The United States of Leland (2003)

Drama / Misdaad

geregisseerd door Matthew Ryan Hoge
met Ryan Gosling, Don Cheadle en Jena Malone

De zachtzinnige, 15-jaar oude Leland begaat een schijnbaar willekeurige moord die zijn omgeving schokt. In de jeugdgevangenis ontmoet hij een schrijver die zich verdiept in het mysterie van Leland's gruwelijke daad.

avatar van DeVrouw
Ik las het hieronder ergens al; de film begon goed maar werd steeds saaier. De acteerprestaties vond ik wel zwaar okay alhoewel er maar een paar rollen echt duidelijk naar voren kwamen.
Het einde had wel wat beter uitgewerkt mogen zijn, film zet je wel tot nadenken aan.

ik vond het toch wel een aardige film hoor. goed acteerwerk. wellicht doordat american beauty eerder gemaakt is beoordeelt men de film als slechter. Toch vond ik het niet zozeer te ver gegrepen hoor.

toppie!!!!!!!! ben ook fan van ryan, dus dat kan al niet anders!!! nee maar serieus erg mooi staaltje acteerwerk en ook geloofwaardig neergezet

avatar van matthijs_013
Jena Malone is een geweldige en veelbelovende actrice. Ik heb haar onderhand in tig films gezien en het blijft altijd genieten van haar acteerprestaties. Het idee van de film was erg goed bedacht, maar de uitwerking was net iets te min om de film uitstekend te maken. Toch waren er mooie voice-overs. Ik was naast Malone van verder niemand onder de indruk eigenlijk. Dat was wel jammer.

Goede film,Goed acteerwerk,had alleen veel meer in gezeten als alles wat beter was uitgewerkt.

avatar van Rmie
Prima film, niks mis mee.

goed geacteeerd (op een enkele na: de jongen met het afro-kapsel), mooie dialogen

hetgeen wat verteld werd door de hoofdspeler over de jongen met verstandelijk handicap vond ik heel mooi en voor mij herkenbaar
gelukkig weer niet zo'n standaard cliche verhaal van ** wat zijn die mensen toch gelukkig zo** (
(-ik heb lang gewerkt met en voor mensen met een licht verstandelijk handicap.-)

een klein puntje heb ik wel, het hele gebeuren van de leraar en zijn vriendin vond ik wel en erg voorspelbaar en overduidelijk
Ik voelde me als kijker wat onderschat.

De voiceover deed me wel iets aan Amercian Beauty denken; maar deze was niet misplaatst integendeel. (en is in American Beauty ook niet!)

vier sterren

avatar van newG
De film is beter dan een gemiddelde film, maar het geniale zie ik er nu ook niet in... Misschien dat een 2de kijkbeurt mijn stem kan verhogen, want de dit is zeker een film die ik ooit nog eens zal zien... Acteren was goed, verhaal bleef boeien...
goed goed

avatar van nightbreed
Prachtige film met goede acteurs die niet chronologisch is opgebouwd.
Ik werd meteen bij de eerste seconde door de film gegrepen en tot de laatste seconde was ik geboeid.
De film gaat heen en weer gaat in de tijd en dat is op een zeer goede manier gedaan.
De dialogen zijn erg goed en het mooie verhaal is zeer goed opgebouwd.
Een toppertje als je het mij vraagt.

avatar van linxde1
Goede film met een goed verhaal. Aan het eind moest ik me soms weer even aansporen om de aandacht er bij te houden. Maar dit was maar even. Het einde was onverwachts. Maar dat geeft niet. Ik kon wel met de jongen meevoelen, maar dat praat zijn (toch wel zieke) daad niet goed. Ik vond wel dat de jongen er wat oud uit zag voor zijn 15 jarige leeftijd. Al met al een goede film.

avatar van Flavio
Flavio (moderator)
Weinig bijzonder, het kon me eigenlijk allemaal gestolen worden maar goed om Sherilyn Fenn weer eens in een film te zien (al moet je niet op het verkeerde moment met je ogen knipperen).

avatar van tevelenco
Tegenvallende film.
Zeker gezien het toch wel aansprekelijke verhaal en de vele bekende gezichten.
De film wordt door vele flashbacks in beeld gebracht.
Maar al deze flashbacks voegden voor mij niets toe en zorgden ervoor dat ik de film erg rommelig en onsamenhangend vond overkomen.
Waardoor ik totaal geen feeling kreeg met de hoofdpersoon.
Wat natuurlijk ook kan komen door de niet erg overtuigende akteerprestatie van Ryan Gosling.
Kortom een gemiste kans en een dikke onvoldoende.

avatar van horrorfreak23
ik vind dit juist een aangrijpende film.
Heel goeie film waarin goed geacteerd wordt door Gosling.
Hij is gewoon weggelegd voor zo'n mysterieuze types o.a. 'STAY'

Ik geef hem een 4,5 deze film verdient gewoon niet minder

MovieEter
Door de rommelige verhaalstructuur wist deze film me niet echt te raken. Jammer!

avatar van missl
Gosling verbaast me altijd, met hoe goed hij speelt. Dit keer ook weer, goed verhaal, sleept je mee. Fascinerend.

avatar van blythefangirl
Ik vond het interessant, maar inderdaad die leraar die vreemd gaat vond ik een beetje flauw.. het voegt niks toe aan de film...

avatar van AmazingPP
Goed drama, maar erg vreemd gesneden film. De scenes vliegen van hot naar her, van heden naar verleden en weer net zo hard terug. Als je eenmaal gewend bent aan het tempo en het bovenstaande krijg je een erg mooi drama voorgeschoteld. De acteerprestatie's zijn erg goed en de film is goed gescript. Ik kan goed begrijpen dat Spacey hier geld in heeft gestoken. Niet voor iedereen, denk ik, maar ik heb me er prima mee vermaakt. 3,5 *

avatar van DeCol
Onverwachts een erg interessante film geworden. Van de verhaalstructuur en het verspringen van tijd had ik totaal geen last van. Het zorgt juist voor een hoog tempo en maakt het aangenamer om te kijken. Dat er ook nog gezegd wordt dat de flashbacks niets toevoegen vind ik erg vreemd. Dan volg je er echt niets van.

De dialogen waren sterk en interessant, er werd goed geacteerd door vrijwel de hele cast en ook de muziek is goed. Daar bovenop raakte de film me ook echt, ik leefde helemaal met Leland mee. Ook met het einde was ik tevreden, al had ik snel door wat de bedoeling van Allen was. Iets minder filosofie op het einde mag wel, maar ik heb echt genoten van deze film.

Voorlopig ruim 4,0*, maar ik sluit een verhoging in de komende tijd niet uit.

avatar van Brooklyn
Veel potentie, slechte uitwerking.

Personages stelen je hart nergens, oudere acteurs spelen degelijk en op de automatische piloot. De jongeren hier doen het uitstekend (op Chris Klein na, die had geen acteur moeten worden).

De filosofische moraal gaat nergens echt diep. Al met al aardig, niet meer dan dat.

AddictedToMovies
Middelmatige film. Matthew Ryan Hoge doet zijn best om er veel in te leggen maar uiteindelijk heeft de film weinig inhoud, en blijven de pseudopsychologische dialogen behoorlijk oppervlakkig. Misschien had er meer ingezeten als een andere acteur de hoofdrol op zich had genomen, en dan denk ik aan Jake Gyllenhaal. Het buitenbeentje heeft ie al eerder prachtig vertolkt en ook was er meer chemie tussen hem en Jena Malone (Becky). Ryan Gosling was behoorlijk zwak. De film weet (daarom?) nergens in hoofd of hart binnen te dringen. Ik betwijfel of Mathew Ryan Hoge een goede regisseur is, want echt veel kan hij niet uit zijn acteurs halen. Ook probeert hij het interessanter te maken door verschillende scènes door elkaar te filmen, maar dat was alleen maar storend. Je hebt dan nog wel de meesterlijke acteur en producer Kevin Spacey, die een mooie bijrol op zich neemt. Als producer vind ik hem lang niet altijd goede films uitkiezen (verkeerde woord, maar ik kom even op niets anders). The Big Kahuna was wel een schot in de roos (maar ik sta alleen in die mening) en zijn Beyond the Sea was ook wel aardig maar 21 was inhoudelijk ook erg zwak. Het is geen slechte film, maar echt uitdiepen of raken kan de film niet.

avatar van Erwinner
Filosofisch geneuzel van een paar pubers die niet verder komen dan dat er goed en kwaad bestaat, maar verdere diepgang is te hoog gegrepen voor ze. En dat gaat maar door en door, gaap.
Leuk voor opgroeiende mensen waarschijnlijk, maar of ze er iets van opsteken is de vraag.
Iedereen acteert op diesel niveau en er zit geen schot in de film.
Leuke soundtrack, is dan ook het enige.

avatar van Goldenskull
Het mooiste van de film waren de twee ene oog open, andere dicht momenten. Doe ik zelf ook graag .

De film kabbelt aardig voort, zonder ergens groots te worden, al is de climax wel het beste deel van de film. De monologen (en enkele van de gesprekken tussen Leland en Pearle) zijn de enige echte wapenfeiten van de film. Dankzij de muziek bleef een rtl4-huismoeder dramafilm gevoel net achterwege.

avatar van daxclusive
Een slechte film zeg, na 30 minuten maar stopgezet omdat dit gewoon zonde is van mijn tijd. 2* voor het acteerwerk van Ryan Gosling.

avatar van Boenga
AddictedToMovies schreef:
Ryan Gosling was behoorlijk zwak.

Niet mee eens. Hij geeft het personage dat hij speelt prima weer - en daar horen schwung en levendigheid niet bij. Integendeel, hij gaat gebukt onder mentale problemen - heel andere dan de jongen die hij vermoordt, maar eveneens mentale problemen.

Het enige wat me echt stoorde was de uitschuiver van de schrijver; die lijkt me helemaal niet terzake, en voegt niets toe aan (de inhoud van) het verhaal....

avatar van bozzy
had veel meer van deze film verwacht,maar hij viel me vies tegen.
teveel gezwets,en zag de lijn van de film ook niet.
Jammer...

avatar van hkoster
met het helemaal met bozzy eens.

ramonbrenda
ik vond dit geen goede film had veel meer van verwacht met moeite uitgekeken 1,5 ster waard

avatar van Brabants
Deze dramafilm geregisseerd door Matthew Ryan en geproduceerd door Kevin Spacey heeft waarschijnlijk iets te veel aan hooi op de vork willen nemen, waardoor het een rommelig geheel is geworden. Het uitgangspunt van de brute moord gepleegd door een tiener die geen uitweg of nut van een bestaan ziet in een autistische jongen is goed. De uitwerking laat helaas veel te wensen over. De quasi filosofische gedachtegang van de tiener komt niet verder dan de constatering dat er soms dingen gebeuren, gewoon omdat ze gebeuren. En hij ziet blijkbaar in mensen verdriet, waar de mensen het zelf niet zien. Om dit tot uitbeelding te brengen zijn er diverse secundaire plotten die nauwelijks serieus zijn uitgewerkt. De treurige blik en het geneuzelde geklets van Ryan Gosling kon me niet bekoren en het is wat raar dat hij op 23 jarige leeftijd een tiener van 15 of 16 jaar moet voorstellen.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Interessante mislukking. Ergens te vergelijken met een paar andere vroege Goslings die ik zag (Murder By Numbers, The Believer), in de zin dat daar ook ergens interessante films in begraven liggen die er totaal niet uitkomen.

Niet meteen een originele vraag die de film stelt, wel een lastige en gewaagde: Waarom pleegt een ogenschijnlijk slimme bedachtzame jongen een gruwelijke moord?. Durft bij het antwoord daarop dieper te graven dan menig ander film en met name het einde is vrij sterk. De weg daar naar toe is helaas tamelijk hopeloos. Vol kartonnen bijfiguren die van cliché's aan elkaar hangen (ergste zijn de door Don Cheadle gespeelde leraar en de door Spacey gespeelde vader), overbodige langdradige zijplotjes (rondom zijn vriendin en haar wegloop en drugsgedoe bijvoorbeeld), die het plot sturen maar de kern van de film niet helpen. Gosling helpt ook niet echt. Hij voegt tamelijk weinig aan zijn karakter toe en is bovendien hier veel te oud om iemand van 15 te spelen. Komt nog bij dat de jeugdgevangenis bijna geïdealiseerd wordt voorgesteld. Als een soort prettige plek om even tot rust te komen als je het leven niet meer aankunt, vol rustige bedachtzame mensen. Op het lachwekkende af eigenlijk. Zelfs de gevangenis uit Shawshank Redemption lijkt geloofwaardig vergeleken bij deze,

Zonde, want United States of Leland heeft alles van een pet-project. Een persoonlijke film waaraan lang is gesleuteld. Een film waarbij gedurende die weg het script van een gefocusd prikkelend gegeven is veranderd in een overvolle, warrige bende, omdat Hoge alles zoveel mogelijk rond wilde breien en het gedrag van elk personage wilde verklaren. Ik heb sterk de indruk dat hij veel te lang aan het script heeft gesleuteld. Hoge heeft hierna niks meer gemaakt. Ben eigenlijk wel benieuwd waardoor dat is.