The Promise (2016)

Spanje / Verenigde Staten
Drama / Historisch

geregisseerd door Terry George
met Oscar Isaac, Christian Bale en Charlotte Le Bon

De film speelt zich tijdens de laatste dagen van het Ottomaanse rijk. Een bescheiden Armeense apotheker, Mikael genaamd, verlaat zijn dorp om te gaan studeren in het kosmopolitische Constantinopel. Chris is een Amerikaanse persfotograaf die naar het land is gekomen in verband met geopolitiek en een relatie heeft met de getalenteerde Ana. Wanneer Mikael Ana ontmoet, ontstaat er een aantrekkingskracht die zal leiden tot rivaliteit tussen beide mannen. Nadat de Turken zich mengen in de oorlog en bij de Duitsers aansluiten, werpt het Ottomaanse Rijk zich tegen etnische minderheden en zal iedereen, ondanks onderlinge conflicten, een manier moeten vinden om te overleven.

Stemmen hier ook niet serieus te nemen, zie ik.

Wouter schreef:
Stemmen hier ook niet serieus te nemen, zie ik.

Hmm... Ik heb de voorbarige stemmen verwijderd!

avatar van Quentin
Turken en stemmen op films blijft een chauvinistische aangelegenheid, denk maar aan al die 'Hababam Sinifi' troep hier op MovieMeter.

avatar van TornadoEF5
Ja, als ze een Turkse Hitler aanbidden kan je moeilijk verwachten dat ze objectief blijven.

avatar van voskat
Vervelend, inspiratieloos oorlogsdrama met zelfs van Oscar Isaac beroerd acteerwerk.
Een paar mooie shots van de omgeving. Verder niks aan te genieten.

avatar van voskat
kappeuter schreef:

Hmm... Ik heb de voorbarige stemmen verwijderd!

Prima.

Ik ben wel benieuwd welke twee personen hem 5 sterren hebben gegeven. Ook geen zuivere koffie, want dit is bepaald geen meesterwerk...

avatar van Pecore
TornadoEF5 schreef:

De objectiviteit zelve.

avatar van Redlop
Ijzersterk drama over dé schande van de 20ste eeuw: de Armeense genocide-ontkenning. Tot op de dag van vandaag wordt het ontkend door Turkije.

4,5 *

Lastige film. De driehoeksverhouding doet nogal triviaal aan tegen de achtergrond van de immense tragiek van de genocide op de Armeniërs. Een klein volk in een klein land dat bovendien sinds het uiteenvallen van de Sovjet-Unie en de daaropvolgende burgeroorlog in Nagorno-Karabach weer wordt bedreigd, dit keer door buurland Azerbeidzjan. Ook de grens met Turkije is trouwens gewoon dicht, waardoor het land alleen verbindingen heeft met Georgië en Iran.

Ik heb in 2010 het genocide museum in Yerevan bezocht en dat heeft net zoveel indruk op mij gemaakt als Auschwitz. Het blijft je voor altijd bij. In dat opzicht is het beangstigend dat zich in Turkije weer dezelfde fascistische tendensen manifesteren met een sterk autocratische leider die de glorie van Ottomaanse Rijk wil doen herleven. Ik wil dit echter niet koppelen aan het DNA van de Turkse bevolking. Een heel groot deel heeft een andere mening, gelet op de nipte winst bij het recente referendum.

De film volgt verder het geijkte Hollywood pad door met een "positieve noot" te eindigen en de bioscoopbezoeker niet helemaal met een depressief gevoel de deur uit te laten gaan. Dat de Franse marine bij die gelegenheid 4000 vluchtelingen gered heeft, zal ongetwijfeld waarheidsgetrouw zijn, maar geeft mij onwillekeurig het gevoel dat het drama al met al "relatief" is, dat wil zeggen tegenover de vele slachtoffers staan ook velen die het "gered" hebben. Ja, zo kennen we in elke vergelijkbare situatie wel een Oskar Schindler. Niettemin toch belangrijk dat deze film is gemaakt. 3,5*

avatar van mjk87
Opvallend weinig Turken in de zaal vandaag, maar ze hebben ook weinig gemist. Het verhaal van de film verdient het om verteld te worden, maar de film gaat op twee punten mis: diepgang en meelevendheid.

De film richt zich op de genocide. Zij doet dit niet anders dan veel films over de Holocaust, alleen van die laatste is bij de meeste kijkers de achtergrond wat helderder en kan je sec op je verhaal richten. Die achtergrond mis ik hier als westerse kijker - waarvoor de film toch wel gemaakt is, met dat vreselijke Engels met accenten, waarom toch?- en ik kan me dus weinig bij de film voorstellen. Turken slachten Armenen af ja, maar hoe en wat? Wat speelde daar, waarom, door wie? Dat blijft te vaag. Dan weet ik nog wel iets ervan, dat grote rijken op imploderen de schuld gaan afschuiven, maar iets meer achtergrond had gemogen. De filmmakers lijken enkel van het gegeven 'genocide' uit te gaan, zonder verklaringen te willen hebben. Of desnoods een antwoord op de vraag of Turken echt meenden dat ze met deportaties bezig waren met collateral damage in plaats van een gerichte afslachting van een bevolkingsgroep.

Daarnaast komt het allemaal vlugjes voorbij. De razzia, de achterblijver die wordt doodgeschoten, de droge kelen in de trein (wel een sterke scène), het komt allemaal even netjes langs. Nergens maakt de film dat leed echt invoelbaar, de ontberingen die men moest ondergaan, behalve dan het verlies van geliefden. Maar verder wordt de film ook nergens gruwelijk of zelfs maar schitterend geschoten zoals Schindler's List. Het blijft dus een tam geheel dat ook te kort is om te beklijven.

Daardoor lukt het ook nooit om gevoel bij de personages te krijgen. Je kent ze vaagjes, maar de tijd krijgt niemand. Het matte acteerwerk van de meesten helpt dan ook niet mee. Het is een vrij levenloos geheel zo. Vooral Isaac is enorm matig. Enkel Bale weet nog iets van kracht uit te stralen en onze landgenoot Kenzari probeert het maar krijgt nauwelijks screen time. In wezen heeft deze film, die in de eerste plaats een liefdesverhaal is ten tijde van een oorlog, de potentie van een Dr. Zhivago, maar de tijd die die laatste film gebruikte, wordt nu node gemist.

Enfin, verder is het grote budget behoorlijk gebruikt. De aankleding is prima met de kostuums, decors en ook de grootte van de productie met veel figuranten en veel weidse shots om zo het tijdsbeeld geloofwaardig maar vooral levendig te maken. En een enkele losse scène werkt ook wel. Maar op ruim twee uur is dat veel te weinig. 1,5*.

p.s. Ow ja, al die 1,0*-waarderingen op IMDB waaraan in de eerste post wordt gerefereerd. Dan ben je wel ontzettend zielig.

p.p.s. Bij discussies over de term genocide moet ik altijd weer aan deze briljante tekening denken.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Enkele berichten verwijderd. Inhoudelijke discussies mogen, maar liefst over de film en niet politiek.

avatar van tbouwh
Maakt er (weer?) eens iemand een film over de Armeense genocide, staat een driehoeksverhouding centraal. In The Promise wordt de oorlog tegelijk beperkt en verzachtend in beeld gebracht; aan het oudere arthouse-publiek is gedacht, drama en romantiek blijven de boventoon voeren. Een politiek statement schijnt desondanks wél door. Een Joods-Amerikaanse politicus spreekt zijn absolute afkeur uit over de wijze waarop de Turken de fellow christians, de Armenen behandelen. Zie daar een wrang, welhaast pijnlijk moralistisch perspectief. Een film als deze had urgent en onderbouwd moeten zijn, maar in The Promise blijkt maar weer dat Amerikanisme, romantiek en commercie uiteindelijk belangrijker zijn. Punten voor de (redelijke) cast met name, de aankleding, locaties. 2*.

avatar van Kaiser
De Armeense genocide, misschien wel de meest gruwelijke misdaad in de geschiedenis van de mensheid heeft nooit de aandacht gekregen die het verdiende. Geopolitiek en een machtige Turkse en Azeri lobby zijn hiervoor de meest voorname redenen. Ondanks de mooie beelden en de goede cast is deze film waar ik lang naar uit heb gekeken een tegenvaller. Het verhaal loopt niet lekker en de echte gruwelen van de Armeense genocide worden niet echt in beeld gebracht ten behoeve van een rare liefdesdriehoek die niet echt past in deze setting en niet echt goed wordt uitgewerkt. Jammer, maar misschien kan deze film voor een emanciperend effect zorgen en hopelijk pikt iemand als Mel Gibson of Clint Eastwood nu eindelijk eens Musa Dagh op.

avatar van tbouwh
Laten we hopen Gibson in ieder geval niet.

avatar van parcivalis
Aan het begin is de film om te smullen; prachtige decors en vergezichten, heerlijk oost/west sfeertje, interessante personages en dialogen. De komst van de boze Turken gooit al snel roet in het eten want vanaf dat moment wordt het drama zo ontzettend uitgemolken dat je tranen te kort komt om het einde te halen. Dit volledig uitleven van sentiment doet de geloofwaardigheid uiteindelijk volledig de das om en die is bij een film over dit onderwerp nu juist zo belangrijk.

avatar van Filmkriebel
Our revenge will be to survive

Een onverdiende flop vind ik toch en één van de weinige films over de Armeense genocide. En wel degelijk een waarheidsgetrouwe, eerlijke film. De Turken zijn zeer nationalistisch, en hebben hun (etnisch homogene) natie verworven door andere volkeren te onderdrukken. Niet enkel Armeniërs, maar ook bvb Grieken die al duizenden jaren in het Ottomaanse Rijk leefden en hetzelfde lot ondergingen.

Vind het gejank rond sentiment hier wel redelijk hopeloos. Een verhaal rond genocide heeft net nood aan drama en emotie (vreemd dat men daarover in Schindler's List dan niet over gaat klagen), en dat werd hier goed aangepakt. Families en vrienden die uiteengedreven worden, mensen die elkaar dan weer vinden in deze miserie, geliefden verliezen. Zo moet het gegaan zijn.

De verschillende fases van de genocide komen aan bod: eerst het harmonieus samenleven, daarna de deportaties, de doofpotoperatie van Turkije, vlucht en verzet. De brutaliteit van dit alles wordt ook wel getoond maar het wordt nooit voyeuristisch of goedkoop.

De driehoeksverhouding werd niet op een geforceerde manier weergegeven; het draait niet uit op een rivaliteit tussen de twee mannen, maar op de kracht van de omstandigheden. Verder ook sterk en mooi camerawerk, indringende acteerprestaties, muzikaal prima ondersteund. Ik was best onder de indruk van dit historisch drama (een soort Dr Zhivago in Turkije) en hopelijk ben ik daar niet alleen in.

Goeie film over een apotheker die gaat studeren in Constantinopel om arts te worden. Eerste grote film die zich buigt over de Armeense genocide (ook al blijft het allemaal wel wat braaf). Alhoewel het bijna verplichte liefdesverhaal wat minder boeiend is, blijft de film als geheel toch overeind staan (mede door de mooie aankleding en de goeie cast en uiteraard de kleine geschiedenisles).

Een collega van mij die uit Armenie afkomstig is, attendeerde mij op deze film. Eindelijk was ik in de gelegenheid om hem te zien en heb nu een duidelijker beeld gekregen van de genocide op de Armeniers in Turkije in 1915. De film maakte diepe indruk op mij. Mensen die in vreedzame coexistentie met elkaar leven totdat nationalistische Turken, in de nadagen van het Ottomaanse rijk, de dienst gaan uitmaken en als bruten hun Armeense, christelijke medemensen afmaken. Nog steeds erkent Turkije deze genocide niet... Bij verschijning van de film werden op de imdb expres lage cijfers gegeven. Voor wie geinteresseerd is in het ware verhaal achter de "Armeense kwestie" ... Ga beslist deze film zien!

Zenzation87
Als getogen Utregter met Turkse roots heb ik deze film in de bioscoop mogen aanschouwen. De Armeense Genocide is een feit waar we gewoon niet meer omheen kunnen, het werd tijd dat het net als Schindler's List (De Holocaust) en The Flowers of War (Het bloedbad van Nanking) op het witte doek terecht zou komen.

Het enige waar ik me mateloos aan ergerde was het geromantiseerde verhaal. Het mist diepgang, dat niet alleen, ik kan het me moeilijk voorstellen dat er tijdens een genocide een waar "love triangle" plaatsvond tussen drie mensen. Het was beter te pruimen geweest als het enige diepgang gehad zou hebben en daar gaat het wat mij betreft mis, dit heeft uiteindelijk grote invloed gehad op mijn eindoordeel.

3,5 ster.

avatar van Pazmaster
Een redelijk historisch drama, tevens geschiedenislesje, over de Armeense genocide. Het ziet er allemaal wel goed uit en er speelt een behoorlijke cast. Toch deed het me allemaal niet zo veel, het blijft wat oppervlakkig en het liefdesverhaaltje stelt ook niet al te veel voor. En ondanks een behoorlijke cast was ik niet altijd even te spreken over het spel. Verder wel een redelijk filmpje maar niet meer dan dat.

Zeker de moeite wel waard. Vakkundig en met zorg gemaakt, fraaie beelden ook. Het verhaal aangaande de drie hoofdrolspelers is wel te oppervlakkig en te makkelijk, maar alles eromheen heeft de uitstraling van grote films uit het verleden. In zijn totaliteit niet echt een top film, maar wel bevredigend en in elk geval een stuk beter dan het recent uitgebrachte en enigszins vergelijkbare The Ottoman Lieutenant. De keuze voor de protagonisten had beter gekund, met drie geschiktere hoofdrolspelers had dit zeker een succesvoller project kunnen zijn. Isaac speelt altijd wel goed maar als Armeen vind ik hem ongeloofwaardig. Bale kijkt de hele film weer lekker moeilijk en intens maar bij deze rol is dat niet echt doelmatig. En Le Bon heeft te weinig uitstraling om ons te betoveren.

Wat een nare rot film. Gewoon links laten liggen. Propaganda troep

Dit is waar gebeurd en zeer zeker geen troep, het plegen van genocide beperkte zich niet alleen tot de duitsers, ook de turken konden er wat van. Tot op de dag van vandaag wordt het ontkend door Turkije.

Filmkriebel schreef:
Our revenge will be to survive

Ik ben het helemaal met je eens

J.Verschoor
Beetje een saaie bedoening en een beetje meer van hetzelfde, ondanks de mooie beelden. Van regisseur Terry George mag je toch wel iets meer verwachten. George verantwoordelijk voor onder andere ‘Hotel Rwanda’ (2004, regie en script) en het script van ‘In the name of the father’ (1998) lijkt zich met ‘The promise’ met een Jantje van Leiden af te doen. De driehoeksverhouding tussen Michael Boghosian (Oscar Isaac), Chris Meyers (Christian Bale) en Ana Khesarian (Charlotte le Bon) lijkt er met de haren bijgesleept om het beladen onderwerp, de genocide van anderhalf miljoen Armeniërs, aan het publiek te verkopen. Met het eerder genoemde ‘Hotel Rwanda’ behandelde Terry een soortgelijk onderwerp. Wat dat betreft gaat hij hier behoorlijk op herhaling.

Imposante film over de Armeense genocide, een gruwelijk gebeuren van zo’n onvoorstelbare omvang dat het haast onmogelijk is daarover een “mooie” film te maken (net als over de Holocaust). Toch komt Terry George een heel eind met deze tragedie, mede door de vervlechting van een secundaire (romantische) verhaallijn. Die zorgt ervoor dat dit drama menselijke proporties krijgt en dat geeft de film extra cachet.

Deze etnische zuivering is destijds van verschillende zijden uitgebreid gedocumenteerd. Het is een kwestie van beschaving om daarvoor en voor de vele getuigenverklaringen respect te hebben.

avatar van Alathir
Filmkriebel schreef:
Our revenge will be to survive

Goed verwoord, ben het er helemaal mee eens. De film doet mij in zekere zin ook denken aan The Pianist van Polanski. Een film met een gelijkaardige sfeer (hoewel een andere genocide uiteraard) en met een grote focus op de overlevingsstrijd van één iemand (Oscar Isaac in deze film en Adrien Brody in The Pianist).
Dan rest er me enkel nog te zeggen dat deze film meer aandacht verdiend, want dit is echt een must-see!

avatar van comely
innerchild53 schreef:

Oh alleen de Turken en Duitsers konden er wat van? Nederland, Frankrijk, Italië, Engeland en VS zijn natuurlijk altijd vredevol geweest he.

avatar van Redlop
comely schreef:

Oh alleen de Turken en Duitsers konden er wat van?

Nee, het gaat hier over wat Turken hebben aangericht. Niet Duitsers of andere volkeren. Dat is het onderwerp van deze film en deze discussie.