gosling. Zijn doorgaans vlakke mimiek en zachte stem doen me weinig. Maar wat een geweldig personage zet hij hier neer. De rust zelve aan de buitenkant, bijna onleesbaar en toch zo intimiderend. Vanbinnen een bom die elk moment kan ontploffen. En dat gebeurt ook een paar keer. De momenten waarop hij zich effectief moet verdedigen als een beest dat in het nauw wordt gedreven, lijkt het alsof hij schrikt van zichzelf dat hij tot zoiets in staat is. Zijn blik verandert dan helemaal, wat bewijst dat hij meer kan dan in de verte kijken.

Drive heeft een memorabele beginscène en een knallende soundtrack. “Nightcall” trekt je mee in de sfeer van de film. Voor mij hadden er gerust nog een paar van die scènes mogen inzitten. Dan komen we bij het verhaal waarin onze chauffeur Irene leert kennen en al snel wordt toegelaten in haar leven en dat van haar zoontje. Dit stuk vond ik persoonlijk minder maar is nodig om zijn menselijke kant te tonen en de rest van het verhaal te kunnen plaatsen. Carey Mulligan als gangsterliefje vond ik niet de beste keuze. De lichaamstaal tussen haar en Gosling toont dat er meer aan de hand is maar ik zag er geen koppeltje in, leken meer ‘soulmates’ van elkaar.

Wanneer hij besluit haar te beschermen, wordt het spannend. Spannend op een manier dat je krampjes krijgt in de buik en dat is leuk. Drive verrast niet alleen op visueel vlak, er zitten ook een aantal bikkelharde actiescènes tussen. Het geweld verrast je alsof je ontwaakt uit een roes, zoals in de liftscène. Vond dat heel knap gedaan. Bij een aantal shots lijkt de tijd even stil te staan. Wat voor sommigen traag of langdradig kan overkomen, hielp mij juist om de aandacht vast te houden.

Een goed slot ook. Krachtig en niet te uitgeweid.

avatar van max cady

Lavrot schreef:

Doe er je voordeel mee.

Ok, ik begrijp het niet .. Ik heb het idee dat ik iets mis. En als dat zo is pluis ik altijd het complete internet uit (zo ook bij no country for old men) om te kijken hoe het nou precies zit, zat of heeft gezeten. Graag een heldere uitleg aub ...

avatar van Rvdz
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Refn’s stijl als regisseur leek me op voorhand al niet echt iets voor mij en deze film heeft eigenlijk al mijn vooroordelen over hem bevestigd. Het flinterdunne verhaaltje neemt zichzelf veel te serieus en eigenlijk alleen een kapstok voor wat verschrikkelijk onsubtiele symboliek (die maskers… al is het shot dat je Gosling met z’n masker op door een mozaïekruit naar Ron Perlman ziet kijken wel fenomenaal), dus de film leunt, zoals ik eigenlijk wel verwachtte, geheel op het audiovisuele aspect. De soundtrack vond ik vrij drakerig, maar visueel is het inderdaad best mooi. Al vond ik het bloed wel érg nep, wat de impact van de geweldsuitbarstingen wat teniet doet. Vooral vanwege de uitstekende cast en de look van de film kom ik uit op op een kleine drie sterren. Slecht is het allemaal namelijk zeker niet, maar het meesterwerk wat velen hier in zien is mij ontgaan.

avatar van Fillumon

Viel me toch tegen. 2x gezien en vond film ongeloofwaardig qua hoofdrol , 2e helft snel met bruut korten geweld en afgeraffeld over komen.

avatar van aspers
Zwaar overgewaardeerde film wat mij betreft! Als basis lijkt men wel de mooie shots te hebben gepakt. En daarbij had men waarschijnlijk een regel bedacht "elk shot moet minimaal 5 seconden in beeld". Resultaat: een ontzettend trage film met veel lang, stille shots die pas na 1 uur echt op gang komt.

Het acteerwerk is dik in orde, maar het trage tempo deed 'm voor mij echt de das om.

Vond 'm niet ontzettend slecht, maar ook echt niet de topper die ik verwacht had.

avatar van Maarten0402
Overgewaardeerd? Het is juist andersom... Overhyped (onterecht) en daarom een andere verwachting dan nodig was voor deze film.
De release trailer deed ook niet veel goeds toen...

avatar van wibro
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Deze film afgelopen avond herzien en wel als openluchtvoorstelling in Arthouse Lux in Nijmegen. Hoewel de beelden op het grote scherm niet goed tot zijn recht kwamen blijft het gewoon een uitstekende film. Het filmpubliek op het terras dacht er enigszins anders over. Sommigen schrokken zich bij sommige actiescènes de lazarus. Maar ja, Drive is nu ook niet bepaald een arthouse film. Liefhebbers daarvan houden toch meer van drama met niet al te veel geweld en zeker niet zoals getoond werd in Drive waarin het geweld plotseling verschijnt op momenten waarin je het niet verwacht. Voor mij is dat juist de sterke kant van deze film die behalve uitstekend acteerwerk van Ryan Gosling ook nog eens beschikt over een uitstekende soundtrack met als uitschieter de song Desire - Under Your Spell

Waardering: verhoogd naar 4.5*

avatar van Duke Nukem
Maarten0402 schreef:
De release trailer deed ook niet veel goeds toen...

De trailer doet inderdaad een andere soort film verwachten. En ook het begin van de film (met die auto-ontsnapping) doet het beste vermoeden. Niet dat het zo goed was als de achtervolging in de legendarische film Bullitt, dat nu ook weer niet.

En dan valt de film bijna stil en krijg je een drama en een liefdestafereel voorgeschoteld! Het is heel lang wachten voor er weer wat actie te beleven valt. Nu begrijp ik best dat het hiet om een heel andere soort film gaat, maar zoals gezegd hadden de trailer en het actie-volle begin van de film mij op het verkeerde been gezet. Het lijkt bijna alsof je twee verschillende films door elkaar bekijkt!

Verder is de film wel stijlvol gemaakt met een mooie kleurenfilter, en het geweld is soms erg hard. Ik ben nooit een fan geweest van de zoutloze Ryan Gosling, en ook in deze film weet hij me niet te overtuigen. De man lijkt over maar één gezichtsuitdrukking te beschikken. Ook de chemie met de weinig aantrekkelijke Carey Mulligan was een beetje zoek.

avatar van Fisico
Sterke actiefilm die me aangenaam verbaasd heeft. Ik begrijp best dat Ryan Gosling een controversiële rol speelt. Voor mij vertolkt hij een steengoede rol als zachte introverte man met erg weinig mimiek. Binnenin daarentegen is hij een koele moordmachine. De geweldscènes zijn vrij expliciet en de hersenen vliegen in het rond. Soms gaat hij zelfs even over het randje (dode in de lift bijvoorbeeld) waarbij Gosling helemaal buiten zinnen is.

Drive is niet wat ik er aanvankelijk dacht, namelijk een blitse achtervolgingsfilm, daarvoor zijn de achtervolgingen te beperkt. Het is eerder een wraakfilm binnen het misdaadmilieu. De cinematografie en sfeerbelichting zit steengoed, dat coole schorpioenjasje is zo eighties, geweldig! Fijne passende muziek ook. Geen wow-verhaal, weinig echt memorabele dingen gezien en ik vrees zelfs dat ik hem na een paar maanden deels vergeten zal zijn. Desalniettemin op het moment zelf best tot de conclusie gekomen dat hij nét het gemiddelde overstijgt. De slinger helt vervolgens net over naar een nipte 4,0*.

Ijzersterk begin van de film om even later wat gas terug te nemen, maar ergens halverwege des te harder terug toe te slaan. De sfeer wordt steeds grimmiger, mede dankzij de "muziek" die dit extra bewerkstelligt. Alle remmen gaan los, nét niet over de grens en nooit "cheap". Het einde is daar een duidelijk en uitstekend voorbeeld van. En al die tijd blijft Gosling een bijzonder goede vertolking neerzetten. Straffe film die de 4* meer dan waard is!