The Promise (2016)

Spanje / Verenigde Staten
Drama / Historisch

geregisseerd door Terry George
met Oscar Isaac, Christian Bale en Charlotte Le Bon

De film speelt zich tijdens de laatste dagen van het Ottomaanse rijk. Een bescheiden Armeense apotheker, Mikael genaamd, verlaat zijn dorp om te gaan studeren in het kosmopolitische Constantinopel. Chris is een Amerikaanse persfotograaf die naar het land is gekomen in verband met geopolitiek en een relatie heeft met de getalenteerde Ana. Wanneer Mikael Ana ontmoet, ontstaat er een aantrekkingskracht die zal leiden tot rivaliteit tussen beide mannen. Nadat de Turken zich mengen in de oorlog en bij de Duitsers aansluiten, werpt het Ottomaanse Rijk zich tegen etnische minderheden en zal iedereen, ondanks onderlinge conflicten, een manier moeten vinden om te overleven.

avatar van comely
Redlop schreef:

Nee, het gaat hier over wat Turken hebben aangericht. Niet Duitsers of andere volkeren. Dat is het onderwerp van deze film en deze discussie.

Hoezo zeg je dit tegen mij dan?
De vorige lid begon zelf over Duitsland.

Lees lees lees...en denk een keer na.

avatar van Onceuponanytime
Waargebeurd verhaal over de oorlog in het Ottomaanse rijk, 1915. Het kostte toen 1,5 miljoen Armeniërs het leven... De film toont voornoemde oorlog mooi en oprecht in beeld. Het verhaal wordt verweven met een Armeens apotheker die verliefd wordt op Ana, een vriendin van een Amerikaanse persfotograaf. Romantiek in oorlogstijd, kijken maar...

avatar van Sergio Leone
Meh.

Zeer serieus en interessant onderwerp. Doch, de opzet is drie keer niks - zo'n flauwe driehoeksverhouding erbij geflikkerd, terwijl de hele setting an sich interessant genoeg is om op te bouwen - en mijn gevoel na afloop vind de film in zijn geheel te gelikt.

De cast acteert er ook een beetje naar. Oscar Isaac en Christian Bale zijn 2 acteerkanonnen als ze in de juiste film terecht komen, maar geen van beiden vind ik echt tot zijn recht komen. Te flauwe personages, te flauwe ontwikkelingen.

Terry George gaat daar als regisseur niet vrijuit in. Zeker de eerste helft van de film is op volautomatische piloot een flauwe romance zonder enig gevoel er effe doordauwen om nadien wat meer impact te hebben. Fout gedacht, gewoon focus op de genocide, zonder eerst zo'n Hollywoodiaans gemelk, liefst ook wat rauwer en vuiler in beeld gebracht, had een betere film opgeleverd.

avatar van Noodless
Interessant om eens te zien, maar de verhaalontwikkelingen en de verschillende personages zijn wat flauwtjes uitgewerkt en niet overal overtuigend gebracht. Dat er romance bij te pas komt is begrijpelijk, maar de uitwerking ervan valt tegen. Zowel de chemie als het emotionele ontbrak. Ook het dramatische aspect van de conflicten had wat harder en overtuigender in beeld mogen komen. Bv. de scène bij het riviertje ( familiemoord ) kwam echt niet overtuigend over. 6/10

avatar van macrobody
Goede cast. Bij dit soort verfilmingen is het altijd wel een gebrek dat het niet in de originele taal kan, maar goed dat terzijde. Het is een verfilming van de genocide van de Armeniërs welk verhaal niet vaak verteld wordt. Zeker de moeite waard.

Maar goed dat deze dramatische genocide in herinnering wordt gebracht.
Het wordt ons aangereikt aan de hand van een liefdesverhaal dat mede de knelpunten van het gebeuren onderlijnt en bovendien deze goed gecaste en opgebouwde film boeiend en erg toegankelijk houdt.

Mooie film, helaas wel over een niet zo'n mooie gebeurtenis uit de geschiedenis.
Maar de prent is heel goed gemaakt, met veel aandacht voor detail en het verhaal.
Films over een genocide maken altijd wel wat los, emotioneel vooral, dat is bij deze niet anders.
Het is afschuwelijk dat dit kon gebeuren en dat het daarna, zij het tegen een andere bevolkingsgroep en andere daders, opnieuw op grote schaal gebeurde. En de recente geschiedenis leert ons dat men uit die gebeurtenissen nog steeds niets heeft geleerd, in de positieve zin !!
Puike cast overigens, die het stuk voor stuk fantastisch doen.
Een aanrader is deze film wel, vooral voor wie is geïnteresseerd in geschiedenis.

avatar van Decec
Een goede drama/historie film...
Mooi ontroerend verhaal...
Prima acteerwerk...
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Prima achtergrond geluid/muziek met Dolby Digital...
Prima camerabeweging...
Mooi opname...
Bekende acteursChristian Bale en Oscar Isaac...
Een moeite waard...

tbouwh schreef:
Maakt er (weer?) eens iemand een film over de Armeense genocide, staat een driehoeksverhouding centraal. In The Promise wordt de oorlog tegelijk beperkt en verzachtend in beeld gebracht; aan het oudere arthouse-publiek is gedacht, drama en romantiek blijven de boventoon voeren. Een politiek statement schijnt desondanks wél door. Een Joods-Amerikaanse politicus spreekt zijn absolute afkeur uit over de wijze waarop de Turken de fellow christians, de Armenen behandelen. Zie daar een wrang, welhaast pijnlijk moralistisch perspectief. Een film als deze had urgent en onderbouwd moeten zijn, maar in The Promise blijkt maar weer dat Amerikanisme, romantiek en commercie uiteindelijk belangrijker zijn. Punten voor de (redelijke) cast met name, de aankleding, locaties. 2*.

Dat is precies wat ik ook vond en dat zie je vaak bij films die een historisch epos hadden kunnen zijn en moeten zijn.
Wat geteut over een driehoeksverhouding die helemaal niet interessant is, niet goed uit de verf komt en alleen maar afbreuk doet.
Dit zie je bij zo veel historische films tot aan het bombardement met Jan Smit aan toe.

avatar van cor1946
Uitstekende film, goed vertolkt door iedereen. Wel weer aan de lange kant. Dat is in tegenwoordig.

Goede film een echte aanrader om te zien. Er wordt hier een klein stukje laten zien van de Armeense genocide, de Ottomaanse Rijk was genadeloos. De Armeense genocide is waargebeurd! Tot de dag van vandaag ontkent Turkije de genocide op de 1,5 miljoen onschuldige Armeniërs die op gruwelijke manieren zijn vermoord door de Turken. Verschrikkelijk! De wereld moet weten wat er gebeurd is en dat het onmenselijk is om genocide te ontkennen!

De Turken hebben in 1915 1,5 miljoen Armeniërs vermoord, de Armeense Genocide heeft plaatsgevonden. Tot de dag van vandaag ontkent de Turkse regering de genocide op de Armeniërs. De bevolking staat hier ook nog eens achter, verschrikkelijk.

De film wordt ongezien 55.000 keer met 1 ster beoordeeld (Bron: Internet movie Date Base). Je hoeft geen genie te zijn om te weten dat hier de Turken achter zitten. Zelfs BNN VARA heeft hier over geschreven! Aan de hand met de film 1 ster te geven, proberen zij te voorkomen dat de mensen deze film gaan kijken. Zo proberen zij ervoor te zorgen dat de mensen niet zien wat hun overgroot ouders hebben gedaan en hoe verschrikkelijk zij waren!!!

TRAP ER NIET IN, HET IS EEN UITSTEKENDE FILM WAAR DE WAARHEID NAAR VOREN WORDT GEBRACHT!

Indrukwekkende film over de Turkse genocide op het Armeense volk in 1915, waarbij naar schatting 1,5 miljoen Armeniërs zijn vermoord. De slachtpartij is uitgevoerd onder de dekmantel van de gevechten van de Eerste Wereldoorlog, een oorlog die het Ottomaanse rijk uiteindelijk ook zou verliezen.

Waarom de Turken zo nodig de Armeniërs moesten ombrengen terwijl ze toch hun handen vol hadden aan die oorlog, is nooit duidelijk geworden, mede omdat dit onderwerp in Turkije onbespreekbaar is. Ook de film maakt dit niet duidelijk. Wel hoe die dreiging in de lucht hangt en de Armeniërs er steeds meer van bewust worden dat hun een gruwelijk lot wacht.

Het verhaal en de feiten zijn ingebed in een liefdesverhaal over een gearrangeerd huwelijk van een jonge dokter in zijn Armeense dorp en die in Istanboel gaat studeren en daar een nieuwe liefde vindt. Zo'n lovestory is altijd een tikje geforceerd, maar nu eenmaal nodig om de aandacht bij het verhaal te houden en te zorgen dat het geen documentaire wordt. Dat lukt prima. De film is spannend en meeslepend tot het eind. Ik neem aan dat dat slot, de redding van een paar duizend Armeniërs door een Frans oorlogsschip op feiten is gebaseerd.

Wat een flauwe film, los van het feit dat het saai verloopt en enorm lang duurt, zie je het verhaal ook maar van een kant. Weer worden de Turken hier slecht gezet, zonder enige uit te leggen waarom de turken überhaupt de oorlog tegen armeniers zijn begonnen. Een propoganda film in mijn oven. Daarvoor een 1 ster.

avatar van Filmkriebel
Het is dan ook onmogelijk om een historische genocide goed te praten. In films over WO II gaat men toch ook de holocaust niet gaan goedpraten of er excuses voor gaan zoeken? In tegendeel, het werd tijd dat hier eens een film over kwam.

Dit is het wel. De Turken streefden naar een homogene samenleving waar geen plaats is voor andere etnische groepen. De chaos van WO I was de gedroomde kans om dit te realiseren. Ze hebben de Grieken eerst weggekregen, daarna waren het de Armeniërs en vandaag de dag zie je hetzelfde gebeuren met de Koerden.

avatar van Boneka
The Promise heeft eigenlijk een hele vreemde titel, alsof de titel eerst is verzonnen en de film daarna pas is gemaakt. Gaan we namelijk af op de titel, dan zijn we na een uur klaar.

Afijn de film heeft me positief verrast al blijf ik het jammer vinden dat dit soort films niet gewoon op blu ray verschijnen in Nederland. Ik heb het dus moeten doen met Engelse subs. Gelukkkig redelijk begrijpbaar met af en toe de google vertaler erbij! Weer wat woorden geleerd. Nourishment (voeding) of exemption (vrijstelling) . Beeld en geluid zijn trouwens prima op deze blu ray schijf.

Het eerste gedeelte van de film is vooral het romantische gedeelte met die driehoeksverhouding. Eerlijk gezegd heb ik daar geen moeite mee zoals sommige anderen hier. Het is verzonnen; okay niks mis mee. Of de apotheker ook echt heeft bestaan weet ik niet. Dat geldt ook voor de Amerikaanse journalist gespeeld door Christian Bale. De genocide heeft helaas wel plaatsgevonden in Turkije. 1 tot 1,5 miljoen mensen afgeslacht. En nog steeds ontkennen. Onbegrijpelijk. Had wel begrepen dat mannen en vrouwen en kinderen werden gescheiden. Mannen werden of gedood of werden te werk gesteld zoals we ook in de film zagen. De historische foto's op het eind zeggen eigenlijk alles. Was wel even kwijt waar Constantinopel lag. Dacht aan Griekenland en dat was geen vreemde gedachten. De stad die nu Istanboel heet is namelijk opgericht door de Grieken.

De hele film is beste interessant ook al zijn de acteerprestaties niet overal even hoog, maar gezien ik toch even een traantje moest laten heeft deze film mij wel degelijk geraakt. Dit is vooral in het tweede uur waar de vlucht en jacht plaatsvindt. Film deed me ergens ook wel aan andere films denken zoals Defiance. Locaties zijn mooi geschoten al zal er ook het nodige zijn toegevoegd. Las dat er vooral in Portugal is opgenomen. Hoe dan ook ondanks de vreemde titel een mooie historische film met een verrassend romantisch eind!

Filmkriebel schreef:

Ja, leuk bedacht van Filmkriebel, maar het klopt van geen meter. Inderdaad, 'etnic cleansing' ligt vaak ten grondslag aan genocide. Maar in dit geval is deze conclusie te simpel. Het Ottomaanse rijk omvatte behalve het Turkije dat we nu kennen ook delen van de Balkan, Libanon, Egypte, Syrië, Irak en Libië. Beetje te veel niet-Turken om ze allemaal uit te roeien. De Grieken werden trouwens pas ná de Armeense genocide het land uitgegooid, in 1922, en daar waren ze zelf de oorzaak van door die megalomane oorlog die ze waren begonnen om Constantinopel te 'bevrijden'.

Deze film is weer actueel gezien de recente Turkse steun aan het 'broedervolk' Azerbeidzjan in hun strijd tegen de Armeniërs om Nagorno-Karabach.

Is me overigens een raadsel waarom Redlop en NomenNescio1234 hier overal likes uitdelen. Ook een bepaalde agenda?

Fransman schreef:

In de Balkan, Libanon, Egypte etc. waren er geen of amper Armeniërs; ik snap niet waarom je het hele Ottomaanse rijk erbij betrekt en plots de Armeense genocide gaat veralgemenen naar het uitroeien van "alle niet Turken" want daar ging het niet eens over.

De Armeense genocide werd gepleegd door het Ottomaanse rijk en niet door het huidige Turkije. Ik denk niet dat het Ottomaanse rijk streefde naar een homogene samenleving. Het 'moderne' Turkije misschien wel. Ik zie dat we elkaar niet helemaal begrijpen Filmkriebel, maar dat geeft niks.

avatar van Filmkriebel
Klopt Fransman, het zijn de "jonge turken" (waaruit Ataturk ook is voortgekomen) die de Ottomanen omver geworpen hebben, en die aan de basis liggen van de Armeense genocide. Voor de details kan eenieder eens op wiki gaan kijken of een historisch naslagwerk raadplegen, dit is hier de plaats niet echt. Ik zie in ieder geval dat het jou ook erg boeit.

Dat klopt Filmkriebel, dat van die 'Jong Turken' (vanaf 1908). Voor mij blijft die genocide op de Armeniërs nog steeds een raadsel. Maar dat is te veel off-topic hier. Van de film waren we in ieder geval beide onder de indruk, zie ik.

avatar van Donnie Vallermee
Prachtige film!

Deze krijgt de verdiende 5 sterren.

Vreselijk volk die Turken en schandalig dat tot op de dag van vandaag de Turken niets willen zeggen over deze misdadigheden.

avatar van Mikemans
Omhoog met die score! Hoe kun je dit niet goed vinden.