The Zookeeper's Wife (2017)

Drama / Biografie

geregisseerd door Niki Caro
met Jessica Chastain, Johan Heldenbergh en Daniel Brühl

'The Zookeeper's Wife' vertelt het waargebeurde verhaal van de Poolse dierenverzorgers Antonina en Jan Zabinski van de dierentuin van Warschau. In 1939, wanneer de nazi's het land zijn binnengevallen, worden Antonina en Jan gedwongen te werken onder bevel van de Duitse zoöloog Lutz Heck. In het geheim besluiten de Zabinski's samen te werken met het verzet om honderden mensenlevens te redden, waarbij Antonina haar leven en dat van de kinderen op het spel zet.

avatar van Jan met de pet
Mooi waargebeurd oorlogsdrama..........iedere keer als ik zo'n film zie hoor ik altijd schneller schneller.........verschrikkelijk hoe mensen zo kunnen zijn of worden......4,0

avatar van Noodless
Mooi verhaal, maar toch al aangrijpender gezien. Het acteerwerk is niet echt opvallend ondanks Jessica Chastain die hier inderdaad wat gewoontjes voor de dag komt. Al veel beter van haar gezien. Het gebruik van Engels stoorde mij niet zo, al kan ik dit wel als groot kritiekpunt begrijpen. 6,5/10

avatar van clubsport
Teveel aangedikte personages teveel zwart wit duitsers slecht polen engeltjes ( ik weet dat klinkt mischien gek in een verhaal als dit maar er bestaat wel degelijk zoiets als overkill .
De openingsscene werkt daar natuurlijk ook niet echt in mee met de introductie van de dierentuin als
een soort garden of eden , nee sorry dat komt bij mij niet echt geloofwaardig over in een film met zo'n serieus verhaal .

J.Verschoor
Jessica Chastain speelt de rol van Antonina Zabinski wel heel oppervlakkig en haar timide stemmetje wordt naarmate de film vordert een steeds grotere bron van ergernis. Ook het geforceerde Poolse accentje komt haar rol niet ten goede (Ik dacht dat we deze vorm van ‘inlevend acteren’ sinds Meryl Streep zo ondertussen wel gehad hadden.) Alles verloopt allemaal veel te traag en, ik zou bijna zeggen: uiteraard, duurt deze film met zijn ruim twee uur zeker een half uur te lang.
Dit is van de vele films die vertelt hoe een paar dapperen hun eigen leven in de waagschaal stellen door tijdens de WO II Joden een onderdak te bieden. Helaas weet regisseuse Niki Caro hier niets anders meer aan toe te voegen, dan braaf de inmiddels platgetreden paden te bewandelen.

Deze Drama / Oorlog film mag dan wel gebaseerd zijn op een waargebeurd verhaal, maar door de clichématige (sleutelwoord voor deze film) manier waarop het hele verhaal verfilmd is, wist het me nauwelijks te boeien (spannend wordt het nergens), te vermaken of te interesseren en schokkend, tragisch of aangrijpend vond ik het vrijwel nergens (alleen als het betrekking had op dieren en dat is eigenlijk alleen van toepassing in het begin van het verhaal).

Opzicht is dat best jammer, want ik ben een liefhebber van films over de Tweede Wereldoorlog en ik ben ook begaan ben met dieren (alleen muggen kan ik niet uitstaan ). Sterker nog, ik vond het allemaal maar een flauwe en langdradige bedoeling (ik heb dan ook regelmatig vooruit zitten te spoelen) en ik begon me naarmate de tijd vorderde, me ook steeds meer te irriteren aan het zachte en overdreven sentimentele gepraat van hoofdrolspeelster Jessica Chastain. Ze ziet er mooi uit en kan zeker ook goed acteren, maar in deze film bakte ze er helaas maar weinig van en kwam het bij mij ook allemaal geforceerd en nep over. Sowieso vond ik dat de gehele cast eigenlijk geen band had met elkaar.

In dit verhaal draait het overigens om de Poolse Antonina Zabinska (Jessica Chastain), haar man Jan Zabinski (Johan Heldenbergh) en hun zoontje Ryszard Zabinski (Timothy Radford), die tijdens de Tweede Wereldoorlog meer dan driehonderd Joden uit de handen van de nazi's wisten te redden, door ze een schuilplek te bieden in hun dierentuin van Warschau.

In dit verhaal volgen we Jan en Antonina Zabinski gedurende ruim zes jaar en dat.van vlak voor het uitbreken van de oorlog in de zomer van 1939 tot en met de wederopbouw ergens in 1946. De opening van van het verhaal met alle dieren (waartegen Antonina Zabinska fietsend door de dierentuin o.a. "Hallo schatjes" en "Goedemorgen lieverd" tegen zegt) was nog best mooi en ook was het best zielig om te zien wat er met een aantal dieren gebeurde toen de Duisters Warschau binnenvielen en de dierentuin in beslag namen (zeker m.b.t. de naderende winter).

Maar daarna kon het me eerlijk gezegd allemaal nauwelijks meer boeien en vond ik het ook vooral maar een zoetsappig oorlogsdrama worden, waarbij het maar nergens indrukwekkend, tragisch of aangrijpend wilt wordt. Uiteraard zien we de Duitsers veel misdaden begaan, maar het wordt gewoon allemaal te liefjes en te soft weergegeven, zodat het je niets doet (althans, dat was bij mij het geval). Zo zie je op een gegeven moment in het Joodse getto van Warschau een jong meisje, te weten Urszula (Shira Haas), met twee Waffen-SS soldaten vertrekken (onder dwang) in een gebouw, waarna ze bloedend weer terugkomt en waarbij je dan moet veronderstellen dat ze misbruikt is geworden. Maar helaas is het zonder enige impact verfilmd geworden, dat ik het maar clichématig vond i.p.v. aangrijpend of schokkend. En hetzelfde geldt min of meer voor de executie (door het hoofd geschoten) van dochter en moeder Anzelowna op de stoep van de straat.

Ook de beelden van de Joodse getto van Warschau hadden nauwelijks impact (wel werd het in brand zetten ervan op 19 april 1943 best fraai in beeld gebracht en dat inclusief de vallende as in de vorm van sneeuw) en wat dat betreft en ook al het voorgaande genoemde, had regisseur Niki Caro beter eens goed moeten kijken naar de indrukwekkende Drama / Oorlog film "The Pianist (2002)" van regisseur Roman Polanski, want daarin had hij namelijk kunnen zien hoe het ook anders verfilmd had kunnen worden en waarbij de meeste scènes juist wel aangrijpend, tragisch en schokkend zijn.

Het is in deze verfilming ook allemaal clichématig en voorspelbaar (zoals het verloop en het einde) wat je te zien krijgt en zeker op het einde als de Duitse zoöloog Lutz Heck (Daniel Brühl) hun zoon Ryszard Zabinski zogenaamd gaat doodschieten en je daarbij ook een schot te horen krijgt en je Lutz Heck alleen ziet weglopen. Maar je weet gewoon dat hij hem niet heeft doodgeschoten en dat wordt ook na een aantal seconden duidelijk (waarbij je wel nog even een huilende Antonina Zabinska ziet, die denkt dat haar zoon dood is) als Ryszard Zabinski weer in beeld verschijnt.

Wat dat betreft komen alle Duitsers in deze film ook over als een stelletje amateurs en onnozelaars. Zo is het gewoon lachwekkend om te zien hoe gemakkelijk Jan Zabinski met zijn vrachtwagen Joden uit het getto kon smokkelen (de Duitsers controleren wel steeds zijn vrachtwagen, maar komen schijnbaar nooit op het idee om met een bajonet of hooivork in het afval te prikken, waar de Joden zich onder verstopt hadden) en op een gegeven moment konden ze zelfs samen met Jan Zabinski zomaar uit het getto lopen, zonder dat iemand argwaan had en als eindelijk eens iemand argwaan heeft, wordt hij gewoon "weggeblafd" door Jan Zabinski. Deze film mag dan wel gebaseerd zijn op een waargebeurd verhaal, maar ik geloof haast niet dat de Duitsers (en zeker de SS) zo dom waren als in deze verfilming. Aan de andere kant zijn meer dan 300 geredde Joden (wat natuurlijk mooi is) natuurlijk een druppel op een gloeiende plaat bij de circa 3 miljoen omgekomen Joden uit Polen.

Ook vond ik het niet bepaald geloofwaardig dat de Duitsers nooit op het idee kwamen om het grote woonhuis in de dierentuin te doorzoeken (terwijl ze wisten dat Jan Zabinski dagelijks in het getto kwam) en op het moment dat ze dat wel doen (ergens rond januari 1945, als de Duitsers er vandoor moeten gaan) en met hun wagens de dierentuin binnenrijden, zie je juist een vrachtwagen uit de dierentuin wegrijden, waarin de ondergedoken Joden (die nog in het huis zaten) zitten. Clichématiger en flauwer verfilmd kan haast niet en uiteraard vinden ze (beter gezegd Lutz Heck) dan als ze het huis gaan doorzoeken de tekeningen op de muur met Joodse symbolen (de bekende gele "Davidster"), welke het jonge meisje Urszula daarop getekend heeft, en weten ze dat er Joden waren ondergedoken.

De cast kon me ook nauwelijks bekoren en weet daarbij al zeker niet te overtuigen en dat geldt zeker voor de mooie hoofdrolspeelster Jessica Chastain (die wel nog eventjes topless te zien is, althans een gedeelte, en dat als ze in bed ligt tijdens het begin van het verhaal) in de rol van Antonina Zabinska (haar man noemt haar overigens steeds "Ponia" en als ze piano speelt, geeft ze aan dat het voor de ondergedoken Joden in het huis veilig of juist niet veilig is), die met de minuut steeds zachter begon te praten en daardoor steeds irritanter begon te worden. Het sentimentele gedoe (o.a. als ze praat met misbruikte jonge meisje Urszula en zeker ook haar nep tranen) was ook zo dik aangezet bij haar, dat het nergens geloofwaardig overkwam en het deed me verder ook niets. Ook vond ik het wel lachwekkend dat ze één keer in deze film neukt met haar man, wat dan clichématig gelijk resulteert in zwangerschap en de geboorte van hun dochtertje Teresa.

Ook Johan Heldenbergh in de rol van Jan Zabinski weet eigenlijk nergens te overtuigen (de scène waarbij hij joodse kinderen in de treinwagon tilt, was misschien wel zijn aandoenlijkste scène) en als hij op het einde gewond raakt (wordt door een kogel geraakt in zijn nek) tijdens het vechten met het Poolse Thuisleger, waar hij zich bij aansluit, weet je gewoon dat hij het toch overleefd heeft en tijdens het laatste shot van het verhaal wordt dat ook zichtbaar. Want dan zie je hem opeens ongeschonden de dierentuin binnenlopen, waar zijn vrouw helemaal verrast (als kijker natuurlijk niet, want het was gewoon zeer voorspelbaar) en opgelucht is dat hij nog leeft. Dat was misschien wel de meest tenenkrommende en clichématige scène van deze film.

Helemaal lachwekkend en slecht was de rol van Daniel Brühl als de Duitse zoöloog Lutz Heck, die de leiding van varken (als we het dan toch hebben over dieren en varkens als dieren komen ook echt voor in dit verhaal) Herman Goering krijgt over de dierentuin in Warschau (hij is zelf de ook eigenaar van de dierentuin in Berlijn, waar hij ook een aantal dieren, "de sterkste", laat overplaatsen) en daar het uitgestorven dier de "Oeros" wilt gaan klonen met Bizons. Het gedoe omtrent Antonina Zabinska waar hij een oogje op had, kwam ook totaal niet uit de verf en was natuurlijk ook zeer clichématig.

De enige persoon waar ik me eigenlijk niet echt aan stoorde in dit verhaal was de mooie Efrat Dor (als de joodse Magda Gross, die als eerste onderduikt in de dierentuin en naderhand volgt ook nog haar man) en dat omdat ze er best mocht wezen que uiterlijk en eigenlijk ook maar een kleine rol heeft, want anders zou ik me waarschijnlijk ook aan haar hebben gestoord.

Na het einde volgt er natuurlijk nog wat tekst in beeld en wel onderstaande:

"Bijna 300 "gasten" waren ondergedoken in de dierentuin van de familie Zabinsa. Sommigen bleven jaren, anderen slechts enkele nachten. Twee gasten, Rosa Anzelowna en haar moeder werden gedood nadat ze naar een pension verhuisden. Alle anderen hebben het overleefd.

Twintig jaar later werden Antonina en Jan Zabinski door Yad Vashem in Israël als "Rechtschapenen onder de Volkeren" erkend vanwege hun strijd om Joden tijdens de oorlog te beschermen. Lutz Heck keerde terug naar Berlijn, waar zijn dierentuin door de geallieerden vernietigd was. Zijn plan om de oeros tot leven te brengen, was een mislukking. Warschau werd door de Duitsers verwoest en daarna door de Russen. Minder dan zes procent van de inwoners bleef achter. Toch hebben de Zabinski's hun dierentuin weer opgebouwd. De dierentuin van Warschau is sindsdien open.
"

Het staat er wel niet bij vermeld maar Antonina Zabinska is uiteindelijk in 1971 gestorven en haar man Jan Zabinski in 1974.

Al met al heb ik me nauwelijks vermaakt (vooral geërgerd) met deze clichématige Drama / Oorlog film, waarbij ik alleen nog de eerste 30 minuten van het verhaal wel aardig vond en dat omdat het toen nog vooral ging om de dieren in de dierentuin. De dingen die gebeuren met een aantal dieren (zoals het doodschieten van een olifant, witte adelaar en jonge kameel / dromedaris, die vrij rondloopt in de dierentuin en die achter Antonina Zabinska aanrent als zij door de dierentuin fietst), vond ik persoonlijk ook nog het meest tragische (beter gezegd "zielige") in deze film. Maar de rest van het verhaal vond ik vooral verspilde tijd (duurt circa 120 minuten) en had ik beter naar een andere film kunnen kijken (hoewel ik in de afgelopen dagen best veel slechte films heb gezien).

avatar van Onceuponanytime
De verschrikkingen van de tweede wereldoorlog wordt in het oog van het gezin mooi en verzorgd in beeld gebracht, doch de geloofwaardigheid van het gebeuren hou ik in het midden... Verwacht geen overmatig gebruik van patronen of bommen, de film fixeert zich louter op het gezin Zabinski, die met het verzet honderden mensenlevens redde. Storend was het gebrekkig Engels en het timide stemmetje van Jessica Chastain...

Binnen het genre oorlogsfilms geef ik de voorkeur aan films, die zich richten op de impact van de oorlog op het dagelijks leven van gewone burgers, temeer omdat de meeste front- of soldatenfilms goeddeels op elkaar lijken.

Ik heb in een nogal cynisch commentaar gelezen dat het nergens spannend wordt. Me dunkt was het leven in Warschau tijdens de Nazi-bezetting met al zijn excessen op zich al meer dan spannend genoeg. In deze film vormt de plaatselijke dierentuin het decor voor een dramatisch verhaal over verzet, onderduikers, overleven, vermeende collaboratie en het beruchte getto. Voor dramatisch effect is het leven in de dierentuin voor de komst van Duitsers nogal geromantiseerd, maar dat heeft mij niet gestoord omdat het mede daardoor schril afsteekt tegen het angstige leven tijdens de bezetting.

Ik vind het deze film, die gebaseerd is op de oorlogservaringen van de familie Żabiński, een mooi document, voor zover je zoveel ellende mooi kunt vinden. Hij laat duidelijk zien waartoe mensen aan weerszijde van de goed/kwaad-scheidslijn in staat zijn.

Een onderwerp dat altijd moet aanspreken en ook deze, op ware gebeurtenissen gebaseerd, is intererssant te vernemen.
Heb echter in dit genre al veel, veel beter gezien. Regie en script stellen teleur. Vond het bijwijlen onsamenhangend en kracht (ook bij de spelers) en overtuiging missend. Vond bepaalde scènes soms wat slordig opgemaakt en met weinig oog voor een correct detail.
Een 3,5 lijkt mij een maximum.

avatar van macrobody
Een stukje geschiedenis en vrij accuraat als ik de recensies op internet lees. Maar ik heb nu wel genoeg films gezien waar de joden het slachtoffer zijn. Kom eens met films waar we een kijkje krijgen in de geschiedenis waarom er zoveel joden haat is ontstaan. Het is echt niet zomaar uit de lucht komen vallen.

avatar van IH88
“People always want to run when they don't know what's coming. It's their first instinct, always to run.”

Bij het zien van dit soort films vraag ik me altijd af hoe de aarde ervoor zou staan als wij mensen niet zouden bestaan. Ik denk een stuk beter. Maar goed, we zijn er nou eenmaal dus alle andere levende organismen moeten er maar het beste van zien te maken. Ik ben een dierenliefhebber, en het begin van The Zookeeper’s Wife doet echt pijn.

Dat is ook het grootste probleem van de film. Het is de Tweede Wereldoorlog en Joden worden vervolgt en op treinen gezet (en door de Zabinski’s beschermd), maar toch bleef ik maar denken aan al die afgeschoten dieren in het begin van de film. Dat zegt ook wel wat over de indruk die de personages en acteurs maken, want zelfs Chastain sneeuwt wat onder. Het verhaal zelf is wel indrukwekkend en The Zookeeper’s Wife is een goede film, maar ik had het gevoel dat er nog meer in had gezeten.

avatar van Decec
Een mooie biografie/drama/historie/oorlog film...
Een waargebeurd verhaal...
Ontroerend verhaal...
Perfect acteerwerk...
Bekende actrice Jessica Chastain speelt goed...
Mooi opname...
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Perfect achtergrond geluid/muziek met Dolby Digital...
Prima camerabeweging...

avatar van Ste*
'The welfare and safety of all animals present on set during filming was constantly monitored'.

Nou, dat zal best, maar toch vind ik dat gesol met al die dieren in deze film niet echt fijn om te zien.

Die hele dierentuin is uiteindelijk ook niet eens echt heel interessant of erg aanwezig in de film, afgezien van het begin. Het voegt dan ook allemaal niet zoveel toe aan films die er al zijn gemaakt over dit onderwerp. Alles is best 'seen it all before'. Bovendien is het nogal saai en traag verfilmd, waardoor het een behoorlijk lange zit is.

Wel degelijk gedaan, alles ziet er prima uit en is ontroerend op momenten wanneer het dat hoort te zijn, maar dit komt voor mij niet boven de middenmaat uit.

avatar van Rodger
Redelijk tot mooi drama.
zit een bepaalde spanning in, zodat je toch de film afkijkt.
3.0 ***

Matige film over een koppel dat werkt in een dierentuin in Polen voordat het wordt overgenomen door de Duitsers. Eén van de vele waargebeurde oorlogsdrama's met een mooi verhaal. En alhoewel de film er goed uit ziet met ook een prima cast, weet het geheel nergens echt in uit te blinken. Uiteraard helpt het niet dat het allemaal al eens eerder is vertoond en daarmee al snel clichématig wordt.

avatar van K. V.
Deze eens bekeken en vond hem niet mis. Het verhaal verveelde niet ondanks de langere speelduur. De cast deed het prima en toch en wel opvallende verschijning van Johan Heldenbergh in deze Amerikaanse film.
Niet de beste in z'n soort, maar toch wel eens het bekijken waard.

avatar van Fisico
The zookeeper's wife vertelt het verhaal van een ander stukje Warschau ten tijde van de bezetting door Nazi-Duitsland. Een erg mooi verhaal, een verhaal dat erg onwaarschijnlijk lijkt mocht je niet weten dat het waargebeurd is. De dieren in de zoo geven een wat vreemde associatie met het oorlogsgebeuren. Je rijmt deze twee zaken nu niet zo snel met elkaar hoewel je vandaag de dag ook af en toe schrijnende beelden ziet van uitgemergelde dieren uit verlaten zoo's in oorlogsgebieden zoals Syrië of Irak. Het zijn vooral de eerste beginscènes en de meer gruwelijke dierenslachtingen die het hoogtepunt vormen van de film.

Een Jessica Chastain is nooit te versmaden en alleen daarom al trekt de film mijn aandacht. Ook WOII behoort tot mijn interesseveld. De verwachtingen waren dus best hoog te noemen, hoewel deze zelden werden ingelost. The zookeeper's wife is een brave film die binnen de lijntjes kleurt zonder echt een wow-gevoel op te wekken. Bij momenten zelfs langdradig en rustig voortkabbelend. En bovendien heeft The zookeeper's wife een zoet smaakje met de romantische voorstelling tussen de dieren en hun eigenaars. Jessica heeft gelukkig genoeg charisma om hier niet te veel aan te tillen. Het contrast met het getto achter de muur is groot, maar wordt nooit echt beklemtoond.

Matige film eigenlijk, net voldoende, maar het label 'goed' gaat me net iets te ver. Er zat meer in. Ondanks Chastain die zelden of nooit ontgoochelt. Trouwens ook Heldenbergh deed het prima met zijn Hollywooddebuut.

avatar van frolunda
Degelijke film die eigenlijk geen moment teleurstelt maar zich ook niet echt weet te onderscheiden tussen alle gelijkaardige films.Aan het acteerwerk ligt het niet want dat vond ik vrijwel zonder uitzondering goed.Alle drie de hoofdrolspelers Chastain,Heldenbergh en Brühl konden me wel overtuigen.
Dat was minder bij het verhaal,dat wel iets minder zwart wit had gekund en ook nergens echt verrassend was,het is natuurlijk waargebeurd maar toch,iets meer nuance en originaliteit in het scenario had the Zookeeper's wife wel goed gedaan.Zelfs zoiets als het bombardement op de dierentuin,wat behoorlijk indrukwekkend was hebben we al eens gezien Emir Kusturica's Underground.
Blijft over een solide film die zeker een voldoende verdiend maar verder netjes in de kast gaat bij de overige holocaust/oorlog's drama's.

avatar van Mandarijnen
Tweede helft was stom! Had beter over Jan kunnen gaan ipv Antonina........!!!

avatar van martenaria
Prachtige film. Heb me geen moment verveeld. Vraag me wel af waarom je deze film een 1.5 geeft, en vervolgens een recensie schrijft die langer dan de film is...

avatar van Brabants
The Zookeeper's Wife is een geweldige film over geweldige mensen die geweldige dingen hebben gedaan tijdens de tweede Wereldoorlog. Het acteerwerk maakt deze film extra sterk, dat is een feit. Dat het allemaal wat cheesy aanvoelt dat stoorde mij totaal niet. De verschrikkingen achter het front van de oorlog is al zwaar genoeg. Het gaf mij een goed evenwicht in de verschrikking en er toch het beste van zien te maken. Erg knap!

avatar van bjerik76
had beter gekund.
Het eerste deel kwam de dierentuin wat ongeloofwaardig over, alle dieren die volijk meehuppelen met de eigenaren door het park, verblijven groter en luxer dan hoe ze tegenwoordig zijn ...hoe de dieren allemaal weer vrolijk tegelijk terug kwamen met elkaar na een aantal bommen..
Ook daarna het leven in de getto vond ik vrij " tam" gefilmd.
Het moet vreselijk zijn geweest, maar hoe het hier gefilmd werd was zeer mild. de vrij schone straten, de kleding wat er bij iedereen toch nog vrij net uitzag, er zaten wel scheuren en gaten in, maar de stof zag er allemaal gloednieuw uit. het afval wat opgehaald werd was vers, droog en leek nog vers te ruiken ook.

dit soort dingen zorgde dat ik niet echt in het verhaal kwam, wat overigens wel heel goed en dapper was, omdat het ook echt gebeurt is, maar het had wat ruiger gemogen om de werkelijke gruwelijkheden onder ogen te laten zien.

ik ben ook altijd wel gevoelig en benieuwd naar echte beelden of foto's op het eind, maar ook dit word helaas niet getoond.

avatar van mcdaktari
Best een mooie film ondanks we dergelijke films zo onderhand wel genoeg gezien hebben. Maar toch steeds weer worden er nieuwe films gemaakt over de joden vervolging. Ik moet wel toegeven dat ik het geen slechte film vond. Ben benieuwd wanneer de volgende weer komt want die blijven er toch gemaakt worden. En als ze dan ook goed zijn kan ik daar mee leven.

Schitterende film en absoluut disrespect voor de mensen die hem afkraken op zeer onzinnige redenen.