The Promise (2016)

Spanje / Verenigde Staten
Drama / Historisch

geregisseerd door Terry George
met Oscar Isaac, Christian Bale en Charlotte Le Bon

De film speelt zich tijdens de laatste dagen van het Ottomaanse rijk. Een bescheiden Armeense apotheker, Mikael genaamd, verlaat zijn dorp om te gaan studeren in het kosmopolitische Constantinopel. Chris is een Amerikaanse persfotograaf die naar het land is gekomen in verband met geopolitiek en een relatie heeft met de getalenteerde Ana. Wanneer Mikael Ana ontmoet, ontstaat er een aantrekkingskracht die zal leiden tot rivaliteit tussen beide mannen. Nadat de Turken zich mengen in de oorlog en bij de Duitsers aansluiten, werpt het Ottomaanse Rijk zich tegen etnische minderheden en zal iedereen, ondanks onderlinge conflicten, een manier moeten vinden om te overleven.

avatar van comely
Redlop schreef:

Nee, het gaat hier over wat Turken hebben aangericht. Niet Duitsers of andere volkeren. Dat is het onderwerp van deze film en deze discussie.

Hoezo zeg je dit tegen mij dan?
De vorige lid begon zelf over Duitsland.

Lees lees lees...en denk een keer na.

avatar van Onceuponanytime
Waargebeurd verhaal over de oorlog in het Ottomaanse rijk, 1915. Het kostte toen 1,5 miljoen Armeniërs het leven... De film toont voornoemde oorlog mooi en oprecht in beeld. Het verhaal wordt verweven met een Armeens apotheker die verliefd wordt op Ana, een vriendin van een Amerikaanse persfotograaf. Romantiek in oorlogstijd, kijken maar...

avatar van Sergio Leone
Meh.

Zeer serieus en interessant onderwerp. Doch, de opzet is drie keer niks - zo'n flauwe driehoeksverhouding erbij geflikkerd, terwijl de hele setting an sich interessant genoeg is om op te bouwen - en mijn gevoel na afloop vind de film in zijn geheel te gelikt.

De cast acteert er ook een beetje naar. Oscar Isaac en Christian Bale zijn 2 acteerkanonnen als ze in de juiste film terecht komen, maar geen van beiden vind ik echt tot zijn recht komen. Te flauwe personages, te flauwe ontwikkelingen.

Terry George gaat daar als regisseur niet vrijuit in. Zeker de eerste helft van de film is op volautomatische piloot een flauwe romance zonder enig gevoel er effe doordauwen om nadien wat meer impact te hebben. Fout gedacht, gewoon focus op de genocide, zonder eerst zo'n Hollywoodiaans gemelk, liefst ook wat rauwer en vuiler in beeld gebracht, had een betere film opgeleverd.

avatar van Noodless
Interessant om eens te zien, maar de verhaalontwikkelingen en de verschillende personages zijn wat flauwtjes uitgewerkt en niet overal overtuigend gebracht. Dat er romance bij te pas komt is begrijpelijk, maar de uitwerking ervan valt tegen. Zowel de chemie als het emotionele ontbrak. Ook het dramatische aspect van de conflicten had wat harder en overtuigender in beeld mogen komen. Bv. de scène bij het riviertje ( familiemoord ) kwam echt niet overtuigend over. 6/10

avatar van macrobody
Goede cast. Bij dit soort verfilmingen is het altijd wel een gebrek dat het niet in de originele taal kan, maar goed dat terzijde. Het is een verfilming van de genocide van de Armeniërs welk verhaal niet vaak verteld wordt. Zeker de moeite waard.

Maar goed dat deze dramatische genocide in herinnering wordt gebracht.
Het wordt ons aangereikt aan de hand van een liefdesverhaal dat mede de knelpunten van het gebeuren onderlijnt en bovendien deze goed gecaste en opgebouwde film boeiend en erg toegankelijk houdt.

Mooie film, helaas wel over een niet zo'n mooie gebeurtenis uit de geschiedenis.
Maar de prent is heel goed gemaakt, met veel aandacht voor detail en het verhaal.
Films over een genocide maken altijd wel wat los, emotioneel vooral, dat is bij deze niet anders.
Het is afschuwelijk dat dit kon gebeuren en dat het daarna, zij het tegen een andere bevolkingsgroep en andere daders, opnieuw op grote schaal gebeurde. En de recente geschiedenis leert ons dat men uit die gebeurtenissen nog steeds niets heeft geleerd, in de positieve zin !!
Puike cast overigens, die het stuk voor stuk fantastisch doen.
Een aanrader is deze film wel, vooral voor wie is geïnteresseerd in geschiedenis.

avatar van Decec
Een goede drama/historie film...
Mooi ontroerend verhaal...
Prima acteerwerk...
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Prima achtergrond geluid/muziek met Dolby Digital...
Prima camerabeweging...
Mooi opname...
Bekende acteursChristian Bale en Oscar Isaac...
Een moeite waard...

tbouwh schreef:
Maakt er (weer?) eens iemand een film over de Armeense genocide, staat een driehoeksverhouding centraal. In The Promise wordt de oorlog tegelijk beperkt en verzachtend in beeld gebracht; aan het oudere arthouse-publiek is gedacht, drama en romantiek blijven de boventoon voeren. Een politiek statement schijnt desondanks wél door. Een Joods-Amerikaanse politicus spreekt zijn absolute afkeur uit over de wijze waarop de Turken de fellow christians, de Armenen behandelen. Zie daar een wrang, welhaast pijnlijk moralistisch perspectief. Een film als deze had urgent en onderbouwd moeten zijn, maar in The Promise blijkt maar weer dat Amerikanisme, romantiek en commercie uiteindelijk belangrijker zijn. Punten voor de (redelijke) cast met name, de aankleding, locaties. 2*.

Dat is precies wat ik ook vond en dat zie je vaak bij films die een historisch epos hadden kunnen zijn en moeten zijn.
Wat geteut over een driehoeksverhouding die helemaal niet interessant is, niet goed uit de verf komt en alleen maar afbreuk doet.
Dit zie je bij zo veel historische films tot aan het bombardement met Jan Smit aan toe.

avatar van cor1946
Uitstekende film, goed vertolkt door iedereen. Wel weer aan de lange kant. Dat is in tegenwoordig.

Goede film een echte aanrader om te zien. Er wordt hier een klein stukje laten zien van de Armeense genocide, de Ottomaanse Rijk was genadeloos. De Armeense genocide is waargebeurd! Tot de dag van vandaag ontkent Turkije de genocide op de 1,5 miljoen onschuldige Armeniërs die op gruwelijke manieren zijn vermoord door de Turken. Verschrikkelijk! De wereld moet weten wat er gebeurd is en dat het onmenselijk is om genocide te ontkennen!

De Turken hebben in 1915 1,5 miljoen Armeniërs vermoord, de Armeense Genocide heeft plaatsgevonden. Tot de dag van vandaag ontkent de Turkse regering de genocide op de Armeniërs. De bevolking staat hier ook nog eens achter, verschrikkelijk.

De film wordt ongezien 55.000 keer met 1 ster beoordeeld (Bron: Internet movie Date Base). Je hoeft geen genie te zijn om te weten dat hier de Turken achter zitten. Zelfs BNN VARA heeft hier over geschreven! Aan de hand met de film 1 ster te geven, proberen zij te voorkomen dat de mensen deze film gaan kijken. Zo proberen zij ervoor te zorgen dat de mensen niet zien wat hun overgroot ouders hebben gedaan en hoe verschrikkelijk zij waren!!!

TRAP ER NIET IN, HET IS EEN UITSTEKENDE FILM WAAR DE WAARHEID NAAR VOREN WORDT GEBRACHT!